Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zabawa jako forma procesu uczenia się dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PW-5S-ZUN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zabawa jako forma procesu uczenia się dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: bowiązkowe dla 10 sem. PW, moduł: pedagogika żłobkowa, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 10 sem. PW, moduł: pedagogika żłobkowa, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

Kształcąca, wychowawcza, terapeutyczna i projekcyjna funkcja zabawy. Rozwój dziecka w zabawie – atmosfera zaufania, akceptacji, tolerancji różnic, wyzwalanie aktywności twórczej, ułatwianie kontaktów społecznych i samopoznanie dziecka. Psychologiczne podstawy pedagogiki zabawy (psychologia Gestalt) i jej zasady (dobrowolność, wielopoziomowość komunikacji, unikanie rywalizacji, współpracy i współdziałania, różnorodność środków wyrazu). Metody pedagogiki zabawy (ułatwiające wejście w grupę, rozluźniające, ułatwiające wprowadzenie określonego tematu, gry dydaktyczne, wymiany myśli i gry dyskusyjne, ułatwiające przekaz informacji, dramowe, umożliwiające samoocenę, integrujące duże grupy). Wykorzystanie zabawy do stymulowania rozwoju dziecka mając na uwadze indywidualny profil rozwojowy dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem dziecka ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi oraz grupowe zalety uczenia się. Gry i zabawy z chustą animacyjną.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna i rozumie zadania wychowania żłobkowego w zakresie wspierania rozwoju dziecka do lat 3; strategie stymulowania aktywności poznawczej dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym; zasady wykorzystywania zabawy do stymulowania rozwoju małego dziecka.

Zna i rozumie organizację optymalnego środowiska wychowawczo-opiekuńczo-edukacyjnego w żłobkach i klubach dziecięcych; organizację środowiska wychowawczego przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci do lat 3.

Umiejętności

Student/-ka potrafi organizować zabawy i zajęcia stymulujące aktywność poznawczą dzieci w żłobkach i klubach dziecięcych, angażujące emocjonalnie, motywacyjnie i poznawczo wszystkie dzieci; wspierać ich adaptację do zabawy we wspólnocie.

Potrafi identyfikować i rozbudzać zainteresowania i zdolności dzieci w żłobku lub klubie dziecięcym, dostosowywać sposoby uczenia do ich zasobów; rozwijać u małych dzieci ciekawość, aktywność i samodzielność poznawczą oraz kreatywne podejście do zadań.

Kompetencje społeczne

Student/-ka jest gotowy/gotowa do kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój małych dzieci w żłobku lub klubie dziecięcym.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Jegier
Prowadzący grup: Aneta Jegier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zaliczenie przedmiotu: Egzamin

Część wykładowa kończy się egzaminem w formie prezentacji realizacji projektu.

Część ćwiczeniowa kończy się zaliczeniem w formie przygotowania zestawu scenariuszy zajęć.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Kształcąca, wychowawcza, terapeutyczna i projekcyjna funkcja zabawy. Rozwój dziecka w zabawie – atmosfera zaufania, akceptacji, tolerancji różnic, wyzwalanie aktywności twórczej, ułatwianie kontaktów społecznych i samopoznanie dziecka. Psychologiczne podstawy pedagogiki zabawy (psychologia Gestalt) i jej zasady (dobrowolność, wielopoziomowość komunikacji, unikanie rywalizacji, współpracy i współdziałania, różnorodność środków wyrazu). Metody pedagogiki zabawy (ułatwiające wejście w grupę, rozluźniające, ułatwiające wprowadzenie określonego tematu, gry dydaktyczne, wymiany myśli i gry dyskusyjne, ułatwiające przekaz informacji, dramowe, umożliwiające samoocenę, integrujące duże grupy). Wykorzystanie zabawy do stymulowania rozwoju dziecka mając na uwadze indywidualny profil rozwojowy dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem dziecka ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi oraz grupowe zalety uczenia się. Gry i zabawy z chustą animacyjną.

Literatura:

Literatura podstawowa:

H. Olechnowicz, U źródeł rozwoju dziecka, Wyd. Nasza Księgarnia 1988

H. Olechnowicz, Jaskiniowcy zagubieni w XXI wieku, WSiP, 1997

Pokorska M., Ruch Rozwijający weroniki Sherborne, Wyd. Publisher, Opole 2020

Literatura uzupłniająca:

Mikler-Chwastek, Co dzień bardziej samodzielne, Wyd. Harmonia 2013.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15 wykładów, 45 ćwiczeń

Przygotowanie do zajęć:

Czytanie literatury, przegląd gier i zabaw, pomocy dydaktycznych - 45 h

Przygotowanie scenariuszy i prac projektowych - 30 h.

