Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia z elementami logiki [AK-0F-FEL] Semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Filozofia z elementami logiki [AK-0F-FEL]
Zajęcia: Semestr zimowy 2019/2020 [2019Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 15:20 - 16:55
sala 1204
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 24
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Jarosław Janowski
Literatura:

Balmer A., Rola filozofii w świecie nauki, „Filozofuj!”, 2016 nr 4 (10), s. 9-10.

Bardon A., Jeżeli podróż do przeszłości się zdarzy, to znaczy, że już się zdarzyła, „Filozofuj!”, 2018 nr 2 (20), s. 26-28.

Bigaj T., Kłopoty z czasem, „Filozofuj!”, 2018 nr 2 (20), s. 6-8.

Bigaj T., Przyczynowość w fizyce, „Filozofuj!”, 2019 nr 3 (27), s. 19-21.

Chrudzimski A., Spór o uniwersalia, „Filozofuj!”, 2017 nr 3 (15), s. 12-14.

Dowden B., O tym, co było, co jest, co będzie, „Filozofuj!”, 2018 nr 2 (20), s. 9-11.

Ellis G., Nie wszystko, co istnieje lub jest ważne daje się zmierzyć, „Filozofuj!”, 2016 nr 4 (10), s. 20-21.

Grobler A., Cała prawda i tylko prawda, „Filozofuj!”, 2016 nr 3 (9), s. 9-11.

Grobler A., Suplement diety na zdrowy sens, „Filozofuj!”, 2015 nr 2 (2), s. 6-8.

Gyenis Z., Czy piraci powodują globalne ocieplenie?, „Filozofuj!”, 2019 nr 3 (27), s. 12-14.

Hartman J., Po co nam filozofia, „Tygodnik Polityka”, nr 14 (3155) 4.04-10.04.2018, s. 56-58.

Heller M., Czy filozofia może być „sposobem na życie”, „Zagadnienia filozoficzne w nauce”, 39 (2006), s. 132-140.

Hitchcock Ch., Istniejej wiele różnych pojeć przyczynowości, „Filozofuj!”, 2019 nr 3 (27), s. 25-27.

Horodecki P., Fizyka i zagadka czasu, „Filozofuj!”, 2018 nr 2 (20), s. 12-14.

Ingarden R., O owocnej dyskusji słów kilka, w: Tenże, Książeczka o człowieku, Kraków 2001, s. 171-176.

Jacobs J., Filozofia stawia ważne pytania, „Filozofuj!”, 2015 nr 1 (1), s. 11-15.

Jadacki JJ., Semantyczna definicja prawdy, „Filozofuj!”, 2016 nr 3 (9), s. 15-17.

Jaspers K., Czym jest filozofia?, w: Tenże, Wprowadzenie do filozofii, tłum. A. Wołkowicz, Wrocław 2000, s. 5-10.

Jodkowski K., Model nauki - stały czy zmienny?, „Filozofuj!”, 2016 nr 4 (10), s. 14.

Judycki S., Prawda i iluminacja, „Filozofuj!”, 2016 nr 3 (9), s. 6-8.

Kawiński A., Czwarty wymiar w kulturze. Rzecz o czasie, „Filozofuj!”, 2018 nr 2 (20), s. 23-25.

Lekka-Kowalik A., Filozofowanie na temat nauki, „Filozofuj!”, 2015 nr 1 (1), s. 30-33.

Lekka-Kowalik A., Po co etyka w pracy uczonego?, „Filozofuj!”, 2016 nr 4 (10), s. 18-19.

Leszczyński D., Poszukiwanie prawdy czy gra interesów?, „Filozofuj!”, 2016 nr 4 (10), s. 15-17.

Leszczyński D., Wiem czy nie wiem, że nic nie wiem?, „Filozofuj!”, 2016 nr 3 (9), s. 12-14.

Mawson T., Sens życia a Bóg, „Filozofuj!”, 2015 nr 2 (2), s. 21-23.

Metz T., Odnajdowanie sensu w jego poszukiwaniu, „Filozofuj!”, 2015 nr 2 (2), s. 9-11.

Norton J.D., Jak nie myśleć o przyczynowości, „Filozofuj!”, 2019 nr 3 (27), s. 16-18.

Olson E.T., Życie po śmierci, „Filozofuj!”, 2017 nr 3 (15), s. 21-23.

Placek T., Przyczynowość a indeterminizm, „Filozofuj!”, 2019 nr 3 (27), s. 6-9.

Poczobut R., Czy istniejej przyczyność umysłowa?, „Filozofuj!”, 2019 nr 3 (27), s. 22-24.

