Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Interwencje kryzysowe w sytuacjach doświadczania przemocy w związku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-IKS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Interwencje kryzysowe w sytuacjach doświadczania przemocy w związku
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: poradnictwo psychologiczne i interwencja kryzysowa
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

Przemocy w rodzinie-charakterystyka zjawiska.

Psychologiczne mechanizmy przemocy domowej. Koncepcje wyjaśniające przyczyny przemocy w rodzinie.

Psychologiczny portret dorosłej ofiary przemocy ze strony partner.

Zasady i etapy pomocy psychologicznej dorosłym ofiarom.

Sprawca przemocy w rodzinie. Strategie pracy psychologicznej.

Programy korekcyjno-edukacyjne dla sprawców.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Badura-Madej,W., Dobrzyńska-Msterhazy, A. (2000). Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Kluczyńska, S., Wrona, G.(2013). Lekarzu, reaguj na przemoc! Przewodnik dla pracowników ochrony zdrowia. Kraków: Instytut Łukasiewicza na zlecenie Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Literatura uzupełniająca:

Browne, K., Herbert, M. (1999). Zapobieganie przemocy w rodzinie. Warszawa: WSiP.

Herman, J., L. (1998). Przemoc. Uraz psychiczny i powrót do równowagi. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Herzberger, S, D. (2002). Przemoc domowa. Perspektywa psychologii społecznej. Warszawa: PARPA.

James, R.K.,Gilliland, B.E. (2004). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: PARPA

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

- słuchacz potrafi wyjaśnić mechanizmy przemocy w rodzinie

- zna formy i zasady udzielania pomocy dorosłym ofiarom przemocy domowej

- zna główne założenia programów edukacyjno-korekcyjne dla sprawców przemocy domowej.

UMIEJĘTNOŚCI:

- potrafi diagnozować sytuację i bezpieczeństwo ofiary przemocy

- potrafi określić plan pierwszej pomocy osobie doświadczającej przemocy ze strony partnera

- potrafi podjąć działania interwencyjno-korekcyjne wobec sprawcy przemocy domowej.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- potrafi oceniać własne możliwości i ograniczenia w pracy z człowiekiem doświadczającym przemocy w rodzinie.

Metody i kryteria oceniania:

praca pisemna

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Kluczyńska
Prowadzący grup: Sylwia Kluczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)