Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia pedagogiczna WS-2F-ANP
Laboratorium/warsztaty (LAB) Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Wybór literatury jest tożsamy z literatura wskazana w informacjach o prowadzonym przedmiocie. Realizacji tematów jest zgodna z podziałem na jednostki dydaktyczne kursu oraz uwzględnia ilość spotkań w planie zajęć studentów.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia:

1. Uczestnictwo w zajęciach,

2. aktywność na zajęciach i znajomość lektur obowiązkowych,

3. Zaliczenie kolokwium końcowego. Próg zaliczenia - 50% (punktacja 1-10) zakładanej znajomości lektur obowiązkowych i treści zajęć.

Zakres tematów:

I - 3 godziny dydaktyczne

Wprowadzenie (przedmiot zainteresowania współczesnej antropologii pedagogicznej oraz jej najważniejsze reprezentacje i perspektywy poznawcze).

Pespektywa antropologiczna w pedagogice - pedagogika jako „antropologia stosowana” i nauka o człowieku

Lektura obowiązkowa:

- R. Schulz, Wykłady z pedagogiki ogólnej (rozdz. „O perspektywę antropologiczną w pedagogice ogólnej”, „Pedagogika jako nauka o człowieku”, „Problematyka antropologii pedagogicznej”, „jakiej antropologii potrzebuje pedagogika”), tom II, Toruń 2007, s. 9-30.

- L. Stevenson, D.L. Haberman, Dziesięć koncepcji natury ludzkiej (rozdz. „Konkurencyjne koncepcje człowieka i ich krytyczna ocena”), Wrocław-Warszawa-Kraków 2001, s. 13-34.

II - 3 godziny dydaktyczne

Podmiot odziaływań pedagogicznych a typizacje i habitusy jego doświadczenia świat życia codziennego

Lektura obowiązkowa:

- P. L. Berger, T. Luckmann, Społeczne tworzenie rzeczywistości (rozdz. „Podstawy wiedzy życia codziennego”), Warszawa 2010, s. 31-67.

Podmiot odziaływań pedagogicznych a mimetyczne formy społeczno-kulturowego uczenia się

Lektura obowiązkowa:

- Wulf Ch., Antropologia. Historia–kultura–filozofia (rozdz. „Mimetyczne podejście do świata”, „Ciało w głównych obszarach tematycznych antropologii”), tłum. P. Domański, Warszawa 2016, s. 226-232;276-307.

III - 3 godziny dydaktyczne

Podmiot odziaływań pedagogicznych a antropologia strukturalnych przesłanek i elementów edukacji

Lektura obowiązkowa:

- R. Koselleck, Semantyka historyczna (rozdz. „O antropologicznej i semantycznej strukturze edukacji”), Poznań 2012, s. 425-454.

- N. Pelcová, Człowiek i wychowanie w refleksji fenomenologicznej (rozdz. „Główne paradygmaty myślenia filozoficznego wobec człowieka i wychowania”), tłum. A. Bystrzycka, Wydawnictwo Kardynała Stefana Wyszyńskiego Warszawa 2014, s. 15-42.

IV - 3 godziny dydaktyczne

Podmiot odziaływań pedagogicznych a samorealizacja jako forma urzeczywistniania się człowieka

Lektura obowiązkowa:

- A. Maslow, Motywacja i osobowość, Warszawa 2006 (rozdz. „Ludzie samorealizujący się. Studium zdrowia psychicznego”), s. 203-234.

Podmiot odziaływań pedagogicznych a prospektywna orientacja „człowieka innowacyjnego”

Lektura obowiązkowa:

- J. Kozielecki, Człowiek wielowymiarowy, Warszawa 1996 (rozdz. „Człowiek oświecony czy innowacyjny”), s. 30-49.

V - 3 godziny dydaktyczne

Podmiot odziaływań pedagogicznych a ponowoczesny świat i ponowoczesna kondycja człowieka

Lektura obowiązkowa:

- E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego (rozdz. „Rzeczywistość i gra”), Warszawa 2008, s. 99-105.

- Z. Bauman, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2000 (rozdz. „O turystach i włóczęgach, czyli o bohaterach i ofiarach ponowoczesności”), s. 145-166.

Zaliczenie

Metody dydaktyczne:

Metoda asymilacji wiedzy (wprowadzający wykład problemowy, dyskusja, praca z książką), metody oglądowe, praca w grupach, „burza mózgów.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55, (sala nieznana)
Jarosław Gara 29/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)