Prichard D., Sens życia a wartości, „Filozofuj!”, 2015 nr 2 (2), s. 15-17.

Sady W., O społecznych warunkach powstania i rozwoju nauki, „Filozofuj!”, 2016 nr 4 (10), s. 11-13.

Seachris J.W., Śmierć, przetrwanie śmierci a sensowne życie, „Filozofuj!”, 2015 nr 2 (2), s. 18-20

Sendłak M., W ogrodzie Meinonga, „Filozofuj!”, 2017 nr 3 (15), s. 9-11.

Stoljar D., Materializm, „Filozofuj!”, 2017 nr 3 (15), s. 17-20.

Szubka T., Polemika – o wielości prawd, „Filozofuj!”, 2016 nr 3 (9), s. 8.

Szutta N., Poszukaj sensu życia w eudajmonii, „Filozofuj!”, 2015 nr 2 (2), s. 24-26.

Tartaglia J., O co na prawdę chodzi w pytaniu o sens życia, „Filozofuj!”, 2015 nr 2 (2), s. 12-14.

Tkaczyk M., Logika, czas i wolność, „Filozofuj!”, 2018 nr 2 (20), s. 15-17.

Tomaszewska A., Davi Hume o naturze związków przyczynowych, „Filozofuj!”, 2019 nr 3 (27), s. 9-11.

Urbankowska H., Czy można nie mieć czasu?, „Filozofuj!”, 2018 nr 2 (20), s. 20-22.

Urbankowska H., Tylko człowiek szuka sensu bycia, „Filozofuj!”, 2015 nr 2 (2), s. 27-29.

Wojtysiak J., Istnienie – między banałem a tajemnicą, „Filozofuj!”, 2017 nr 3 (15), s. 6-8.

Wojtysiak J., Pierwsza przyczyna, „Filozofuj!”, 2019 nr 3 (27), s.28-29.

Wojtysiak J., Ponad czasem, „Filozofuj!”, 2018 nr 2 (20), s. 18-19.

Woleński J., Filozofia i nauka. Konflikt czy symbioza?, „Filozofuj!”, 2016 nr 4 (10), s. 6-8.

Wójtowicz K., Jak istnieją liczby?, „Filozofuj!”, 2017 nr 3 (15), s. 15-16.

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie - Czym jest filozofia. Aktualność filozofii jako specyficznego rodzaju refleksji nad światem i człowiekiem. Dziedziny zastosowania filozofii w kulturze współczesnej

2. Najważniejsze problemy filozoficzne - sens życia. Pojęcie sensu życia i jego filozoficzne konotacje. Filozofia jako droga do bycia autentycznego

3. Najważniejsze problemy filozoficzne - zagadnienie prawdy. Różne koncepcje prawdy, jakie pojawiały się w myśli filozoficznej na przestrzeni dziejów tej dziedziny

4. Najważniejsze problemy filozoficzne - problem istnienia, jako jedno z centralnych zagadnień ontologicznych. Wieloznaczność pojęcia istnienia i jego znaczenie w rozważaniach filozoficznych.

5. Najważniejsze problemy filozoficzne – czas. Różne sposoby rozumienia czasu w filozofii i nauce. Omówienie głównych stanowisk ontologicznych w filozofii czasu.

6. Filozofia a nauka. Omówienie podstawowych relacji pomiędzy filozofią a nauką. Naukowy status filozofii. Filozoficzny status nauki.

7. Najważniejsze problemy filozoficzne – przyczynowość. Różne koncepcje przyczynowości. Krytyka istnienie związków przyczynowych. Pojęcie absolutu jako pierwszej przyczyny.

8. Zajęcia zaliczeniowe.

Metody dydaktyczne:

dyskusja moderowana wokół przeczytanych tekstów, burza mózgów, analiza tekstów lektur w podgrupach: przygotowywanie i prezentacja krótkich wypowiedzi ustnych i pisemnych na zadane tematy

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania:

1. Weryfikacja aktywności studenta w trakcie zajęć;

2. Weryfikacja systematycznego udziału studenta w ćwiczeniach;

3. Weryfikacja zapoznania się z literaturą przypisaną do zajęć - napisanie przez studenta pracy pisemnej na zadany temat

Nakład pracy studenta:

1. Udział w ćwiczeniach: 15 h

2. Zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną i naukową - 20 h

3. Przygotowanie prac pisemnych zaliczeniowych - 10 h

Uwagi:

gr ćwiczeniowa I DZPS 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)