Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Demokracja a nierówności społeczne - 1 20-4S-DN1
Semestr zimowy 2019/2020
Wykład, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Demokracja a nierówności społeczne - 1 20-4S-DN1
Zajęcia Semestr zimowy 2019/2020 (2019Z) (zakończony)
Wykład (WYK), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy piątek, 13:30 - 15:05
sala 1206
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 11
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Ilona Matysiak
Literatura:

1. Sosnowska, A. (2016). Polski Greenpoint a Nowy Jork. Gentryfikacja, stosunki etniczne i imigrancki rynek pracy na przełomie XX i XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, rozdz. 4. „Awans symboliczny mimochodem. Liderzy polskiego Greenpointu wobec gentryfikacji dzielnicy”.

2. Wysieńska, K. (2011). „Doświadczenia integracyjne uchodźców – plany, aspiracje, potrzeby”. W: J. Frelak, W. Klaus, red. Słabe ogniwa. Wyzwania dla funkcjonowania systemu ochrony uchodźców w Polsce. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.

3. Standing, G. (2011). Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa. Warszawa: Wydawnictwo PWN, rozdz. 3. „Kto tworzy prekariat?”

4. Matysiak, A. (2014). „Praca kobiet a macierzyństwo: rola poziomu wykształcenia i wykonywanego zawodu”. W: A. Matysiak, red. Nowe wzorce formowania i rozwoju rodziny w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

5. Sztandar-Sztanderska, K. (2016). Obywatel spotyka państwo. O urzędach pracy jako biurokracji pierwszego kontaktu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, rozdz. 6. „Ciężar dowodzenia uprawnień”.

6. Kiersztyn, A. (2017). „Niepewne uczestnictwo: młodzi u progu kariery”. W: A. Kiersztyn, D. Życzyńska-Ciołek, K. Słomczyński, red. Rozwarstwienie społeczne: zasoby, szanse i bariery. Warszawa: IFiS PAN.

Zakres tematów:

1. Przestrzenny charakter nierówności społecznych na przykładzie różnych grup etnicznych w miastach amerykańskich (Stany Zjednoczone jako kraj imigracyjny, zmiany struktury etnicznej w przestrzeni miast amerykańskich, ruchy migracyjne a demokracja).

2. Migracje przymusowe w kontekście globalnych nierówności społecznych (typy migracji przymusowych, przyczyny migracji przymusowych, Polska jako kraj przyjmujący migrantów przymusowych).

3. Rynek pracy a nierówności społeczne – przykład osób młodych (aktywność zawodowa osób młodych - zróżnicowania ze względu na płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania; szczególne kategorie osób młodych na rynku pracy, np. NEETs; absolwenci studiów wyższych na rynku pracy).

4. Rynek pracy a nierówności społeczne (przykład osób starszych - aktywność zawodowa osób starszych - zróżnicowania ze względu na płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania; szczególne kategorie osób starszych na rynku pracy; kontrowersje wokół wieku emerytalnego).

5. Kobiety i mężczyźni na rynku pracy – wymiary nierówności (dyskryminacja płacowa, godzenie obowiązków zawodowych i opiekuńczych, aktywność zawodowa kobiet i mężczyzn).

6. Godzenie obowiązków zawodowych i opiekuńczych (zmiany ról społecznych kobiet i mężczyzn, polska specyfika „reżimu opieki”, elementy polityki prorodzinnej w Polsce).

Metody dydaktyczne:

Wykład z elementami interaktywnymi.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin końcowy (test).

Uwagi:

gr wykładowa II DU/SC-SPP

Do listy studentów mają dostęp koordynatorzy przedmiotu, uczestnicy oraz prowadzący grup. Jesteś uczestnikiem, zatem masz dostęp.

wyślij wiadomość do studentów tej grupy (przez USOSmail)

Lista jest pusta
Nazwisko Imiona Stan
Lista jest pusta
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.