Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy matematyki dla nauczycieli wychowania przedszkolnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PW-5F-PMP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy matematyki dla nauczycieli wychowania przedszkolnego
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 1 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Treści nauczania w zakresie edukacji matematycznej w przedszkolu: liczby i liczenie, aspekty liczby, systemy pozycyjne i niepozycyjne, własności działań na liczbach, zagadnienia miarowe w geometrii, klasyfikowanie figur geometrycznych, symetria, manipulacje w trzech wymiarach i tworzenie modeli brył, wczesna algebraizacja, zagadnienia zegarowe i kalendarzowe. Analiza pakietów wspierających naukę matematyki.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna i rozumie podstawowe struktury matematyki: orientacja w przestrzeni, liczenia, klasyfikacja, liczby i ich własności, zbiory liczbowe, działania na liczbach, figury, relacje i zależności funkcyjne, reprezentacje graficzne.

Zna i rozumie treści nauczania w zakresie edukacji matematycznej: liczby i liczenie, aspekty liczby, systemy pozycyjne i niepozycyjne, własności działań na liczbach, zagadnienia miarowe w geometrii, klasyfikowanie figur geometrycznych, symetrię, manipulacje w trzech wymiarach i tworzenie modeli brył, wczesną algebraizację, zagadnienia zegarowe i kalendarzowe.

Zna i rozumie zastosowania matematyki w życiu codziennym oraz w innych obszarach, w tym w technice, sztuce, ekonomii, przyrodzie.

Umiejętności

Student/-ka potrafi sprawnie posługiwać się podstawowymi obiektami matematycznymi.

Potrafi prowadzić proste rozumowania matematyczne i oceniać ich poprawność.

Potrafi dostrzegać i wskazywać związki matematyki z codziennym życiem.

Potrafi posługiwać się pakietami wspierającymi nauczanie matematyki w przedszkolu i szkole.

Kompetencje społeczne

Student/-ka jest gotowy/gotowa do pogłębiania swojego rozumienia znaczenia i piękna matematyki.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Czajkowska
Prowadzący grup: Monika Czajkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

- egzamin: część pisemna oraz projekt

- aktywność na zajęciach.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest powtórzenie i rozszerzenie wiadomości i umiejętności matematycznych przyszłego nauczyciela, a także spojrzenie na edukację matematyczną i matematykę szkolną z wyższego stanowiska.

1. Liczby naturalne. Dziesiątkowy system pozycyjny. Aspekty liczby naturalnej.

2. Niedziesiątkowe systemy pozycyjne. Rzymski sposób zapisu liczb.

3. Działania w zbiorze liczb naturalnych: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie.

4. Podzielność liczb. Dzielenie z resztą.

5. Zależności między czterema działaniami. Kolejność wykonywania działań. Prawa działań.

6. Podstawowe figury geometryczne i ich własności. Klasyfikacja trójkątów. Klasyfikacja czworokątów.

7. Pomiar długości. Pomiar masy.

8. Obliczenia w geometrii. Obwody i pola figur płaskich. Jednostki długości, jednostki pola. Zamiana jednostek długości i zamiana jednostek pól.

9. Obliczenia kalendarzowe i obliczenia zegarowe.

10. Przekształcenia na płaszczyźnie (przesunięcie, obrót, symetria osiowa, symetria środkowa). Figury osiowosymetryczne, figury środkowosymetryczne.

11. Bryły i ich własności.

12. Analiza pakietów wspierających naukę matematyki w przedszkolu.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Nowik J. (2011): Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik.

Semadeni Z., Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M. (2015): Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.

Literatura uzupełniająca:

Z. (red.) (1984): Nauczanie początkowe matematyki, tom.2 Rozdział 6.2.

Semadeni Z. (red.) (1985): Nauczanie początkowe matematyki, tom.3 Rozdziały 7.1., 7.2., 7.4., 8.1., 8.2., 8.3., 8.4., 8.5., 8.6., 8.9., 8.10.

Semadeni Z. (red.) (1988): Nauczanie początkowe matematyki, tom.4 Rozdziały 9.2., 9.3., 9.4., 10.2., 10.4., 10.5., 10.6., 11.1., 11.4., 11.5., 11.6., 11.7.

