Psychologia rozwoju człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-3F-PRC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwoju człowieka |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Uwarunkowania rozwoju człowieka. Strategie badań rozwoju. 2. Rozwój człowieka w poszczególnych sferach funkcjonowania psychicznego. Wybrane teorie rozwoju człowieka. 3. Stadia rozwoju prenatalnego. Narodziny dziecka i okres okołoporodowy. 4. Ogólna charakterystyka rozwoju dziecka we wczesnym, średnim i późnym dzieciństwie. 5. Charakterystyka wieku dorastania. Problemy okresu dorastania. 6. Charakterystyka okresu dorosłości człowieka (wczesna dorosłość, średnia dorosłość, późna dorosłość, starość). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna i rozumie w pogłębionym stopniu terminologię i pojęcia z zakresu psychologii rozwoju człowieka. Student zna i rozumie czynniki wpływające na rozwój człowieka (genetyczne, środowiskowe, związane z aktywnością własną człowieka). Student zna i rozumie wybrane koncepcje rozwoju człowieka (Piageta, Eriksona, Kohlberga). Posiada wiedzę na temat rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego człowieka; zna prawidłowości związane z rozwojem osobowości jednostki. Umiejętności Student/-ka potrafi interpretować informacje dotyczące zjawisk rozwojowych. Kompetencje społeczne Student/-ka rozumie potrzebę rozwijania wiedzy i zdobywania umiejętności niezbędnych do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych związanych z wykonywaniem zawodu pracownika socjalnego. Jest świadomy/-a złożoności problemów psychicznego funkcjonowania człowieka i ich uwarunkowań. Korzystając ze zdobytej wiedzy potrafi identyfikować problemy wymagające specjalistycznej konsultacji lub opieki. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Zaborek | |
Prowadzący grup: | Justyna Skolimowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Uwagi: |
Do czasy trwania ograniczeń w pracy uczelni zajęcia prowadzone są w godzinach i terminach wynikających z planu zajęć, w formie wideokonferencji na platformie Zoom. Dodatkowo część zadań dotyczących realizacji ćwiczeń i prac pisemnych jest zlecana do samodzielnego wykonania w domu a następnie konsultowana i oceniana poprzez korespondencje elektroniczną pocztą służbową. Istnieje także możliwość bezpośredniego i niezwłocznego omawiania indywidualnych kwestii i załatwiania spraw w godzinach konsultacji poprzez pocztę służbową. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Bieńkowska | |
Prowadzący grup: | Maria Jankowska, Magdalena Poraj-Weder | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Metody pomiaru efektów uczenia się: egzamin składany w sesji egzaminacyjnej (test; 30 pytań zamkniętych). |
|
Pełny opis: |
Treść wykładów: Wykład 1: „Psychologia rozwojowa – ogólne zagadnienia” Wykład 2: „Teorie rozwoju” Wykład 3: „Rozwój ruchowy w kolejnych okresach rozwojowych” Wykład 4: „Rozwój mowy w kolejnych okresach rozwojowych” Wykład 5: „Rozwój poznawczy cz.1” Wykład 6: „Rozwój poznawczy cz.2” Wykład 7: Rozwój emocjonalny, społeczny, osobowości w kolejnych okresach rozwojowych cz.1 Wykład 8: Rozwój emocjonalny, społeczny, osobowości w kolejnych okresach rozwojowych cz.2 |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Brzezińska A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar: Rozdział 1 „Na jakie pytania odpowiada psychologia rozwoju człowieka” Rozdział 3 „Jak przebiega zmiana rozwojowa” Harwas-Napierała B., Trempała J. (2003 i inne wydania). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN. Lektura uzupełniająca: Literatura uzupełniająca: Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Brzezińska, A., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: GWP. Schaffer, H. R. (2005 i inne wydania). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Rozdziały 4 -10. Trempała, J. (red.) (2011 i inne wydania). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Turner, J. S., Helms, D.B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP. Vasta R., Haith M., Miller S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, pokaz. Nakład pracy studenta: udział w wykładzie: 15h, czytanie lektury: 60h, przygotowanie się do egzaminu 15h. Łącznie: 90 godzin (3 ECTS). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Bieńkowska | |
Prowadzący grup: | Wojciech Dragan | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Metody pomiaru efektów uczenia się: egzamin składany w sesji egzaminacyjnej (test; 30 pytań zamkniętych). |
|
Pełny opis: |
Treść wykładów: Wykład 1: „Psychologia rozwojowa – ogólne zagadnienia” Wykład 2: „Teorie rozwoju” Wykład 3: „Rozwój ruchowy w kolejnych okresach rozwojowych” Wykład 4: „Rozwój mowy w kolejnych okresach rozwojowych” Wykład 5: „Rozwój poznawczy cz.1” Wykład 6: „Rozwój poznawczy cz.2” Wykład 7: Rozwój emocjonalny, społeczny, osobowości w kolejnych okresach rozwojowych cz.1 Wykład 8: Rozwój emocjonalny, społeczny, osobowości w kolejnych okresach rozwojowych cz.2 |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Brzezińska A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar: Rozdział 1 „Na jakie pytania odpowiada psychologia rozwoju człowieka” Rozdział 3 „Jak przebiega zmiana rozwojowa” Harwas-Napierała B., Trempała J. (2003 i inne wydania). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN. Lektura uzupełniająca: Literatura uzupełniająca: Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Brzezińska, A., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: GWP. Schaffer, H. R. (2005 i inne wydania). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Rozdziały 4 -10. Trempała, J. (red.) (2011 i inne wydania). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Turner, J. S., Helms, D.B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP. Vasta R., Haith M., Miller S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, pokaz. Nakład pracy studenta: udział w wykładzie: 15h, czytanie lektury: 60h, przygotowanie się do egzaminu 15h. Łącznie: 90 godzin (3 ECTS). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Bieńkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.