Seminarium dyplomowe magisterskie - 4 i złożenie pracy [20-SC-MG4]
Semestr letni 2018/2019
Seminarium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Seminarium dyplomowe magisterskie - 4 i złożenie pracy [20-SC-MG4] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2018/2019 [2018L]
(zakończony)
Seminarium [SEM], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Renata Siemieńska-Żochowska | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Miluska, J.(1996) Tożsamość kobiet i mężczyzn w cyklu życiu. Wyd. Naukowe UAM. Giddens, A. (2001) Nowoczesność i tożsamość. W-wa:PWN Beck, U., E.Beck-Gernsheim (2013) Miłość na odległość. Modele życia w epoce globalnej. Warszawa: PWN Bauman , Z. (2009) Konsumowanie życia. Kraków: Wyd. UJ Bauman, Z. (2018) Retrotopia. Jak rządzi nami przeszłość. Warszawa: PWN Bourdieu, P. (2004) Dystynkcja. Scholar B. Szatur-Jaworska, Ludzie starzy i starość w polityce społecznej, Warszawa 2000 Norris, P., R. Inglehart, (2008) Wzbierająca fala. PWN Castells, M. (2013) Sieci oburzenia i nadziei. Ruchy społeczne w erze internetu. Warszawa: PWN Snyder. T. (2017) O tyranii. Znak Horyzont LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Badinter, E. (1992) Tożsamość mężczyzny. Wyd. W.A.B. Radkiewicz P., R.Siemieńska (red.) (2009) Społeczeństwo w czasach zmiany. W-wa :Scholar O. Czerniawska, Edukacja osób „Trzeciego Wieku”, w: Wprowadzenie do andragogiki, red. T. Wujek, Radom. Vigarello, G. (2011) Historia urody. W-wa: Aletheia Thieme, J.K. (2009) Szkolnictwo wyższe. Wyzwania XXI wieku.W-wa: Difin. Matysiak, A. (red.) (2014) Nowe wzorce formowania i rozwoju rodziny w Polsce. Przyczyny oraz wpływ na zadowolenie z życia. . W-wa: Scholar Ireneusz Krzemiński (red.) (2009) Naznaczeni .Mniejszości seksualne w Polsce –raport 2008. PWN Grzelak J., T. Zarycki (red.) (2004) Społeczna mapa Warszawy. W-wa: Scholar Boski P. (2010) Kulturowe ramy zachowań społecznych. W-wa: PWN Lewicka M. (2012) Psychologia miejsca. W-wa: Scholar |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Treści Mechanizmy tworzenia zmieniającej się tożsamości płci kulturowej i opartej na wieku (młody/a, dojrzały/a, stary/a), postrzegania i kontroli miejsca jednostek w społeczeństwie na poziomie mikro i makro. Teorie feministyczne, queer. Wielość koncepcji płci kulturowej i ich zmienność (heteroseksualne i homoseksualne). Kryzys męskości i kobiecości i ich skutki. Porównania międzykulturowe. Wizerunki tworzone w mediach (telewizji, pismach, Internecie) i ich funkcje. Zmieniające się koncepcje w warunkach późnej nowoczesności/ wolnego rynku/ przemian demograficznych. Wiek jako zasób i balast w różnych społeczeństwach. Fazy życia (dzieciństwo, młodość, dojrzałość, starość) jako „nosiciele” zasobów i deficytów w życiu prywatnym i publicznym. Pożądani i niepożądani w percepcji społecznej. Problem ekskluzji i ich przyczyny (np. biednych) Umasowienie edukacji na poziomie ponadśrednim (wyższym) i jego konsekwencje: obietnica sukcesu czy rozczarowania. Uczelnie a rynek pracy –wzajemne relacje, wartość wiedzy „uczelnianej”, kariery Płeć, wiek i wykształcenie jako czynniki różnicujące postawy, wartości, zachowania i miejsce w społeczeństwie. Młodzi czy szczególna kategoria społeczna? Ruchliwość geograficzna w epoce globalizacji, a poczucie przywiązania do miejsca i wymiary tożsamości lokalnej i ponadlokalne . Stosunek do migrantów i ich miejsce w sprzyjmujących społeczeństwach Społeczeństwo obywatelskie we współczesnych demokracjach. Stowarzyszenia oparte na orientacjach seksualnych, ideologicznych, wieku jako zinstytucjonalizowane grupy interesów w społeczeństwach demokratycznych. Nowe ruchy społeczne (np. miejskie).Rola wolontariuszy. Źródła rozczarowania współczesnych społeczeństw Płeć/ wiek a segmentacja (1) rynku edukacyjnego, (2) rynku pracy ( „Szklany sufit” – „lepka podłoga” i przeciwdziałanie im ,np. affirmative actions) (3) uczestnictwa w polityce (na poziomie lokalnym (np. inicjatywy oddolne, organizacje pozarządowe, samorządy), ogólnokrajowym (np.kandydaci-kandydatki do Sejmu, działalność w partiach politycznych, strukturach rządowych, partycypacja w wyborach). Rozwiązania infrastrukturalne, sieci społeczne. Przemiany rodziny (struktury rodziny, zakresu obowiązków poszczególnych członków, łączenia obowiązków rodzinnych i obowiązkami w pracy, rola instytucji wspomagających prywatnych – państwowych itp.) Dziadkowie jako przedmiot manipulacji państwa i rodziny. Przykłady manipulacji w mediach, w dokumentach politycznych, poprzez regulacje prawne. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metoda interaktywna (współpraca prowadzącego ze studentami) . Dyskusja nad tematami z ogólnej literatury przedmiotu oraz nad dobraną pod kątem konkretnych zainteresowań poszczególnych osób. Następnie omawianie i analizowanie projektów badawczych przygotowywanych przez studentów , ich realizację i opracowywanie wyników. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
I rok mag.: Przygotowanie jednego rozdziału na końcu semestru letniego II rok mag.: Napisanie pracy magisterskiej, zdanie egzaminu magisterskiego |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
seminarium dla II DUSC prof Siemieńska- Żochowska |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.