Podstawy matematyki dla nauczycieli wychowania przedszkolnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5F-PMP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy matematyki dla nauczycieli wychowania przedszkolnego |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 1 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Treści nauczania w zakresie edukacji matematycznej w przedszkolu: liczby i liczenie, aspekty liczby, systemy pozycyjne i niepozycyjne, własności działań na liczbach, zagadnienia miarowe w geometrii, klasyfikowanie figur geometrycznych, symetria, manipulacje w trzech wymiarach i tworzenie modeli brył, wczesna algebraizacja, zagadnienia zegarowe i kalendarzowe. Analiza pakietów wspierających naukę matematyki. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna i rozumie podstawowe struktury matematyki: orientacja w przestrzeni, liczenia, klasyfikacja, liczby i ich własności, zbiory liczbowe, działania na liczbach, figury, relacje i zależności funkcyjne, reprezentacje graficzne. Zna i rozumie treści nauczania w zakresie edukacji matematycznej: liczby i liczenie, aspekty liczby, systemy pozycyjne i niepozycyjne, własności działań na liczbach, zagadnienia miarowe w geometrii, klasyfikowanie figur geometrycznych, symetrię, manipulacje w trzech wymiarach i tworzenie modeli brył, wczesną algebraizację, zagadnienia zegarowe i kalendarzowe. Zna i rozumie zastosowania matematyki w życiu codziennym oraz w innych obszarach, w tym w technice, sztuce, ekonomii, przyrodzie. Umiejętności Student/-ka potrafi sprawnie posługiwać się podstawowymi obiektami matematycznymi. Potrafi prowadzić proste rozumowania matematyczne i oceniać ich poprawność. Potrafi dostrzegać i wskazywać związki matematyki z codziennym życiem. Potrafi posługiwać się pakietami wspierającymi nauczanie matematyki w przedszkolu i szkole. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotowy/gotowa do pogłębiania swojego rozumienia znaczenia i piękna matematyki. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czajkowska | |
Prowadzący grup: | Monika Czajkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - egzamin: część pisemna oraz projekt - aktywność na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest powtórzenie i rozszerzenie wiadomości i umiejętności matematycznych przyszłego nauczyciela, a także spojrzenie na edukację matematyczną i matematykę szkolną z wyższego stanowiska. 1. Liczby naturalne. Dziesiątkowy system pozycyjny. Aspekty liczby naturalnej. 2. Niedziesiątkowe systemy pozycyjne. Rzymski sposób zapisu liczb. 3. Działania w zbiorze liczb naturalnych: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie. 4. Podzielność liczb. Dzielenie z resztą. 5. Zależności między czterema działaniami. Kolejność wykonywania działań. Prawa działań. 6. Podstawowe figury geometryczne i ich własności. Klasyfikacja trójkątów. Klasyfikacja czworokątów. 7. Pomiar długości. Pomiar masy. 8. Obliczenia w geometrii. Obwody i pola figur płaskich. Jednostki długości, jednostki pola. Zamiana jednostek długości i zamiana jednostek pól. 9. Obliczenia kalendarzowe i obliczenia zegarowe. 10. Przekształcenia na płaszczyźnie (przesunięcie, obrót, symetria osiowa, symetria środkowa). Figury osiowosymetryczne, figury środkowosymetryczne. 11. Bryły i ich własności. 12. Analiza pakietów wspierających naukę matematyki w przedszkolu. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Nowik J. (2011): Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik. Semadeni Z., Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M. (2015): Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce. Literatura uzupełniająca: Z. (red.) (1984): Nauczanie początkowe matematyki, tom.2 Rozdział 6.2. Semadeni Z. (red.) (1985): Nauczanie początkowe matematyki, tom.3 Rozdziały 7.1., 7.2., 7.4., 8.1., 8.2., 8.3., 8.4., 8.5., 8.6., 8.9., 8.10. Semadeni Z. (red.) (1988): Nauczanie początkowe matematyki, tom.4 Rozdziały 9.2., 9.3., 9.4., 10.2., 10.4., 10.5., 10.6., 11.1., 11.4., 11.5., 11.6., 11.7. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA Liczba godzin kontaktowych: wykłady - 15 h Liczba godzin niekontaktowych: studiowanie literatury - 43 h przygotowanie do egzaminu - 30 h przygotowanie projektu 15 h LICZBA ECTS: 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czajkowska | |