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Liczba godzin kontaktowych:

wykłady - 15 h

Liczba godzin niekontaktowych:

studiowanie literatury - 43 h

przygotowanie do egzaminu - 30 h

przygotowanie projektu 15 h

LICZBA ECTS: 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Czajkowska
Prowadzący grup: Monika Czajkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

- egzamin: część pisemna oraz projekt

- aktywność na zajęciach.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest powtórzenie i rozszerzenie wiadomości i umiejętności matematycznych przyszłego nauczyciela, a także spojrzenie na edukację matematyczną i matematykę szkolną z wyższego stanowiska.

1. Liczby naturalne. Dziesiątkowy system pozycyjny. Aspekty liczby naturalnej.

2. Niedziesiątkowe systemy pozycyjne. Rzymski sposób zapisu liczb.

3. Działania w zbiorze liczb naturalnych: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie.

4. Podzielność liczb. Dzielenie z resztą.

5. Zależności między czterema działaniami. Kolejność wykonywania działań. Prawa działań.

6. Podstawowe figury geometryczne i ich własności. Klasyfikacja trójkątów. Klasyfikacja czworokątów.

7. Pomiar długości. Pomiar masy.

8. Obliczenia w geometrii. Obwody i pola figur płaskich. Jednostki długości, jednostki pola. Zamiana jednostek długości i zamiana jednostek pól.

9. Obliczenia kalendarzowe i obliczenia zegarowe.

10. Przekształcenia na płaszczyźnie (przesunięcie, obrót, symetria osiowa, symetria środkowa). Figury osiowosymetryczne, figury środkowosymetryczne.

11. Bryły i ich własności.

12. Analiza pakietów wspierających naukę matematyki w przedszkolu.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Nowik J. (2011): Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik.

Z. Semadeni(red.) (1984): Nauczanie początkowe matematyki, tom.2 Rozdział 6.2.

Z. Semadeni (red.) (1985): Nauczanie początkowe matematyki, tom.3 Rozdziały 7.1., 7.2., 7.4., 8.1., 8.2., 8.3., 8.4., 8.5., 8.6., 8.9., 8.10.

Z. Semadeni (red.) (1988): Nauczanie początkowe matematyki, tom.4 Rozdziały 9.2., 9.3., 9.4., 10.2., 10.4., 10.5., 10.6., 11.1., 11.4., 11.5., 11.6., 11.7.

Literatura uzupełniająca:

Semadeni Z., Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M. (2015): Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Liczba godzin kontaktowych:

wykłady - 12 h

Liczba godzin niekontaktowych:

studiowanie literatury - 43 h

przygotowanie do egzaminu - 30 h

przygotowanie projektu 15 h

LICZBA ECTS: 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Czajkowska
Prowadzący grup: Monika Czajkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zajęcia na uczelni i zajęcia prowadzone w trybie zdalnym (zgodnie z decyzjami Władz Uczelni) będą odbywać się zgodnie z planem zajęć. Zajęcia na Uczelni – we wskazanej sali, a zajęcia zdalne przez spotkania w aplikacji Microsoft Teams. Kod lub link aktywacyjny do założonego przez prowadzącą Zespołu w aplikacji Microsoft Teams zostanie przesłany studentkom i studentom przez pocztę USOS.

Niezależnie od trybu prowadzonych zajęć szczegółowe zadania do wykonania przez studentki i studentów będą umieszczane przez prowadzącą w zakładce "Zadania" w Zespole w aplikacji Microsoft Teams lub przekazywane ustnie na zajęciach.

Podczas zajęć na uczelni albo zajęć prowadzonych w trybie zdalnym kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mejlową za pośrednictwem poczty w domenie aps.

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

-egzamin

-projekt indywidualny lub grupowy

-zadania domowe

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest otrzymanie z każdej aktywności ocenianej punktowo co najmniej połowy maksymalnej liczby punktów przyznawanej za daną aktywność, przy czym egzamin ma wagę 2, a pozostałe aktywności wagę 1.

Łączna liczba punktów otrzymanych przez studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest powtórzenie i rozszerzenie wiadomości i umiejętności matematycznych przyszłego nauczyciela, a także spojrzenie na edukację matematyczną i matematykę szkolną z wyższego stanowiska.