Przygotowanie do egzaminu - 20h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 6 ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kierzkowska
Prowadzący grup: Emilia Gogacz, Małgorzata Kierzkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Część wykładowa kończy się egzaminem w formie testu wielokrotnego wyboru.

Zaliczenie ćwiczeń:

Opracowanie zagadnienia (w formie prezentacji), przygotowanie i przeprowadzenia scenariusza zajęć oraz zabaw na start.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

WYKŁAD:

1. Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka. Podstawy teoretyczne wykorzystania zabawy w rozwoju i edukacji dzieci.

2. Klasyfikacje zabaw. Funkcje, cele i cechy charakterystyczne różnych typów zabaw. Zabawy: manipulacyjne, konstrukcyjne, ruchowe, tematyczne, dydaktyczne

3. Zabawy fundamentalne

4. Rola dorosłego w aktywności dziecka

5. Zasady organizowania stymulującego otoczenia dziecka

6. Diagnostyczny i terapeutyczny walor zabawy

7. Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

ĆWICZENIA:

Wykaz zagadnień realizowanych podczas ćwiczeń:

Zagadnienie 1_Wspieranie rozwoju dziecka przez zaangażowanych sprzymierzeńców (rodziców, dziadków, rodzeństwo, przyjaciół i lekarzy).

Zagadnienie 2_Organizacja, rola i znaczenie wychowania zbiorowego na przykładzie żłobka

Zagadnienie 3_Potrzeby dziecka, rodzica i opiekuna w ramach opieki instytucjonalnej

Zagadnienie 4_Proces uczenia się małych dzieci - wiedza w pigułce

Zagadnienie 5_Organizacja pracy z dzieckiem w grupach żłobkowych od najmłodszej przez starszą po najstarszą

Zagadnienie 6_Zabawy ruchowe – w praktyce. Charakterystyka, organizacja i wskazania metodyczne do ich przeprowadzenia

Zagadnienie 7_Zabawy manipulacyjno – konstrukcyjne – w praktyce. Charakterystyka, organizacja i wskazania metodyczne do ich przeprowadzenia

Zagadnienia 8_Zabawy tematycze – w praktyce. Charakterystyka, organizacja i wskazania metodyczne do ich przeprowadzenia

Zagadnienie 9_Zabawy dydaktyczne – w praktyce. Charakterystyka, organizacja i wskazania metodyczne do ich przeprowadzenia

Zagadnienie 10_Zabawy wielozmysłowe – w praktyce. Charakterystyka, organizacja i wskazania metodyczne do ich przeprowadzenia

Zagadnienie 11_Zabawy rozwijające kreatywność małych dzieci. Charakterystyka, organizacja i wskazania metodyczne do ich przeprowadzenia

Zagadnienie 12_ Zabawy wspierające poznanie się i rozpoznanie przestrzeni placówki (w tym zabawy paluszkowe). Charakterystyka, organizacja i wskazania metodyczne do ich przeprowadzenia

Zagadnienie 13_Zabawy wspierające samodzielność dzieci. Charakterystyka, organizacja i wskazania metodyczne do ich przeprowadzenia

Zagadnienie 14_ Sytuacje wymagające rozwiązania - współpraca z rodzicami – scenki

Zagadnienie 15_Terapeutyczna funkcja zabawy

Zagadnienie 16_ Rola dorosłego w organizacji środowiska uczenia dziecka poprzez zabawę

Zagadnienie 17_Dostęp do nowych technologii a zabawy podejmowane przez dzieci

Zagadnienie 18_ Sytuacje wymagające rozwiązania - współpraca z rodzicami – scenki

Zagadnienie 19_Rozwój opiekuna żłobkowego – możliwości dostępne na rynku, ograniczenia, ryzyka.

Zagadnienie 20_Podsumowanie zajęć

Literatura:

Literatura:

Brazelton, S. (2013). Rozwój dziecka 0 -3, Gdańsk: GWP

Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Brzezińska, A., Czub T., Lutomski G., Smykowski B.(red. ) (1995), Dziecko w zabawie i świecie języka. Poznań: Zyski S-ka.

Harwas-Napierała,B. i Trempała, J. (2007).Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka”. Warszawa: PWN

Huizinga, J. (2020).Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury. Aletheia.

