Bliskie związki – perspektywa psychologiczna [20-3M-BZP]
Semestr zimowy 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Bliskie związki – perspektywa psychologiczna [20-3M-BZP] | ||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2018/2019 [2018Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 33 | ||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Agnieszka Abramiuk | ||||||||||||||||||||
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. Bowlby, J. (2007). Przywiązanie. Warszawa: PWN 2. Buss, D. (2014). Ewolucja pożądania. Jak ludzie dobierają się w pary. Gdańsk: GWP 3. Braun – Gałkowska, M. (1992). Psychologiczna analiza systemów rodzinnych osób zadowolonych i niezadowolonych z małżeństwa. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 4. Dwyer, D. (2005). Bliskie relacje interpersonalne. Gdańsk: GWP 5. Janicka, I., Liberska, H. (2015). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN 6. Kuczyńska, A. (1998). Sposób na bliski związek. Zachowania wiążące w procesie kształtowania się i utrzymania więzi w bliskich związkach. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN 7. Wojciszke, B. (2003). Psychologia miłości. Gdańsk: GWP Dodatkowa: 1. Liberska, H., Suwalska, D. (2011). Styl przywiązania a relacje partnerskie we wczesnej dorosłości. Psychologia rozwojowa, 16(1), 25-39 2. Suwalska – Barancewicz, D. (2015). Znaczenie zależności interpersonalnej dla jakości bliskich relacji w dorosłości. Polskie Forum Psychologiczne, 20(3), 324 - 341 |
||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do psychologii bliskich związków, przegląd badań 2. Omówienie poszczególnych rodzajów bliskich związków – przyjaźń, lubienie; rodzina i jej funkcje, rodzina jako system, 3. Style przywiązania wg. Bowlby’ego, omówienie relacji rodzinnych: rodzic – dziecko, rodzeństwo, dziadkowie – wnuki, 4. Trójczynnikowa Teoria Miłości Sternberga, typy miłości wg. J. Lee; satysfakcja ze związku i czynniki ją warunkujące 5. Dobór partnera, główne czynniki decydujące o powstaniu związku 6. Współzależność partnerów, czynniki warunkujące trwałość związku, rozpad związku, poczucie osamotnienia |
||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, dyskusja, praca z tekstem, praca w grupach, „burza mózgów” |
||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Student potrafi zdefiniować czym jest bliski związek i wie jakie jest jego znaczenie dla psychicznego funkcjonowania człowieka, umie szeroko scharakteryzować rodzaje bliskich związków i ich specyfikę; zna funkcje rodziny oraz jej systemowe ujęcie; zna teoretyczne ujęcia miłości; potrafi scharakteryzować biologiczne zasady doboru partnera i zna ich genezę; wymienia i charakteryzuje czynniki determinujące satysfakcję ze związku; potrafi szeroko omówić czynniki decydujące o powstaniu związku, jego trwałości i rozpadzie |
||||||||||||||||||||
Uwagi: |
moduł- grupa ćwiczeniowa IV SPO, V SPO |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.