Zabawa jako forma procesu uczenia się dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5S-ZUN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zabawa jako forma procesu uczenia się dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
bowiązkowe dla 10 sem. PW, moduł: pedagogika żłobkowa, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 10 sem. PW, moduł: pedagogika żłobkowa, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Kształcąca, wychowawcza, terapeutyczna i projekcyjna funkcja zabawy. Rozwój dziecka w zabawie – atmosfera zaufania, akceptacji, tolerancji różnic, wyzwalanie aktywności twórczej, ułatwianie kontaktów społecznych i samopoznanie dziecka. Psychologiczne podstawy pedagogiki zabawy (psychologia Gestalt) i jej zasady (dobrowolność, wielopoziomowość komunikacji, unikanie rywalizacji, współpracy i współdziałania, różnorodność środków wyrazu). Metody pedagogiki zabawy (ułatwiające wejście w grupę, rozluźniające, ułatwiające wprowadzenie określonego tematu, gry dydaktyczne, wymiany myśli i gry dyskusyjne, ułatwiające przekaz informacji, dramowe, umożliwiające samoocenę, integrujące duże grupy). Wykorzystanie zabawy do stymulowania rozwoju dziecka mając na uwadze indywidualny profil rozwojowy dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem dziecka ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi oraz grupowe zalety uczenia się. Gry i zabawy z chustą animacyjną. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna i rozumie zadania wychowania żłobkowego w zakresie wspierania rozwoju dziecka do lat 3; strategie stymulowania aktywności poznawczej dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym; zasady wykorzystywania zabawy do stymulowania rozwoju małego dziecka. Zna i rozumie organizację optymalnego środowiska wychowawczo-opiekuńczo-edukacyjnego w żłobkach i klubach dziecięcych; organizację środowiska wychowawczego przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci do lat 3. Umiejętności Student/-ka potrafi organizować zabawy i zajęcia stymulujące aktywność poznawczą dzieci w żłobkach i klubach dziecięcych, angażujące emocjonalnie, motywacyjnie i poznawczo wszystkie dzieci; wspierać ich adaptację do zabawy we wspólnocie. Potrafi identyfikować i rozbudzać zainteresowania i zdolności dzieci w żłobku lub klubie dziecięcym, dostosowywać sposoby uczenia do ich zasobów; rozwijać u małych dzieci ciekawość, aktywność i samodzielność poznawczą oraz kreatywne podejście do zadań. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotowy/gotowa do kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój małych dzieci w żłobku lub klubie dziecięcym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Jegier | |
Prowadzący grup: | Aneta Jegier | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie przedmiotu: Egzamin Część wykładowa kończy się egzaminem w formie prezentacji realizacji projektu. Część ćwiczeniowa kończy się zaliczeniem w formie przygotowania zestawu scenariuszy zajęć. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Kształcąca, wychowawcza, terapeutyczna i projekcyjna funkcja zabawy. Rozwój dziecka w zabawie – atmosfera zaufania, akceptacji, tolerancji różnic, wyzwalanie aktywności twórczej, ułatwianie kontaktów społecznych i samopoznanie dziecka. Psychologiczne podstawy pedagogiki zabawy (psychologia Gestalt) i jej zasady (dobrowolność, wielopoziomowość komunikacji, unikanie rywalizacji, współpracy i współdziałania, różnorodność środków wyrazu). Metody pedagogiki zabawy (ułatwiające wejście w grupę, rozluźniające, ułatwiające wprowadzenie określonego tematu, gry dydaktyczne, wymiany myśli i gry dyskusyjne, ułatwiające przekaz informacji, dramowe, umożliwiające samoocenę, integrujące duże grupy). Wykorzystanie zabawy do stymulowania rozwoju dziecka mając na uwadze indywidualny profil rozwojowy dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem dziecka ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi oraz grupowe zalety uczenia się. Gry i zabawy z chustą animacyjną. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: H. Olechnowicz, U źródeł rozwoju dziecka, Wyd. Nasza Księgarnia 1988 H. Olechnowicz, Jaskiniowcy zagubieni w XXI wieku, WSiP, 1997 Pokorska M., Ruch Rozwijający weroniki Sherborne, Wyd. Publisher, Opole 2020 Literatura uzupłniająca: Mikler-Chwastek, Co dzień bardziej samodzielne, Wyd. Harmonia 2013. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 wykładów, 45 ćwiczeń Przygotowanie do zajęć: Czytanie literatury, przegląd gier i zabaw, pomocy dydaktycznych - 45 h Przygotowanie scenariuszy i prac projektowych - 30 h. Przygotowanie do egzaminu - 20h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 6 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WYK
WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kierzkowska | |
Prowadzący grup: | Emilia Gogacz, Małgorzata Kierzkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Część wykładowa kończy się egzaminem w formie testu wielokrotnego wyboru. Zaliczenie ćwiczeń: Opracowanie zagadnienia (w formie prezentacji), przygotowanie i przeprowadzenia scenariusza zajęć oraz zabaw na start. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE WYKŁAD: 1. Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka. Podstawy teoretyczne wykorzystania zabawy w rozwoju i edukacji dzieci. 2. Klasyfikacje zabaw. Funkcje, cele i cechy charakterystyczne różnych typów zabaw. Zabawy: manipulacyjne, konstrukcyjne, ruchowe, tematyczne, dydaktyczne 3. Zabawy fundamentalne 4. Rola dorosłego w aktywności dziecka 5. Zasady organizowania stymulującego otoczenia dziecka 6. Diagnostyczny i terapeutyczny walor zabawy 7. Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne ĆWICZENIA: Wykaz zagadnień realizowanych podczas ćwiczeń: Zagadnienie 1_Wspieranie rozwoju dziecka przez zaangażowanych sprzymierzeńców (rodziców, dziadków, rodzeństwo, przyjaciół i lekarzy). Zagadnienie 2_Organizacja, rola i znaczenie wychowania zbiorowego na przykładzie żłobka Zagadnienie 3_Potrzeby dziecka, rodzica i opiekuna w ramach opieki instytucjonalnej Zagadnienie 4_Proces uczenia się małych dzieci - wiedza w pigułce Zagadnienie 5_Organizacja pracy z dzieckiem w grupach żłobkowych od najmłodszej przez starszą po najstarszą Zagadnienie 6_Zabawy ruchowe – w praktyce. Charakterystyka, organizacja i wskazania metodyczne do ich przeprowadzenia Zagadnienie 7_Zabawy manipulacyjno – konstrukcyjne – w praktyce. Charakterystyka, organizacja i wskazania metodyczne do ich przeprowadzenia Zagadnienia 8_Zabawy tematycze – w praktyce. Charakterystyka, organizacja i wskazania metodyczne do ich przeprowadzenia Zagadnienie 9_Zabawy dydaktyczne – w praktyce. Charakterystyka, organizacja i wskazania metodyczne do ich przeprowadzenia Zagadnienie 10_Zabawy wielozmysłowe – w praktyce. Charakterystyka, organizacja i wskazania metodyczne do ich przeprowadzenia Zagadnienie 11_Zabawy rozwijające kreatywność małych dzieci. Charakterystyka, organizacja i wskazania metodyczne do ich przeprowadzenia Zagadnienie 12_ Zabawy wspierające poznanie się i rozpoznanie przestrzeni placówki (w tym zabawy paluszkowe). Charakterystyka, organizacja i wskazania metodyczne do ich przeprowadzenia Zagadnienie 13_Zabawy wspierające samodzielność dzieci. Charakterystyka, organizacja i wskazania metodyczne do ich przeprowadzenia Zagadnienie 14_ Sytuacje wymagające rozwiązania - współpraca z rodzicami – scenki Zagadnienie 15_Terapeutyczna funkcja zabawy Zagadnienie 16_ Rola dorosłego w organizacji środowiska uczenia dziecka poprzez zabawę Zagadnienie 17_Dostęp do nowych technologii a zabawy podejmowane przez dzieci Zagadnienie 18_ Sytuacje wymagające rozwiązania - współpraca z rodzicami – scenki Zagadnienie 19_Rozwój opiekuna żłobkowego – możliwości dostępne na rynku, ograniczenia, ryzyka. Zagadnienie 20_Podsumowanie zajęć |
|
Literatura: |
Literatura: Brazelton, S. (2013). Rozwój dziecka 0 -3, Gdańsk: GWP Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Brzezińska, A., Czub T., Lutomski G., Smykowski B.(red. ) (1995), Dziecko w zabawie i świecie języka. Poznań: Zyski S-ka. Harwas-Napierała,B. i Trempała, J. (2007).Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka”. Warszawa: PWN Huizinga, J. (2020).Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury. Aletheia. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (2012). Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć. Kraków: Bliżej Przedszkola Gruszczyk-Kolczyńska, E. (2014). Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu. Kraków: Bliżej Przedszkola Okoń, W. (1987). Zabawa a rzeczywistość. Warszawa:Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Olechnowicz, H. (1988). U źródeł rozwoju dziecka, Wydawnictwo: Nasza Księgarnia Olechnowicz, H. (1997). Jaskiniowcy zagubieni w XXI wieku. Wydawnictwo: WSiP Pokorska M. (2020). Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne, Opole: Wyd. Publisher Wojciechowska, J. (2005). Wiek poniemowlęcy. Jak rozopoznać ryzyko i jak pomagać? W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Literatura uzupełniająca: Mikler-Chwastek, A. (2013). Co dzień bardziej samodzielne, Wyd. Harmonia Huizinga, J. (2020).Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury. Aletheia. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 wykładów, 45 ćwiczeń Przygotowanie do zajęć: Opracowanie zagadnienia, przygotowanie scenariusza zajęć, przegląd gier i zabaw, pomocy dydaktycznych - 45 h Przygotowanie do egzaminu - 45 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 6 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kierzkowska | |
Prowadzący grup: | Emilia Gogacz, Małgorzata Kierzkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Część wykładowa kończy się egzaminem w formie testu wielokrotnego wyboru. Zaliczenie ćwiczeń: Opracowanie zagadnienia (w formie prezentacji), przygotowanie i przeprowadzenia scenariusza zajęć oraz zabaw na start. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE WYKŁAD: 1. Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka. Podstawy teoretyczne wykorzystania zabawy w rozwoju i edukacji dzieci. 2. Klasyfikacje zabaw. Funkcje, cele i cechy charakterystyczne różnych typów zabaw. Zabawy: manipulacyjne, konstrukcyjne, ruchowe, tematyczne, dydaktyczne 3. Zabawy fundamentalne 4. Rola dorosłego w aktywności dziecka 5. Zasady organizowania stymulującego otoczenia dziecka 6. Diagnostyczny i terapeutyczny walor zabawy 7. Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne ĆWICZENIA: Wykaz zagadnień realizowanych podczas ćwiczeń: Zagadnienie 1_Wspieranie rozwoju dziecka przez zaangażowanych sprzymierzeńców (rodziców, dziadków, rodzeństwo, przyjaciół i lekarzy). Zagadnienie 2_Potrzeby dziecka, rodzica i opiekuna w ramach opieki instytucjonalnej Zagadnienie 3_Proces uczenia się małych dzieci - wiedza w pigułce Zagadnienie 4_Zabawy ruchowe – w praktyce. Charakterystyka, organizacja i wskazania metodyczne do ich przeprowadzenia Zagadnienie 5_Zabawy manipulacyjno – konstrukcyjne – w praktyce. Charakterystyka, organizacja i wskazania metodyczne do ich przeprowadzenia Zagadnienia 6_Zabawy tematycze – w praktyce. Charakterystyka, organizacja i wskazania metodyczne do ich przeprowadzenia Zagadnienie 7_Zabawy wielozmysłowe – w praktyce. Charakterystyka, organizacja i wskazania metodyczne do ich przeprowadzenia Zagadnienie 8_Zabawy rozwijające kreatywność małych dzieci. Charakterystyka, organizacja i wskazania metodyczne do ich przeprowadzenia Zagadnienie 9_ Rola dorosłego w organizacji środowiska uczenia dziecka poprzez zabawę Zagadnienie 10_ Sytuacje wymagające rozwiązania - współpraca z rodzicami – scenki |
|
Literatura: |
Literatura: Brazelton, S. (2013). Rozwój dziecka 0 -3, Gdańsk: GWP Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Brzezińska, A., Czub T., Lutomski G., Smykowski B.(red. ) (1995), Dziecko w zabawie i świecie języka. Poznań: Zyski S-ka. Harwas-Napierała,B. i Trempała, J. (2007).Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka”. Warszawa: PWN Huizinga, J. (2020).Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury. Aletheia. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (2012). Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć. Kraków: Bliżej Przedszkola Gruszczyk-Kolczyńska, E. (2014). Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu. Kraków: Bliżej Przedszkola Okoń, W. (1987). Zabawa a rzeczywistość. Warszawa:Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Olechnowicz, H. (1988). U źródeł rozwoju dziecka, Wydawnictwo: Nasza Księgarnia Olechnowicz, H. (1997). Jaskiniowcy zagubieni w XXI wieku. Wydawnictwo: WSiP Pokorska M. (2020). Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne, Opole: Wyd. Publisher Wojciechowska, J. (2005). Wiek poniemowlęcy. Jak rozopoznać ryzyko i jak pomagać? W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Literatura uzupełniająca: Mikler-Chwastek, A. (2013). Co dzień bardziej samodzielne, Wyd. Harmonia Huizinga, J. (2020).Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury. Aletheia. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 wykładów, 15 ćwiczeń Przygotowanie do zajęć: Opracowanie zagadnienia, przygotowanie scenariusza zajęć, przegląd gier i zabaw, pomocy dydaktycznych - 60 h Przygotowanie do egzaminu - 60 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 6 ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.