Indywidualizacja pracy z uczniem - diagnoza funkcjonalna i wsparcie personalne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3S-IPU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Indywidualizacja pracy z uczniem - diagnoza funkcjonalna i wsparcie personalne |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. PE, pedagogika informatyki i ped. zdolności, (3-l) stacj. I stopnia Obowiązkowe dla 4 sem. PE, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 4 sem. PE, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Rozpoznawanie potrzeb edukacyjnych uczniów i ich uwarunkowań, w tym specyficznych potrzeb uczniów z niepełnosprawnością, czy szczególnie uzdolnionych (zakres diagnozy funkcjonalnej, narzędzia stosowane w diagnozie). Dostosowanie procesu kształcenia do potrzeb uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie indywidualnych programów). Techniki diagnostyczne w pedagogice Praca z uczniami z trudnościami w uczeniu się – przyczyny i przejawy. Specyficzne trudności w uczeniu się wynikające z dysfunkcji sfery percepcyjno-motorycznej oraz zaburzeń rozwoju zdolności. Metody i techniki określania indywidualnego potencjału ucznia i wspomaganie w projektowaniu własnej ścieżki edukacyjno-zawodowej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Ma wiedzę z zakresu funkcjonowania ucznia, w tym ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz uczniów szczególnie uzdolnionych w szkole i zespole klasowym. - Ma wiedzę z zakresu projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej. - Zna cechy dobrej diagnozy. - Zna wybrane metody i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej oraz diagnostyce pedagogicznej. - Zna i rozumie diagnozę wstępną uczniów; sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; potrzebę i metody strukturyzacji wiedzy; konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności. Umiejętności - -Potrafi diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia; opracowywać narzędzia diagnostyczne. - Potrafi przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia, w tym dobrać narzędzia służące ocenie danych umiejętności ucznia. - Potrafi rozpoznać typowe błędy uczniowskie i omówić je z rodzicami/opiekunami uczniów oraz podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym, opiekuńczo-wychowawczym z rodzicami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym. - Potrafi projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania. Kompetencje społeczne - Jest świadomy zasad etycznych w diagnozie i planowaniu działań rehabilitacyjnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie: 1. Aktywności podczas zajęć. 2. Obecności. 3. Kolokwium w postaci testu MS Forms udostępnionego na platformie Teams. 4. Projektu dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia. 5. Skonstruowania indywidualnego programu wsparcia dla ucznia z trudnościami w uczeniu się, 6. Praca pisemna na wybrany (z listy) temat dotyczący indywidualizacji pracy z uczniem. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: -Omówienie sposobów rozpoznawania potrzeb edukacyjnych uczniów i ich uwarunkowań, w tym zróżnicowanych potrzeb uczniów z niepełnosprawnością, czy szczególnie uzdolnionych -Zapoznanie z zakresem diagnozy funkcjonalnej i narzędziami stosowanymi w diagnozie. Omówienie wybranych technik diagnostycznych w pedagogice specjalnej -Charakterystyka pracy z uczniami z trudnościami w uczeniu się -Metody i techniki określania indywidualnego potencjału ucznia i wspomaganie w projektowaniu własnej ścieżki edukacyjno-zawodowej -Analiza możliwości dostosowywania procesu kształcenia do potrzeb uczniów -Konstruowanie indywidualnych programów wsparcia dla uczniów z trudnościami w uczeniu się |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chojak, M. (2021). Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i szkole. Warszawa: Difin SA. Czapiga, A. (2005). Zadania terapeutyczne w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Indywidualne programy terapeutyczne. W: S. Mihilewicz (red.) (2005). Dziecko z trudnościami w rozwoju. Kraków: Impuls. Głodkowska, J. (red.) (2017). Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: PWN. Krakowiak, K. (2017). Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: ORE. Naprawa, R., Tanajewska, A., Mach, C., Szczepańska, K. (2012). Karta indywidualnych potrzeb ucznia. Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzyzga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Kraków: Impuls. Słupek, K. (2018). Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań. Gdańsk: Harmonia. Styczyńska, M., Olejniczak, M. (red.) (2015). Współczesne trendy w edukacji dziecka. Konin: PWSZ. Skibska J. (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Impuls. Skałabania, B., Lewandowska-Kidoń, T. (2019). Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Wybrane zagadnienia. Kraków: Impuls. Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Impuls. Literatura uzupełniająca: Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna - podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Żak. Głodkowska, J. (2017). Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji. Warszawa: PWN. Skorek, E.M. (red.) (2010). Terapia pedagogiczna. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci. Kraków: Impuls. Kutscher, M.L., Attwood, T., Wolff, R.R. (2007). Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Warszawa: K.E. LIBER. |
