Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Diagnoza psychologiczna zaburzeń psychicznych 20-3S-DPZ
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019
Ćwiczenia, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Diagnoza psychologiczna zaburzeń psychicznych 20-3S-DPZ
Zajęcia Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019 (2018Zn) (zakończony)
Ćwiczenia (CW), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: (brak danych)
Liczba osób w grupie: 29
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Beata Hintze
Literatura:

1. Paluchowski W.J. (2006) Diagnoza psychologiczna. Podejście jakościowe i ilościowe. Wydawnictwo Naukowe Scholar

2. Jodzio K. (2008). Neuropsychologia intencjonalnego działania. Koncepcje funkcji wykonawczych. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. rozdział 6. Diagnoza funkcji wykonawczych

3. Sęk, H., Steuden, S (2016). Psychologiczne badania eksperymentalne w schizofrenii (s329-333) w R 16 Psychologia schizofrenii w Psychologia kliniczna red. Cierpiałkowska L., Sęk, H. Wydawnictwo PWN.

4. Soroko, E. (2016). R 12 Metody stosowane w psychologicznej diagnozie klinicznej (s.233-261) w Psychologia kliniczna red. Cierpiałkowska L., Sęk, H. Wydawnictwo PWN.

5. Stęplewska-Żakowicz K (2009) Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. GWP Gdańsk.

6. Hornowska E. (2007) Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

7. Hornowska, E. (2005). Skale inteligencji dla dorosłych Davida Wechslera WAISR-R oraz WAIS-III. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Szustrowa T. (1991) Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa

2. Suchańska A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Warszawa

3. Kucharska.-Pietura K. (2008). Zaburzenia procesów społecznego poznania w schizofrenii. Instytut Psychiatrii i Neurologii. Warszawa

4. Borkowska A (2011). Pamięć i jej zaburzenia w MCI. Oficyna Wydawnicza Medical Education, Warszawa

5. Borkowska A. (2012). Zaburzenia funkcji poznawczych w schizofrenii. Aspekty neuropsychiatryczne i neuropsychologiczne. Kraków: Biblioteka Psychiatrii Polskiej.

6. Wilczek-Rużyczka E. (2007). Komunikowanie się z chorym psychicznie. Wydawnictwo CZELEJ Lublin.

Zakres tematów:

1. Zadania psychologa klinicznego jako jednego z członków zespołu medycznego i terapeutycznego.

2. Rola diagnozy psychologicznej w całym procesie diagnostycznym. Rola diagnozy klinicznej jako jednej z ważniejszych podstaw do kierowania osób na psychoterapię, rehabilitację psychiatryczną, rehabilitację neuropsychologiczną w zależności od specyfiki zaburzeń.

3. Metody diagnostyczne w ocenie jakościowej i ilościowej zaburzeń psychicznych obserwacja, pogłębiony wywiad kliniczny, testy psychologiczne, eksperyment kliniczny.

4. Wybór testów psychologicznych na podstawie uzyskanych informacji od pacjenta i/lub jego rodziny oraz pytań stawianych przez lekarzy psychiatrów.

5. Specyfika sporządzania diagnozy klinicznej w zależności od celu diagnozy i rodzaju zaburzenia.

6. Ocena funkcjonowania poznawczego w chorobach psychicznych – wybór metod, wnioski z uzyskanych danych (funkcjonowanie intelektualne - test Wechslera WAIS-R; funkcje wzrokowo - przestrzenne – test Bentona, test Figury Złożonej Reya, podtesty z Baterii Wiedeńskiej; funkcje wykonawcze, w tym pamięci operacyjnej - Test Sortowania Kart Wisconsin (WCST), Test Łączenia Punktów część A i B, Test N-back, Próba/Test Fluencji Słownej; funkcje pamięci słownej i uczenia się - Test Uczenia się Słuchowo-Werbalnego Reya (AVLT), Kalifornijski Test Uczenia się Językowego (CVLT), próba 10-par skojarzeń)

7. Ocena zaburzeń myślenia w schizofrenii – wybór metod, wnioski z uzyskanych danych (próby kliniczne: Piktogram, Test wykluczeń, Klasyfikacje)

7. Ocena funkcjonowania sfery uczuciowo-dążeniowej w różnych zaburzeniach psychicznych i zachowaniach (cechy osobowości, funkcjonowanie społeczne) - wybór metod, wnioski z uzyskanych danych (testy projekcyjne i kwestionariuszowe np. SCID-II - Ustrukturalizowany Wywiad Kliniczny do Badania Zaburzeń Osobowości z Osi II DSM-IV

8. Ocena zasobów pacjenta. Sporządzanie klinicznej diagnozy psychologicznej - integracja uzyskanych danych w procesie diagnostycznym, interpretacja, wnioski i zalecenia

Metody dydaktyczne:

Prezentacja i omówienie zastosowania wybranych testów i metod psychologicznych w diagnozie zaburzeń psychicznych, prezentacja wyników i diagnoz psychologicznych na przykładach pacjentów, indywidualne przeprowadzenie wybranych testów przez studentów na osobie zdrowej oraz opracowanie interpretacji wyników, próby interpretacji wyników testów w małych grupach.

Godziny kontaktowe - ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 25

Przygotowanie się do zaliczenia 50

Przygotowanie i przeprowadzenie samodzielnie testów 25

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie - test wiadomości

Uwagi:

g. ćwiczeniowa dla IV ZMPY-PKL 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.