Prowadzący grup: | Monika Czajkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - egzamin: część pisemna oraz projekt - aktywność na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest powtórzenie i rozszerzenie wiadomości i umiejętności matematycznych przyszłego nauczyciela, a także spojrzenie na edukację matematyczną i matematykę szkolną z wyższego stanowiska. 1. Liczby naturalne. Dziesiątkowy system pozycyjny. Aspekty liczby naturalnej. 2. Niedziesiątkowe systemy pozycyjne. Rzymski sposób zapisu liczb. 3. Działania w zbiorze liczb naturalnych: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie. 4. Podzielność liczb. Dzielenie z resztą. 5. Zależności między czterema działaniami. Kolejność wykonywania działań. Prawa działań. 6. Podstawowe figury geometryczne i ich własności. Klasyfikacja trójkątów. Klasyfikacja czworokątów. 7. Pomiar długości. Pomiar masy. 8. Obliczenia w geometrii. Obwody i pola figur płaskich. Jednostki długości, jednostki pola. Zamiana jednostek długości i zamiana jednostek pól. 9. Obliczenia kalendarzowe i obliczenia zegarowe. 10. Przekształcenia na płaszczyźnie (przesunięcie, obrót, symetria osiowa, symetria środkowa). Figury osiowosymetryczne, figury środkowosymetryczne. 11. Bryły i ich własności. 12. Analiza pakietów wspierających naukę matematyki w przedszkolu. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Nowik J. (2011): Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik. Z. Semadeni(red.) (1984): Nauczanie początkowe matematyki, tom.2 Rozdział 6.2. Z. Semadeni (red.) (1985): Nauczanie początkowe matematyki, tom.3 Rozdziały 7.1., 7.2., 7.4., 8.1., 8.2., 8.3., 8.4., 8.5., 8.6., 8.9., 8.10. Z. Semadeni (red.) (1988): Nauczanie początkowe matematyki, tom.4 Rozdziały 9.2., 9.3., 9.4., 10.2., 10.4., 10.5., 10.6., 11.1., 11.4., 11.5., 11.6., 11.7. Literatura uzupełniająca: Semadeni Z., Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M. (2015): Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA Liczba godzin kontaktowych: wykłady - 12 h Liczba godzin niekontaktowych: studiowanie literatury - 43 h przygotowanie do egzaminu - 30 h przygotowanie projektu 15 h LICZBA ECTS: 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czajkowska | |
Prowadzący grup: | Monika Czajkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zajęcia na uczelni i zajęcia prowadzone w trybie zdalnym (zgodnie z decyzjami Władz Uczelni) będą odbywać się zgodnie z planem zajęć. Zajęcia na Uczelni – we wskazanej sali, a zajęcia zdalne przez spotkania w aplikacji Microsoft Teams. Kod lub link aktywacyjny do założonego przez prowadzącą Zespołu w aplikacji Microsoft Teams zostanie przesłany studentkom i studentom przez pocztę USOS. Niezależnie od trybu prowadzonych zajęć szczegółowe zadania do wykonania przez studentki i studentów będą umieszczane przez prowadzącą w zakładce "Zadania" w Zespole w aplikacji Microsoft Teams lub przekazywane ustnie na zajęciach. Podczas zajęć na uczelni albo zajęć prowadzonych w trybie zdalnym kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mejlową za pośrednictwem poczty w domenie aps. Sposób pomiaru efektów kształcenia: -egzamin -projekt indywidualny lub grupowy -zadania domowe Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest otrzymanie z każdej aktywności ocenianej punktowo co najmniej połowy maksymalnej liczby punktów przyznawanej za daną aktywność, przy czym egzamin ma wagę 2, a pozostałe aktywności wagę 1. Łączna liczba punktów otrzymanych przez studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: 0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest powtórzenie i rozszerzenie wiadomości i umiejętności matematycznych przyszłego nauczyciela, a także spojrzenie na edukację matematyczną i matematykę szkolną z wyższego stanowiska. Treści wykładu 1. Zbiory liczbowe. Liczby naturalne. Liczby i liczenie. Aspekty liczby naturalnej. 