Antropologia pedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-2F-ANP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia pedagogiczna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 1 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Problem dookreślania podstaw, celu, zadań i funkcji edukacji z perspektywy współczesnej antropologii filozoficznej (animal securum versus animal insecurum; homo educandus versus homo educabilis). Wybrane modele antropologiczne i wizje natury ludzkiej, odzwierciedlane w sposobach współczesnego dookreślania kondycji ludzkiej. Światopogląd konserwatywny versus światopogląd liberalny jako rezerwuar edukacyjnych wizji/ideałów człowieka i społeczeństwa oraz modeli (retrospektywnych i prospektywnych) projektowania/warunkowania celu, zadań i funkcji edukacji. Współczesne wpływowe koncepcje człowieka i kondycji ludzkiej, obecne w dyskursie antropologii filozoficznej i antropologii pedagogicznej (egzystencjalne, hermeneutyczne, krytyczne, emancypacyjne, postmodernistyczne) oraz ich implikacje i konsekwencje edukacyjne. Współczesne oblicza problematyzacji człowieka jako homo electronicus - problemy społeczeństwa ery elektronicznej i społeczeństwa informacyjnego. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o przedmiotowych powiązaniach pedagogiki z innymi dyscyplinami naukowymi; ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie wybranych elementów wiedzy interdyscyplinarnej, ujmowanej w kontekście antropologicznych podstaw pedagogiki; ma uszczegółowioną wiedzę na temat fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji, osadzoną w kontekście wyzwań i zadań dla edukacji, wychowania, opieki i pomocy, ujmowaną w kontekście antropologicznych sposobów problematyzacji egzystencji ludzkiej; Umiejętności potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną, która określa podstawy antropologiczne pedagogiki oraz dyscyplin z nią powiązanych w celu analizy złożonych zjawisk edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych; Kompetencje społeczne ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności rozpatrywanych w kategoriach wieloaspektowego ujmowania złożoności egzystencji ludzkiej, jest gotów do krytycznej analizy odbieranych treści, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego jako przejawu własnej podmiotowej autokreacji oraz własnej partycypacji w przestrzeni świata ludzkich spraw; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Gara | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Ciążela | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Gara | |
Prowadzący grup: | Jarosław Gara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia Wiedza Ocena pogłębionej i rozszerzonej wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu na podstawie uczestnictwa w dyskusji, zwrotnie formułowanych odpowiedzi na stawiane problemy podczas zajęć warsztatowych/konwersatoryjnych oraz na postawie końcowego kolokwium zaliczeniowego z zajęć. Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie uczestnictwa w dyskusji, zwrotnie formułowanych odpowiedzi na stawiane problemy podczas zajęć warsztatowych/konwersatoryjnych oraz na podstawie końcowego kolokwium zaliczeniowego z zajęć. Kompetencje społeczne Ocena kompetencji na podstawie uczestnictwa w dyskusji oraz zwrotnie formułowanych odpowiedzi na stawiane problemy podczas zajęć warsztatowych/konwersatoryjnych. |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie. Współczesne wpływowe koncepcje człowieka i kondycji ludzkiej, obecne w dyskursie antropologii filozoficznej i antropologii pedagogicznej (egzystencjalne, hermeneutyczne, krytyczne, emancypacyjne, postmodernistyczne) oraz ich implikacje i konsekwencje edukacyjne. Pespektywa antropologiczna w pedagogice - pedagogika jako „antropologia stosowana” i nauka o człowieku. Problem dookreślania podstaw, celu, zadań i funkcji edukacji z perspektywy współczesnej antropologii filozoficznej (animal securum versus animal insecurum; homo educandus versus homo educabilis). Wybrane modele antropologiczne i wizje natury ludzkiej, odzwierciedlane w sposobach współczesnego dookreślania kondycji ludzkiej. Światopogląd konserwatywny versus światopogląd liberalny jako rezerwuar edukacyjnych wizji/ideałów człowieka i społeczeństwa oraz modeli (retrospektywnych i prospektywnych) projektowania/warunkowania celu, zadań i funkcji edukacji. Podmiot odziaływań pedagogicznych a typizacje i habitusy jego doświadczenia świat życia codziennego. Podmiot odziaływań pedagogicznych a mimetyczne formy społeczno-kulturowego