Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Stare problemy i nowe wyzwania: osoby starsze i ludzie młodzi w społecznościach lokalnych w perspektywie badań międzynarodowych 20-FF-SNW
Semestr letni 2018/2019
Wykład, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Stare problemy i nowe wyzwania: osoby starsze i ludzie młodzi w społecznościach lokalnych w perspektywie badań międzynarodowych 20-FF-SNW
Zajęcia Semestr letni 2018/2019 (2018L) (zakończony)
Wykład (WYK), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy poniedziałek, 11:40 - 13:15
sala 2222
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 27
Limit miejsc: 50
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Ilona Matysiak
Literatura:

1. Matysiak, I. (w druku). Rola kapitału kulturowego młodych mieszkańców wsi we współczesnych procesach przemian obszarów wiejskich w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Scholar".

2. Okólski, M. (2018), red. Wyzwania starzejącego się społeczeństwa. Polska dziś i jutro. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

3. Grotowska, S. (2011). Seniorzy w przestrzeni publicznej. Kapitał społeczny uczestników wspólnot, ruchów i stowarzyszeń katolickich. Kraków: Zakład Wydawniczy "Nomos".

4. Scharlach, A. E., Lehning, A. L. (2016). Creating Aging-Friendly Communities. Oxford: Oxford University Press.

5. Durrett, Ch. (2016). The Senior Cohousing Handbook. A Community Approach to Independent Living. New Society Publishers.

6. Cisenors, H., Dyer-Chamberlain, M., Hickie, J. (2012), red. Independent for Life. Homes and Neighborhoods for an Aging America. Austin: University of Texas Press.

7. Halamska, M., 2016. Struktura społeczna ludności wiejskiej na początku XXI wieku. W: Halamska, M., Michalska, S., Śpiewak, R., (red.). Studia nad strukturą społeczną wiejskiej Polski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

8. Wasielewski, K. (2013). Młodzież wiejska na uniwersytecie. Droga na studia, mechanizmy alokacji, postawy wobec kształcenia. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

9. Bock, B. B. (2016). Rural Marginalization and the Role of Social Innovation; A Turn Towards Nexogenous Development and Rural Reconnection. Sociologia Ruralis 56(4): 552-573.

10. Hassink, J., Hulsink, W., and Grin, J. 2014. “Farming with care: the evolution of care farming in the Netherlands”. NJAS – Wageningen Journal of Life Sciences 68, pp. 1-11.

Zakres tematów:

Mobilność osób starszych: przykład migracji emeryckich do USA.

Jaka jest współczesna polska wieś?

Wieś jako miejsce zamieszkania dla młodych ludzi po studiach.

Społeczne starzenie się w Polsce i jego konsekwencje.

Seniorzy w społeczności lokalnej – przestrzenie i typy aktywności.

Seniorzy w społeczności lokalnej – migracje i rozwiązania opiekuńcze.

Seniorzy jako organizatorzy opieki dla osób starszych.

Innowacyjne modele organizacji usług opiekuńczych.

Innowacyjne modele mieszkaniowe dostosowane do potrzeb osób starszych – przykłady z różnych krajów.

Solidarność międzypokoleniowa w polityce i praktyce społecznej.

Starzenie się populacji w przyszłości – prognozy.

Metody dydaktyczne:

Wykład z elementami interaktywnymi.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin końcowy (test).

Uwagi:

grupa wykładowa III DZSC

Do listy studentów mają dostęp koordynatorzy przedmiotu, uczestnicy oraz prowadzący grup. Jesteś uczestnikiem, zatem masz dostęp.

wyślij wiadomość do studentów tej grupy (przez USOSmail)

Lista jest pusta
Nazwisko Imiona Stan
Lista jest pusta
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.