2. Zapisywanie liczb. Dziesiątkowy system pozycyjny. Niedziesiątkowe systemy pozycyjne. Rzymski sposób zapisu liczb. 3. Działania w zbiorze liczb naturalnych: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie. Podzielność liczb. Dzielenie z resztą. 4. Własności liczb całkowitych i wymiernych. Działania w zbiorze liczb całkowitych. Działania na ułamkach. 5. Zależności między czterema działaniami. Kolejność wykonywania działań. Prawa działań. 6. Podstawowe figury geometryczne i ich własności. Klasyfikacja trójkątów. Klasyfikacja czworokątów. 7. Pomiar długości. Pola figur płaskich. Jednostki długości, masy i pola. Zamiana jednostek długości, masy i pola. 8. Własności wielokątów (trójkątów, czworokątów i wielokątów foremnych). Obwody i pola wielokątów. 9. Obliczenia kalendarzowe i obliczenia zegarowe. 10. Przekształcenia na płaszczyźnie (przesunięcie, obrót, symetria osiowa, symetria środkowa). Figury osiowosymetryczne, figury środkowosymetryczne. 11. Bryły i ich własności. Tworzenie modeli brył. 12. Analiza pakietów wspierających naukę matematyki w przedszkolu. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Nowik J. (2011): Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik. Z. Semadeni(red.) (1984): Nauczanie początkowe matematyki, tom.2 Rozdział 6.2. Z. Semadeni (red.) (1985): Nauczanie początkowe matematyki, tom.3 Rozdziały 7.1., 7.2., 7.4., 8.1., 8.2., 8.3., 8.4., 8.5., 8.6., 8.9., 8.10. Z. Semadeni (red.) (1988): Nauczanie początkowe matematyki, tom.4 Rozdziały 9.2., 9.3., 9.4., 10.2., 10.4., 10.5., 10.6., 11.1., 11.4., 11.5., 11.6., 11.7. Literatura uzupełniająca: Semadeni Z., Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M. (2015): Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA Liczba godzin kontaktowych: wykłady - 15 h Liczba godzin niekontaktowych: studiowanie literatury - 43 h przygotowanie do egzaminu - 30 h przygotowanie projektu 15 h LICZBA ECTS: 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czajkowska | |
Prowadzący grup: | Monika Czajkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zajęcia na uczelni i zajęcia prowadzone w trybie zdalnym (zgodnie z decyzjami Władz Uczelni) będą odbywać się zgodnie z planem zajęć. Zajęcia na Uczelni – we wskazanej sali, a zajęcia zdalne przez spotkania w aplikacji Microsoft Teams. Kod lub link aktywacyjny do założonego przez prowadzącą Zespołu w aplikacji Microsoft Teams zostanie przesłany studentkom i studentom przez pocztę USOS. Niezależnie od trybu prowadzonych zajęć szczegółowe zadania do wykonania przez studentki i studentów będą umieszczane przez prowadzącą w zakładce "Zadania" w Zespole w aplikacji Microsoft Teams lub przekazywane ustnie na zajęciach. Podczas zajęć na uczelni albo zajęć prowadzonych w trybie zdalnym kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mejlową za pośrednictwem poczty w domenie aps. Sposób pomiaru efektów kształcenia: -egzamin -projekt indywidualny lub grupowy -zadania domowe Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest otrzymanie z każdej aktywności ocenianej punktowo co najmniej połowy maksymalnej liczby punktów przyznawanej za daną aktywność, przy czym egzamin ma wagę 2, a pozostałe aktywności wagę 1. Łączna liczba punktów otrzymanych przez studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: 0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest powtórzenie i rozszerzenie wiadomości i umiejętności matematycznych przyszłego nauczyciela, a także spojrzenie na edukację matematyczną i matematykę szkolną z wyższego stanowiska. Treści wykładu 1. Zbiory liczbowe. Liczby naturalne. Liczby i liczenie. Aspekty liczby naturalnej. 2. Zapisywanie liczb. Dziesiątkowy system pozycyjny. Niedziesiątkowe systemy pozycyjne. Rzymski sposób zapisu liczb. 