Wprowadzenie do pedagogiki [20-1F-WPD1]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wprowadzenie do pedagogiki [20-1F-WPD1] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018 [2017Zn]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 28 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Andrzej Ciążela |
Literatura: |
. B.Śliwerski, Podstawowe prawidłowości pedagogiki. Podręcznik akademicki, Wyd. APS, Warszawa 2011 3.2Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Kwieciński, B. Śliwerski, t. 1 i 2, PWN, Warszawa 2003, 3. Pedagogika Leksykon PWN, Red. B. Milerski, B. Śliwerski, PWN, Warszawa 2000 4. Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów, Red T. Jaworska, R. 5eppert, Impuls, Kraków 1996 5. B. Suchodolski, Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, tł. I. Wojnar, TWWP, Warszawa 2003. |
Zakres tematów: |
Rodzaje myślenia o wychowaniu a naukowy charakter pedagogiki. Myślenie potoczne, intuicyjne, mityczne magiczne,mistyczne, religijne, techniczne filozoficzne , naukowe, praktycystyczne, moralistyczne, estetyczne ideologiczne. 2. Podstawowe wymiary refleksji nad edukacją w ujęciu statycznym. A) Rozwój biologiczny i psychiczny B) .Socjalizacja. C) .Kulturacja. D) Polityzacja. Temporalny aspekt refleksji nad edukacją. Edukacja jako wychowanie dla przyszłosci. Perspektywa adaptacyjna i perspektywa kreacyjna. Możliwość syntezy obu perspektyw. 3. Edukacja a społeczeństwo industrialne. Edukacja a społeczeństwo postindustrialne. Edukacja w świetle teorii postindustrializmu a edukacja w świetle filozofii postmodernizmu. Konsumpcjonizm a edukacja. Globalizacja jako wyzwanie dla edukacji. Edukacja a ochrona środowiska. Edukacja drogą ku alternatywnej cywilizacji humanistycznej. |
Metody dydaktyczne: |
Wykład z elementami dyskusji i prezentacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest opracowanie pisemne w ciągu 60 minut na ostatnich zajęciach jednego z pięciu zaproponowanych tematów Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student za pełne rozwinięcie tematu i wykazanie się pogłębionym zrozumieniem zagadnienia. Ocenę dobrą gdy przedstawia najistotniejsze aspekty zagadnienia nie wszystkie z rozwijając ich w sposób pełny i wyczerpujący. Ocenę dostateczną za prezentację podstawowych zagadnień związanych z tematem. Ocenę niedostateczną otrzymuje student nie prezentujący podstawowej wiedzy na wybrany temat i popełniający oczywiste błędy rzeczowe. |
Uwagi: |
grupa wykładowa dla I ZZ/PS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.