Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Zarządzanie placówką i kadrami w pomocy społecznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-1S-ZPK Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie placówką i kadrami w pomocy społecznej
Jednostka: Instytut Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla II r. PS spec.: praca socjalna w pomocy społecznej, (3-l) stacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla II r. PS, spec.: praca socjalna w pomocy społecznej, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę studenta.

Ocena umiejętności w zakresie wykorzystania podstaw wiedzy organizatorskiej i zastosowania jej w wybranych typach organizacji socjalnych w ramach case studies.

Ocena udziału studenta w pracach zespołów zadaniowych na zajęciach, wykonujących ćwiczenia dotyczące organizatorskich problemów pracy socjalnej;

Pełny opis:

Instruktaż wstępny. Nauki o zarządzaniu. Krótki rys historyczny. Zarządzanie placówkami pomocy społecznej - obszar nauk o zarządzaniu oraz nauk o polityce publicznej.

Zarządzanie - pojęcie. Planowanie, organizowanie, kontrola na poziomie organizacji. Dokumenty organizacyjne: statut, regulamin organizacyjny, regulamin pracy, regulamin wynagradzania, tworzenie innych dokumentów wewnętrznych. Tworzenie struktury organizacyjnej placówki pomocy socjalnej.

Motywowanie jako funkcja zarządzania. Zarządzanie ludźmi w organizacji socjalnej. Strategie zarządzania w placówkach pomocy społecznej.

Zabezpieczenie kadr socjalnych - rekrutacja i selekcja pracowników. Przygotowanie zawodowe kadr placówek pomocy społecznej. Definicja kultury organizacyjnej. Rola pracowników w kształtowaniu kultury organizacyjnej w placówce pomocy społecznej.

Sprawne działanie - koncepcje prakseologiczne, podejmowanie decyzji, operacjonalizacja zarządzania. Organizacja czasu pracy pracownika socjalnego i kierownika zespołów pracowniczych w kontekście sprawnego działania.

Jakość usług socjalnych. Rola pracowników organizacji pomocy społecznej w kształtowaniu poziomu jakości usług społecznych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Kruk A.: Instytucje społeczne - organizacja, zarządzanie, wybrane aspekty prawne i gospodarcze. APS, Warszawa 2010.

2. Bednarczyk M. : Organizacje publiczne – zarządzanie konkurencyjnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Kraków, 2001.

3. Koźmiński A. K., Piotrowski W.: Zarządzanie – teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, wydanie od 1996 i późniejsze wydania.

Literatura uzupełniająca:

1. Jachowicz A.: Zarządzanie systemem pomocy społecznej. [w:] „Samorząd Terytorialny” 2011, nr 9, rocznik 21, s. 33-39.

2. Brzozowska A., Postuła I., Kłobukowski P. (red.): Przedsiębiorczość: studia przypadków. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015.

3. Skowrońska A. (red.): Nowe kierunki i tendencje w organizacji i zarządzaniu pomocą społeczną. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę studenta.

Ocena umiejętności w zakresie wykorzystania podstaw wiedzy organizatorskiej i zastosowania jej w wybranych typach organizacji socjalnych w ramach case studies.

Ocena udziału studenta w pracach zespołów zadaniowych na zajęciach, wykonujących ćwiczenia dotyczące organizatorskich problemów pracy socjalnej;

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kruk
Prowadzący grup: Anna Kruk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę studenta.

Ocena umiejętności w zakresie wykorzystania podstaw wiedzy organizatorskiej i zastosowania jej w wybranych typach organizacji socjalnych w ramach case studies.

Ocena udziału studenta w pracach zespołów zadaniowych na zajęciach, wykonujących ćwiczenia dotyczące organizatorskich problemów pracy socjalnej;

Pełny opis:

Instruktaż wstępny. Nauki o zarządzaniu. Krótki rys historyczny. Zarządzanie placówkami pomocy społecznej - obszar nauk o zarządzaniu oraz nauk o polityce publicznej.

