Zarządzanie placówką i kadrami w pomocy społecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-1S-ZPK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie placówką i kadrami w pomocy społecznej |
Jednostka: | Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla II r. PS spec.: praca socjalna w pomocy społecznej, (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla II r. PS, spec.: praca socjalna w pomocy społecznej, (3-l) niestacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wiedza: Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę studenta (studentki) w formie pytań opisowych oraz zamkniętych w ramach kształcenia zdalnego na aplikacji Forms. Zalicza 50 % odpowiedzi na pytania egzaminacyjne, czyli uzyskanie 15 punktów z 30 możliwych. Umiejętności: Ocena umiejętności w zakresie wykorzystania podstaw wiedzy organizatorskiej i zastosowania jej w wybranych typach organizacji socjalnych w ramach case studies. Ocena udziału studenta (studentki) w pracach zespołów zadaniowych na zajęciach, wykonujących ćwiczenia dotyczące organizatorskich problemów pracy socjalnej w zakresie poprawności; Kompetencje społeczne: umiejętność współpracy w zespole studenckim. |
Pełny opis: |
Instruktaż wstępny. Nauki o zarządzaniu. Krótki rys historyczny. Zarządzanie placówkami pomocy społecznej - obszar nauk o zarządzaniu oraz nauk o polityce publicznej. Zarządzanie - pojęcie. Planowanie, organizowanie, kontrola na poziomie organizacji. Dokumenty organizacyjne: statut, regulamin organizacyjny, regulamin pracy, regulamin wynagradzania, tworzenie innych dokumentów wewnętrznych. Tworzenie struktury organizacyjnej placówki pomocy socjalnej. Motywowanie jako funkcja zarządzania. Zarządzanie ludźmi w organizacji socjalnej. Strategie zarządzania w placówkach pomocy społecznej. Zabezpieczenie kadr socjalnych - rekrutacja i selekcja pracowników. Przygotowanie zawodowe kadr placówek pomocy społecznej. Definicja kultury organizacyjnej. Rola pracowników w kształtowaniu kultury organizacyjnej w placówce pomocy społecznej. Sprawne działanie - koncepcje prakseologiczne, podejmowanie decyzji, operacjonalizacja zarządzania. Organizacja czasu pracy pracownika socjalnego i kierownika zespołów pracowniczych w kontekście sprawnego działania. Jakość usług socjalnych. Rola pracowników organizacji pomocy społecznej w kształtowaniu poziomu jakości usług społecznych. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Kruk A.: Instytucje społeczne - organizacja, zarządzanie, wybrane aspekty prawne i gospodarcze. APS, Warszawa 2010. 2. Bednarczyk M. : Organizacje publiczne – zarządzanie konkurencyjnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Kraków, 2001. 3. Koźmiński A. K., Piotrowski W.: Zarządzanie – teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, wydanie od 1996 i późniejsze wydania. Literatura uzupełniająca: 1. Jachowicz A.: Zarządzanie systemem pomocy społecznej. [w:] „Samorząd Terytorialny” 2011, nr 9, rocznik 21, s. 33-39. 2. Brzozowska A., Postuła I., Kłobukowski P. (red.): Przedsiębiorczość: studia przypadków. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015. 3. Skowrońska A. (red.): Nowe kierunki i tendencje w organizacji i zarządzaniu pomocą społeczną. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę studenta (studentki) w formie pytań opisowych i zamkniętych podczas kształcenia zdalnego w aplikacji Forms. Zalicza 50 % odpowiedzi na pytania egzaminacyjne, czyli uzyskanie 15 punktów z 30 możliwych. Obecności na ćwiczeniach. Dopuszczalne są 2 nieobecności. Pozostałe nieobecności, nawet usprawiedliwione podlegają zaliczeniu w formie ustnego odpowiadania z tematyki nieobecności osoby studiującej. Ocena umiejętności w zakresie wykorzystania podstaw wiedzy organizatorskiej i zastosowania jej w wybranych typach organizacji socjalnych w ramach case studies. Ocena udziału studenta / studentki w pracach zespołów zadaniowych na zajęciach, wykonujących ćwiczenia dotyczące organizatorskich problemów pracy socjalnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kruk | |
