Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Różnice międzykulturowe 20-2F-RMI1
Semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Różnice międzykulturowe 20-2F-RMI1
Zajęcia Semestr letni 2018/2019 (2018L) (zakończony)
Ćwiczenia (CW), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy wtorek, 13:30 - 15:05
sala 1073/1074
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 25
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Ryszard Radzik
Literatura:

1. Alternatywna historia Europy, [w:] Richard Hill, My Europejczycy, Warszawa 2004, s. 40 – 60.

2. Społeczne pochodzenie umysłu, [w:] R. Nisbett, Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej, Sopot 2009, s. 37 – 47.

3. Joanna Nowicka, Czy Europejczycy ze Wschodu i Zachodu mówią tym samym języ-kiem? *Na przykładzie polski i Francji), [w:] Komunikacja międzykulturowa. Zderze-nia i spotkania, red. A. Kapciak, L. Korporowicz, A. Tyszka, Warszawa 1996, s. 165 – 179.

4. E. Hall, Ukryty wymiar, Warszawa: PIW 1976, rozdz.: Proksemika w kontekście krzy-żowania się kultur: Japonia i świat arabski, s. 209-228.

5. E. Hall, Ukryty wymiar, Warszawa: PIW 1976, rozdz.: Proksemika w kontekście krzy-żowania się kultur: Niemcy, Anglicy, Francuzi, s. 185-211.

6. Z. Benedyktowicz, Portrety „obcego”, Kraków: Wyd. UJ 2000, s. 121-148.

7. Grzeczność na krańcach świata, red. M. Marcjanik, Warszawa 2007, rozdz.: E. Per-nal, Inaczej nie znaczy gorzej, s. 37 – 51.

8. Grzeczność na krańcach świata, red. M. Marcjanik, Warszawa 2007, rozdz.: Grzecz-ność w Chinach, s. 77 – 85 i Koreańczyk grzeczny jest, s. 109 – 126.

9. R. Kapuściński, Heban, rozdziały: Droga do Kumasi; Struktura klanu; Ja, Biały, War-szawa 2007, s. 18-48.

10. Romowie – przewodnik. Historia i kultura, red. A. Caban. G. Kondrasiuk, Radom 2009, rozdz.: s. 10-21, 32-41.

11. Żydzi, [w:] Edmund Lewandowski, Pejzaż etniczny Europy, Warszawa 2004, s. 209 – 223.

12. Ostatnia nadzieja ludzkości, [w:] T. Zalewski, Inne Stany. Czym różnią się od nas Amerykanie, Warszawa 2011, s. 45 – 55.

13. Ewa Nowicka, Tolerancja i nacjonalizmy małych narodów. Dylematy pracy antropo-loga, s. 215-223 i Aleksander Posern-Zieliński, Negocjowanie tolerancji czyli między groźbą konfliktu a dążeniem do współdziałania, s. 25 – 40, [w:] Tolerancja i jej grani-ce w relacjach międzykulturowych, pod red. Aleksandra Posern-Zielińskiego, Poznań 2004. s. 215-223 i Aleksander Posern-Zieliński, Negocjowanie tolerancji czyli między groźbą konfliktu a dążeniem do współdziałania, s. 25 – 41.

Zakres tematów:

1. Historia europejskiej różnorodności

2. Geografia myślenia: ludzie Wschodu i Zachodu

3. Europejczycy wschodu i zachodu kontynentu

4. Ukryte dystanse kulturowe

5. Ukryte dystanse kulturowe

6. Rekonstrukcja obrazu „obcego” w kulturze ludowej

7. Grzeczność na krańcach świata

8. Grzeczność na krańcach świata

9. Afrykańska specyfika

10. Swoi obcy: społeczność romska

11. Pejzaż etniczny Europy: Żydzi

12. „Ameryka” jako inny Zachód

13. Tolerancja i jej granice w relacjach międzykulturowych

Metody dydaktyczne:

Zajęcia prowadzone są w formie konwersatoriów

Metody i kryteria oceniania:

1. Obecność

2. Aktywny udział w zajęciach

3. Kolokwium (esej) na zaliczenie ćwiczeń.

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa II DZSC/ SKP

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.