Treści wykładu

1. Zbiory liczbowe. Liczby naturalne. Liczby i liczenie. Aspekty liczby naturalnej.

2. Zapisywanie liczb. Dziesiątkowy system pozycyjny. Niedziesiątkowe systemy pozycyjne. Rzymski sposób zapisu liczb.

3. Działania w zbiorze liczb naturalnych: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie. Podzielność liczb. Dzielenie z resztą.

4. Własności liczb całkowitych i wymiernych. Działania w zbiorze liczb całkowitych. Działania na ułamkach.

5. Zależności między czterema działaniami. Kolejność wykonywania działań. Prawa działań.

6. Podstawowe figury geometryczne i ich własności. Klasyfikacja trójkątów. Klasyfikacja czworokątów.

7. Pomiar długości. Pola figur płaskich. Jednostki długości, masy i pola. Zamiana jednostek długości, masy i pola.

8. Własności wielokątów (trójkątów, czworokątów i wielokątów foremnych). Obwody i pola wielokątów.

9. Obliczenia kalendarzowe i obliczenia zegarowe.

10. Przekształcenia na płaszczyźnie (przesunięcie, obrót, symetria osiowa, symetria środkowa). Figury osiowosymetryczne, figury środkowosymetryczne.

11. Bryły i ich własności. Tworzenie modeli brył.

12. Analiza pakietów wspierających naukę matematyki w przedszkolu.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Nowik J. (2011): Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik.

Z. Semadeni(red.) (1984): Nauczanie początkowe matematyki, tom.2 Rozdział 6.2.

Z. Semadeni (red.) (1985): Nauczanie początkowe matematyki, tom.3 Rozdziały 7.1., 7.2., 7.4., 8.1., 8.2., 8.3., 8.4., 8.5., 8.6., 8.9., 8.10.

Z. Semadeni (red.) (1988): Nauczanie początkowe matematyki, tom.4 Rozdziały 9.2., 9.3., 9.4., 10.2., 10.4., 10.5., 10.6., 11.1., 11.4., 11.5., 11.6., 11.7.

Literatura uzupełniająca:

Semadeni Z., Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M. (2015): Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Liczba godzin kontaktowych:

wykłady - 15 h

Liczba godzin niekontaktowych:

studiowanie literatury - 43 h

przygotowanie do egzaminu - 30 h

przygotowanie projektu 15 h

LICZBA ECTS: 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Czajkowska
Prowadzący grup: Monika Czajkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zajęcia na uczelni i zajęcia prowadzone w trybie zdalnym (zgodnie z decyzjami Władz Uczelni) będą odbywać się zgodnie z planem zajęć. Zajęcia na Uczelni – we wskazanej sali, a zajęcia zdalne przez spotkania w aplikacji Microsoft Teams. Kod lub link aktywacyjny do założonego przez prowadzącą Zespołu w aplikacji Microsoft Teams zostanie przesłany studentkom i studentom przez pocztę USOS.

Niezależnie od trybu prowadzonych zajęć szczegółowe zadania do wykonania przez studentki i studentów będą umieszczane przez prowadzącą w zakładce "Zadania" w Zespole w aplikacji Microsoft Teams lub przekazywane ustnie na zajęciach.

Podczas zajęć na uczelni albo zajęć prowadzonych w trybie zdalnym kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mejlową za pośrednictwem poczty w domenie aps.

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

-egzamin

-projekt indywidualny lub grupowy

-zadania domowe

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest otrzymanie z każdej aktywności ocenianej punktowo co najmniej połowy maksymalnej liczby punktów przyznawanej za daną aktywność, przy czym egzamin ma wagę 2, a pozostałe aktywności wagę 1.

Łączna liczba punktów otrzymanych przez studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest powtórzenie i rozszerzenie wiadomości i umiejętności matematycznych przyszłego nauczyciela, a także spojrzenie na edukację matematyczną i matematykę szkolną z wyższego stanowiska.

Treści wykładu

1. Zbiory liczbowe. Liczby naturalne. Liczby i liczenie. Aspekty liczby naturalnej.

2. Zapisywanie liczb. Dziesiątkowy system pozycyjny. Niedziesiątkowe systemy pozycyjne. Rzymski sposób zapisu liczb.

3. Działania w zbiorze liczb naturalnych: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie. Podzielność liczb. Dzielenie z resztą.