Prowadzący grup: | Anna Kruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę studenta w formie pytań opisowych. Zalicza 50 % odpowiedzi na pytania egzaminacyjne, czyli uzyskanie przez studenta 15 punktów z 30 możliwych. Obecności na ćwiczeniach. Dopuszczalne są 2 nieobecności. Pozostałe nieobecności studenta, nawet usprawiedliwione podlegają zaliczeniu w formie ustnego odpowiadania z tematyki nieobecności studenta. Ocena umiejętności w zakresie wykorzystania podstaw wiedzy organizatorskiej i zastosowania jej w wybranych typach organizacji socjalnych w ramach case studies. Ocena udziału studenta w pracach zespołów zadaniowych na zajęciach, wykonujących ćwiczenia dotyczące organizatorskich problemów pracy socjalnej; W okresie kształcenia zdalnego od 16 marca 2020 r. dopuszczona jest wyłącznie zdalna, indywidualna oraz grupowa praca studentów. Metody dydaktyczne przeszły z asynchronicznych w synchroniczne, czyli stosuję mieszane metody kształcenia. |
|
Pełny opis: |
Instruktaż wstępny. Nauki o zarządzaniu. Krótki rys historyczny. Zarządzanie placówkami pomocy społecznej - obszar nauk o zarządzaniu oraz nauk o polityce publicznej. Zarządzanie - pojęcie. Planowanie, organizowanie, kontrola na poziomie organizacji. Dokumenty organizacyjne: statut, regulamin organizacyjny, regulamin pracy, regulamin wynagradzania, tworzenie innych dokumentów wewnętrznych. Tworzenie struktury organizacyjnej placówki pomocy socjalnej. Motywowanie jako funkcja zarządzania. Zarządzanie ludźmi w organizacji socjalnej. Strategie zarządzania w placówkach pomocy społecznej. Zabezpieczenie kadr socjalnych - rekrutacja i selekcja pracowników. Przygotowanie zawodowe kadr placówek pomocy społecznej. Definicja kultury organizacyjnej. Rola pracowników w kształtowaniu kultury organizacyjnej w placówce pomocy społecznej. Sprawne działanie - koncepcje prakseologiczne, podejmowanie decyzji, operacjonalizacja zarządzania. Organizacja czasu pracy pracownika socjalnego i kierownika zespołów pracowniczych w kontekście sprawnego działania. Jakość usług socjalnych. Rola pracowników organizacji pomocy społecznej w kształtowaniu poziomu jakości usług społecznych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Kruk A.: Instytucje społeczne - organizacja, zarządzanie, wybrane aspekty prawne i gospodarcze. APS, Warszawa 2010. 2. Bednarczyk M. : Organizacje publiczne – zarządzanie konkurencyjnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Kraków, 2001. 3. Koźmiński A. K., Piotrowski W.: Zarządzanie – teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, wydanie od 1996 i późniejsze wydania. Literatura uzupełniająca: 1. Jachowicz A.: Zarządzanie systemem pomocy społecznej. [w:] „Samorząd Terytorialny” 2011, nr 9, rocznik 21, s. 33-39. 2. Brzozowska A., Postuła I., Kłobukowski P. (red.): Przedsiębiorczość: studia przypadków. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015. 3. Skowrońska A. (red.): Nowe kierunki i tendencje w organizacji i zarządzaniu pomocą społeczną. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013. Źródła dotyczące kształcenia zdalnego: w internecie są dostępne dokumenty organizacyjne istniejących placówek pomocy społecznej, źródłem mogą być strony internetowe placówek pomocy społecznej, materiały rządowe i samorządowe. |
|
Uwagi: |
Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę studenta w formie pytań opisowych oraz zamkniętych. W ramach egzaminu zdalnego - test w aplikacji Forms, zawierający pytania otwarte i zamknięte. Zalicza 50 % odpowiedzi na pytania egzaminacyjne, czyli uzyskanie przez studenta 15 punktów z 30 możliwych. Obecności na ćwiczeniach. Dopuszczalne są 2 nieobecności. Pozostałe nieobecności studenta, nawet usprawiedliwione podlegają zaliczeniu w formie ustnego odpowiadania z tematyki nieobecności studenta. Ocena umiejętności w zakresie wykorzystania podstaw wiedzy organizatorskiej i zastosowania jej w wybranych typach organizacji socjalnych w ramach case studies. Ocena udziału studenta w pracach zespołów zadaniowych na zajęciach, wykonujących