3. Działania w zbiorze liczb naturalnych: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie. Podzielność liczb. Dzielenie z resztą. 4. Własności liczb całkowitych i wymiernych. Działania w zbiorze liczb całkowitych. Działania na ułamkach. 5. Zależności między czterema działaniami. Kolejność wykonywania działań. Prawa działań. 6. Podstawowe figury geometryczne i ich własności. Klasyfikacja trójkątów. Klasyfikacja czworokątów. 7. Pomiar długości. Pola figur płaskich. Jednostki długości, masy i pola. Zamiana jednostek długości, masy i pola. 8. Własności wielokątów (trójkątów, czworokątów i wielokątów foremnych). Obwody i pola wielokątów. 9. Obliczenia kalendarzowe i obliczenia zegarowe. 10. Przekształcenia na płaszczyźnie (przesunięcie, obrót, symetria osiowa, symetria środkowa). Figury osiowosymetryczne, figury środkowosymetryczne. 11. Bryły i ich własności. Tworzenie modeli brył. 12. Analiza pakietów wspierających naukę matematyki w przedszkolu. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Nowik J. (2011): Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik. Z. Semadeni(red.) (1984): Nauczanie początkowe matematyki, tom.2 Rozdział 6.2. Z. Semadeni (red.) (1985): Nauczanie początkowe matematyki, tom.3 Rozdziały 7.1., 7.2., 7.4., 8.1., 8.2., 8.3., 8.4., 8.5., 8.6., 8.9., 8.10. Z. Semadeni (red.) (1988): Nauczanie początkowe matematyki, tom.4 Rozdziały 9.2., 9.3., 9.4., 10.2., 10.4., 10.5., 10.6., 11.1., 11.4., 11.5., 11.6., 11.7. Literatura uzupełniająca: Semadeni Z., Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M. (2015): Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA Liczba godzin kontaktowych: wykłady - 12 h Liczba godzin niekontaktowych: studiowanie literatury - 43 h przygotowanie do egzaminu - 30 h przygotowanie projektu 10 h rozwiązywanie zadań domowych 5 h LICZBA ECTS: 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czajkowska | |
Prowadzący grup: | Artur Stachura | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czajkowska | |
Prowadzący grup: | Artur Stachura | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
CW
WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Prowadzący grup: | Zdzisław Pogoda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć na uczelni albo zajęć prowadzonych w trybie zdalnym kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mejlową za pośrednictwem poczty w domenie aps. Sposób pomiaru efektów kształcenia: -egzamin -projekt indywidualny lub grupowy -zadania domowe Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest otrzymanie z każdej aktywności ocenianej punktowo co najmniej połowy maksymalnej liczby punktów przyznawanej za daną aktywność, przy czym egzamin ma wagę 2, a pozostałe aktywności wagę 1. Łączna liczba punktów otrzymanych przez studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: 0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest powtórzenie i rozszerzenie wiadomości i umiejętności matematycznych przyszłego nauczyciela, a także spojrzenie na edukację matematyczną i matematykę szkolną z wyższego stanowiska. Treści kształcenia: 1. Zbiory liczbowe. Liczby naturalne. Liczby i liczenie. Aspekty liczby naturalnej. 2. Zapisywanie liczb. Dziesiątkowy system pozycyjny. Niedziesiątkowe systemy pozycyjne. Rzymski sposób zapisu liczb. 3. Działania w zbiorze liczb naturalnych: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie. Podzielność liczb. Dzielenie z resztą. 4. Własności liczb całkowitych i wymiernych. Działania w zbiorze liczb całkowitych. Działania na ułamkach. 5. Zależności między czterema działaniami. Kolejność wykonywania działań. Prawa działań. 6. Podstawowe figury geometryczne i ich własności. Klasyfikacja trójkątów. Klasyfikacja czworokątów. 7. Pomiar długości. Pola figur płaskich. Jednostki długości, masy i pola. Zamiana jednostek długości, masy i pola. 8. Własności wielokątów (trójkątów, czworokątów i wielokątów foremnych). Obwody i pola wielokątów. 