Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie placówką i kadrami w pomocy społecznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-1S-ZPK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie placówką i kadrami w pomocy społecznej
Jednostka: Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Wiedza: Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę studenta (studentki) w formie pytań opisowych oraz zamkniętych w ramach kształcenia zdalnego na aplikacji Forms. Zalicza 50 % odpowiedzi na pytania egzaminacyjne, czyli uzyskanie 15 punktów z 30 możliwych.

Umiejętności:

Ocena umiejętności w zakresie wykorzystania podstaw wiedzy organizatorskiej i zastosowania jej w wybranych typach organizacji socjalnych w ramach case studies.

Ocena udziału studenta (studentki) w pracach zespołów zadaniowych na zajęciach, wykonujących ćwiczenia dotyczące organizatorskich problemów pracy socjalnej w zakresie poprawności;

Kompetencje społeczne:

umiejętność współpracy w zespole studenckim.

Pełny opis:

Instruktaż wstępny. Nauki o zarządzaniu. Krótki rys historyczny. Zarządzanie placówkami pomocy społecznej - obszar nauk o zarządzaniu oraz nauk o polityce publicznej.

Zarządzanie - pojęcie. Planowanie, organizowanie, kontrola na poziomie organizacji. Dokumenty organizacyjne: statut, regulamin organizacyjny, regulamin pracy, regulamin wynagradzania, tworzenie innych dokumentów wewnętrznych. Tworzenie struktury organizacyjnej placówki pomocy socjalnej.

Motywowanie jako funkcja zarządzania. Zarządzanie ludźmi w organizacji socjalnej. Strategie zarządzania w placówkach pomocy społecznej.

Zabezpieczenie kadr socjalnych - rekrutacja i selekcja pracowników. Przygotowanie zawodowe kadr placówek pomocy społecznej. Definicja kultury organizacyjnej. Rola pracowników w kształtowaniu kultury organizacyjnej w placówce pomocy społecznej.

Sprawne działanie - koncepcje prakseologiczne, podejmowanie decyzji, operacjonalizacja zarządzania. Organizacja czasu pracy pracownika socjalnego i kierownika zespołów pracowniczych w kontekście sprawnego działania.

Jakość usług socjalnych. Rola pracowników organizacji pomocy społecznej w kształtowaniu poziomu jakości usług społecznych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Kruk A.: Instytucje społeczne - organizacja, zarządzanie, wybrane aspekty prawne i gospodarcze. APS, Warszawa 2010.

2. Bednarczyk M. : Organizacje publiczne – zarządzanie konkurencyjnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Kraków, 2001.

3. Koźmiński A. K., Piotrowski W.: Zarządzanie – teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, wydanie od 1996 i późniejsze wydania.

Literatura uzupełniająca:

1. Jachowicz A.: Zarządzanie systemem pomocy społecznej. [w:] „Samorząd Terytorialny” 2011, nr 9, rocznik 21, s. 33-39.

2. Brzozowska A., Postuła I., Kłobukowski P. (red.): Przedsiębiorczość: studia przypadków. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015.

3. Skowrońska A. (red.): Nowe kierunki i tendencje w organizacji i zarządzaniu pomocą społeczną. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę studenta (studentki) w formie pytań opisowych i zamkniętych podczas kształcenia zdalnego w aplikacji Forms. Zalicza 50 % odpowiedzi na pytania egzaminacyjne, czyli uzyskanie 15 punktów z 30 możliwych.

Obecności na ćwiczeniach. Dopuszczalne są 2 nieobecności. Pozostałe nieobecności, nawet usprawiedliwione podlegają zaliczeniu w formie ustnego odpowiadania z tematyki nieobecności osoby studiującej.

Ocena umiejętności w zakresie wykorzystania podstaw wiedzy organizatorskiej i zastosowania jej w wybranych typach organizacji socjalnych w ramach case studies.

Ocena udziału studenta / studentki w pracach zespołów zadaniowych na zajęciach, wykonujących ćwiczenia dotyczące organizatorskich problemów pracy socjalnej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)