uczenia się. Podmiot odziaływań pedagogicznych a antropologia strukturalnych przesłanek i elementów edukacji. Podmiot odziaływań pedagogicznych a samorealizacja jako forma urzeczywistniania się człowieka (rozwój jako dobrostan człowieka i egzystencjalny stan rzeczy; problem zdrowej struktury osobowości; na drodze do autokreacji - podstawowe charakterystyki, specyficzne nastawienia i postawy osób samorealizujących się). Podmiot odziaływań pedagogicznych a prospektywna orientacja „człowieka innowacyjnego”. Podmiot odziaływań pedagogicznych a ponowoczesny świat i ponowoczesna kondycja człowieka. Współczesne oblicza problematyzacji człowieka jako homo electronicus - problemy społeczeństwa ery elektronicznej i społeczeństwa informacyjnego. Pespektywa antropologiczna w pedagogice - pedagogika jako „antropologia stosowana” i nauka o człowieku. |
|
Literatura: |
Lektura obowiązkowa: - P. L. Berger, T. Luckmann, Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa 2010, s. 31-67. - Wulf Ch., Antropologia. Historia–kultura–filozofia, tłum. P. Domański, Warszawa 2016, s. 226-232;276-307. - R. Koselleck, O antropologicznej i semantycznej strukturze edukacji, w: tenże, Semantyka historyczna, tłum. W. Kunicki, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2012, s. 425-454. - A. Maslow, Motywacja i osobowość, Warszawa 2006 (Ludzie samorealizujący się…), s. 203-234. - J. Kozielecki, Człowiek wielowymiarowy, Warszawa 1996 (Człowiek oświecony czy innowacyjny), s. 30-49. - Z. Bauman, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2000 (O turystach i włóczęgach, czyli o bohaterach i ofiarach ponowoczesności), s. 145-166. Lektura uzupełniająca: Antropologiczne podstawy wychowania, red. R. Schulz, Warszawa 1996. Bęben D., Człowiek w horyzoncie dziejów i autentyczności bycia. Studia z filozofii Jana Patočki, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2016. Bęben D., Sokrates jako wychowawca. Sokratejskie rozmyślania Jana Patočki, „Forum Pedagogiczne” 2019, nr. 2 cz. 2. Gara J., „Semantyczne pola” egzystencjalnego doświadczenia językowego – epifania i alienacja jako mimetyczne struktury formacji wychowawczej, „Podstawy Edukacji” 2019 nr. 12. Gara J., Agatologiczny horyzont Tischnerowskiej filozofii wychowania jako horyzont „ziemi obiecanej” i/lub „ziemi odmowy”/The agathological horizon of Tischner’s philosophy of education as a horizon of “the promised land” and/or “land of denial”, „Studia z Teorii Wychowania” TOM XIII: 2022 NR 1(38), s. 31-50 Gara J., Egzystencjalna problematyzacja poszukiwania, poznawania i tworzenia samego siebie, „Przegląd Pedagogiczny” 2017 nr. 2. Gara J., Egzystencjalne doświadczenie aporii sensu swojskości i zadomowienia w świecie życia codziennego, w: Tożsamość w warunkach zmiany społecznej, red. Z. Melosik, M. J. Szymański, Wydaw. APS, Warszawa 2016. Gara J., Fenomen samoobiektywizacji jako egzystencjalne konstytuowanie nieujmowalnego w ujmowlanym, w: Między wyzwaniami a wartościami. Księga pamiątkowa dedykowana Profesorowi Andrzejowi Potockiemu, red. H. Markiewicz, P. Boryszewski, Wydawnictwo APS, Warszawa 2018. Gara J., Istnienie i wychowanie. Egzystencjalne inspiracje myślenia i działania pedagogicznego, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2021. Gara J., Jana Patočki doświadczenie „jedności pierwotnego świata” jako przesłanka myślenia i działania pedagogicznego - rekonstrukcje (część pierwsza), „Forum Pedagogiczne” 2019 nr. 1. Gara J., Kultura wychowania jako fenomen drogi okrężnej, „Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN” 2017, nr. 1 (7). Gara J., Metafora granicy i heurystyka doświadczeń (po)granicznych oraz ich znaczenie dla myślenia i działania pedagogicznego/ Th e metaphor of border and the heuristics of borderline experiences and their signifi cance for pedagogical thought and activity, „Studia z Teorii Wychowania” 2022, Tom XIII, Nr 2 (39), s. 27-53. Gara J., Prometeusz i Epimeteusz – archetypy egzystencjalnych nastawień poznawczych jako wzorce nastawień edukacyjnych, w: Czasoprzestrzeń jako kultura szkoły, red. A. Korzeniecka-Bondar, Z. Gajdzica, Wydawnictwo Wolter Kluwers, Warszawa 2021. Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Wyd. „Żak”, Warszawa 1996. Krupska M., Możliwości wykorzystania koncepcji relacji pedagogicznej Maxa van Manena w teorii wychowania, tom I, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2021. Lorenc W., Hermeneutyczne koncepcje człowieka, Warszawa 2003, s. 9-45. Lyotard J.