Specyfika zaburzeń w wybranych okresach rozwojowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5F-SZO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Specyfika zaburzeń w wybranych okresach rozwojowych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla III r. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla III r. (PY) psychologia, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Pojęcie "wybranych okresów rozwojowych" dotyczy dzieci, młodzieży oraz osób starszych. Studenci mając wiedzę dotyczącą zaburzeń psychicznych - psychopatologii oraz podstawowych rodzajów zaburzeń psychicznych poznają specyfikę dotycząca objawów i przebiegu tych zaburzeń u dzieci i osób starszych. Zapoznają się też z zaburzeniami specyficznymi dla każdego z tych okresów życia. W przypadku dzieci dotyczy to zaburzeń wczesnodziecięcych, autyzmu, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania. U osób starszych otępienia. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład: 1. Metody badania dziecka i rodziny, diagnoza 2. Krzywdzenie jako przyczyna zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży 4. Upośledzenie umysłowe. Autyzm. 5. Zaburzenia zachowania. ADHD. Tiki. 6. Zaburzenia depresyjne i psychotyczne u dzieci i młodzieży 7. Psychologia starzenia się. Kontakt i badanie osoby starszej. 8. Przebieg zaburzeń psychicznych u osób starszych. 9. Otępienie. Ćwiczenia: 1. Ćwiczenie umiejętności diagnozy poszczególnych rodzajów zaburzeń ze zwróceniem szczególnej uwagi na różnicowanie zaburzeń psychicznych u osób w specyficznych grupach wiekowych. |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA: P. Gałecki, A. Szulc, Psychiatria t.1 i 2 (wybrane rozdziały), Edra Urban &Partner, Wrocław 2023 Sobów T. Praktyczna psychogeriatria. Wydawniztwo Continuo. Wrocław 2010 Barbara Remberk, Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży, PZWL, Warszawa 2020 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Hales R., Yudofsky S., Gabbard G. Psychiatria, MediPage, Warszawa 2010 Stuart-Hamilton I. Psychologia starzenia się. Zyski i s-ka. Poznań 2006 Marcelli D. Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier. Wrocław 2013 Cepeda C. Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Elsevier. Wrocław 2010. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna podstawowe zaburzenia psychiczne u dzieci, młodzież i osób starszych, zna systemy klasyfikacyjne chorób psychicznych. Umie wymienić objawy zaburzeń psychicznych u dzieci, młodzież i osób starszych. Zna etiologię i patogenezę zaburzeń psychicznych u dzieci, młodzież i osób starszych. Różnicuje zaburzenia psychiczne u dzieci, młodzież i osób starszych. Zna podstawowe metody leczenia u dzieci, młodzież i osób starszych. Ma podstawowe informacje dotyczące systemu leczenia dzieci, młodzieży i osób starszych z problemami psychicznymi w Polsce. Umiejętności Student/-ka umie sporządzić diagnozę psychospołecznych przyczyn zaburzeń u dzieci, młodzież i osób starszych. Umie zaprezentować podstawowe umiejętności rozmowy z pacjentem. Potrafi przeprowadzić podstawowe badanie psychiatryczne, (komentarz: zostaje bez zmian, przedmiot prowadzi psychiatra) rozważyć różne możliwości diagnostyczne. Kompetencje społeczne Student/-ka jest wrażliwy/-a na potrzeby osób chorujących psychicznie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach Egzamin testowy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Prot-Klinger | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Prot-Klinger | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pojęcie "wybranych okresów rozwojowych" dotyczy dzieci, młodzieży oraz osób starszych. Studenci mając wiedzę dotyczącą zaburzeń psychicznych - psychopatologii oraz podstawowych rodzajów zaburzeń psychicznych poznają specyfikę dotycząca objawów i przebiegu tych zaburzeń u dzieci i osób starszych. Zapoznają się też z zaburzeniami specyficznymi dla każdego z tych okresów życia. W przypadku dzieci dotyczy to zaburzeń wczesnodziecięcych, autyzmu, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania. U osób starszych otępienia. |
|
Pełny opis: |
1. Diagnozowanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Zaburzenia wczesnego dzieciństwa. 2. Upośledzenie umysłowe i autyzm. 3. Zaburzenia zachowania i ADHD 4. Charakterystyka zaburzeń psychotycznych i depresji młodzieńczej. 5. Specyfika badania osoby starszej. Psychologia starzenia się. 6. Zmiany osobowościowe i zaburzenia nerwicowe i osób starszych 7. zaburzenia psychotyczne, depresyjne i uzależnienia u osób starszych 8. Zespoły otępienne i zaburzenia w chorobach somatycznych |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA: 1. Sobów T. Praktyczna psychogeriatria. Wydawniztwo Continuo. Wrocław 2010 2. Namysłowska I. Psychiatria dzieci i młodzieży, PZWL Warszawa 2012 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2 Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012. Stuart-Hamilton I. Psychologia starzenia się. Zyski i s-ka. Poznań 2006 Marcelli D. Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier. Wrocław 2013 Cepeda C. Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Elsevier. Wrocław 2010. Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Prot-Klinger | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Prot-Klinger | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pojęcie "wybranych okresów rozwojowych" dotyczy dzieci, młodzieży oraz osób starszych. Studenci mając wiedzę dotyczącą zaburzeń psychicznych - psychopatologii oraz podstawowych rodzajów zaburzeń psychicznych poznają specyfikę dotycząca objawów i przebiegu tych zaburzeń u dzieci i osób starszych. Zapoznają się też z zaburzeniami specyficznymi dla każdego z tych okresów życia. W przypadku dzieci dotyczy to zaburzeń wczesnodziecięcych, autyzmu, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania. U osób starszych otępienia. |
|
Pełny opis: |
1. Diagnozowanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Zaburzenia wczesnego dzieciństwa. 2. Upośledzenie umysłowe i autyzm. 3. Zaburzenia zachowania i ADHD 4. Charakterystyka zaburzeń psychotycznych i depresji młodzieńczej. 5. Specyfika badania osoby starszej. Psychologia starzenia się. 6. Zmiany osobowościowe i zaburzenia nerwicowe i osób starszych 7. zaburzenia psychotyczne, depresyjne i uzależnienia u osób starszych 8. Zespoły otępienne i zaburzenia w chorobach somatycznych |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA: 1. Sobów T. Praktyczna psychogeriatria. Wydawniztwo Continuo. Wrocław 2010 2. Namysłowska I. Psychiatria dzieci i młodzieży, PZWL Warszawa 2012 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2 Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012. Stuart-Hamilton I. Psychologia starzenia się. Zyski i s-ka. Poznań 2006 Marcelli D. Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier. Wrocław 2013 Cepeda C. Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Elsevier. Wrocław 2010. Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Prot-Klinger | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Prot-Klinger, Marcin Sękowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Efekty uczenia mierzone są podczas dyskusji w trakcie wykładu, aktywność na ćwiczeniach i poprzez test jednokrotnego wyboru |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład: 1. Metody badania dziecka i rodziny, diagnoza 2. Krzywdzenie jako przyczyna zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży 4. Upośledzenie umysłowe. Autyzm. 5. Zaburzenia zachowania. ADHD. Tiki. 6. Zaburzenia depresyjne i psychotyczne u dzieci i młodzieży 7. Psychologia starzenia się. Kontakt i badanie osoby starszej. 8. Przebieg zaburzeń psychicznych u osób starszych. 9. Otępienie. Ćwiczenia: 1. Ćwiczenie umiejętności diagnozy poszczególnych rodzajów zaburzeń ze zwróceniem szczególnej uwagi na różnicowanie zaburzeń psychicznych u osób w specyficznych grupach wiekowych. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA: 1. Sobów T. Praktyczna psychogeriatria. Wydawniztwo Continuo. Wrocław 2010 2. Barbara Remberk, Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży, PZWL, Warszawa 2020 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Hales R., Yudofsky S., Gabbard G. Psychiatria, MediPage, Warszawa 2010 Stuart-Hamilton I. Psychologia starzenia się. Zyski i s-ka. Poznań 2006 Marcelli D. Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier. Wrocław 2013 Cepeda C. Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Elsevier. Wrocław 2010. |
|
Uwagi: |
wykład - 15 godzin ćwiczenia - 15 godzin przygotowanie do ćwiczeń - 15 godzin lektury i przygotowanie do egzaminu - 20 godzin razem - 65 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Prot-Klinger | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Prot-Klinger | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Efekty uczenia mierzone są podczas dyskusji w trakcie wykładu, aktywność na ćwiczeniach i poprzez test jednokrotnego wyboru |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład: 1. Metody badania dziecka i rodziny, diagnoza 2. Krzywdzenie jako przyczyna zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży 4. Upośledzenie umysłowe. Autyzm. 5. Zaburzenia zachowania. ADHD. Tiki. 6. Zaburzenia depresyjne i psychotyczne u dzieci i młodzieży 7. Psychologia starzenia się. Kontakt i badanie osoby starszej. 8. Przebieg zaburzeń psychicznych u osób starszych. 9. Otępienie. Ćwiczenia: 1. Ćwiczenie umiejętności diagnozy poszczególnych rodzajów zaburzeń ze zwróceniem szczególnej uwagi na różnicowanie zaburzeń psychicznych u osób w specyficznych grupach wiekowych. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA: 1. Sobów T. Praktyczna psychogeriatria. Wydawniztwo Continuo. Wrocław 2010 2. Barbara Remberk, Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży, PZWL, Warszawa 2020 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Hales R., Yudofsky S., Gabbard G. Psychiatria, MediPage, Warszawa 2010 Stuart-Hamilton I. Psychologia starzenia się. Zyski i s-ka. Poznań 2006 Marcelli D. Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier. Wrocław 2013 Cepeda C. Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Elsevier. Wrocław 2010. |
