Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-DEU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: edukacja integracyjna i włączająca |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
8.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Zna i rozumie pojęcie i proces diagnozowania specjalnych potrzeb edukacyjnych; założenia różnicowej i funkcjonalnej diagnozy; kryteria diagnostyczne (ICD, DSM, ICF); wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych. Umiejętności: - Potrafi dokonać funkcjonalnej charakterystyki ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; określić potrzeby edukacyjne i uwarunkowania kształcenia uczniów: z niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniem wzroku, zaburzeniami słuchu, chorobą przewlekłą, w tym psychiczną, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, z zaburzeniami zachowania i emocji, całościowym zaburzeniem rozwoju, zaburzeniami ruchu, niepowodzeniami szkolnymi (ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się), zaburzeniami komunikacji i sprawności językowych, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z migracją jednego lub obojga rodziców lub opiekunów, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi, wyznaniowymi, oraz uczniów uzdolnionych; - Potrafi przeprowadzić diagnozę edukacyjnych potrzeb ucznia i diagnozę relacji społecznych w grupie integracyjnej. Kompetencje społeczne: - Jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu edukacyjno-terapeutycznego w edukacji włączającej; - Jest gotów do postępowania zgodnego z zasadami etyki zawodowej w procesie rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych i określania wskazań terapeutycznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 70 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Pągowska | |
Prowadzący grup: | Marta Pągowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Ocena efektów kształcenia: test końcowy, udział w zajęciach, aktywność na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Pojęcie diagnozy. 2. Uwarunkowania diagnozy specjalnych potrzeb edukacyjnych. 3. Założenia modelu biopsychospołecznego. 4. Diagnoza ucznia z ADHD - podstawowe założenia. 5. Uwarunkowania kształcenia uczniów z: niepełnosprawnością intelektualną; zaburzeniem wzroku; zaburzeniami słuchu; zaburzeniami ruchu, chorobą przewlekłą, w tym psychiczną; niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, z zaburzeniami zachowania i emocji; całościowym zaburzeniem rozwoju; ze specyficznymi trudnościami w uczeniu; zaburzeniami komunikacji i sprawności językowych. 6. Wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych – ich znajomość, ocena przydatności i umiejętność zastosowania. 7. Sporządzanie diagnozy edukacyjnych potrzeb ucznia: rozpoznawanie potencjału ucznia na podstawie diagnozy funkcjonalnej; określenie możliwości i ograniczeń w realizacji zadań wynikających z roli ucznia. 8. Działania postdiagnostyczne – wyznaczanie kierunków pracy edukacyjno-terapeutycznej (określanie wymagań edukacyjnych i wskazań terapeutycznych). 9. Ewaluacja indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych ucznia. Monitorowanie realizacji programów. TREŚCI SZCZEGÓŁOWE: 1. UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZE SPEKTRUM AUTYZMU: Diagnoza funkcjonalna i wybrane narzędzia diagnostyczne w pracy z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu: Profil Psychoedukacyjny PEP-R, ASRS, ADOS, AQ, M-CHAT, Q-CHAT etc.); 2. UCZEŃ ZE SPECYFICZNYMI TRUDNOŚCIAMI W UCZENIU SIĘ: 1. Omówienie pojęć: uczeń ze zwykłymi, nadmiernymi i specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Symptomy trudności. Przyczyny trudności; 2. Dojrzałość do uczenia się matematyki-aspekty. Podstawy diagnozy działalności matematycznej; 3. Omówienie pojęć: uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania. Główne patomechanizmy dysleksji; 4.Charakterystyka symptomów ryzyka dysleksji, zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych i ich konsekwencje w powstawaniu trudności szkolnych; 5. Ryzyko dysleksji - pojęcie, sposób diagnozy. 3. UCZEŃ NIEDOSTOSOWANY SPOŁECZNIE I ZAGROŻONY NIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM: Teoretyczne podstawy diagnozy w resocjalizacji; Niedostosowanie społeczne jako kategoria teoretyczna; Metodologiczne podstawy diagnozy w resocjalizacji; Podstawowe narzędzia pedagogiczne i psychologiczne używane w diagnozie nieprzystosowania społecznego. 4. UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ (wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych – ich znajomość, ocena przydatności i umiejętność zastosowania; sporządzanie diagnozy edukacyjnych potrzeb ucznia: rozpoznawanie potencjału ucznia na podstawie diagnozy funkcjonalnej; określenie możliwości i ograniczeń w realizacji zadań wynikających z roli ucznia) 5. UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ WZROKU (wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych – ich znajomość, ocena przydatności i umiejętność zastosowania; sporządzanie diagnozy edukacyjnych potrzeb ucznia: rozpoznawanie potencjału ucznia na podstawie diagnozy funkcjonalnej; określenie możliwości i ograniczeń w realizacji zadań wynikających z roli ucznia) 6. UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ SŁUCHU (wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych – ich znajomość, ocena przydatności i umiejętność zastosowania; sporządzanie diagnozy edukacyjnych potrzeb ucznia: rozpoznawanie potencjału ucznia na podstawie diagnozy funkcjonalnej; określenie możliwości i ograniczeń w realizacji zadań wynikających z roli ucznia) 7. UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ RUCHOWĄ, CHOROBĄ PRZEWLEKŁĄ (wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych – ich znajomość, ocena przydatności i umiejętność zastosowania; sporządzanie diagnozy edukacyjnych potrzeb ucznia: rozpoznawanie potencjału ucznia na podstawie diagnozy funkcjonalnej; określenie możliwości i ograniczeń w realizacji zadań wynikających z roli ucznia) |
|
Literatura: |
Frith, U. (2008). Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy (rozdział 5). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.; Schopler, E., Reichler, R., J., Bashford, A., Lansing, M., D., Marcus, L.,M. (1995). Profil psychoedukacyjny PEP-R. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym Wydawnictwo. Bogdanowicz, M. (2005). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk: Harmonia.; Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2013). Nauczycielska diagnoza edukacji matematycznej dzieci. Metody, interpretacje, wnioski. Warszawa: Nowa Era.; Gruszczyk-Kolczyńska, E. (red.). (2009). Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Warszawa: Edukacja polska.; Górniewicz, E.. Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.; Krasowicz-Kupis, G. (2019). Nowa psychologia dysleksji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.; Mickiewicz, J. (2001). Materiały do diagnozy pedagogicznej umiejętności pisania i czytania uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. Toruń: TNOiK.; Oszwa, U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Kraków: Impuls.; Oszwa, U. (2008). Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu. Kraków: Impuls |
|
Uwagi: |
Zajęcia realizowane są zgodnie z planem zajęć w aplikacji ms.Teams: LINK DO ZESPOŁU: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a66b727ccfe7649d390032d95c2feaae8%40thread.tacv2/conversations?groupId=7534e540-99c0-4f96-839c-2d847821de2c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ----------------------------------------------------------------------------------------------- METODY KSZTAŁCENIA: wykład, metoda ćwiczeniowa, prezentacja, studium przypadku. NAKŁAD PRACY SŁUCHACZA: GODZINY KONTAKTOWE: 5godz. wykład, 70 godz. ćwiczeń STUDIOWANIE LITERATURY: 30 godz. PRZYGOTOWANIE PRAC ĆWICZENIOWYCH: 65 godz. PRZYGOTOWANIE DO EGZAMINU: 30 godz. LICZBA PUNKTÓW ECTS: 8 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.