Metodyka kształcenia zintegrowanego [10-0S-MKZ]
Semestr letni 2019/2020
Wykład,
grupa nr 2
Przedmiot: | Metodyka kształcenia zintegrowanego [10-0S-MKZ] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 7 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Anna Witkowska-Tomaszewska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bałachowicz J., Halvorsen Vindal K., Witkowska-Tomaszewska A. (2015). Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli: Perspektywa teoretyczna : skrypt napisany na potrzeby projektu. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Bałachowicz J., (2009) Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością. Wydawnictwo WSP TWP Bronk D., Klus-Stańska D., Malenda A. (2011). Pedagogika wczesnej edukacji: Dyskursy, problemy, otwarcia. Wydawnictwo Akademickie Żak Dziekońska J., Nowicka M., (2018). Współczesny uczeń a dydaktyka 2.0. Wydawnictwo Adam Marszałek. Klus-Stańska, D. (2003). W nauczaniu początkowym inaczej: Scenariusze lekcji (Wyd. 2.). Wydawnictwo Impuls. Klus- Stańska D., Szamański M. J., Szamański M. S., (2003) Renesans (?) nauczania całościowego. Współczesna dydaktyka wobec nauczania zintegrowanego, blokowego i przedmiotowego. Wydawnictwo „Żak”. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M., (2009) Pedagogika Wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Lecko, M. (2017). Motywacyjne narzędzia w praktyce nauczyciela: 49 prostych i praktycznych zasad. Synergyst. Zimbardo, P., Johanson, R., MacCann, V. (2011). Psychologia kluczowe koncepcje. Motywacja i uczenie się. Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura dodatkowa: Pawlak-Kindler, A. (2016). Mnemotechniki w codzienności szkolnej, Nowa Szkoła, Zeszyt 3 Stasica J., 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane w klasach I-III, Impuls, Kraków 2001 Sterna, D. (2014) Ocenianie kształtujące w praktyce : z przykładami z kursu internetowego "Akademii Szkoły uczącej się" / Danuta Sterna. –Wyd. 2. Popr, Centrum Edukacji Obywatelskiej : „Civitas Węglińska M., (2005) Jak przygotować się do lekcji?. Wydawnictwo Impuls |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Wykłady 1. Zajęcia organizacyjne. Omówienie tematyki wykładów. Literatura obowiązkowa i dla chętnych. Zagadnienia egzaminacyjne. (1h) 2. Wprowadzenie do metodyki kształcenia zintegrowanego (2h) Holistyczna edukacja. Założenia. Uczeń aktywny -uczeń zaangażowany. Nauczyciel animator procesu uczenia się. 3. Projektowanie zajęć zintegrowanych. (4h) Sposoby organizowania procesu nauczania- uczenia się na poziomie edukacji wczesnoszkolnej. Świadomość edukacyjna nauczyciela Jakim chce być nauczycielem. Sposoby planowania własnej pracy. Wyznaczanie założeń własnej pracy, metod, przebiegu zajęć w paradygmacie pozytywistycznym i konstruktywistycznym. Prezentacja przykładowych narzędzi. <<Literatura obowiązkowa: Literatura dla chętnych:>> 4. Nowoczesne metody nauczania-uczenia się w kształceniu zintegrowanym. (4h) Mnemotechniki. Metody nauki szybkiego czytania. Design thinking. Labbooki. „Know how. Know who. Know what” Metody uczące dzieci samodzielnego zdobywania wiedzy i umiejętności. Cooperative Learning. Outdoor education itp. <<Literatura obowiązkowa: Literatura dla chętnych:>> 5. Motywowanie ucznia do rozwoju swojej wiedzy i umiejętności. (2h) Czym jest motywacja. Motywacja zewnętrzna a wewnętrzna. Metody i techniki motywowania uczniów do nauki. Przykłady z praktyki szkolnej. <<Literatura obowiązkowa: Literatura dla chętnych:>> 6. System oceniania ucznia. (2h) Ocena jako narzędzie urządzania społecznego ucznia. Rodzaje ocen. Przykłady ocen podsumowującym oraz bieżących. <<Literatura obowiązkowa: Literatura dla chętnych:>> |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody: Wykładowa, prezentacja multimedialna |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu: - Test zaliczeniowy teoretyczno-praktyczny |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr wykładowa II DZPC-TYF-ED Nakład pracy studenta uczestnictwo w zajęciach, wykład 15 Przygotowanie się do zajęć, np. lektura 15 Przygotowanie się do testu zaliczeniowego 30 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.