Zarządzanie placówką i kadrami w pomocy społecznej [20-1S-ZPK]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Zarządzanie placówką i kadrami w pomocy społecznej [20-1S-ZPK] |
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018 [2017Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 22 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Anna Kruk |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Kruk A.: Instytucje społeczne - organizacja, zarządzanie, wybrane aspekty prawne i gospodarcze. APS, Warszawa 2010. 2. Bednarczyk M. : Organizacje publiczne – zarządzanie konkurencyjnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Kraków, 2001. 3. Koźmiński A. K., Piotrowski W.: Zarządzanie – teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, wydanie od 1996 i późniejsze wydania. Literatura uzupełniająca: 1. Jachowicz A.: Zarządzanie systemem pomocy społecznej. [w:] „Samorząd Terytorialny” 2011, nr 9, rocznik 21, s. 33-39. 2. Brzozowska A., Postuła I., Kłobukowski P. (red.): Przedsiębiorczość: studia przypadków. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015. 3. Skowrońska A. (red.): Nowe kierunki i tendencje w organizacji i zarządzaniu pomocą społeczną. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013. |
Zakres tematów: |
Instruktaż wstępny. Nauki o zarządzaniu. Krótki rys historyczny. Zarządzanie placówkami pomocy społecznej - obszar nauk o zarządzaniu oraz nauk o polityce publicznej. Zarządzanie - pojęcie. Planowanie, organizowanie, kontrola na poziomie organizacji. Dokumenty organizacyjne: statut, regulamin organizacyjny, regulamin pracy, regulamin wynagradzania, tworzenie innych dokumentów wewnętrznych. Tworzenie struktury organizacyjnej placówki pomocy socjalnej. Motywowanie jako funkcja zarządzania. Zarządzanie ludźmi w organizacji socjalnej. Strategie zarządzania w placówkach pomocy społecznej. Zabezpieczenie kadr socjalnych - rekrutacja i selekcja pracowników. Przygotowanie zawodowe kadr placówek pomocy społecznej. Definicja kultury organizacyjnej. Rola pracowników w kształtowaniu kultury organizacyjnej w placówce pomocy społecznej. Sprawne działanie - koncepcje prakseologiczne, podejmowanie decyzji, operacjonalizacja zarządzania. Organizacja czasu pracy pracownika socjalnego i kierownika zespołów pracowniczych w kontekście sprawnego działania. Jakość usług socjalnych. Rola pracowników organizacji pomocy społecznej w kształtowaniu poziomu jakości usług społecznych. |
Metody dydaktyczne: |
Metody poszukujące: praca projektowa w zespołach zadaniowych, dyskusja, pogadanka |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena umiejętności w zakresie wykorzystania podstaw wiedzy organizatorskiej i zastosowania jej w wybranych typach organizacji socjalnych w ramach case studies. Ocena udziału studenta w pracach zespołów zadaniowych na zajęciach, wykonujących ćwiczenia dotyczące organizatorskich problemów pracy socjalnej; |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla II ZZ/PS-PSS 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.