4. Własności liczb całkowitych i wymiernych. Działania w zbiorze liczb całkowitych. Działania na ułamkach.

5. Zależności między czterema działaniami. Kolejność wykonywania działań. Prawa działań.

6. Podstawowe figury geometryczne i ich własności. Klasyfikacja trójkątów. Klasyfikacja czworokątów.

7. Pomiar długości. Pola figur płaskich. Jednostki długości, masy i pola. Zamiana jednostek długości, masy i pola.

8. Własności wielokątów (trójkątów, czworokątów i wielokątów foremnych). Obwody i pola wielokątów.

9. Obliczenia kalendarzowe i obliczenia zegarowe.

10. Przekształcenia na płaszczyźnie (przesunięcie, obrót, symetria osiowa, symetria środkowa). Figury osiowosymetryczne, figury środkowosymetryczne.

11. Bryły i ich własności. Tworzenie modeli brył.

12. Analiza pakietów wspierających naukę matematyki w przedszkolu.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Nowik J. (2011): Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik.

Z. Semadeni(red.) (1984): Nauczanie początkowe matematyki, tom.2 Rozdział 6.2.

Z. Semadeni (red.) (1985): Nauczanie początkowe matematyki, tom.3 Rozdziały 7.1., 7.2., 7.4., 8.1., 8.2., 8.3., 8.4., 8.5., 8.6., 8.9., 8.10.

Z. Semadeni (red.) (1988): Nauczanie początkowe matematyki, tom.4 Rozdziały 9.2., 9.3., 9.4., 10.2., 10.4., 10.5., 10.6., 11.1., 11.4., 11.5., 11.6., 11.7.

Literatura uzupełniająca:

Semadeni Z., Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M. (2015): Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Liczba godzin kontaktowych:

wykłady - 12 h

Liczba godzin niekontaktowych:

studiowanie literatury - 43 h

przygotowanie do egzaminu - 30 h

przygotowanie projektu 10 h

rozwiązywanie zadań domowych 5 h

LICZBA ECTS: 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Czajkowska
Prowadzący grup: Artur Stachura
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Czajkowska
Prowadzący grup: Artur Stachura
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Skarbek-Jaskólska
Prowadzący grup: Zdzisław Pogoda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Podczas zajęć na uczelni albo zajęć prowadzonych w trybie zdalnym kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mejlową za pośrednictwem poczty w domenie aps.

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

-egzamin

-projekt indywidualny lub grupowy

-zadania domowe

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest otrzymanie z każdej aktywności ocenianej punktowo co najmniej połowy maksymalnej liczby punktów przyznawanej za daną aktywność, przy czym egzamin ma wagę 2, a pozostałe aktywności wagę 1.

Łączna liczba punktów otrzymanych przez studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest powtórzenie i rozszerzenie wiadomości i umiejętności matematycznych przyszłego nauczyciela, a także spojrzenie na edukację matematyczną i matematykę szkolną z wyższego stanowiska.

Treści kształcenia:

1. Zbiory liczbowe. Liczby naturalne. Liczby i liczenie. Aspekty liczby naturalnej.

2. Zapisywanie liczb. Dziesiątkowy system pozycyjny. Niedziesiątkowe systemy pozycyjne. Rzymski sposób zapisu liczb.

3. Działania w zbiorze liczb naturalnych: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie. Podzielność liczb. Dzielenie z resztą.

4. Własności liczb całkowitych i wymiernych. Działania w zbiorze liczb całkowitych. Działania na ułamkach.

5. Zależności między czterema działaniami. Kolejność wykonywania działań. Prawa działań.

6. Podstawowe figury geometryczne i ich własności. Klasyfikacja trójkątów. Klasyfikacja czworokątów.

7. Pomiar długości. Pola figur płaskich. Jednostki długości, masy i pola. Zamiana jednostek długości, masy i pola.

8. Własności wielokątów (trójkątów, czworokątów i wielokątów foremnych). Obwody i pola wielokątów.

9. Obliczenia kalendarzowe i obliczenia zegarowe.

10. Przekształcenia na płaszczyźnie (przesunięcie, obrót, symetria osiowa, symetria środkowa). Figury osiowosymetryczne, figury środkowosymetryczne.

