Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Teorie kultury XX i XXI wieku 10-4S-TKU
Semestr zimowy 2016/2017
Wykład, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Teorie kultury XX i XXI wieku 10-4S-TKU
Zajęcia Semestr zimowy 2016/2017 (2016Z) (zakończony)
Wykład (WYK), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy wtorek, 11:40 - 13:15
sala 1104/1105
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 15
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Andrzej Ciążela
Literatura:

B. Suchodolski, Uspołecznienie kultury, Wyd. I i II, Warszawa 1937, Warszawa 1947;

H. Schnädelbach, Kultura /w:/ E. Martens, H. Schnädelbach, Filozofia. Podstawowe pytania, Warszawa 1995;

J.Clément, O kulturze, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010;

F. Inglis, Kultura, Wyd.Sic!, Warszawa 2007;

C. Jencks, Kultura, Poznań 1995;

R. Konersmann, Filozofia Kultury. Wprowadzenie, Oficyna Naukowa, Warszawa 2009;

A. Kłoskowska, Kultura masowa, (dowolne wyd.);

M. Mead, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, (dowolne wyd.);

A.L. Kroeber, Istota kultury, (dowolne wyd.);

A. Kołakowski, Spengler, Warszawa 1981;

J. Hołówka, Relatywizm etyczny, Warszawa 1981, Rozdział II Relatywizm kulturowy;

R. Scruton, Kultura jest ważna, Wiara i uczucie w osaczonym świecie, , wyd. Zysk i ska, Poznań2010

Georg Simmel, Filozofia kultury, Wybór esejów, wyd. UJ, Kraków 2007

Wojciech Józef Burszta, Świat jako więzienie kultury. Pomyślenia, PIW, 2008

Zakres tematów:

Zagadnienia.

1) Geneza pojęcia kultury i najważniejsze momenty jego rozwoju do przełomu XIX i XX wieku.

A) rzymski rodowód i przesłanki generalizacji,

B)pojawienie się w nurcie oświecenia w połowie XVIII pojęcia cywilizacji i przeciwstawienie temu pojęciu pojęcia kultury w Niemczech przełomu XVIII i XIX wieku pojęcia kultury (J.G. Herder). Opozycja kultury i cywilizacji jako swoiście niemiecki sposób opisu świata ludzkich wytworów.

C) Podjęcie przez brytyjskich romantyków niemieckiej opozycji kultura i cywilizacja i popularyzacja jej w skali międzynarodowej. Mathew Arnold "Culture and Anarchy" i nawiązujący do niego (krytycznie) Edward Burnett Tylor. Twórca programu antropologii kulturowej i definicji kultury stojącej u jej podstaw (zaczynającej się od słów "kultura czy też cywilizacja". Narodziny tzw Wartościującego (filozoficznego) Arnold i opisowego (naukowego) -Tylor- rozumienia kultury.

2) Różne drogi filozoficznej refleksji nad kulturą

A) Tradycje wartościujące (T.S. Eliot) - współczesna wartościująca krytyka kultury np. Chrześcijańska.

B) Wartościowanie odwołujące się do kategorii postępu i nauki prowadzące do filozoficznych konsekwencji : filozofie naukowe - pozytywizm, marksizm, ewolucjonizm.

C) Racjonalistyczne wizje kultury oparte na agnostycyzmie ( Rickert, Cassirer) i strukturalizm (Levi-Strauss)

D) Filozofia życia w Niemczech i jej dziedzictwo. Schopenhauer, Nietzsche, Freud, Spengler, Simmel. Heidegger . Dziedzictwo Nietzschego i Heideggera - postmodernizm - Foucault, Derrida, Deleuze, Lyotard, Bauman itd. itp.

E) Humanistyczna krytyka kultury Bogdan Suchodolski.

3) Naukowe teorie kultury:

A) Biologiczne ujęcia kultury od rasizmu do socjobiologii.

B) Antropologia kulturowa (antropologia społeczna, etnografia i etnologia) Dystrybutywne i atrybutywne rozumienie kultury. Malinowski, Boas, Durkheim. Problem relatywizmu kulturowego, multikulturalizm.

C) Psychologia - psychologizm teorie naśladownictwa, psychoanaliza, badania psychologiczne przełomu XX i XXI wieku Tomasselo.

D) Socjologia - Problem kultury w orbicie socjologii Simmel i Znaniecki, Socjologia kultury. Pierre Bourdieu i teoria kapitału kulturowego. Kultura i władza. Problematyka akulturacji i wojen kulturowych.

E) Interdyscyplinarne krytyki kultury masowej.

4) Dwudziesty pierwszy wiek - Cultural Turns.

Metody dydaktyczne:

Wykład z elementami dyskusji i wykorzystaniem materiałów audiowizualnych.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny trzy z czterech pytań losowanych ze zbioru zestawów.Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student za pełne rozwinięcie tematu i wykazanie się pogłębionym zrozumieniem zagadnienia. Ocenę dobrą gdy przedstawia najistotniejsze aspekty zagadnienia nie wszystkie z rozwijając ich w sposób pełny i wyczerpujący. Ocenę dostateczną za prezentację podstawowych zagadnień związanych z tematem. Ocenę niedostateczną otrzymuje student nie prezentujący podstawowej wiedzy na wybrany temat i popełniający oczywiste błędy rzeczowe.

Uwagi:

grupa wykładowa I DUPE/ PKA

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.