Filozofia z elementami logiki [AK-0F-FEL]
Semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Filozofia z elementami logiki [AK-0F-FEL] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/2020 [2019Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 24 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Jarosław Janowski | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Balmer A., Rola filozofii w świecie nauki, „Filozofuj!”, 2016 nr 4 (10), s. 9-10. Bardon A., Jeżeli podróż do przeszłości się zdarzy, to znaczy, że już się zdarzyła, „Filozofuj!”, 2018 nr 2 (20), s. 26-28. Bigaj T., Kłopoty z czasem, „Filozofuj!”, 2018 nr 2 (20), s. 6-8. Bigaj T., Przyczynowość w fizyce, „Filozofuj!”, 2019 nr 3 (27), s. 19-21. Chrudzimski A., Spór o uniwersalia, „Filozofuj!”, 2017 nr 3 (15), s. 12-14. Dowden B., O tym, co było, co jest, co będzie, „Filozofuj!”, 2018 nr 2 (20), s. 9-11. Ellis G., Nie wszystko, co istnieje lub jest ważne daje się zmierzyć, „Filozofuj!”, 2016 nr 4 (10), s. 20-21. Grobler A., Cała prawda i tylko prawda, „Filozofuj!”, 2016 nr 3 (9), s. 9-11. Grobler A., Suplement diety na zdrowy sens, „Filozofuj!”, 2015 nr 2 (2), s. 6-8. Gyenis Z., Czy piraci powodują globalne ocieplenie?, „Filozofuj!”, 2019 nr 3 (27), s. 12-14. Hartman J., Po co nam filozofia, „Tygodnik Polityka”, nr 14 (3155) 4.04-10.04.2018, s. 56-58. Heller M., Czy filozofia może być „sposobem na życie”, „Zagadnienia filozoficzne w nauce”, 39 (2006), s. 132-140. Hitchcock Ch., Istniejej wiele różnych pojeć przyczynowości, „Filozofuj!”, 2019 nr 3 (27), s. 25-27. Horodecki P., Fizyka i zagadka czasu, „Filozofuj!”, 2018 nr 2 (20), s. 12-14. Ingarden R., O owocnej dyskusji słów kilka, w: Tenże, Książeczka o człowieku, Kraków 2001, s. 171-176. Jacobs J., Filozofia stawia ważne pytania, „Filozofuj!”, 2015 nr 1 (1), s. 11-15. Jadacki JJ., Semantyczna definicja prawdy, „Filozofuj!”, 2016 nr 3 (9), s. 15-17. Jaspers K., Czym jest filozofia?, w: Tenże, Wprowadzenie do filozofii, tłum. A. Wołkowicz, Wrocław 2000, s. 5-10. Jodkowski K., Model nauki - stały czy zmienny?, „Filozofuj!”, 2016 nr 4 (10), s. 14. Judycki S., Prawda i iluminacja, „Filozofuj!”, 2016 nr 3 (9), s. 6-8. Kawiński A., Czwarty wymiar w kulturze. Rzecz o czasie, „Filozofuj!”, 2018 nr 2 (20), s. 23-25. Lekka-Kowalik A., Filozofowanie na temat nauki, „Filozofuj!”, 2015 nr 1 (1), s. 30-33. Lekka-Kowalik A., Po co etyka w pracy uczonego?, „Filozofuj!”, 2016 nr 4 (10), s. 18-19. Leszczyński D., Poszukiwanie prawdy czy gra interesów?, „Filozofuj!”, 2016 nr 4 (10), s. 15-17. Leszczyński D., Wiem czy nie wiem, że nic nie wiem?, „Filozofuj!”, 2016 nr 3 (9), s. 12-14. Mawson T., Sens życia a Bóg, „Filozofuj!”, 2015 nr 2 (2), s. 21-23. Metz T., Odnajdowanie sensu w jego poszukiwaniu, „Filozofuj!”, 2015 nr 2 (2), s. 9-11. Norton J.D., Jak nie myśleć o przyczynowości, „Filozofuj!”, 2019 nr 3 (27), s. 16-18. Olson E.T., Życie po śmierci, „Filozofuj!”, 2017 nr 3 (15), s. 21-23. Placek T., Przyczynowość a indeterminizm, „Filozofuj!”, 2019 nr 3 (27), s. 6-9. Poczobut R., Czy istniejej przyczyność umysłowa?, „Filozofuj!”, 2019 nr 3 (27), s. 22-24. Prichard D., Sens życia a wartości, „Filozofuj!”, 2015 nr 2 (2), s. 15-17. Sady W., O społecznych warunkach powstania i rozwoju nauki, „Filozofuj!”, 2016 nr 4 (10), s. 