Zarządzanie - pojęcie. Planowanie, organizowanie, kontrola na poziomie organizacji. Dokumenty organizacyjne: statut, regulamin organizacyjny, regulamin pracy, regulamin wynagradzania, tworzenie innych dokumentów wewnętrznych. Tworzenie struktury organizacyjnej placówki pomocy socjalnej.

Motywowanie jako funkcja zarządzania. Zarządzanie ludźmi w organizacji socjalnej. Strategie zarządzania w placówkach pomocy społecznej.

Zabezpieczenie kadr socjalnych - rekrutacja i selekcja pracowników. Przygotowanie zawodowe kadr placówek pomocy społecznej. Definicja kultury organizacyjnej. Rola pracowników w kształtowaniu kultury organizacyjnej w placówce pomocy społecznej.

Sprawne działanie - koncepcje prakseologiczne, podejmowanie decyzji, operacjonalizacja zarządzania. Organizacja czasu pracy pracownika socjalnego i kierownika zespołów pracowniczych w kontekście sprawnego działania.

Jakość usług socjalnych. Rola pracowników organizacji pomocy społecznej w kształtowaniu poziomu jakości usług społecznych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Kruk A.: Instytucje społeczne - organizacja, zarządzanie, wybrane aspekty prawne i gospodarcze. APS, Warszawa 2010.

2. Bednarczyk M. : Organizacje publiczne – zarządzanie konkurencyjnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Kraków, 2001.

3. Koźmiński A. K., Piotrowski W.: Zarządzanie – teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, wydanie od 1996 i późniejsze wydania.

Literatura uzupełniająca:

1. Jachowicz A.: Zarządzanie systemem pomocy społecznej. [w:] „Samorząd Terytorialny” 2011, nr 9, rocznik 21, s. 33-39.

2. Brzozowska A., Postuła I., Kłobukowski P. (red.): Przedsiębiorczość: studia przypadków. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015.

3. Skowrońska A. (red.): Nowe kierunki i tendencje w organizacji i zarządzaniu pomocą społeczną. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013.

Uwagi:

Metoda podająca, dyskusja z udziałem studentów. Metody poszukujące: praca projektowa w zespołach zadaniowych, dyskusja, pogadanka na ćwiczeniach.

Przewiduje się nakład pracy studenta około 30 godzin, w tym przygotowanie się do egzaminu, czytanie literatury, przygotowywanie do prac projektowych na ćwiczeniach.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-27 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kruk
Prowadzący grup: Anna Kruk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę studenta.

Ocena umiejętności w zakresie wykorzystania podstaw wiedzy organizatorskiej i zastosowania jej w wybranych typach organizacji socjalnych w ramach case studies.

Ocena udziału studenta w pracach zespołów zadaniowych na zajęciach, wykonujących ćwiczenia dotyczące organizatorskich problemów pracy socjalnej;

Pełny opis:

Instruktaż wstępny. Nauki o zarządzaniu. Krótki rys historyczny. Zarządzanie placówkami pomocy społecznej - obszar nauk o zarządzaniu oraz nauk o polityce publicznej.

Zarządzanie - pojęcie. Planowanie, organizowanie, kontrola na poziomie organizacji. Dokumenty organizacyjne: statut, regulamin organizacyjny, regulamin pracy, regulamin wynagradzania, tworzenie innych dokumentów wewnętrznych. Tworzenie struktury organizacyjnej placówki pomocy socjalnej.

Motywowanie jako funkcja zarządzania. Zarządzanie ludźmi w organizacji socjalnej. Strategie zarządzania w placówkach pomocy społecznej.

Zabezpieczenie kadr socjalnych - rekrutacja i selekcja pracowników. Przygotowanie zawodowe kadr placówek pomocy społecznej. Definicja kultury organizacyjnej. Rola pracowników w kształtowaniu kultury organizacyjnej w placówce pomocy społecznej.

Sprawne działanie - koncepcje prakseologiczne, podejmowanie decyzji, operacjonalizacja zarządzania. Organizacja czasu pracy pracownika socjalnego i kierownika zespołów pracowniczych w kontekście sprawnego działania.