|
Uwagi: |
wykład - 15 godzin lektury i przygotowanie do egzaminu - 30 godzin razem - 45 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT WYK
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Prot-Klinger | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Abramiuk-Szyszko, Joanna Marek-Banach, Katarzyna Prot-Klinger | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pojęcie "wybranych okresów rozwojowych" dotyczy dzieci, młodzieży oraz osób starszych. Studenci mając wiedzę dotyczącą zaburzeń psychicznych - psychopatologii oraz podstawowych rodzajów zaburzeń psychicznych poznają specyfikę dotycząca objawów i przebiegu tych zaburzeń u dzieci i osób starszych. Zapoznają się też z zaburzeniami specyficznymi dla każdego z tych okresów życia. W przypadku dzieci dotyczy to zaburzeń wczesnodziecięcych, autyzmu, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania. U osób starszych otępienia. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład: 1. Metody badania dziecka i rodziny, diagnoza 2. Krzywdzenie jako przyczyna zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży 4. Upośledzenie umysłowe. Autyzm. 5. Zaburzenia zachowania. ADHD. Tiki. 6. Zaburzenia depresyjne i psychotyczne u dzieci i młodzieży 7. Psychologia starzenia się. Kontakt i badanie osoby starszej. 8. Przebieg zaburzeń psychicznych u osób starszych. 9. Otępienie. Ćwiczenia: 1. Ćwiczenie umiejętności diagnozy poszczególnych rodzajów zaburzeń ze zwróceniem szczególnej uwagi na różnicowanie zaburzeń psychicznych u osób w specyficznych grupach wiekowych. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA: P. Gałecki, A. Szulc, Psychiatria t.1 i 2 (wybrane rozdziały), Edra Urban &Partner, Wrocław 2023 Sobów T. Praktyczna psychogeriatria. Wydawniztwo Continuo. Wrocław 2010 Barbara Remberk, Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży, PZWL, Warszawa 2020 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Hales R., Yudofsky S., Gabbard G. Psychiatria, MediPage, Warszawa 2010 Stuart-Hamilton I. Psychologia starzenia się. Zyski i s-ka. Poznań 2006 Marcelli D. Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier. Wrocław 2013 Cepeda C. Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Elsevier. Wrocław 2010. |
|
Uwagi: |
wykład - 15 godzin ćwiczenia - 15 godzin przygotowanie do ćwiczeń - 15 godzin lektury i przygotowanie do egzaminu - 20 godzin razem - 65 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Prot-Klinger | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Prot-Klinger | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pojęcie "wybranych okresów rozwojowych" dotyczy dzieci, młodzieży oraz osób starszych. Studenci mając wiedzę dotyczącą zaburzeń psychicznych - psychopatologii oraz podstawowych rodzajów zaburzeń psychicznych poznają specyfikę dotycząca objawów i przebiegu tych zaburzeń u dzieci i osób starszych. Zapoznają się też z zaburzeniami specyficznymi dla każdego z tych okresów życia. W przypadku dzieci dotyczy to zaburzeń wczesnodziecięcych, autyzmu, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania. U osób starszych otępienia. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład: 1. Metody badania dziecka i rodziny, diagnoza 2. Krzywdzenie jako przyczyna zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży 4. Upośledzenie umysłowe. Autyzm. 5. Zaburzenia zachowania. ADHD. Tiki. 6. Zaburzenia depresyjne i psychotyczne u dzieci i młodzieży 7. Psychologia starzenia się. Kontakt i badanie osoby starszej. 8. Przebieg zaburzeń psychicznych u osób starszych. 9. Otępienie. Ćwiczenia: 1. Ćwiczenie umiejętności diagnozy poszczególnych rodzajów zaburzeń ze zwróceniem szczególnej uwagi na różnicowanie zaburzeń psychicznych u osób w specyficznych grupach wiekowych. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA: P. Gałecki, A. Szulc, Psychiatria t.1 i 2 (wybrane rozdziały), Edra Urban &Partner, Wrocław 2023 Sobów T. Praktyczna psychogeriatria. Wydawniztwo Continuo. Wrocław 2010 Barbara Remberk, Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży, PZWL, Warszawa 2020 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Hales R., Yudofsky S., Gabbard G. Psychiatria, MediPage, Warszawa 2010 Stuart-Hamilton I. Psychologia starzenia się. Zyski i s-ka. Poznań 2006 Marcelli D. Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier. Wrocław 2013 Cepeda C. Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Elsevier. Wrocław 2010. |
|
Uwagi: |
wykład - 15 godzin lektury i przygotowanie do egzaminu - 30 godzin razem - 45 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.