|
Uwagi: |
gr ćw II DZPE-POW gr. 1 Link do zespołu w aplikacji MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1fd2c6463d9d4f4c8a2c2629fa9cb449%40thread.tacv2/conversations?groupId=19f7a227-1bdf-4908-9ded-082f2c4fe0c1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 gr ćw II DZPE-PIZ gr. 2 Link do zespołu w aplikacji MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5712a545812e4575b21ffbaba8a8eb60%40thread.tacv2/conversations?groupId=8e1aca3d-bb41-4cf9-9e21-caf09275f879&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film. Nakład pracy studenta: Nauczanie zdalne z wykorzystaniem platformy Teams: 30 h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 h Przygotowanie się do kolokwium: 5 h Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20 h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie: 1. Aktywności podczas zajęć. 2. Obecności. 3. Kolokwium w postaci testu MS Forms udostępnionego na platformie Teams. 4. Projektu dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia. 5. Skonstruowania indywidualnego programu wsparcia dla ucznia z trudnościami w uczeniu się, 6. Praca pisemna na wybrany (z listy) temat dotyczący indywidualizacji pracy z uczniem. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: -Omówienie sposobów rozpoznawania potrzeb edukacyjnych uczniów i ich uwarunkowań, w tym zróżnicowanych potrzeb uczniów z niepełnosprawnością, czy szczególnie uzdolnionych -Zapoznanie z zakresem diagnozy funkcjonalnej i narzędziami stosowanymi w diagnozie. Omówienie wybranych technik diagnostycznych w pedagogice specjalnej -Charakterystyka pracy z uczniami z trudnościami w uczeniu się -Metody i techniki określania indywidualnego potencjału ucznia i wspomaganie w projektowaniu własnej ścieżki edukacyjno-zawodowej -Analiza możliwości dostosowywania procesu kształcenia do potrzeb uczniów -Konstruowanie indywidualnych programów wsparcia dla uczniów z trudnościami w uczeniu się |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chojak, M. (2021). Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i szkole. Warszawa: Difin SA. Czapiga, A. (2005). Zadania terapeutyczne w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Indywidualne programy terapeutyczne. W: S. Mihilewicz (red.) (2005). Dziecko z trudnościami w rozwoju. Kraków: Impuls. Głodkowska, J. (red.) (2017). Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: PWN. Krakowiak, K. (2017). Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: ORE. Naprawa, R., Tanajewska, A., Mach, C., Szczepańska, K. (2012). Karta indywidualnych potrzeb ucznia. Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzyzga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Kraków: Impuls. Słupek, K. (2018). Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań. Gdańsk: Harmonia. Styczyńska, M., Olejniczak, M. (red.) (2015). Współczesne trendy w edukacji dziecka. Konin: PWSZ. Skibska J. (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Impuls. Skałabania, B., Lewandowska-Kidoń, T. (2019). Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Wybrane zagadnienia. Kraków: Impuls. Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Impuls. Literatura uzupełniająca: Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna - podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Żak. Głodkowska, J. (2017). Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji. Warszawa: PWN. Skorek, E.M. (red.) (2010). Terapia pedagogiczna. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci. Kraków: Impuls. Kutscher, M.L., Attwood, T., Wolff, R.R. (2007). Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Warszawa: K.E. LIBER. |
|
Uwagi: |