-F., Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy, tłum. M. Kowalska, J. Marquard O., Apologia przypadkowości. Studia filozoficzne, tłum. K. Krzemieniowa, Oficyna Wydawnicza, Warszawa 1994. Patočka J., „Świat naturalny” w medytacjach autora po trzydziestu trzech latach, tłum. A. Bystrzycka. Warszawa: Wydawnictwo Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2019. Pelcová N., Człowiek i wychowanie w refleksji fenomenologicznej, tłum. A. Bystrzycka, Wydawnictwo Kardynała Stefana Wyszyńskiego Warszawa 2014. Piotrowski P., Sytuacja wychowawcza w ujęciu metapedagogicznym. Zarys ontologii wychowania, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń-Olsztyn 2019. Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, tom II, Toruń 2007, s. 9-30. Wust P., Niepewność i ryzyko, tłum. K. Toeplitz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995. Zubelewicz J., Filozofia wychowania. Aksjocentryzm i pajdocentryzm, Warszawa 2002. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia Metoda asymilacji wiedzy (wprowadzający wykład problemowy, dyskusja, praca z książką), metody oglądowe, praca w grupach, „burza mózgów. Egzamin: kolokwium zaliczeniowe Nakład pracy Godziny kontaktowe - laboratorium/warsztaty 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 12 Przygotowanie się do egzaminu 10 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Gara | |
Prowadzący grup: | Jarosław Gara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia Wiedza Ocena pogłębionej i rozszerzonej wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu na podstawie uczestnictwa w dyskusji, zwrotnie formułowanych odpowiedzi na stawiane problemy podczas zajęć warsztatowych/konwersatoryjnych oraz na postawie końcowego kolokwium zaliczeniowego z zajęć. Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie uczestnictwa w dyskusji, zwrotnie formułowanych odpowiedzi na stawiane problemy podczas zajęć warsztatowych/konwersatoryjnych oraz na podstawie końcowego kolokwium zaliczeniowego z zajęć. Kompetencje społeczne Ocena kompetencji na podstawie uczestnictwa w dyskusji oraz zwrotnie formułowanych odpowiedzi na stawiane problemy podczas zajęć warsztatowych/konwersatoryjnych. |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie. Współczesne wpływowe koncepcje człowieka i kondycji ludzkiej, obecne w dyskursie antropologii filozoficznej i antropologii pedagogicznej (egzystencjalne, hermeneutyczne, krytyczne, emancypacyjne, postmodernistyczne) oraz ich implikacje i konsekwencje edukacyjne. Pespektywa antropologiczna w pedagogice - pedagogika jako „antropologia stosowana” i nauka o człowieku. Problem dookreślania podstaw, celu, zadań i funkcji edukacji z perspektywy współczesnej antropologii filozoficznej (animal securum versus animal insecurum; homo educandus versus homo educabilis). Wybrane modele antropologiczne i wizje natury ludzkiej, odzwierciedlane w sposobach współczesnego dookreślania kondycji ludzkiej. Światopogląd konserwatywny versus światopogląd liberalny jako rezerwuar edukacyjnych wizji/ideałów człowieka i społeczeństwa oraz modeli (retrospektywnych i prospektywnych) projektowania/warunkowania celu, zadań i funkcji edukacji. Podmiot odziaływań pedagogicznych a typizacje i habitusy jego doświadczenia świat życia codziennego. Podmiot odziaływań pedagogicznych a mimetyczne formy społeczno-kulturowego uczenia się. Podmiot odziaływań pedagogicznych a antropologia strukturalnych przesłanek i elementów edukacji. Podmiot odziaływań pedagogicznych a samorealizacja jako forma urzeczywistniania się człowieka (rozwój jako dobrostan człowieka i egzystencjalny stan rzeczy; problem zdrowej struktury osobowości; na drodze do autokreacji - podstawowe charakterystyki, specyficzne nastawienia i postawy osób samorealizujących się). Podmiot odziaływań pedagogicznych a prospektywna orientacja „człowieka innowacyjnego”. Podmiot odziaływań pedagogicznych a ponowoczesny świat i ponowoczesna kondycja człowieka. Współczesne oblicza problematyzacji człowieka jako homo electronicus - problemy społeczeństwa ery elektronicznej i społeczeństwa informacyjnego. Pespektywa antropologiczna w pedagogice - pedagogika jako „antropologia stosowana” i nauka o człowieku. |
|
Literatura: |
