Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwoju człowieka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-3F-PRC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia rozwoju człowieka
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Uwarunkowania rozwoju człowieka. Strategie badań rozwoju.

2. Rozwój człowieka w poszczególnych sferach funkcjonowania psychicznego. Wybrane teorie rozwoju człowieka.

3. Stadia rozwoju prenatalnego. Narodziny dziecka i okres okołoporodowy.

4. Ogólna charakterystyka rozwoju dziecka we wczesnym, średnim i późnym dzieciństwie.

5. Charakterystyka wieku dorastania. Problemy okresu dorastania.

6. Charakterystyka okresu dorosłości człowieka (wczesna dorosłość, średnia dorosłość, późna dorosłość, starość).

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna i rozumie w pogłębionym stopniu terminologię i pojęcia z zakresu psychologii rozwoju człowieka.

Student zna i rozumie czynniki wpływające na rozwój człowieka (genetyczne, środowiskowe, związane z aktywnością własną człowieka).

Student zna i rozumie wybrane koncepcje rozwoju człowieka (Piageta, Eriksona, Kohlberga).

Posiada wiedzę na temat rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego człowieka; zna prawidłowości związane z rozwojem osobowości jednostki.

Umiejętności

Student/-ka potrafi interpretować informacje dotyczące zjawisk rozwojowych.

Kompetencje społeczne

Student/-ka rozumie potrzebę rozwijania wiedzy i zdobywania umiejętności niezbędnych do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych związanych z wykonywaniem zawodu pracownika socjalnego.

Jest świadomy/-a złożoności problemów psychicznego funkcjonowania człowieka i ich uwarunkowań.

Korzystając ze zdobytej wiedzy potrafi identyfikować problemy wymagające specjalistycznej konsultacji lub opieki.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Zaborek
Prowadzący grup: Justyna Skolimowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Uwagi:

Do czasy trwania ograniczeń w pracy uczelni zajęcia prowadzone są w godzinach i terminach wynikających z planu zajęć, w formie wideokonferencji na platformie Zoom. Dodatkowo część zadań dotyczących realizacji ćwiczeń i prac pisemnych jest zlecana do samodzielnego wykonania w domu a następnie konsultowana i oceniana poprzez korespondencje elektroniczną pocztą służbową. Istnieje także możliwość bezpośredniego i niezwłocznego omawiania indywidualnych kwestii i załatwiania spraw w godzinach konsultacji poprzez pocztę służbową.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Bieńkowska
Prowadzący grup: Maria Jankowska, Magdalena Poraj-Weder
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Metody pomiaru efektów uczenia się:

egzamin składany w sesji egzaminacyjnej (test; 30 pytań zamkniętych).

Pełny opis:

Treść wykładów:

Wykład 1: „Psychologia rozwojowa – ogólne zagadnienia”

Wykład 2: „Teorie rozwoju”

Wykład 3: „Rozwój ruchowy w kolejnych okresach rozwojowych”

Wykład 4: „Rozwój mowy w kolejnych okresach rozwojowych”

Wykład 5: „Rozwój poznawczy cz.1”

Wykład 6: „Rozwój poznawczy cz.2”

Wykład 7: Rozwój emocjonalny, społeczny, osobowości w kolejnych okresach rozwojowych cz.1

Wykład 8: Rozwój emocjonalny, społeczny, osobowości w kolejnych okresach rozwojowych cz.2

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Brzezińska A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar:

Rozdział 1 „Na jakie pytania odpowiada psychologia rozwoju człowieka”

Rozdział 3 „Jak przebiega zmiana rozwojowa”

Harwas-Napierała B., Trempała J. (2003 i inne wydania). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN.

Lektura uzupełniająca:

Literatura uzupełniająca:

Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Brzezińska, A., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: GWP.

Schaffer, H. R. (2005 i inne wydania). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Rozdziały 4 -10.

Trempała, J. (red.) (2011 i inne wydania). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Turner, J. S., Helms, D.B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP.

Vasta R., Haith M., Miller S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP.

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład, pokaz.

Nakład pracy studenta:

udział w wykładzie: 15h,

czytanie lektury: 60h,

przygotowanie się do egzaminu 15h.

Łącznie: 90 godzin (3 ECTS).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Bieńkowska
Prowadzący grup: Wojciech Dragan
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Metody pomiaru efektów uczenia się:

egzamin składany w sesji egzaminacyjnej (test; 30 pytań zamkniętych).

Pełny opis:

Treść wykładów:

Wykład 1: „Psychologia rozwojowa – ogólne zagadnienia”

Wykład 2: „Teorie rozwoju”

Wykład 3: „Rozwój ruchowy w kolejnych okresach rozwojowych”

Wykład 4: „Rozwój mowy w kolejnych okresach rozwojowych”

Wykład 5: „Rozwój poznawczy cz.1”

Wykład 6: „Rozwój poznawczy cz.2”

Wykład 7: Rozwój emocjonalny, społeczny, osobowości w kolejnych okresach rozwojowych cz.1

Wykład 8: Rozwój emocjonalny, społeczny, osobowości w kolejnych okresach rozwojowych cz.2

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Brzezińska A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar:

Rozdział 1 „Na jakie pytania odpowiada psychologia rozwoju człowieka”

Rozdział 3 „Jak przebiega zmiana rozwojowa”

Harwas-Napierała B., Trempała J. (2003 i inne wydania). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN.

Lektura uzupełniająca:

Literatura uzupełniająca:

Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Brzezińska, A., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: GWP.

Schaffer, H. R. (2005 i inne wydania). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Rozdziały 4 -10.

Trempała, J. (red.) (2011 i inne wydania). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Turner, J. S., Helms, D.B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP.

Vasta R., Haith M., Miller S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP.

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład, pokaz.

Nakład pracy studenta:

udział w wykładzie: 15h,

czytanie lektury: 60h,

przygotowanie się do egzaminu 15h.

Łącznie: 90 godzin (3 ECTS).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Agnieszka Bieńkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)