9. Obliczenia kalendarzowe i obliczenia zegarowe. 10. Przekształcenia na płaszczyźnie (przesunięcie, obrót, symetria osiowa, symetria środkowa). Figury osiowosymetryczne, figury środkowosymetryczne. 11. Bryły i ich własności. Tworzenie modeli brył. 12. Analiza pakietów wspierających naukę matematyki w przedszkolu. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Nowik J. (2011): Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik. Z. Semadeni(red.) (1984): Nauczanie początkowe matematyki, tom.2 Rozdział 6.2. Z. Semadeni (red.) (1985): Nauczanie początkowe matematyki, tom.3 Rozdziały 7.1., 7.2., 7.4., 8.1., 8.2., 8.3., 8.4., 8.5., 8.6., 8.9., 8.10. Z. Semadeni (red.) (1988): Nauczanie początkowe matematyki, tom.4 Rozdziały 9.2., 9.3., 9.4., 10.2., 10.4., 10.5., 10.6., 11.1., 11.4., 11.5., 11.6., 11.7. Literatura uzupełniająca: Semadeni Z., Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M. (2015): Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: informacyjne: wyjaśnianie, narracja, opis heurystyczne: problemowe, dyskusji NAKŁAD PRACY STUDENTA Liczba godzin kontaktowych: 30 h studiowanie literatury - 45 h przygotowanie do egzaminu - 30 h przygotowanie projektu 10 h rozwiązywanie zadań domowych 5 h LICZBA ECTS: 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zalewska | |
Prowadzący grup: | Zdzisław Pogoda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zajęcia na uczelni i zajęcia prowadzone w trybie zdalnym (zgodnie z decyzjami Władz Uczelni) będą odbywać się zgodnie z planem zajęć. Zajęcia na Uczelni – we wskazanej sali, a zajęcia zdalne przez spotkania w aplikacji Microsoft Teams. Kod lub link aktywacyjny do założonego przez prowadzącą Zespołu w aplikacji Microsoft Teams zostanie przesłany studentkom i studentom przez pocztę USOS. Niezależnie od trybu prowadzonych zajęć szczegółowe zadania do wykonania przez studentki i studentów będą umieszczane przez prowadzącą w zakładce "Zadania" w Zespole w aplikacji Microsoft Teams lub przekazywane ustnie na zajęciach. Podczas zajęć na uczelni albo zajęć prowadzonych w trybie zdalnym kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mejlową za pośrednictwem poczty w domenie aps. Sposób pomiaru efektów kształcenia: -egzamin -projekt indywidualny lub grupowy -zadania domowe Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest otrzymanie z każdej aktywności ocenianej punktowo co najmniej połowy maksymalnej liczby punktów przyznawanej za daną aktywność, przy czym egzamin ma wagę 2, a pozostałe aktywności wagę 1. Łączna liczba punktów otrzymanych przez studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: 0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest powtórzenie i rozszerzenie wiadomości i umiejętności matematycznych przyszłego nauczyciela, a także spojrzenie na edukację matematyczną i matematykę szkolną z wyższego stanowiska. Treści wykładu 1. Zbiory liczbowe. Liczby naturalne. Liczby i liczenie. Aspekty liczby naturalnej. 2. Zapisywanie liczb. Dziesiątkowy system pozycyjny. Niedziesiątkowe systemy pozycyjne. Rzymski sposób zapisu liczb. 3. Działania w zbiorze liczb naturalnych: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie. Podzielność liczb. Dzielenie z resztą. 4. Własności liczb całkowitych i wymiernych. Działania w zbiorze liczb całkowitych. Działania na ułamkach. 5. Zależności między czterema działaniami. Kolejność wykonywania działań. Prawa działań. 6. Podstawowe figury geometryczne i ich własności. Klasyfikacja trójkątów. Klasyfikacja czworokątów. 7. Pomiar długości. Pola figur płaskich. Jednostki długości, masy i pola. Zamiana jednostek długości, masy i pola. 8. Własności wielokątów (trójkątów, czworokątów i wielokątów foremnych). Obwody i pola wielokątów. 9. Obliczenia kalendarzowe i obliczenia zegarowe. 10. Przekształcenia na płaszczyźnie (przesunięcie, obrót, symetria osiowa, symetria środkowa). Figury osiowosymetryczne, figury środkowosymetryczne. 11. Bryły i ich własności. Tworzenie modeli brył. 12. Analiza pakietów wspierających naukę matematyki w przedszkolu. