Diagnoza psychologiczna zaburzeń psychicznych [20-3S-DPZ]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Diagnoza psychologiczna zaburzeń psychicznych [20-3S-DPZ] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019 [2018Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 29 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Beata Hintze |
Literatura: |
1. Paluchowski W.J. (2006) Diagnoza psychologiczna. Podejście jakościowe i ilościowe. Wydawnictwo Naukowe Scholar 2. Jodzio K. (2008). Neuropsychologia intencjonalnego działania. Koncepcje funkcji wykonawczych. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. rozdział 6. Diagnoza funkcji wykonawczych 3. Sęk, H., Steuden, S (2016). Psychologiczne badania eksperymentalne w schizofrenii (s329-333) w R 16 Psychologia schizofrenii w Psychologia kliniczna red. Cierpiałkowska L., Sęk, H. Wydawnictwo PWN. 4. Soroko, E. (2016). R 12 Metody stosowane w psychologicznej diagnozie klinicznej (s.233-261) w Psychologia kliniczna red. Cierpiałkowska L., Sęk, H. Wydawnictwo PWN. 5. Stęplewska-Żakowicz K (2009) Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. GWP Gdańsk. 6. Hornowska E. (2007) Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. 7. Hornowska, E. (2005). Skale inteligencji dla dorosłych Davida Wechslera WAISR-R oraz WAIS-III. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Szustrowa T. (1991) Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2. Suchańska A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 3. Kucharska.-Pietura K. (2008). Zaburzenia procesów społecznego poznania w schizofrenii. Instytut Psychiatrii i Neurologii. Warszawa 4. Borkowska A (2011). Pamięć i jej zaburzenia w MCI. Oficyna Wydawnicza Medical Education, Warszawa 5. Borkowska A. (2012). Zaburzenia funkcji poznawczych w schizofrenii. Aspekty neuropsychiatryczne i neuropsychologiczne. Kraków: Biblioteka Psychiatrii Polskiej. 6. Wilczek-Rużyczka E. (2007). Komunikowanie się z chorym psychicznie. Wydawnictwo CZELEJ Lublin. |
Zakres tematów: |
1. Zadania psychologa klinicznego jako jednego z członków zespołu medycznego i terapeutycznego. 2. Rola diagnozy psychologicznej w całym procesie diagnostycznym. Rola diagnozy klinicznej jako jednej z ważniejszych podstaw do kierowania osób na psychoterapię, rehabilitację psychiatryczną, rehabilitację neuropsychologiczną w zależności od specyfiki zaburzeń. 3. Metody diagnostyczne w ocenie jakościowej i ilościowej zaburzeń psychicznych obserwacja, pogłębiony wywiad kliniczny, testy psychologiczne, eksperyment kliniczny. 4. Wybór testów psychologicznych na podstawie uzyskanych informacji od pacjenta i/lub jego rodziny oraz pytań stawianych przez lekarzy psychiatrów. 5. Specyfika sporządzania diagnozy klinicznej w zależności od celu diagnozy i rodzaju zaburzenia. 6. Ocena funkcjonowania poznawczego w chorobach psychicznych – wybór metod, wnioski z uzyskanych danych (funkcjonowanie intelektualne - test Wechslera WAIS-R; funkcje wzrokowo - przestrzenne – test Bentona, test Figury Złożonej Reya, podtesty z Baterii Wiedeńskiej; funkcje wykonawcze, w tym pamięci operacyjnej - Test Sortowania Kart Wisconsin (WCST), Test Łączenia Punktów część A i B, Test N-back, Próba/Test Fluencji Słownej; funkcje pamięci słownej i uczenia się - Test Uczenia się Słuchowo-Werbalnego Reya (AVLT), Kalifornijski Test Uczenia się Językowego (CVLT), próba 10-par skojarzeń) 7. Ocena zaburzeń myślenia w schizofrenii – wybór metod, wnioski z uzyskanych danych (próby kliniczne: Piktogram, Test wykluczeń, Klasyfikacje) 7. Ocena funkcjonowania sfery uczuciowo-dążeniowej w różnych zaburzeniach psychicznych i zachowaniach (cechy osobowości, funkcjonowanie społeczne) - wybór metod, wnioski z uzyskanych danych (testy projekcyjne i kwestionariuszowe np. SCID-II - Ustrukturalizowany Wywiad Kliniczny do Badania Zaburzeń Osobowości z Osi II DSM-IV 8. Ocena zasobów pacjenta. Sporządzanie klinicznej diagnozy psychologicznej - integracja uzyskanych danych w procesie diagnostycznym, interpretacja, wnioski i zalecenia |
Metody dydaktyczne: |
Prezentacja i omówienie zastosowania wybranych testów i metod psychologicznych w diagnozie zaburzeń psychicznych, prezentacja wyników i diagnoz psychologicznych na przykładach pacjentów, indywidualne przeprowadzenie wybranych testów przez studentów na osobie zdrowej oraz opracowanie interpretacji wyników, próby interpretacji wyników testów w małych grupach. Godziny kontaktowe - ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 Przygotowanie się do zaliczenia 50 Przygotowanie i przeprowadzenie samodzielnie testów 25 |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie - test wiadomości |
Uwagi: |
g. ćwiczeniowa dla IV ZMPY-PKL 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.