11. Bryły i ich własności. Tworzenie modeli brył.

12. Analiza pakietów wspierających naukę matematyki w przedszkolu.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Nowik J. (2011): Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik.

Z. Semadeni(red.) (1984): Nauczanie początkowe matematyki, tom.2 Rozdział 6.2.

Z. Semadeni (red.) (1985): Nauczanie początkowe matematyki, tom.3 Rozdziały 7.1., 7.2., 7.4., 8.1., 8.2., 8.3., 8.4., 8.5., 8.6., 8.9., 8.10.

Z. Semadeni (red.) (1988): Nauczanie początkowe matematyki, tom.4 Rozdziały 9.2., 9.3., 9.4., 10.2., 10.4., 10.5., 10.6., 11.1., 11.4., 11.5., 11.6., 11.7.

Literatura uzupełniająca:

Semadeni Z., Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M. (2015): Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce

Uwagi:

Metody kształcenia:

informacyjne: wyjaśnianie, narracja, opis

heurystyczne: problemowe, dyskusji

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Liczba godzin kontaktowych: 30 h

studiowanie literatury - 45 h

przygotowanie do egzaminu - 30 h

przygotowanie projektu 10 h

rozwiązywanie zadań domowych 5 h

LICZBA ECTS: 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Zalewska
Prowadzący grup: Zdzisław Pogoda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zajęcia na uczelni i zajęcia prowadzone w trybie zdalnym (zgodnie z decyzjami Władz Uczelni) będą odbywać się zgodnie z planem zajęć. Zajęcia na Uczelni – we wskazanej sali, a zajęcia zdalne przez spotkania w aplikacji Microsoft Teams. Kod lub link aktywacyjny do założonego przez prowadzącą Zespołu w aplikacji Microsoft Teams zostanie przesłany studentkom i studentom przez pocztę USOS.

Niezależnie od trybu prowadzonych zajęć szczegółowe zadania do wykonania przez studentki i studentów będą umieszczane przez prowadzącą w zakładce "Zadania" w Zespole w aplikacji Microsoft Teams lub przekazywane ustnie na zajęciach.

Podczas zajęć na uczelni albo zajęć prowadzonych w trybie zdalnym kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mejlową za pośrednictwem poczty w domenie aps.

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

-egzamin

-projekt indywidualny lub grupowy

-zadania domowe

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest otrzymanie z każdej aktywności ocenianej punktowo co najmniej połowy maksymalnej liczby punktów przyznawanej za daną aktywność, przy czym egzamin ma wagę 2, a pozostałe aktywności wagę 1.

Łączna liczba punktów otrzymanych przez studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest powtórzenie i rozszerzenie wiadomości i umiejętności matematycznych przyszłego nauczyciela, a także spojrzenie na edukację matematyczną i matematykę szkolną z wyższego stanowiska.

Treści wykładu

1. Zbiory liczbowe. Liczby naturalne. Liczby i liczenie. Aspekty liczby naturalnej.

2. Zapisywanie liczb. Dziesiątkowy system pozycyjny. Niedziesiątkowe systemy pozycyjne. Rzymski sposób zapisu liczb.

3. Działania w zbiorze liczb naturalnych: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie. Podzielność liczb. Dzielenie z resztą.

4. Własności liczb całkowitych i wymiernych. Działania w zbiorze liczb całkowitych. Działania na ułamkach.

5. Zależności między czterema działaniami. Kolejność wykonywania działań. Prawa działań.

6. Podstawowe figury geometryczne i ich własności. Klasyfikacja trójkątów. Klasyfikacja czworokątów.

7. Pomiar długości. Pola figur płaskich. Jednostki długości, masy i pola. Zamiana jednostek długości, masy i pola.

8. Własności wielokątów (trójkątów, czworokątów i wielokątów foremnych). Obwody i pola wielokątów.

9. Obliczenia kalendarzowe i obliczenia zegarowe.

10. Przekształcenia na płaszczyźnie (przesunięcie, obrót, symetria osiowa, symetria środkowa). Figury osiowosymetryczne, figury środkowosymetryczne.

11. Bryły i ich własności. Tworzenie modeli brył.

12. Analiza pakietów wspierających naukę matematyki w przedszkolu.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Nowik J. (2011): Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik.

