Demokracja a nierówności społeczne - 1 [20-4S-DN1]
Semestr zimowy 2019/2020
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Demokracja a nierówności społeczne - 1 [20-4S-DN1] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/2020 [2019Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 11 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Ilona Matysiak | ||||||||||||||||
Literatura: |
1. Sosnowska, A. (2016). Polski Greenpoint a Nowy Jork. Gentryfikacja, stosunki etniczne i imigrancki rynek pracy na przełomie XX i XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, rozdz. 4. „Awans symboliczny mimochodem. Liderzy polskiego Greenpointu wobec gentryfikacji dzielnicy”. 2. Wysieńska, K. (2011). „Doświadczenia integracyjne uchodźców – plany, aspiracje, potrzeby”. W: J. Frelak, W. Klaus, red. Słabe ogniwa. Wyzwania dla funkcjonowania systemu ochrony uchodźców w Polsce. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych. 3. Standing, G. (2011). Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa. Warszawa: Wydawnictwo PWN, rozdz. 3. „Kto tworzy prekariat?” 4. Matysiak, A. (2014). „Praca kobiet a macierzyństwo: rola poziomu wykształcenia i wykonywanego zawodu”. W: A. Matysiak, red. Nowe wzorce formowania i rozwoju rodziny w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. 5. Sztandar-Sztanderska, K. (2016). Obywatel spotyka państwo. O urzędach pracy jako biurokracji pierwszego kontaktu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, rozdz. 6. „Ciężar dowodzenia uprawnień”. 6. Kiersztyn, A. (2017). „Niepewne uczestnictwo: młodzi u progu kariery”. W: A. Kiersztyn, D. Życzyńska-Ciołek, K. Słomczyński, red. Rozwarstwienie społeczne: zasoby, szanse i bariery. Warszawa: IFiS PAN. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Przestrzenny charakter nierówności społecznych na przykładzie różnych grup etnicznych w miastach amerykańskich (Stany Zjednoczone jako kraj imigracyjny, zmiany struktury etnicznej w przestrzeni miast amerykańskich, ruchy migracyjne a demokracja). 2. Migracje przymusowe w kontekście globalnych nierówności społecznych (typy migracji przymusowych, przyczyny migracji przymusowych, Polska jako kraj przyjmujący migrantów przymusowych). 3. Rynek pracy a nierówności społeczne – przykład osób młodych (aktywność zawodowa osób młodych - zróżnicowania ze względu na płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania; szczególne kategorie osób młodych na rynku pracy, np. NEETs; absolwenci studiów wyższych na rynku pracy). 4. Rynek pracy a nierówności społeczne (przykład osób starszych - aktywność zawodowa osób starszych - zróżnicowania ze względu na płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania; szczególne kategorie osób starszych na rynku pracy; kontrowersje wokół wieku emerytalnego). 5. Kobiety i mężczyźni na rynku pracy – wymiary nierówności (dyskryminacja płacowa, godzenie obowiązków zawodowych i opiekuńczych, aktywność zawodowa kobiet i mężczyzn). 6. Godzenie obowiązków zawodowych i opiekuńczych (zmiany ról społecznych kobiet i mężczyzn, polska specyfika „reżimu opieki”, elementy polityki prorodzinnej w Polsce). |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład z elementami interaktywnymi. |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin końcowy (test). |
||||||||||||||||
Uwagi: |
gr wykładowa II DU/SC-SPP |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.