Jakość usług socjalnych. Rola pracowników organizacji pomocy społecznej w kształtowaniu poziomu jakości usług społecznych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Kruk A.: Instytucje społeczne - organizacja, zarządzanie, wybrane aspekty prawne i gospodarcze. APS, Warszawa 2010.

2. Bednarczyk M. : Organizacje publiczne – zarządzanie konkurencyjnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Kraków, 2001.

3. Koźmiński A. K., Piotrowski W.: Zarządzanie – teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, wydanie od 1996 i późniejsze wydania.

Literatura uzupełniająca:

1. Jachowicz A.: Zarządzanie systemem pomocy społecznej. [w:] „Samorząd Terytorialny” 2011, nr 9, rocznik 21, s. 33-39.

2. Brzozowska A., Postuła I., Kłobukowski P. (red.): Przedsiębiorczość: studia przypadków. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015.

3. Skowrońska A. (red.): Nowe kierunki i tendencje w organizacji i zarządzaniu pomocą społeczną. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013.

Uwagi:

metoda podająca, dyskusja z udziałem studentów

Metody poszukujące: praca projektowa w zespołach zadaniowych, dyskusja, pogadanka

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kruk
Prowadzący grup: Anna Kruk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-03-02 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kruk
Prowadzący grup: Anna Kruk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę studenta.

Ocena umiejętności w zakresie wykorzystania podstaw wiedzy organizatorskiej i zastosowania jej w wybranych typach organizacji socjalnych w ramach case studies.

Ocena udziału studenta w pracach zespołów zadaniowych na zajęciach, wykonujących ćwiczenia dotyczące organizatorskich problemów pracy socjalnej;

Pełny opis:

Instruktaż wstępny. Nauki o zarządzaniu. Krótki rys historyczny. Zarządzanie placówkami pomocy społecznej - obszar nauk o zarządzaniu oraz nauk o polityce publicznej.

Zarządzanie - pojęcie. Planowanie, organizowanie, kontrola na poziomie organizacji. Dokumenty organizacyjne: statut, regulamin organizacyjny, regulamin pracy, regulamin wynagradzania, tworzenie innych dokumentów wewnętrznych. Tworzenie struktury organizacyjnej placówki pomocy socjalnej.

Motywowanie jako funkcja zarządzania. Zarządzanie ludźmi w organizacji socjalnej. Strategie zarządzania w placówkach pomocy społecznej.

Zabezpieczenie kadr socjalnych - rekrutacja i selekcja pracowników. Przygotowanie zawodowe kadr placówek pomocy społecznej. Definicja kultury organizacyjnej. Rola pracowników w kształtowaniu kultury organizacyjnej w placówce pomocy społecznej.

Sprawne działanie - koncepcje prakseologiczne, podejmowanie decyzji, operacjonalizacja zarządzania. Organizacja czasu pracy pracownika socjalnego i kierownika zespołów pracowniczych w kontekście sprawnego działania.

Jakość usług socjalnych. Rola pracowników organizacji pomocy społecznej w kształtowaniu poziomu jakości usług społecznych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Kruk A.: Instytucje społeczne - organizacja, zarządzanie, wybrane aspekty prawne i gospodarcze. APS, Warszawa 2010.

2. Bednarczyk M. : Organizacje publiczne – zarządzanie konkurencyjnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Kraków, 2001.

3. Koźmiński A. K., Piotrowski W.: Zarządzanie – teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, wydanie od 1996 i późniejsze wydania.

Literatura uzupełniająca:

1. Jachowicz A.: Zarządzanie systemem pomocy społecznej. [w:] „Samorząd Terytorialny” 2011, nr 9, rocznik 21, s. 33-39.

2. Brzozowska A., Postuła I., Kłobukowski P. (red.): Przedsiębiorczość: studia przypadków. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015.

3. Skowrońska A. (red.): Nowe kierunki i tendencje w organizacji i zarządzaniu pomocą społeczną. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kruk
Prowadzący grup: Anna Kruk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2020-02-28 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kruk
Prowadzący grup: Anna Kruk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.