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Nowik J. (2011): Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik. Z. Semadeni(red.) (1984): Nauczanie początkowe matematyki, tom.2 Rozdział 6.2. Z. Semadeni (red.) (1985): Nauczanie początkowe matematyki, tom.3 Rozdziały 7.1., 7.2., 7.4., 8.1., 8.2., 8.3., 8.4., 8.5., 8.6., 8.9., 8.10. Z. Semadeni (red.) (1988): Nauczanie początkowe matematyki, tom.4 Rozdziały 9.2., 9.3., 9.4., 10.2., 10.4., 10.5., 10.6., 11.1., 11.4., 11.5., 11.6., 11.7. Literatura uzupełniająca: Semadeni Z., Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M. (2015): Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: informacyjne: wyjaśnianie, narracja, opis heurystyczne: problemowe, dyskusji NAKŁAD PRACY STUDENTA Liczba godzin kontaktowych: wykłady - 12 h Liczba godzin niekontaktowych: studiowanie literatury - 43 h przygotowanie do egzaminu - 30 h przygotowanie projektu 10 h rozwiązywanie zadań domowych 5 h LICZBA ECTS: 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zalewska | |
Prowadzący grup: | Artur Stachura | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć na uczelni albo zajęć prowadzonych w trybie zdalnym kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mejlową za pośrednictwem poczty w domenie aps. Sposób pomiaru efektów kształcenia: -egzamin -projekt indywidualny lub grupowy -zadania domowe Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest otrzymanie z każdej aktywności ocenianej punktowo co najmniej połowy maksymalnej liczby punktów przyznawanej za daną aktywność, przy czym egzamin ma wagę 2, a pozostałe aktywności wagę 1. Łączna liczba punktów otrzymanych przez studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: 0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest powtórzenie i rozszerzenie wiadomości i umiejętności matematycznych przyszłego nauczyciela, a także spojrzenie na edukację matematyczną i matematykę szkolną z wyższego stanowiska. Treści kształcenia: 1. Zbiory liczbowe. Liczby naturalne. Liczby i liczenie. Aspekty liczby naturalnej. 2. Zapisywanie liczb. Dziesiątkowy system pozycyjny. Niedziesiątkowe systemy pozycyjne. Rzymski sposób zapisu liczb. 3. Działania w zbiorze liczb naturalnych: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie. Podzielność liczb. Dzielenie z resztą. 4. Własności liczb całkowitych i wymiernych. Działania w zbiorze liczb całkowitych. Działania na ułamkach. 5. Zależności między czterema działaniami. Kolejność wykonywania działań. Prawa działań. 6. Podstawowe figury geometryczne i ich własności. Klasyfikacja trójkątów. Klasyfikacja czworokątów. 7. Pomiar długości. Pola figur płaskich. Jednostki długości, masy i pola. Zamiana jednostek długości, masy i pola. 8. Własności wielokątów (trójkątów, czworokątów i wielokątów foremnych). Obwody i pola wielokątów. 9. Obliczenia kalendarzowe i obliczenia zegarowe. 10. Przekształcenia na płaszczyźnie (przesunięcie, obrót, symetria osiowa, symetria środkowa). Figury osiowosymetryczne, figury środkowosymetryczne. 11. Bryły i ich własności. Tworzenie modeli brył. 12. Analiza pakietów wspierających naukę matematyki w przedszkolu. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Nowik J. (2011): Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik. Z. Semadeni(red.) (1984): Nauczanie początkowe matematyki, tom.2 Rozdział 6.2. Z. Semadeni (red.) (1985): Nauczanie początkowe matematyki, tom.3 Rozdziały 7.1., 7.2., 7.4., 8.1., 8.2., 8.3., 8.4., 8.5., 8.6., 8.9., 8.10. Z. Semadeni (red.) (1988): Nauczanie początkowe matematyki, tom.4 Rozdziały 9.2., 9.3., 9.4., 10.2., 10.4., 10.5., 10.6., 11.1., 11.4., 11.5., 11.6., 11.7. Literatura uzupełniająca: Semadeni Z., Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M. (2015): Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: informacyjne: wyjaśnianie, narracja, opis heurystyczne: problemowe, dyskusji NAKŁAD PRACY STUDENTA Liczba godzin kontaktowych: 30 h studiowanie literatury - 45 h przygotowanie do egzaminu - 30 h przygotowanie projektu 10 h rozwiązywanie zadań domowych 5 h LICZBA ECTS: 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zalewska | |
