Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Podstawy pedagogiki 10-1F-PPG
Semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia, grupa nr 5

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Podstawy pedagogiki 10-1F-PPG
Zajęcia Semestr zimowy 2016/2017 (2016Z) (zakończony)
Ćwiczenia (CW), grupa nr 5 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy czwartek, 11:40 - 13:15
sala 1070/1071
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 28
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Edyta Zawadzka
Literatura:

I. Zajęcia organizacyjne. Omówienie programu, wymagań i warunków zaliczeń, poznanie grupy.

II . Podstawowe pojęcia pedagogiczne.

Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz. 1 Warszawa 2003. Cz. I , K. Rubacha, Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin, s. 18 – 33

Dodatkowo dla chętnych:

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993. Cz. III , Roz.I Pojęcie wychowania, s 164 – 181.

Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO 1998

Gadacz T., O umiejętności życia, „Znak”, Kraków 2003, s 38 – 62

Ostrowska K., W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1994

III. Nurty wychowania: naturalny na tle socjalizacji

Rodzina. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „mikro” – rodziny. Możliwości i ograniczenia podmiotowości i dialogu w wychowaniu w rodzinie

Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991 lub: Wychowanie bez porażek w praktyce, Warszawa 1994 lub: Gordon T. Fragmenty prac zamieszczone w: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, TIII, Księga druga, ss. 367 - 403

Czyli przychodzimy na ćwiczenia z „rozpoznanym” z całości książek lub ich fragmentami - Metody bez porażek Gordona

Dodatkowo dla chętnych:

Sławiński S. , Spór o wychowanie w posłuszeństwie, Warszawa 1991 – na podstawie tych pozycji referat pt. „Czy dopuszczalne jest karanie fizyczne dzieci?” – dla osoby chętnej (punktowane!!!).

Red. J. Bińczycka, Bici biją, Warszawa 2002, s. 44 – 58.

Eichelberger W., O co pytają dzieci. O miłości i wychowaniu, Warszawa 1999.

IV Nurty wychowania: celowy – instytucjonalny;

Szkoła. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „mezo” – szkoły. Przemoc czy emancypacja instytucji wychowujących

Gołębniak D., Szkoła wspomagająca rozwój, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2, Warszawa 2004. s. 98-122;

Edukacja domowa w Polsce, Teoria i praktyka, M, Zakrzewska, P. Zakrzewski (red), Warszawa 2009 lub materiały na temat dostępne w internecie i prasie pedagogicznej.

Dodatkowo dla chętnych:

Wołoszyn S., Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. Kielce 1998. T. III. Ks. Druga. Rozdz. Poszukiwanie nowych strategii oświatowych s. 508 – 543.

Red. Danilewska J. Granice wolności i przymusu w edukacji szkolnej, Kraków 2001.

V Problemy szkoły współczesnej jako środowiska wychowawczego

Surzykiewicz J., Agresja i przemoc w szkole, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa 2004 ss. 270-290.

Film o agresji w szkole.

Dodatkowo dla chętnych:

Tutoring w szkole – między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej – TEO Wrocław 2009

VI. Nurty wychowania: intencjonalnych wpływów społecznych na tle oddziaływań kultury masowej i mediów

Melosik Z., Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa 2004, ss. 68-92.

Dodatkowo dla chętnych:

Szkudlarek T., Media. Szkic z filozofii i pedagogiki dystansu, Kraków 1999, ss. 108 – 13

Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość, edukacja – migotanie znaczeń, Kraków 1998

Toffler A., Trzecia fala, Warszawa 1997 lub: Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Poznań 1995 Lub: Wojna i antywojna, Warszawa 1997

Ritzer G., McDonaldyzacja społeczeństwa, Muza 1997

VII Nurt samowychowania - ku samorealizacji poprzez wybory swojego bycia w świecie.

Śliwerski B., Wychowanie jako samorealizacja, samowychowanie. W: B. Śliwerski, Podstawowe prawidłowości pedagogiki. Podręcznik akademicki, Warszawa 2011, s. 215-224

Dodatkowo dla chętnych:

Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje,Warszawa 2003, s. 133-158.

Podsumowanie/ powtórzenie, oddanie prac: słowników i map myśli.

VIII Zaliczeniowe ćwiczeń

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa I DZPE gr. 5

Do listy studentów mają dostęp koordynatorzy przedmiotu, uczestnicy oraz prowadzący grup. Jesteś uczestnikiem, zatem masz dostęp.

wyślij wiadomość do studentów tej grupy (przez USOSmail)

Lista jest pusta
Nazwisko Imiona Stan
Lista jest pusta
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.