11-13. Seachris J.W., Śmierć, przetrwanie śmierci a sensowne życie, „Filozofuj!”, 2015 nr 2 (2), s. 18-20 Sendłak M., W ogrodzie Meinonga, „Filozofuj!”, 2017 nr 3 (15), s. 9-11. Stoljar D., Materializm, „Filozofuj!”, 2017 nr 3 (15), s. 17-20. Szubka T., Polemika – o wielości prawd, „Filozofuj!”, 2016 nr 3 (9), s. 8. Szutta N., Poszukaj sensu życia w eudajmonii, „Filozofuj!”, 2015 nr 2 (2), s. 24-26. Tartaglia J., O co na prawdę chodzi w pytaniu o sens życia, „Filozofuj!”, 2015 nr 2 (2), s. 12-14. Tkaczyk M., Logika, czas i wolność, „Filozofuj!”, 2018 nr 2 (20), s. 15-17. Tomaszewska A., Davi Hume o naturze związków przyczynowych, „Filozofuj!”, 2019 nr 3 (27), s. 9-11. Urbankowska H., Czy można nie mieć czasu?, „Filozofuj!”, 2018 nr 2 (20), s. 20-22. Urbankowska H., Tylko człowiek szuka sensu bycia, „Filozofuj!”, 2015 nr 2 (2), s. 27-29. Wojtysiak J., Istnienie – między banałem a tajemnicą, „Filozofuj!”, 2017 nr 3 (15), s. 6-8. Wojtysiak J., Pierwsza przyczyna, „Filozofuj!”, 2019 nr 3 (27), s.28-29. Wojtysiak J., Ponad czasem, „Filozofuj!”, 2018 nr 2 (20), s. 18-19. Woleński J., Filozofia i nauka. Konflikt czy symbioza?, „Filozofuj!”, 2016 nr 4 (10), s. 6-8. Wójtowicz K., Jak istnieją liczby?, „Filozofuj!”, 2017 nr 3 (15), s. 15-16. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie - Czym jest filozofia. Aktualność filozofii jako specyficznego rodzaju refleksji nad światem i człowiekiem. Dziedziny zastosowania filozofii w kulturze współczesnej 2. Najważniejsze problemy filozoficzne - sens życia. Pojęcie sensu życia i jego filozoficzne konotacje. Filozofia jako droga do bycia autentycznego 3. Najważniejsze problemy filozoficzne - zagadnienie prawdy. Różne koncepcje prawdy, jakie pojawiały się w myśli filozoficznej na przestrzeni dziejów tej dziedziny 4. Najważniejsze problemy filozoficzne - problem istnienia, jako jedno z centralnych zagadnień ontologicznych. Wieloznaczność pojęcia istnienia i jego znaczenie w rozważaniach filozoficznych. 5. Najważniejsze problemy filozoficzne – czas. Różne sposoby rozumienia czasu w filozofii i nauce. Omówienie głównych stanowisk ontologicznych w filozofii czasu. 6. Filozofia a nauka. Omówienie podstawowych relacji pomiędzy filozofią a nauką. Naukowy status filozofii. Filozoficzny status nauki. 7. Najważniejsze problemy filozoficzne – przyczynowość. Różne koncepcje przyczynowości. Krytyka istnienie związków przyczynowych. Pojęcie absolutu jako pierwszej przyczyny. 8. Zajęcia zaliczeniowe. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja moderowana wokół przeczytanych tekstów, burza mózgów, analiza tekstów lektur w podgrupach: przygotowywanie i prezentacja krótkich wypowiedzi ustnych i pisemnych na zadane tematy |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: 1. Weryfikacja aktywności studenta w trakcie zajęć; 2. Weryfikacja systematycznego udziału studenta w ćwiczeniach; 3. Weryfikacja zapoznania się z literaturą przypisaną do zajęć - napisanie przez studenta pracy pisemnej na zadany temat Nakład pracy studenta: 1. Udział w ćwiczeniach: 15 h 2. Zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną i naukową - 20 h 3. Przygotowanie prac pisemnych zaliczeniowych - 10 h |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa I DZPS 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.