Różnice międzykulturowe [20-2F-RMI1]
Semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Różnice międzykulturowe [20-2F-RMI1] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2018/2019 [2018L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 25 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Ryszard Radzik |
Literatura: |
1. Alternatywna historia Europy, [w:] Richard Hill, My Europejczycy, Warszawa 2004, s. 40 – 60. 2. Społeczne pochodzenie umysłu, [w:] R. Nisbett, Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej, Sopot 2009, s. 37 – 47. 3. Joanna Nowicka, Czy Europejczycy ze Wschodu i Zachodu mówią tym samym języ-kiem? *Na przykładzie polski i Francji), [w:] Komunikacja międzykulturowa. Zderze-nia i spotkania, red. A. Kapciak, L. Korporowicz, A. Tyszka, Warszawa 1996, s. 165 – 179. 4. E. Hall, Ukryty wymiar, Warszawa: PIW 1976, rozdz.: Proksemika w kontekście krzy-żowania się kultur: Japonia i świat arabski, s. 209-228. 5. E. Hall, Ukryty wymiar, Warszawa: PIW 1976, rozdz.: Proksemika w kontekście krzy-żowania się kultur: Niemcy, Anglicy, Francuzi, s. 185-211. 6. Z. Benedyktowicz, Portrety „obcego”, Kraków: Wyd. UJ 2000, s. 121-148. 7. Grzeczność na krańcach świata, red. M. Marcjanik, Warszawa 2007, rozdz.: E. Per-nal, Inaczej nie znaczy gorzej, s. 37 – 51. 8. Grzeczność na krańcach świata, red. M. Marcjanik, Warszawa 2007, rozdz.: Grzecz-ność w Chinach, s. 77 – 85 i Koreańczyk grzeczny jest, s. 109 – 126. 9. R. Kapuściński, Heban, rozdziały: Droga do Kumasi; Struktura klanu; Ja, Biały, War-szawa 2007, s. 18-48. 10. Romowie – przewodnik. Historia i kultura, red. A. Caban. G. Kondrasiuk, Radom 2009, rozdz.: s. 10-21, 32-41. 11. Żydzi, [w:] Edmund Lewandowski, Pejzaż etniczny Europy, Warszawa 2004, s. 209 – 223. 12. Ostatnia nadzieja ludzkości, [w:] T. Zalewski, Inne Stany. Czym różnią się od nas Amerykanie, Warszawa 2011, s. 45 – 55. 13. Ewa Nowicka, Tolerancja i nacjonalizmy małych narodów. Dylematy pracy antropo-loga, s. 215-223 i Aleksander Posern-Zieliński, Negocjowanie tolerancji czyli między groźbą konfliktu a dążeniem do współdziałania, s. 25 – 40, [w:] Tolerancja i jej grani-ce w relacjach międzykulturowych, pod red. Aleksandra Posern-Zielińskiego, Poznań 2004. s. 215-223 i Aleksander Posern-Zieliński, Negocjowanie tolerancji czyli między groźbą konfliktu a dążeniem do współdziałania, s. 25 – 41. |
Zakres tematów: |
1. Historia europejskiej różnorodności 2. Geografia myślenia: ludzie Wschodu i Zachodu 3. Europejczycy wschodu i zachodu kontynentu 4. Ukryte dystanse kulturowe 5. Ukryte dystanse kulturowe 6. Rekonstrukcja obrazu „obcego” w kulturze ludowej 7. Grzeczność na krańcach świata 8. Grzeczność na krańcach świata 9. Afrykańska specyfika 10. Swoi obcy: społeczność romska 11. Pejzaż etniczny Europy: Żydzi 12. „Ameryka” jako inny Zachód 13. Tolerancja i jej granice w relacjach międzykulturowych |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone są w formie konwersatoriów |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność 2. Aktywny udział w zajęciach 3. Kolokwium (esej) na zaliczenie ćwiczeń. |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa II DZSC/ SKP |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.