Zawodoznawstwo [10-2S-ZAW1]
Semestr letni 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Zawodoznawstwo [10-2S-ZAW1] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2017/2018 [2017L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 17 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Anna Kruk |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Nowacki T. W.: Zawodoznawstwo. Ośrodek Kształcenia i Doskonalenia Kadr, Instytut Technologii Eksploatacji, Radom 2003. 2. Rocznik Statystyczny 2017. Wyd. GUS, Warszawa 2018 i wcześniejsze od 2015 roku 3. Wołk Z.: Zawodoznawstwo: Wiedza o współczesnego pracy. Difin, Warszawa 2013. Literatura uzupełniająca: 1. Kwiatkowski S. M. : Kształcenie zawodowe. Dylematy teorii i praktyki. IBE, Warszawa 2001. Źródła: 1. Obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 grudnia 2017 roku w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, Dz. U. 2018, poz. 227. 2. Rocznik Statystyczny 2017. Wyd. GUS, Warszawa 2018 i wcześniejsze od 2015 roku |
Zakres tematów: |
Treści programowe: 1. Instruktaż wstępny. Zawodoznawstwo jako obszar pedagogiki pracy. Badanie pracy człowieka w ujęciu Tadeusza W. Nowackiego (w ramach układu technologicznego, współdziałania, organizacji pracy, układu energetycznego, cybernetycznego i myślowego - 2 godziny. 2. Przemiany w funkcjonowaniu zawodowym człowieka od średniowiecza do czasów współczesnych. Pojęcie zawodu na tle specjalizacji pracy ludzkiej - 1 godzina. 3. Charakterystyka zawodów i specjalności w Polsce na podstawie Klasyfikacji Zawodów i Specjalności - 1 godzina. 4. Zawodoznawstwo w ujęciu problemów rynku pracy. Popyt na pracę, podaż pracy, wynagrodzenia na rynku pracy. Różnice w strukturze rynku pracy dla różnych grup zawodów. Ocena branż i gałęzi gospodarki w których mogą powstać nowe zawody i specjalności, a także gdzie można rozwijać samozatrudnienie - 3 godziny. 5. Alternatywne formy zatrudnienia. Mobilność przestrzenna pracowników jako obszar zawodoznawstwa - 2 godziny 6. Bezrobocie w Polsce i w krajach Unii Europejskiej, stopa bezrobocia, bezrobocie w poszczególnych województwach w Polsce. Popyt na określone zawody i specjalności- ocena zjawiska na podstawie danych statystycznych. Instytucje wspomagające rynek pracy. Perspektywy zatrudnienia na rynku pracy dla poszczególnych zawodów i specjalności w sytuacji braku stabilności gospodarczej - 4 godziny 7. Struktura opisu zawodu Tadeusza W. Nowackiego - 1 godzina. 8. Prezentacje wybranych zawodów i specjalności zawodowych według struktury opisu zawodu Tadeusza W. Nowackiego - 16 godzin. |
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: Pogadanka, dyskusja panelowa, praca w grupach, case studies, analiza danych statystycznych, analiza dokumentów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposobami pomiaru efektów kształcenia są: 1. ocena stopnia przygotowania studenta do zajęć na ćwiczeniach; 2. limitowanie możliwych nieobecności; 3. ocena pracy projektowej dotyczącej struktury zawodu oraz prezentacji studentów. Są to jednocześnie kryteria oceny studenta. |
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: Pogadanka, dyskusja panelowa, praca w grupach, case studies, analiza danych statystycznych, analiza dokumentów. Nakład pracy studenta wynosi średnio 16 godzin poza godzinami kontaktowymi, na przygotowanie się do zajęć dydaktycznych, czytanie literatury przedmiotu, danych statystycznych, a także na przygotowanie prezentacji zaliczeniowej grupa ćwiczeniowa II PSE |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.