ćwiczenia dotyczące organizatorskich problemów pracy socjalnej; Metody pracy zdalnej: w dniach od 16marca do odwołania epidemii - inna organizacja kształcenia - kształcenie zdalne, polegające na wysyłaniu materiałów studentom do samodzielnego opracowania na adres e-mailowy I roku studentów kierunku praca socjalna: pracasocjalna2018aps@gmail.com. Zostało przygotowane narzędzie pracy zdalnej - dokumentacja indywidualnej pracy studenta zawierająca zestaw pytań i prośbę zastosowaną do studentów dotyczącą analizy podstawowych funkcji zarządzania, planowania, określenia różnic pomiędzy planem strategicznym i operacyjnym na przykładzie dowolnej placówki pomocy społecznej – praca projektowo - koncepcyjna (dotyczy zajęć z 17 marca 2020 r.): W ramach zajęć z 24 marca studenci mają zapoznać się z istniejącymi statutami różnych organizacji z opracowaniem wniosków. Ponadto opracować statut dla dowolnie wybranej placówki pomocy społecznej (praca projektowo – koncepcyjna). Biorąc pod uwagę kolejne tygodnie studenci realizują ćwiczenia zgodnie z rozkładem tematów w tej samej formie kształcenia zdalnego. W okresie do przerwy wielkanocnej problematyka ćwiczeń obejmuje regulaminy organizacyjne, regulaminy pracy i wynagradzania. Od 31 marca 2020 r. studenci wykonują ćwiczenia w 2-3 osobowych zespołach. Prace studentów są na bieżąco kontrolowane, do opracowań wysyłam uwagi. Studenci otrzymują prezentacje do zajęć z rozszerzonym komentarzem słownym. Od dnia 26 maja zajęcia wykładowe odbywają się w czasie rzeczywistym na aplikacji Teams. Studenci otrzymują prezentację do zajęć jeszcze przed wykładem. Mogą zadawać pytania przy pomocy różnych form komunikacji zdalnej: na aplikacji Teams, pocztę służbową pocztę e-mail zarówno w czasie rzeczywistym, jak i poza stałymi godzinami zajęć. Link do zajęć jest następujący: https://teams.microsoft.com/_#/school/files/Og%C3%B3lny?threadId=19%3A8b1f4d88aea24b299a76d7c4989adb3c%40thread.tacv2&ctx=channel&context=General&rootfolder=%252Fsites%252Fwiczenia-Zarzdzanieplacwkikadramiwpomocyspoecznej20-1S-ZPK%252FShared%2520Documents%252FGeneral Metody dydaktyczne przeszły z asynchronicznych w synchroniczne od 26 maja 2020 r., czyli stosuję mieszane metody kształcenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kruk | |
Prowadzący grup: | Anna Kruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin pisemny w formie pytań opisowych oraz zamkniętych w aplikacji Forms w czasie kształcenia zdalnego. Zalicza 50 % odpowiedzi na pytania egzaminacyjne, czyli uzyskanie przez studenta (studentki) 15 punktów z 30 możliwych. Obecności na ćwiczeniach. Dopuszczalne są 2 nieobecności. Pozostałe nieobecności, nawet usprawiedliwione podlegają zaliczeniu w formie ustnego odpowiadania z tematyki nieobecności osoby studiującej. Ocena umiejętności w zakresie wykorzystania podstaw wiedzy organizatorskiej i zastosowania jej w wybranych typach organizacji socjalnych w ramach case studies. Od dni: 22.03 oraz 05 kwietnia (biorąc pod uwagę plan zajęć dla studiów niestacjonarnych), zgodnie z decyzjami władz państwowych i APS odbywa się praca zdalna w ramach dydaktyki z przedmiotu. Studenci (studentki) indywidualnie, a potem grupowo wypełniają dokumentację pracy, wykonują ćwiczenia i odpowiadają na pytania. Jest ona odsyłana przez studentów (studentki) na adres e-mailowy akruk@aps.edu.pl (służbowy), następnie archiwizowana. Wykonana praca podlega sprawdzeniu, po czym osoby studiujące uzyskują uwagi dotyczące nadesłanych opracowań. Wykonywanie prac w domu w okresie zawieszenia zajęć dydaktycznych jest równoważne z aktywnym uczestnictwem w tych zajęciach . W ramach wykładu nastąpiło sukcesywne przesłanie prezentacji z rozszerzonym komentarzem słownym, a także zwrócenie większej uwagi na korzystanie z podanej literatury przedmiotu. Od 06 czerwca 2020 roku zajęcia zarówno wykładowe, jak i ćwiczeniowe odbywają się w czasie rzeczywistym na platformie Teams. Dotyczy to zajęć z dni 06-07 oraz 20 czerwca (po 9 godzin wykładu i ćwiczeń). Link do platformy jest następujący: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ab7d9ab33c5614278a71409a2f80b63bf%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=acf4999a-7826-499c-b0ce-82a62a86d134&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
