Metodologia w orientacji humanistycznej [10-7F-MOH]
Semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodologia w orientacji humanistycznej [10-7F-MOH] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2018/2019 [2018L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 7 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Agnieszka Wołowicz |
Literatura: |
Charmaz, K. (2013). Teoria ugruntowana. Warszawa: PWN. Denzin, N., Lincoln, Y. (2009). Metody badań jakościowych. Warszawa: PWN. Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe. Podejścia i teorie. cz 1 i 2. Warszawa: PWN. Walmsley, J., Johnson, K. (2003). Inclusive research with People with Learning Disabilities. UK: Jessica Kingsley Publishers. |
Zakres tematów: |
Metodologia badań jakościowych wobec problemów społecznych, zmiana myślenia o niepełnosprawności: medyczny, społeczny i prawnoczłowieczy paradygmat tego zjawiska; znaczenie paradygmatów w badaniach. Polityczne znaczenie, potencjał równościowy Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, zastosowanie tego dokumentu w badaniach praktyki życia codziennego osób z niepełnosprawnościami (wybrane artykuły, m.in. wolność od przemocy i wykorzystywania, samodzielne życie i integracja społeczna, poszanowanie życia rodzinnego i domowego, zdrowie, seksualność, praca i zatrudnienie). Ruchy aktywistów powstałe wokół założeń Konwencji, rola organizacji pozarządowych w realizacji jej założeń i ich wkład w rozwój badań partycypacyjnych i inclusive research („nic o nas bez nas”) Procesy emancypacyjne, dominujące i alternatywne dyskursy niepełnosprawności (m.in. kultura niepełnosprawności, disability pride, inspiration porn, empowerment), co z tego wynika dla metodologii badań? Intersekcjonalność: niepełnosprawność jako cecha tożsamościowa w połączeniu z płcią, orientacją seksualną itd. Metodologiczne trudności i zalety w badaniach intersekcjonalnych. Action research, czyli o badaniach w działaniu. Podejście biograficzne: zalety i ograniczenia. Wywiad indywidualny i grupowy (focus) w badaniach jakościowych. Analiza dokumentów zastanych i analiza dyskursu. Analiza danych biograficznych wg. założeń teorii ugruntowanej: gromadzenie danych, kodowanie, pobieranie próbek i zasada nasycenia, rekonstruowanie teorii. Etyczne refleksje nad procesem badawczym: uzyskiwanie zgody na badanie (grupy wrażliwe), ochrona tożsamości badanych, tworzenie miejsc dostępnych, utrzymywanie relacji z badanym, kto bada i kogo, prezentacja wyników. |
Metody dydaktyczne: |
wykład, prezentacja multimedialna, film, dyskusja |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach – dopuszczane są dwie nieobecności w semestrze. Każda dodatkowa nieobecność będzie omawiana z prowadzącym. Praca na zajęciach – przygotowanie do zajęć, czytanie wskazanych lektur i aktywne uczestnictwo w seminaryjnych dyskusjach, wyrażanie opinii, wątpliwości, zdawanie pytań, komentowanie głosów innych (w tym autorów tekstów). Dodatkowe prace i zadania – przygotowanie i zaprezentowanie projektu badań na wybrany temat w oparciu o materiały (literaturę, film) z zakresu tematyki seminarium. |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa I DUID |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.