Podstawy pedagogiki pracy [10-4F-PPP]
Semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Podstawy pedagogiki pracy [10-4F-PPP] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2016/2017 [2016Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 22 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Justyna Bluszcz | ||||||||||||||||||
Literatura: |
• Kwiatkowski S. M., Bogaj A., Baraniak B., Pedagogika pracy, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. • Nowacki T. W., Jeruszka U., Podstawy dydaktyki pracy, WSP TWP, Warszawa 2004. • Szlosek F., Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemowych”. Warszawa 2015 • Bogaj A., Kwiatkowski S.M. (red.), Szkoła a rynek pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006 • czasopisma: "Edukacja Ustawiczna Dorosłych", "Szkoła-Zawód-Praca", "Pedagogika Pracy", "Labor et Educatio" |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
/UWAGA: Poniższy zakres tematów stanowi wytyczne dla podejmowanego na zajęciach dyskursu w oparciu o literaturę rozszerzającą treści podstawowego kursu pedagogiki pracy./ 1. Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna. 1a. Miejsce pedagogiki pracy wśród nauk pedagogicznych i nauk o pracy. Wychowanie przez pracę i rozwój zawodowy człowieka ideą przewodnią pedagogiki pracy. 2. Egzemplifikacja podstawowych form działalności człowieka na podstawie własnych doświadczeń. 2a. Analiza dobrych praktyk stosowanych w pedagogice pracy metod i technik badań. 3. Pojęcie i zadania kształcenia i wychowania przedzawodowego. Pojęcie wychowania przez pracę, jego obszary i jego rola w życiu jednostki i społeczeństwa. 4. "Przedsiębiorstwo społeczne. Przedsiębiorczość społeczna" - konferencja naukowa. 5. Kształcenie zawodowe jako przygotowanie do pracy zawodowej w określonej gałęzi gospodarki i na określonym stanowisku pracy. 5a. Przygotowanie zawodowe jako proces prowadzący do opanowania przez jednostkę zawodu i osiągnięcia wysokiej przydatności zawodowej oraz jako wynik procesu kształcenia zawodowego. 5b. Losy absolwentów szkół zawodowych a efektywność zewnętrzna kształcenia zawodowego. Przydatność zawodowa. 6. Edukacja ustawiczna osób dorosłych – przykłady rozwiązań organizacyjno – programowych oraz metodycznych edukacji szkolnej i pozaszkolnej osób dorosłych. 6a. Standardy kwalifikacji zawodowych. 7. Wybrane aspekty humanizacji pracy – analiza przykładów dobrych praktyk w obszarze edukacji i rynku pracy 8. Pedagogika pracy w codziennym życiu – refleksje |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- analiza tekstu - dyskusja dydaktyczna |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia ćwiczeń: - obecność na zajęciach, - aktywność podczas dyskusji, - przedłożony w postaci elektronicznej i papierowej esej nt. Moja droga do zawodu |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa dla II PZL2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.