I - 3 godziny dydaktyczne
Wprowadzenie (przedmiot zainteresowania współczesnej antropologii pedagogicznej oraz jej najważniejsze reprezentacje i perspektywy poznawcze).
Pespektywa antropologiczna w pedagogice - pedagogika jako „antropologia stosowana” i nauka o człowieku
Lektura obowiązkowa:
- R. Schulz, Wykłady z pedagogiki ogólnej (rozdz. „O perspektywę antropologiczną w pedagogice ogólnej”, „Pedagogika jako nauka o człowieku”, „Problematyka antropologii pedagogicznej”, „jakiej antropologii potrzebuje pedagogika”), tom II, Toruń 2007, s. 9-30.
- L. Stevenson, D.L. Haberman, Dziesięć koncepcji natury ludzkiej (rozdz. „Konkurencyjne koncepcje człowieka i ich krytyczna ocena”), Wrocław-Warszawa-Kraków 2001, s. 13-34.
II - 3 godziny dydaktyczne
Podmiot odziaływań pedagogicznych a typizacje i habitusy jego doświadczenia świat życia codziennego
Lektura obowiązkowa:
- P. L. Berger, T. Luckmann, Społeczne tworzenie rzeczywistości (rozdz. „Podstawy wiedzy życia codziennego”), Warszawa 2010, s. 31-67.
Podmiot odziaływań pedagogicznych a mimetyczne formy społeczno-kulturowego uczenia się
Lektura obowiązkowa:
- Wulf Ch., Antropologia. Historia–kultura–filozofia (rozdz. „Mimetyczne podejście do świata”, „Ciało w głównych obszarach tematycznych antropologii”), tłum. P. Domański, Warszawa 2016, s. 226-232;276-307.
III - 3 godziny dydaktyczne
Podmiot odziaływań pedagogicznych a antropologia strukturalnych przesłanek i elementów edukacji
Lektura obowiązkowa:
- R. Koselleck, Semantyka historyczna (rozdz. „O antropologicznej i semantycznej strukturze edukacji”), Poznań 2012, s. 425-454.
- N. Pelcová, Człowiek i wychowanie w refleksji fenomenologicznej (rozdz. „Główne paradygmaty myślenia filozoficznego wobec człowieka i wychowania”), tłum. A. Bystrzycka, Wydawnictwo Kardynała Stefana Wyszyńskiego Warszawa 2014, s. 15-42.
IV - 3 godziny dydaktyczne
Podmiot odziaływań pedagogicznych a samorealizacja jako forma urzeczywistniania się człowieka
Lektura obowiązkowa:
- A. Maslow, Motywacja i osobowość, Warszawa 2006 (rozdz. „Ludzie samorealizujący się. Studium zdrowia psychicznego”), s. 203-234.
Podmiot odziaływań pedagogicznych a prospektywna orientacja „człowieka innowacyjnego”
Lektura obowiązkowa:
- J. Kozielecki, Człowiek wielowymiarowy, Warszawa 1996 (rozdz. „Człowiek oświecony czy innowacyjny”), s. 30-49.
V - 3 godziny dydaktyczne
Podmiot odziaływań pedagogicznych a ponowoczesny świat i ponowoczesna kondycja człowieka
Lektura obowiązkowa:
- E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego (rozdz. „Rzeczywistość i gra”), Warszawa 2008, s. 99-105.
- Z. Bauman, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2000 (rozdz. „O turystach i włóczęgach, czyli o bohaterach i ofiarach ponowoczesności”), s. 145-166.
Zaliczenie
|