Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zabawa jako forma procesu uczenia się dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PW-5S-ZUN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zabawa jako forma procesu uczenia się dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: bowiązkowe dla 10 sem. PW, moduł: pedagogika żłobkowa, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 10 sem. PW, moduł: pedagogika żłobkowa, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna i rozumie zadania wychowania żłobkowego w zakresie wspierania rozwoju dziecka do lat 3; strategie stymulowania aktywności poznawczej dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym; zasady wykorzystywania zabawy do stymulowania rozwoju małego dziecka.

Zna i rozumie organizację optymalnego środowiska wychowawczo-opiekuńczo-edukacyjnego w żłobkach i klubach dziecięcych; organizację środowiska wychowawczego przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci do lat 3.

Umiejętności

Student/-ka potrafi organizować zabawy i zajęcia stymulujące aktywność poznawczą dzieci w żłobkach i klubach dziecięcych, angażujące emocjonalnie, motywacyjnie i poznawczo wszystkie dzieci; wspierać ich adaptację do zabawy we wspólnocie.

Potrafi identyfikować i rozbudzać zainteresowania i zdolności dzieci w żłobku lub klubie dziecięcym, dostosowywać sposoby uczenia do ich zasobów; rozwijać u małych dzieci ciekawość, aktywność i samodzielność poznawczą oraz kreatywne podejście do zadań.

Kompetencje społeczne

Student/-ka jest gotowy/gotowa do kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój małych dzieci w żłobku lub klubie dziecięcym.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Jegier
Prowadzący grup: Aneta Jegier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zaliczenie przedmiotu: Egzamin

Część wykładowa kończy się egzaminem w formie prezentacji realizacji projektu.

Część ćwiczeniowa kończy się zaliczeniem w formie przygotowania zestawu scenariuszy zajęć.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Kształcąca, wychowawcza, terapeutyczna i projekcyjna funkcja zabawy. Rozwój dziecka w zabawie – atmosfera zaufania, akceptacji, tolerancji różnic, wyzwalanie aktywności twórczej, ułatwianie kontaktów społecznych i samopoznanie dziecka. Psychologiczne podstawy pedagogiki zabawy (psychologia Gestalt) i jej zasady (dobrowolność, wielopoziomowość komunikacji, unikanie rywalizacji, współpracy i współdziałania, różnorodność środków wyrazu). Metody pedagogiki zabawy (ułatwiające wejście w grupę, rozluźniające, ułatwiające wprowadzenie określonego tematu, gry dydaktyczne, wymiany myśli i gry dyskusyjne, ułatwiające przekaz informacji, dramowe, umożliwiające samoocenę, integrujące duże grupy). Wykorzystanie zabawy do stymulowania rozwoju dziecka mając na uwadze indywidualny profil rozwojowy dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem dziecka ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi oraz grupowe zalety uczenia się. Gry i zabawy z chustą animacyjną.

Literatura:

Literatura podstawowa:

H. Olechnowicz, U źródeł rozwoju dziecka, Wyd. Nasza Księgarnia 1988

H. Olechnowicz, Jaskiniowcy zagubieni w XXI wieku, WSiP, 1997

Pokorska M., Ruch Rozwijający weroniki Sherborne, Wyd. Publisher, Opole 2020

Literatura uzupłniająca:

Mikler-Chwastek, Co dzień bardziej samodzielne, Wyd. Harmonia 2013.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15 wykładów, 45 ćwiczeń

Przygotowanie do zajęć:

Czytanie literatury, przegląd gier i zabaw, pomocy dydaktycznych - 45 h

Przygotowanie scenariuszy i prac projektowych - 30 h.

Przygotowanie do egzaminu - 20h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 6 ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kierzkowska
Prowadzący grup: Emilia Gogacz, Małgorzata Kierzkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kierzkowska
Prowadzący grup: Emilia Gogacz, Małgorzata Kierzkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-3 (2024-06-10)