Z. Semadeni(red.) (1984): Nauczanie początkowe matematyki, tom.2 Rozdział 6.2.

Z. Semadeni (red.) (1985): Nauczanie początkowe matematyki, tom.3 Rozdziały 7.1., 7.2., 7.4., 8.1., 8.2., 8.3., 8.4., 8.5., 8.6., 8.9., 8.10.

Z. Semadeni (red.) (1988): Nauczanie początkowe matematyki, tom.4 Rozdziały 9.2., 9.3., 9.4., 10.2., 10.4., 10.5., 10.6., 11.1., 11.4., 11.5., 11.6., 11.7.

Literatura uzupełniająca:

Semadeni Z., Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M. (2015): Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce

Uwagi:

Metody kształcenia:

informacyjne: wyjaśnianie, narracja, opis

heurystyczne: problemowe, dyskusji

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Liczba godzin kontaktowych:

wykłady - 12 h

Liczba godzin niekontaktowych:

studiowanie literatury - 43 h

przygotowanie do egzaminu - 30 h

przygotowanie projektu 10 h

rozwiązywanie zadań domowych 5 h

LICZBA ECTS: 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Zalewska
Prowadzący grup: Artur Stachura
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Podczas zajęć na uczelni albo zajęć prowadzonych w trybie zdalnym kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mejlową za pośrednictwem poczty w domenie aps.

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

-egzamin

-projekt indywidualny lub grupowy

-zadania domowe

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest otrzymanie z każdej aktywności ocenianej punktowo co najmniej połowy maksymalnej liczby punktów przyznawanej za daną aktywność, przy czym egzamin ma wagę 2, a pozostałe aktywności wagę 1.

Łączna liczba punktów otrzymanych przez studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest powtórzenie i rozszerzenie wiadomości i umiejętności matematycznych przyszłego nauczyciela, a także spojrzenie na edukację matematyczną i matematykę szkolną z wyższego stanowiska.

Treści kształcenia:

1. Zbiory liczbowe. Liczby naturalne. Liczby i liczenie. Aspekty liczby naturalnej.

2. Zapisywanie liczb. Dziesiątkowy system pozycyjny. Niedziesiątkowe systemy pozycyjne. Rzymski sposób zapisu liczb.

3. Działania w zbiorze liczb naturalnych: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie. Podzielność liczb. Dzielenie z resztą.

4. Własności liczb całkowitych i wymiernych. Działania w zbiorze liczb całkowitych. Działania na ułamkach.

5. Zależności między czterema działaniami. Kolejność wykonywania działań. Prawa działań.

6. Podstawowe figury geometryczne i ich własności. Klasyfikacja trójkątów. Klasyfikacja czworokątów.

7. Pomiar długości. Pola figur płaskich. Jednostki długości, masy i pola. Zamiana jednostek długości, masy i pola.

8. Własności wielokątów (trójkątów, czworokątów i wielokątów foremnych). Obwody i pola wielokątów.

9. Obliczenia kalendarzowe i obliczenia zegarowe.

10. Przekształcenia na płaszczyźnie (przesunięcie, obrót, symetria osiowa, symetria środkowa). Figury osiowosymetryczne, figury środkowosymetryczne.

11. Bryły i ich własności. Tworzenie modeli brył.

12. Analiza pakietów wspierających naukę matematyki w przedszkolu.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Nowik J. (2011): Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik.

Z. Semadeni(red.) (1984): Nauczanie początkowe matematyki, tom.2 Rozdział 6.2.

Z. Semadeni (red.) (1985): Nauczanie początkowe matematyki, tom.3 Rozdziały 7.1., 7.2., 7.4., 8.1., 8.2., 8.3., 8.4., 8.5., 8.6., 8.9., 8.10.

Z. Semadeni (red.) (1988): Nauczanie początkowe matematyki, tom.4 Rozdziały 9.2., 9.3., 9.4., 10.2., 10.4., 10.5., 10.6., 11.1., 11.4., 11.5., 11.6., 11.7.