Prowadzący grup: | Artur Stachura | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zajęcia na uczelni i zajęcia prowadzone w trybie zdalnym (zgodnie z decyzjami Władz Uczelni) będą odbywać się zgodnie z planem zajęć. Zajęcia na Uczelni – we wskazanej sali, a zajęcia zdalne przez spotkania w aplikacji Microsoft Teams. Kod lub link aktywacyjny do założonego przez prowadzącą Zespołu w aplikacji Microsoft Teams zostanie przesłany studentkom i studentom przez pocztę USOS. Niezależnie od trybu prowadzonych zajęć szczegółowe zadania do wykonania przez studentki i studentów będą umieszczane przez prowadzącą w zakładce "Zadania" w Zespole w aplikacji Microsoft Teams lub przekazywane ustnie na zajęciach. Podczas zajęć na uczelni albo zajęć prowadzonych w trybie zdalnym kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mejlową za pośrednictwem poczty w domenie aps. Sposób pomiaru efektów kształcenia: -egzamin -projekt indywidualny lub grupowy -zadania domowe Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest otrzymanie z każdej aktywności ocenianej punktowo co najmniej połowy maksymalnej liczby punktów przyznawanej za daną aktywność, przy czym egzamin ma wagę 2, a pozostałe aktywności wagę 1. Łączna liczba punktów otrzymanych przez studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: 0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest powtórzenie i rozszerzenie wiadomości i umiejętności matematycznych przyszłego nauczyciela, a także spojrzenie na edukację matematyczną i matematykę szkolną z wyższego stanowiska. Treści wykładu 1. Zbiory liczbowe. Liczby naturalne. Liczby i liczenie. Aspekty liczby naturalnej. 2. Zapisywanie liczb. Dziesiątkowy system pozycyjny. Niedziesiątkowe systemy pozycyjne. Rzymski sposób zapisu liczb. 3. Działania w zbiorze liczb naturalnych: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie. Podzielność liczb. Dzielenie z resztą. 4. Własności liczb całkowitych i wymiernych. Działania w zbiorze liczb całkowitych. Działania na ułamkach. 5. Zależności między czterema działaniami. Kolejność wykonywania działań. Prawa działań. 6. Podstawowe figury geometryczne i ich własności. Klasyfikacja trójkątów. Klasyfikacja czworokątów. 7. Pomiar długości. Pola figur płaskich. Jednostki długości, masy i pola. Zamiana jednostek długości, masy i pola. 8. Własności wielokątów (trójkątów, czworokątów i wielokątów foremnych). Obwody i pola wielokątów. 9. Obliczenia kalendarzowe i obliczenia zegarowe. 10. Przekształcenia na płaszczyźnie (przesunięcie, obrót, symetria osiowa, symetria środkowa). Figury osiowosymetryczne, figury środkowosymetryczne. 11. Bryły i ich własności. Tworzenie modeli brył. 12. Analiza pakietów wspierających naukę matematyki w przedszkolu. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Nowik J. (2011): Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik. Z. Semadeni(red.) (1984): Nauczanie początkowe matematyki, tom.2 Rozdział 6.2. Z. Semadeni (red.) (1985): Nauczanie początkowe matematyki, tom.3 Rozdziały 7.1., 7.2., 7.4., 8.1., 8.2., 8.3., 8.4., 8.5., 8.6., 8.9., 8.10. Z. Semadeni (red.) (1988): Nauczanie początkowe matematyki, tom.4 Rozdziały 9.2., 9.3., 9.4., 10.2., 10.4., 10.5., 10.6., 11.1., 11.4., 11.5., 11.6., 11.7. Literatura uzupełniająca: Semadeni Z., Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M. (2015): Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: informacyjne: wyjaśnianie, narracja, opis heurystyczne: problemowe, dyskusji NAKŁAD PRACY STUDENTA Liczba godzin kontaktowych: wykłady - 12 h Liczba godzin niekontaktowych: studiowanie literatury - 43 h przygotowanie do egzaminu - 30 h przygotowanie projektu 10 h rozwiązywanie zadań domowych 5 h LICZBA ECTS: 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.