Psychospołeczna sytuacja dorosłych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich rodzin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-PDA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychospołeczna sytuacja dorosłych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich rodzin |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. pod.: Edukacja i terapia osób ze spektrum autyzmu dla nauczycieli po ped. spec |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Konieczna, Klaudia Majewska-Bielska | |
Prowadzący grup: | Klaudia Majewska-Bielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: podejmowanie działań praktycznych, obecność na zajęciach |
|
Pełny opis: |
1. Trudna dorosłość osób z ASD – analiza kontekstu psychologicznego, medycznego, społecznego. 2. Kwestia ubezwłasnowolnienia a autonomia dorosłych osób z ASD. 3. Edukacja seksualna osób z ASD. 4. Formy wsparcia osób z ASD w dorosłym życiu i ich środowiska rodzinnego. 5. Problemy zatrudnienia dorosłych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 6. Psychospołeczna sytuacja rodzin z dorosłą osobą z ASD: wyzwania rodzicielskie związane z okresem dojrzewania i dorosłości osoby z ASD; profesjonalna pomoc i wsparcie rodziny. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Gajdzica, Z. (2007) (red.). Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych: konteksty edukacyjne i prawne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Głodkowska, J., Giryński, A. (2006) (red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa - od bierności do aktywności. Kraków: AKAPIT. Patyk, K., Panasiuk, M. (2017). Wsparcie młodzieży i dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Teoria i praktyka. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Literatura uzupełniająca: Attwood, T. (2013). Zespół Aspergera: Kompletny przewodnik. Gdańsk: Harmonia. Borys-Kierszniewska, W. i in. (2012). Model programu aktywizacji społecznej i zawodowej osób z Zespołem Aspergera i wysokofunkcjonujących osób z autyzmem. Fast, Y. i in. (2004). Zespół Aspergera i NLD. Problematyka dotycząca zatrudnienia. Gdańsk: Harmonia. Waligórska, A., Kucharczyk, S., Waligórski, M., Kuncewicz-Sosnowska, K., Kalisz, K. i Odom, S. (2019). Zintegrowany model terapii autyzmu opartej na dowodach – model National Professional Development Center on Autism Spectrum Disorders (NPDC). Psychiatria Polska, 53 (4), 753-770. (s. 760-762 – tabela technik o potwierdzonej skuteczności w różnych przedziałach wiekowych). |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Rozmowa kierowana, pogadanka; metody aktywizujące, działania praktyczne. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 10 godz. Przygotowanie do zajęć - 15 godz. Przygotowanie do zaliczenia - 5 godz. Liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Konieczna, Klaudia Majewska-Bielska | |
Prowadzący grup: | Klaudia Majewska-Bielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: podejmowanie działań praktycznych, obecność na zajęciach |
|
Pełny opis: |
1. Trudna dorosłość osób z ASD – analiza kontekstu psychologicznego, medycznego, społecznego. 2. Kwestia ubezwłasnowolnienia a autonomia dorosłych osób z ASD. 3. Edukacja seksualna osób z ASD. 4. Formy wsparcia osób z ASD w dorosłym życiu i ich środowiska rodzinnego. 5. Problemy zatrudnienia dorosłych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 6. Psychospołeczna sytuacja rodzin z dorosłą osobą z ASD: wyzwania rodzicielskie związane z okresem dojrzewania i dorosłości osoby z ASD; profesjonalna pomoc i wsparcie rodziny. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Gajdzica, Z. (2007) (red.). Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych: konteksty edukacyjne i prawne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Głodkowska, J., Giryński, A. (2006) (red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa - od bierności do aktywności. Kraków: AKAPIT. Patyk, K., Panasiuk, M. (2017). Wsparcie młodzieży i dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Teoria i praktyka. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Literatura uzupełniająca: Attwood, T. (2013). Zespół Aspergera: Kompletny przewodnik. Gdańsk: Harmonia. Borys-Kierszniewska, W. i in. (2012). Model programu aktywizacji społecznej i zawodowej osób z Zespołem Aspergera i wysokofunkcjonujących osób z autyzmem. Fast, Y. i in. (2004). Zespół Aspergera i NLD. Problematyka dotycząca zatrudnienia. Gdańsk: Harmonia. Waligórska, A., Kucharczyk, S., Waligórski, M., Kuncewicz-Sosnowska, K., Kalisz, K. i Odom, S. (2019). Zintegrowany model terapii autyzmu opartej na dowodach – model National Professional Development Center on Autism Spectrum Disorders (NPDC). Psychiatria Polska, 53 (4), 753-770. (s. 760-762 – tabela technik o potwierdzonej skuteczności w różnych przedziałach wiekowych). |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Rozmowa kierowana, pogadanka; metody aktywizujące, działania praktyczne. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 10 godz. Przygotowanie do zajęć - 15 godz. Przygotowanie do zaliczenia - 5 godz. Liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Konieczna, Klaudia Majewska-Bielska | |
Prowadzący grup: | Klaudia Majewska-Bielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: podejmowanie działań praktycznych, obecność na zajęciach |
|
Pełny opis: |
1. Trudna dorosłość osób z ASD – analiza kontekstu psychologicznego, medycznego, społecznego. 2. Kwestia ubezwłasnowolnienia a autonomia dorosłych osób z ASD. 3. Edukacja seksualna osób z ASD. 4. Formy wsparcia osób z ASD w dorosłym życiu i ich środowiska rodzinnego. 5. Problemy zatrudnienia dorosłych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 6. Psychospołeczna sytuacja rodzin z dorosłą osobą z ASD: wyzwania rodzicielskie związane z okresem dojrzewania i dorosłości osoby z ASD; profesjonalna pomoc i wsparcie rodziny. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Gajdzica, Z. (2007) (red.). Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych: konteksty edukacyjne i prawne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Głodkowska, J., Giryński, A. (2006) (red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa - od bierności do aktywności. Kraków: AKAPIT. Patyk, K., Panasiuk, M. (2017). Wsparcie młodzieży i dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Teoria i praktyka. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Literatura uzupełniająca: Attwood, T. (2013). Zespół Aspergera: Kompletny przewodnik. Gdańsk: Harmonia. Borys-Kierszniewska, W. i in. (2012). Model programu aktywizacji społecznej i zawodowej osób z Zespołem Aspergera i wysokofunkcjonujących osób z autyzmem. Fast, Y. i in. (2004). Zespół Aspergera i NLD. Problematyka dotycząca zatrudnienia. Gdańsk: Harmonia. Waligórska, A., Kucharczyk, S., Waligórski, M., Kuncewicz-Sosnowska, K., Kalisz, K. i Odom, S. (2019). Zintegrowany model terapii autyzmu opartej na dowodach – model National Professional Development Center on Autism Spectrum Disorders (NPDC). Psychiatria Polska, 53 (4), 753-770. (s. 760-762 – tabela technik o potwierdzonej skuteczności w różnych przedziałach wiekowych). |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Rozmowa kierowana, pogadanka; metody aktywizujące, działania praktyczne. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 10 godz. Przygotowanie do zajęć - 15 godz. Przygotowanie do zaliczenia - 5 godz. Liczba punktów ECTS - 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.