Gruszczyk-Kolczyńska, E. (2012). Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć. Kraków: Bliżej Przedszkola

Gruszczyk-Kolczyńska, E. (2014). Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu. Kraków: Bliżej Przedszkola

Okoń, W. (1987). Zabawa a rzeczywistość. Warszawa:Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne

Olechnowicz, H. (1988). U źródeł rozwoju dziecka, Wydawnictwo: Nasza Księgarnia

Olechnowicz, H. (1997). Jaskiniowcy zagubieni w XXI wieku. Wydawnictwo: WSiP

Pokorska M. (2020). Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne, Opole: Wyd. Publisher

Wojciechowska, J. (2005). Wiek poniemowlęcy. Jak rozopoznać ryzyko i jak pomagać? W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Literatura uzupełniająca:

Mikler-Chwastek, A. (2013). Co dzień bardziej samodzielne, Wyd. Harmonia

Huizinga, J. (2020).Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury. Aletheia.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15 wykładów, 45 ćwiczeń

Przygotowanie do zajęć:

Opracowanie zagadnienia, przygotowanie scenariusza zajęć, przegląd gier i zabaw, pomocy dydaktycznych - 45 h

Przygotowanie do egzaminu - 45 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 6 ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kierzkowska
Prowadzący grup: Emilia Gogacz, Małgorzata Kierzkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Część wykładowa kończy się egzaminem w formie testu wielokrotnego wyboru.

Zaliczenie ćwiczeń:

Opracowanie zagadnienia (w formie prezentacji), przygotowanie i przeprowadzenia scenariusza zajęć oraz zabaw na start.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

WYKŁAD:

1. Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka. Podstawy teoretyczne wykorzystania zabawy w rozwoju i edukacji dzieci.

2. Klasyfikacje zabaw. Funkcje, cele i cechy charakterystyczne różnych typów zabaw. Zabawy: manipulacyjne, konstrukcyjne, ruchowe, tematyczne, dydaktyczne

3. Zabawy fundamentalne

4. Rola dorosłego w aktywności dziecka

5. Zasady organizowania stymulującego otoczenia dziecka

6. Diagnostyczny i terapeutyczny walor zabawy

7. Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

ĆWICZENIA:

Wykaz zagadnień realizowanych podczas ćwiczeń:

Zagadnienie 1_Wspieranie rozwoju dziecka przez zaangażowanych sprzymierzeńców (rodziców, dziadków, rodzeństwo, przyjaciół i lekarzy).

Zagadnienie 2_Potrzeby dziecka, rodzica i opiekuna w ramach opieki instytucjonalnej

Zagadnienie 3_Proces uczenia się małych dzieci - wiedza w pigułce

Zagadnienie 4_Zabawy ruchowe – w praktyce. Charakterystyka, organizacja i wskazania metodyczne do ich przeprowadzenia

Zagadnienie 5_Zabawy manipulacyjno – konstrukcyjne – w praktyce. Charakterystyka, organizacja i wskazania metodyczne do ich przeprowadzenia

Zagadnienia 6_Zabawy tematycze – w praktyce. Charakterystyka, organizacja i wskazania metodyczne do ich przeprowadzenia

Zagadnienie 7_Zabawy wielozmysłowe – w praktyce. Charakterystyka, organizacja i wskazania metodyczne do ich przeprowadzenia

Zagadnienie 8_Zabawy rozwijające kreatywność małych dzieci. Charakterystyka, organizacja i wskazania metodyczne do ich przeprowadzenia

Zagadnienie 9_ Rola dorosłego w organizacji środowiska uczenia dziecka poprzez zabawę

Zagadnienie 10_ Sytuacje wymagające rozwiązania - współpraca z rodzicami – scenki

Literatura:

Literatura:

Brazelton, S. (2013). Rozwój dziecka 0 -3, Gdańsk: GWP

Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Brzezińska, A., Czub T., Lutomski G., Smykowski B.(red. ) (1995), Dziecko w zabawie i świecie języka. Poznań: Zyski S-ka.

Harwas-Napierała,B. i Trempała, J. (2007).Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka”. Warszawa: PWN

Huizinga, J. (2020).Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury. Aletheia.

Gruszczyk-Kolczyńska, E. (2012). Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć. Kraków: Bliżej Przedszkola

Gruszczyk-Kolczyńska, E. (2014). Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu. Kraków: Bliżej Przedszkola

Okoń, W. (1987). Zabawa a rzeczywistość. Warszawa:Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne

Olechnowicz, H. (1988). U źródeł rozwoju dziecka, Wydawnictwo: Nasza Księgarnia

Olechnowicz, H. (1997). Jaskiniowcy zagubieni w XXI wieku. Wydawnictwo: WSiP

Pokorska M. (2020). Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne, Opole: Wyd. Publisher

Wojciechowska, J. (2005). Wiek poniemowlęcy. Jak rozopoznać ryzyko i jak pomagać? W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Literatura uzupełniająca:

Mikler-Chwastek, A. (2013). Co dzień bardziej samodzielne, Wyd. Harmonia

Huizinga, J. (2020).Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury. Aletheia.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15 wykładów, 15 ćwiczeń

Przygotowanie do zajęć:

Opracowanie zagadnienia, przygotowanie scenariusza zajęć, przegląd gier i zabaw, pomocy dydaktycznych - 60 h

Przygotowanie do egzaminu - 60 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 6 ECTS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)