Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Stare problemy i nowe wyzwania: osoby starsze i ludzie młodzi w społecznościach lokalnych w perspektywie badań międzynarodowych [20-FF-SNW] Semestr letni 2018/2019
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Stare problemy i nowe wyzwania: osoby starsze i ludzie młodzi w społecznościach lokalnych w perspektywie badań międzynarodowych [20-FF-SNW]
Zajęcia: Semestr letni 2018/2019 [2018L] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 11:40 - 13:15
sala 2222
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 27
Limit miejsc: 50
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Ilona Matysiak
Literatura:

1. Matysiak, I. (w druku). Rola kapitału kulturowego młodych mieszkańców wsi we współczesnych procesach przemian obszarów wiejskich w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Scholar".

2. Okólski, M. (2018), red. Wyzwania starzejącego się społeczeństwa. Polska dziś i jutro. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

3. Grotowska, S. (2011). Seniorzy w przestrzeni publicznej. Kapitał społeczny uczestników wspólnot, ruchów i stowarzyszeń katolickich. Kraków: Zakład Wydawniczy "Nomos".

4. Scharlach, A. E., Lehning, A. L. (2016). Creating Aging-Friendly Communities. Oxford: Oxford University Press.

5. Durrett, Ch. (2016). The Senior Cohousing Handbook. A Community Approach to Independent Living. New Society Publishers.

6. Cisenors, H., Dyer-Chamberlain, M., Hickie, J. (2012), red. Independent for Life. Homes and Neighborhoods for an Aging America. Austin: University of Texas Press.

7. Halamska, M., 2016. Struktura społeczna ludności wiejskiej na początku XXI wieku. W: Halamska, M., Michalska, S., Śpiewak, R., (red.). Studia nad strukturą społeczną wiejskiej Polski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

8. Wasielewski, K. (2013). Młodzież wiejska na uniwersytecie. Droga na studia, mechanizmy alokacji, postawy wobec kształcenia. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

9. Bock, B. B. (2016). Rural Marginalization and the Role of Social Innovation; A Turn Towards Nexogenous Development and Rural Reconnection. Sociologia Ruralis 56(4): 552-573.

10. Hassink, J., Hulsink, W., and Grin, J. 2014. “Farming with care: the evolution of care farming in the Netherlands”. NJAS – Wageningen Journal of Life Sciences 68, pp. 1-11.

Zakres tematów:

Mobilność osób starszych: przykład migracji emeryckich do USA.

Jaka jest współczesna polska wieś?

Wieś jako miejsce zamieszkania dla młodych ludzi po studiach.

Społeczne starzenie się w Polsce i jego konsekwencje.

Seniorzy w społeczności lokalnej – przestrzenie i typy aktywności.

Seniorzy w społeczności lokalnej – migracje i rozwiązania opiekuńcze.

Seniorzy jako organizatorzy opieki dla osób starszych.

Innowacyjne modele organizacji usług opiekuńczych.

Innowacyjne modele mieszkaniowe dostosowane do potrzeb osób starszych – przykłady z różnych krajów.

Solidarność międzypokoleniowa w polityce i praktyce społecznej.

Starzenie się populacji w przyszłości – prognozy.

Metody dydaktyczne:

Wykład z elementami interaktywnymi.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin końcowy (test).

Uwagi:

grupa wykładowa III DZSC

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)