Literatura uzupełniająca:

Semadeni Z., Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M. (2015): Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce

Uwagi:

Metody kształcenia:

informacyjne: wyjaśnianie, narracja, opis

heurystyczne: problemowe, dyskusji

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Liczba godzin kontaktowych: 30 h

studiowanie literatury - 45 h

przygotowanie do egzaminu - 30 h

przygotowanie projektu 10 h

rozwiązywanie zadań domowych 5 h

LICZBA ECTS: 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Zalewska
Prowadzący grup: Artur Stachura
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zajęcia na uczelni i zajęcia prowadzone w trybie zdalnym (zgodnie z decyzjami Władz Uczelni) będą odbywać się zgodnie z planem zajęć. Zajęcia na Uczelni – we wskazanej sali, a zajęcia zdalne przez spotkania w aplikacji Microsoft Teams. Kod lub link aktywacyjny do założonego przez prowadzącą Zespołu w aplikacji Microsoft Teams zostanie przesłany studentkom i studentom przez pocztę USOS.

Niezależnie od trybu prowadzonych zajęć szczegółowe zadania do wykonania przez studentki i studentów będą umieszczane przez prowadzącą w zakładce "Zadania" w Zespole w aplikacji Microsoft Teams lub przekazywane ustnie na zajęciach.

Podczas zajęć na uczelni albo zajęć prowadzonych w trybie zdalnym kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mejlową za pośrednictwem poczty w domenie aps.

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

-egzamin

-projekt indywidualny lub grupowy

-zadania domowe

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest otrzymanie z każdej aktywności ocenianej punktowo co najmniej połowy maksymalnej liczby punktów przyznawanej za daną aktywność, przy czym egzamin ma wagę 2, a pozostałe aktywności wagę 1.

Łączna liczba punktów otrzymanych przez studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest powtórzenie i rozszerzenie wiadomości i umiejętności matematycznych przyszłego nauczyciela, a także spojrzenie na edukację matematyczną i matematykę szkolną z wyższego stanowiska.

Treści wykładu

1. Zbiory liczbowe. Liczby naturalne. Liczby i liczenie. Aspekty liczby naturalnej.

2. Zapisywanie liczb. Dziesiątkowy system pozycyjny. Niedziesiątkowe systemy pozycyjne. Rzymski sposób zapisu liczb.

3. Działania w zbiorze liczb naturalnych: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie. Podzielność liczb. Dzielenie z resztą.

4. Własności liczb całkowitych i wymiernych. Działania w zbiorze liczb całkowitych. Działania na ułamkach.

5. Zależności między czterema działaniami. Kolejność wykonywania działań. Prawa działań.

6. Podstawowe figury geometryczne i ich własności. Klasyfikacja trójkątów. Klasyfikacja czworokątów.

7. Pomiar długości. Pola figur płaskich. Jednostki długości, masy i pola. Zamiana jednostek długości, masy i pola.

8. Własności wielokątów (trójkątów, czworokątów i wielokątów foremnych). Obwody i pola wielokątów.

9. Obliczenia kalendarzowe i obliczenia zegarowe.

10. Przekształcenia na płaszczyźnie (przesunięcie, obrót, symetria osiowa, symetria środkowa). Figury osiowosymetryczne, figury środkowosymetryczne.

11. Bryły i ich własności. Tworzenie modeli brył.

12. Analiza pakietów wspierających naukę matematyki w przedszkolu.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Nowik J. (2011): Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik.

Z. Semadeni(red.) (1984): Nauczanie początkowe matematyki, tom.2 Rozdział 6.2.

Z. Semadeni (red.) (1985): Nauczanie początkowe matematyki, tom.3 Rozdziały 7.1., 7.2., 7.4., 8.1., 8.2., 8.3., 8.4., 8.5., 8.6., 8.9., 8.10.

Z. Semadeni (red.) (1988): Nauczanie początkowe matematyki, tom.4 Rozdziały 9.2., 9.3., 9.4., 10.2., 10.4., 10.5., 10.6., 11.1., 11.4., 11.5., 11.6., 11.7.

Literatura uzupełniająca:

Semadeni Z., Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M. (2015): Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce

Uwagi:

Metody kształcenia:

informacyjne: wyjaśnianie, narracja, opis

heurystyczne: problemowe, dyskusji

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Liczba godzin kontaktowych:

wykłady - 12 h

Liczba godzin niekontaktowych:

studiowanie literatury - 43 h

przygotowanie do egzaminu - 30 h

przygotowanie projektu 10 h

rozwiązywanie zadań domowych 5 h

LICZBA ECTS: 4

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)