Teorie kultury XX i XXI wieku [10-4S-TKU]
Semestr zimowy 2016/2017
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Teorie kultury XX i XXI wieku [10-4S-TKU] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2016/2017 [2016Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 15 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Andrzej Ciążela | ||||||||||||||||||
Literatura: |
B. Suchodolski, Uspołecznienie kultury, Wyd. I i II, Warszawa 1937, Warszawa 1947; H. Schnädelbach, Kultura /w:/ E. Martens, H. Schnädelbach, Filozofia. Podstawowe pytania, Warszawa 1995; J.Clément, O kulturze, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010; F. Inglis, Kultura, Wyd.Sic!, Warszawa 2007; C. Jencks, Kultura, Poznań 1995; R. Konersmann, Filozofia Kultury. Wprowadzenie, Oficyna Naukowa, Warszawa 2009; A. Kłoskowska, Kultura masowa, (dowolne wyd.); M. Mead, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, (dowolne wyd.); A.L. Kroeber, Istota kultury, (dowolne wyd.); A. Kołakowski, Spengler, Warszawa 1981; J. Hołówka, Relatywizm etyczny, Warszawa 1981, Rozdział II Relatywizm kulturowy; R. Scruton, Kultura jest ważna, Wiara i uczucie w osaczonym świecie, , wyd. Zysk i ska, Poznań2010 Georg Simmel, Filozofia kultury, Wybór esejów, wyd. UJ, Kraków 2007 Wojciech Józef Burszta, Świat jako więzienie kultury. Pomyślenia, PIW, 2008 |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zagadnienia. 1) Geneza pojęcia kultury i najważniejsze momenty jego rozwoju do przełomu XIX i XX wieku. A) rzymski rodowód i przesłanki generalizacji, B)pojawienie się w nurcie oświecenia w połowie XVIII pojęcia cywilizacji i przeciwstawienie temu pojęciu pojęcia kultury w Niemczech przełomu XVIII i XIX wieku pojęcia kultury (J.G. Herder). Opozycja kultury i cywilizacji jako swoiście niemiecki sposób opisu świata ludzkich wytworów. C) Podjęcie przez brytyjskich romantyków niemieckiej opozycji kultura i cywilizacja i popularyzacja jej w skali międzynarodowej. Mathew Arnold "Culture and Anarchy" i nawiązujący do niego (krytycznie) Edward Burnett Tylor. Twórca programu antropologii kulturowej i definicji kultury stojącej u jej podstaw (zaczynającej się od słów "kultura czy też cywilizacja". Narodziny tzw Wartościującego (filozoficznego) Arnold i opisowego (naukowego) -Tylor- rozumienia kultury. 2) Różne drogi filozoficznej refleksji nad kulturą A) Tradycje wartościujące (T.S. Eliot) - współczesna wartościująca krytyka kultury np. Chrześcijańska. B) Wartościowanie odwołujące się do kategorii postępu i nauki prowadzące do filozoficznych konsekwencji : filozofie naukowe - pozytywizm, marksizm, ewolucjonizm. C) Racjonalistyczne wizje kultury oparte na agnostycyzmie ( Rickert, Cassirer) i strukturalizm (Levi-Strauss) D) Filozofia życia w Niemczech i jej dziedzictwo. Schopenhauer, Nietzsche, Freud, Spengler, Simmel. Heidegger . Dziedzictwo Nietzschego i Heideggera - postmodernizm - Foucault, Derrida, Deleuze, Lyotard, Bauman itd. itp. E) Humanistyczna krytyka kultury Bogdan Suchodolski. 3) Naukowe teorie kultury: A) Biologiczne ujęcia kultury od rasizmu do socjobiologii. B) Antropologia kulturowa (antropologia społeczna, etnografia i etnologia) Dystrybutywne i atrybutywne rozumienie kultury. Malinowski, Boas, Durkheim. Problem relatywizmu kulturowego, multikulturalizm. C) Psychologia - psychologizm teorie naśladownictwa, psychoanaliza, badania psychologiczne przełomu XX i XXI wieku Tomasselo. D) Socjologia - Problem kultury w orbicie socjologii Simmel i Znaniecki, Socjologia kultury. Pierre Bourdieu i teoria kapitału kulturowego. Kultura i władza. Problematyka akulturacji i wojen kulturowych. E) Interdyscyplinarne krytyki kultury masowej. 4) Dwudziesty pierwszy wiek - Cultural Turns. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład z elementami dyskusji i wykorzystaniem materiałów audiowizualnych. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny trzy z czterech pytań losowanych ze zbioru zestawów.Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student za pełne rozwinięcie tematu i wykazanie się pogłębionym zrozumieniem zagadnienia. Ocenę dobrą gdy przedstawia najistotniejsze aspekty zagadnienia nie wszystkie z rozwijając ich w sposób pełny i wyczerpujący. Ocenę dostateczną za prezentację podstawowych zagadnień związanych z tematem. Ocenę niedostateczną otrzymuje student nie prezentujący podstawowej wiedzy na wybrany temat i popełniający oczywiste błędy rzeczowe. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa wykładowa I DUPE/ PKA |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.