|
Pełny opis: |
Instruktaż wstępny. Nauki o zarządzaniu. Krótki rys historyczny. Zarządzanie placówkami pomocy społecznej - obszar nauk o zarządzaniu oraz nauk o polityce publicznej. Zarządzanie - pojęcie. Planowanie, organizowanie, kontrola na poziomie organizacji. Dokumenty organizacyjne: statut, regulamin organizacyjny, regulamin pracy, regulamin wynagradzania, tworzenie innych dokumentów wewnętrznych. Tworzenie struktury organizacyjnej placówki pomocy socjalnej. Motywowanie jako funkcja zarządzania. Zarządzanie ludźmi w organizacji socjalnej. Strategie zarządzania w placówkach pomocy społecznej. Zabezpieczenie kadr socjalnych - rekrutacja i selekcja pracowników. Przygotowanie zawodowe kadr placówek pomocy społecznej. Definicja kultury organizacyjnej. Rola pracowników w kształtowaniu kultury organizacyjnej w placówce pomocy społecznej. Sprawne działanie - koncepcje prakseologiczne, podejmowanie decyzji, operacjonalizacja zarządzania. Organizacja czasu pracy pracownika socjalnego i kierownika zespołów pracowniczych w kontekście sprawnego działania. Jakość usług socjalnych. Rola pracowników organizacji pomocy społecznej w kształtowaniu poziomu jakości usług społecznych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Kruk A.: Instytucje społeczne - organizacja, zarządzanie, wybrane aspekty prawne i gospodarcze. APS, Warszawa 2010. 2. Bednarczyk M. : Organizacje publiczne – zarządzanie konkurencyjnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Kraków, 2001. 3. Koźmiński A. K., Piotrowski W.: Zarządzanie – teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, wydanie od 1996 i późniejsze wydania. Literatura uzupełniająca: 1. Jachowicz A.: Zarządzanie systemem pomocy społecznej. [w:] „Samorząd Terytorialny” 2011, nr 9, rocznik 21, s. 33-39. 2. Brzozowska A., Postuła I., Kłobukowski P. (red.): Przedsiębiorczość: studia przypadków. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015. 3. Skowrońska A. (red.): Nowe kierunki i tendencje w organizacji i zarządzaniu pomocą społeczną. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013. Opcjonalnie: źródła internetowe, możliwe do uzyskania przez studentów ; |
|
Uwagi: |
Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę studenta (studentki) w formie pytań opisowych i zamkniętych w ramach aplikacji Forms. Na ocenę dostateczną zalicza 50 % odpowiedzi na pytania egzaminacyjne, czyli uzyskanie 15 punktów z 30 możliwych. Obecności na ćwiczeniach. Dopuszczalne są 2 nieobecności. Pozostałe nieobecności studenta / studentki, nawet usprawiedliwione podlegają zaliczeniu w formie ustnego odpowiadania z tematyki nieobecności. Ocena umiejętności w zakresie wykorzystania podstaw wiedzy organizatorskiej i zastosowania jej w wybranych typach organizacji socjalnych w ramach case studies. Ocena udziału studenta / studentki w pracach indywidualnych oraz w ramach zespołów zadaniowych na zajęciach oraz w formie zdalnej, wykonujących ćwiczenia dotyczące organizatorskich problemów pracy socjalnej; Weryfikacja efektów kształcenia dla pracy zdalnej (ćwiczenia): Studenci (studentki) indywidualnie, a od 05 kwietnia grupowo wypełniają dokumentację pracy, wykonują ćwiczenia i odpowiadają na pytania. Jest ona odsyłana przez studentów (studentki) na adres e-mailowy akruk@aps.edu.pl (służbowy), następnie archiwizowana. Wykonana praca podlega sprawdzeniu, po którym przekazuję uwagi dotyczące nadesłanych opracowań. Wykonywanie prac w domu w okresie zawieszenia zajęć dydaktycznych jest równoważne z aktywnym uczestnictwem w tych zajęciach. W przypadku wykładu - materiał z wykładów i ćwiczeń jest przedmiotem egzaminu. Nakład pracy osoby studiującej wynosi 100 godzin, w tym 15 godzin wykładu, 15 ćwiczeń, 60 godzin na lektury, przygotowanie do zajęć, do egzaminu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.