Lektura obowiązkowa: - P. L. Berger, T. Luckmann, Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa 2010, s. 31-67. - Wulf Ch., Antropologia. Historia–kultura–filozofia, tłum. P. Domański, Warszawa 2016, s. 226-232;276-307. - R. Koselleck, O antropologicznej i semantycznej strukturze edukacji, w: tenże, Semantyka historyczna, tłum. W. Kunicki, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2012, s. 425-454. - A. Maslow, Motywacja i osobowość, Warszawa 2006 (Ludzie samorealizujący się…), s. 203-234. - J. Kozielecki, Człowiek wielowymiarowy, Warszawa 1996 (Człowiek oświecony czy innowacyjny), s. 30-49. - Z. Bauman, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2000 (O turystach i włóczęgach, czyli o bohaterach i ofiarach ponowoczesności), s. 145-166. Lektura uzupełniająca: Antropologiczne podstawy wychowania, red. R. Schulz, Warszawa 1996. Bęben D., Człowiek w horyzoncie dziejów i autentyczności bycia. Studia z filozofii Jana Patočki, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2016. Bęben D., Sokrates jako wychowawca. Sokratejskie rozmyślania Jana Patočki, „Forum Pedagogiczne” 2019, nr. 2 cz. 2. Gara J., „Semantyczne pola” egzystencjalnego doświadczenia językowego – epifania i alienacja jako mimetyczne struktury formacji wychowawczej, „Podstawy Edukacji” 2019 nr. 12. Gara J., Agatologiczny horyzont Tischnerowskiej filozofii wychowania jako horyzont „ziemi obiecanej” i/lub „ziemi odmowy”/The agathological horizon of Tischner’s philosophy of education as a horizon of “the promised land” and/or “land of denial”, „Studia z Teorii Wychowania” TOM XIII: 2022 NR 1(38), s. 31-50 Gara J., Egzystencjalna problematyzacja poszukiwania, poznawania i tworzenia samego siebie, „Przegląd Pedagogiczny” 2017 nr. 2. Gara J., Egzystencjalne doświadczenie aporii sensu swojskości i zadomowienia w świecie życia codziennego, w: Tożsamość w warunkach zmiany społecznej, red. Z. Melosik, M. J. Szymański, Wydaw. APS, Warszawa 2016. Gara J., Fenomen samoobiektywizacji jako egzystencjalne konstytuowanie nieujmowalnego w ujmowlanym, w: Między wyzwaniami a wartościami. Księga pamiątkowa dedykowana Profesorowi Andrzejowi Potockiemu, red. H. Markiewicz, P. Boryszewski, Wydawnictwo APS, Warszawa 2018. Gara J., Istnienie i wychowanie. Egzystencjalne inspiracje myślenia i działania pedagogicznego, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2021. Gara J., Jana Patočki doświadczenie „jedności pierwotnego świata” jako przesłanka myślenia i działania pedagogicznego - rekonstrukcje (część pierwsza), „Forum Pedagogiczne” 2019 nr. 1. Gara J., Kultura wychowania jako fenomen drogi okrężnej, „Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN” 2017, nr. 1 (7). Gara J., Metafora granicy i heurystyka doświadczeń (po)granicznych oraz ich znaczenie dla myślenia i działania pedagogicznego/ Th e metaphor of border and the heuristics of borderline experiences and their signifi cance for pedagogical thought and activity, „Studia z Teorii Wychowania” 2022, Tom XIII, Nr 2 (39), s. 27-53. Gara J., Prometeusz i Epimeteusz – archetypy egzystencjalnych nastawień poznawczych jako wzorce nastawień edukacyjnych, w: Czasoprzestrzeń jako kultura szkoły, red. A. Korzeniecka-Bondar, Z. Gajdzica, Wydawnictwo Wolter Kluwers, Warszawa 2021. Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Wyd. „Żak”, Warszawa 1996. Krupska M., Możliwości wykorzystania koncepcji relacji pedagogicznej Maxa van Manena w teorii wychowania, tom I, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2021. Lorenc W., Hermeneutyczne koncepcje człowieka, Warszawa 2003, s. 9-45. Lyotard J.-F., Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy, tłum. M. Kowalska, J. Marquard O., Apologia przypadkowości. Studia filozoficzne, tłum. K. Krzemieniowa, Oficyna Wydawnicza, Warszawa 1994. Patočka J., „Świat naturalny” w medytacjach autora po trzydziestu trzech latach, tłum. A. Bystrzycka. Warszawa: Wydawnictwo Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2019. Pelcová N., Człowiek i wychowanie w refleksji fenomenologicznej, tłum. A. Bystrzycka, Wydawnictwo Kardynała Stefana Wyszyńskiego Warszawa 2014. Piotrowski P., Sytuacja wychowawcza w ujęciu metapedagogicznym. Zarys ontologii wychowania, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń-Olsztyn 2019. Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, tom II, Toruń 2007, s. 9-30. Wust P., Niepewność i ryzyko, tłum. K. Toeplitz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995. Zubelewicz J., Filozofia wychowania. Aksjocentryzm i pajdocentryzm, Warszawa 2002. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia Metoda asymilacji wiedzy (wprowadzający wykład problemowy, dyskusja, praca z książką), metody oglądowe, praca w grupach, „burza mózgów. Egzamin: kolokwium zaliczeniowe. Próg zaliczeniowy: 50%. Nakład pracy Godziny kontaktowe - laboratorium/warsztaty 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 12 Przygotowanie się do egzaminu 10 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.