Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia w orientacji humanistycznej [10-7F-MOH] Semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodologia w orientacji humanistycznej [10-7F-MOH]
Zajęcia: Semestr letni 2018/2019 [2018L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 13:30 - 15:05
sala 1069
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 7
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Agnieszka Wołowicz
Literatura:

Charmaz, K. (2013). Teoria ugruntowana. Warszawa: PWN.

Denzin, N., Lincoln, Y. (2009). Metody badań jakościowych. Warszawa: PWN.

Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe. Podejścia i teorie. cz 1 i 2. Warszawa: PWN.

Walmsley, J., Johnson, K. (2003). Inclusive research with People with Learning Disabilities. UK: Jessica Kingsley Publishers.

Zakres tematów:

Metodologia badań jakościowych wobec problemów społecznych, zmiana myślenia o niepełnosprawności: medyczny, społeczny i prawnoczłowieczy paradygmat tego zjawiska; znaczenie paradygmatów w badaniach.

Polityczne znaczenie, potencjał równościowy Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, zastosowanie tego dokumentu w badaniach praktyki życia codziennego osób z niepełnosprawnościami (wybrane artykuły, m.in. wolność od przemocy i wykorzystywania, samodzielne życie i integracja społeczna, poszanowanie życia rodzinnego i domowego, zdrowie, seksualność, praca i zatrudnienie).

Ruchy aktywistów powstałe wokół założeń Konwencji, rola organizacji pozarządowych w realizacji jej założeń i ich wkład w rozwój badań partycypacyjnych i inclusive research („nic o nas bez nas”)

Procesy emancypacyjne, dominujące i alternatywne dyskursy niepełnosprawności (m.in. kultura niepełnosprawności, disability pride, inspiration porn, empowerment), co z tego wynika dla metodologii badań?

Intersekcjonalność: niepełnosprawność jako cecha tożsamościowa w połączeniu z płcią, orientacją seksualną itd. Metodologiczne trudności i zalety w badaniach intersekcjonalnych.

Action research, czyli o badaniach w działaniu.

Podejście biograficzne: zalety i ograniczenia.

Wywiad indywidualny i grupowy (focus) w badaniach jakościowych.

Analiza dokumentów zastanych i analiza dyskursu.

Analiza danych biograficznych wg. założeń teorii ugruntowanej: gromadzenie danych, kodowanie, pobieranie próbek i zasada nasycenia, rekonstruowanie teorii.

Etyczne refleksje nad procesem badawczym: uzyskiwanie zgody na badanie (grupy wrażliwe), ochrona tożsamości badanych, tworzenie miejsc dostępnych, utrzymywanie relacji z badanym, kto bada i kogo, prezentacja wyników.

Metody dydaktyczne:

wykład, prezentacja multimedialna, film, dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach – dopuszczane są dwie nieobecności w semestrze. Każda dodatkowa nieobecność będzie omawiana z prowadzącym.

Praca na zajęciach – przygotowanie do zajęć, czytanie wskazanych lektur i aktywne uczestnictwo w seminaryjnych dyskusjach, wyrażanie opinii, wątpliwości, zdawanie pytań, komentowanie głosów innych (w tym autorów tekstów).

Dodatkowe prace i zadania – przygotowanie i zaprezentowanie projektu badań na wybrany temat w oparciu o materiały (literaturę, film) z zakresu tematyki seminarium.

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa I DUID

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 (2024-04-29)