GR.ĆWICZENIOWA II ZZ/PE-POW 1 Link do zespołu w aplikacji MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a07e17f593600436baa49e5375ef8fb31%40thread.tacv2/conversations?groupId=6365c88d-4285-4403-bb14-f6e5e3fa7df2&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 GR.ĆWICZENIOWA II ZZ/PE-POW 2 Link do zespołu w aplikacji MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8064f9a9e0824d0f959314f6db511a6f%40thread.tacv2/conversations?groupId=aab5162f-76c3-43e2-8e4f-84e3af338d0d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film. Nakład pracy studenta: Nauczanie zdalne z wykorzystaniem platformy Teams: 15 h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 h Przygotowanie się do kolokwium: 10 h Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20 h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie: 1. Aktywności podczas zajęć 2. Obecności 3. Kolokwium (test z otwartymi i zamkniętymi pytaniami) 4. Projekt dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia i indywidualnego programu wsparcia dla ucznia z trudnościami w uczeniu się 6. Praca pisemna na wybrany (z listy) temat dotyczący indywidualizacji pracy z uczniem |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: -Omówienie sposobów rozpoznawania potrzeb edukacyjnych uczniów i ich uwarunkowań, w tym zróżnicowanych potrzeb uczniów z niepełnosprawnością, czy szczególnie uzdolnionych -Zapoznanie z zakresem diagnozy funkcjonalnej i narzędziami stosowanymi w diagnozie. Omówienie wybranych technik diagnostycznych w pedagogice specjalnej -Charakterystyka pracy z uczniami z trudnościami w uczeniu się -Metody i techniki określania indywidualnego potencjału ucznia i wspomaganie w projektowaniu własnej ścieżki edukacyjno-zawodowej -Analiza możliwości dostosowywania procesu kształcenia do potrzeb uczniów -Konstruowanie indywidualnych programów wsparcia dla uczniów z trudnościami w uczeniu się |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chojak, M. (2021). Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i szkole. Warszawa: Difin SA. Czapiga, A. (2005). Zadania terapeutyczne w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Indywidualne programy terapeutyczne. W: S. Mihilewicz (red.) (2005). Dziecko z trudnościami w rozwoju. Kraków: Impuls. Głodkowska, J. (red.) (2017). Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: PWN. Krakowiak, K. (2017). Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: ORE. Naprawa, R., Tanajewska, A., Mach, C., Szczepańska, K. (2012). Karta indywidualnych potrzeb ucznia. Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzyzga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Kraków: Impuls. Słupek, K. (2018). Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań. Gdańsk: Harmonia. Styczyńska, M., Olejniczak, M. (red.) (2015). Współczesne trendy w edukacji dziecka. Konin: PWSZ. Skibska J. (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Impuls. Skałabania, B., Lewandowska-Kidoń, T. (2019). Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Wybrane zagadnienia. Kraków: Impuls. Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Impuls. Literatura uzupełniająca: Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna - podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Żak. Głodkowska, J. (2017). Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji. Warszawa: PWN. Skorek, E.M. (red.) (2010). Terapia pedagogiczna. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci. Kraków: Impuls. Kutscher, M.L., Attwood, T., Wolff, R.R. (2007). Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Warszawa: K.E. LIBER. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 h Przygotowanie się do kolokwium: 5 h Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20 h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 Grupa 1: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3anqS0uVncF-tcdAsgjnA1_QGgDdJnIZT5FFVUthfQQls1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4f875d84-e5d2-46da-8899-f9e4c25cb04e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 2: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acKK9cNpP4prkxu7pVi752FiaemcJBNIdAncQfG7FOPI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=87f55418-b0c4-4dfb-b41b-f4b5ba58cf45&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie: 1. Aktywności podczas zajęć 2. Obecności 3. Kolokwium (test z otwartymi i zamkniętymi pytaniami) 4. Projekt dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia i indywidualnego programu wsparcia dla ucznia z trudnościami w uczeniu się 6. Praca pisemna na wybrany (z listy) temat dotyczący indywidualizacji pracy z uczniem |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: -Omówienie sposobów rozpoznawania potrzeb edukacyjnych uczniów i ich uwarunkowań, w tym zróżnicowanych potrzeb uczniów z niepełnosprawnością, czy szczególnie uzdolnionych -Zapoznanie z zakresem diagnozy funkcjonalnej i narzędziami stosowanymi w diagnozie. Omówienie wybranych technik diagnostycznych w pedagogice specjalnej -Charakterystyka pracy z uczniami z trudnościami w uczeniu się -Metody i techniki określania indywidualnego potencjału ucznia i wspomaganie w projektowaniu własnej ścieżki edukacyjno-zawodowej -Analiza możliwości dostosowywania procesu kształcenia do potrzeb uczniów -Konstruowanie indywidualnych programów wsparcia dla uczniów z trudnościami w uczeniu się |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chojak, M. (2021). Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i szkole. Warszawa: Difin SA. Czapiga, A. (2005). Zadania terapeutyczne w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Indywidualne programy terapeutyczne. W: S. Mihilewicz (red.) (2005). Dziecko z trudnościami w rozwoju. Kraków: Impuls. Głodkowska, J. (red.) (2017). Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: PWN. Krakowiak, K. (2017). Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: ORE. Naprawa, R., Tanajewska, A., Mach, C., Szczepańska, K. (2012). Karta indywidualnych potrzeb ucznia. Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzyzga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Kraków: Impuls. Słupek, K. (2018). Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań. Gdańsk: Harmonia. Styczyńska, M., Olejniczak, M. (red.) (2015). Współczesne trendy w edukacji dziecka. Konin: PWSZ. Skibska J. (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Impuls. Skałabania, B., Lewandowska-Kidoń, T. (2019). Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Wybrane zagadnienia. Kraków: Impuls. Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Impuls. Literatura uzupełniająca: Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna - podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Żak. Głodkowska, J. (2017). Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji. Warszawa: PWN. Skorek, E.M. (red.) (2010). Terapia pedagogiczna. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci. Kraków: Impuls. Kutscher, M.L., Attwood, T., Wolff, R.R. (2007). Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Warszawa: K.E. LIBER. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 h Przygotowanie się do kolokwium: 10 h Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20 h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 Link do zespołu dla grupy 1: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aQ2QWpfh-nYRikSISDz2LqIW_1FTExcHC9damyudDuPM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=69a0f22f-9974-42e9-a5f4-9e35a4113150&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do zespołu grupy 2: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aYATF6l4M7BhqNY19p9MGz-cIpWU6HKC0Mlsue_F_2tI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7df768e3-84ac-44d0-9d84-982bcd228c77&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie: 1. Aktywności podczas zajęć 2. Obecności 3. Kolokwium (test z otwartymi i zamkniętymi pytaniami) 4. Projekt dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia i indywidualnego programu wsparcia dla ucznia z trudnościami w uczeniu się 6. Praca pisemna na wybrany (z listy) temat dotyczący indywidualizacji pracy z uczniem |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: -Omówienie sposobów rozpoznawania potrzeb edukacyjnych uczniów i ich uwarunkowań, w tym zróżnicowanych potrzeb uczniów z niepełnosprawnością, czy szczególnie uzdolnionych -Zapoznanie z zakresem diagnozy funkcjonalnej i narzędziami stosowanymi w diagnozie. Omówienie wybranych technik diagnostycznych w pedagogice specjalnej -Charakterystyka pracy z uczniami z trudnościami w uczeniu się -Metody i techniki określania indywidualnego potencjału ucznia i wspomaganie w projektowaniu własnej ścieżki edukacyjno-zawodowej -Analiza możliwości dostosowywania procesu kształcenia do potrzeb uczniów -Konstruowanie indywidualnych programów wsparcia dla uczniów z trudnościami w uczeniu się |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chojak, M. (2021). Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i szkole. Warszawa: Difin SA. Czapiga, A. (2005). Zadania terapeutyczne w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Indywidualne programy terapeutyczne. W: S. Mihilewicz (red.) (2005). Dziecko z trudnościami w rozwoju. Kraków: Impuls. Głodkowska, J. (red.) (2017). Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: PWN. Krakowiak, K. (2017). Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: ORE. Naprawa, R., Tanajewska, A., Mach, C., Szczepańska, K. (2012). Karta indywidualnych potrzeb ucznia. Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzyzga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Kraków: Impuls. Słupek, K. (2018). Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań. Gdańsk: Harmonia. Styczyńska, M., Olejniczak, M. (red.) (2015). Współczesne trendy w edukacji dziecka. Konin: PWSZ. Skibska J. (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Impuls. Skałabania, B., Lewandowska-Kidoń, T. (2019). Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Wybrane zagadnienia. Kraków: Impuls. Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Impuls. Literatura uzupełniająca: Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna - podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Żak. Głodkowska, J. (2017). Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji. Warszawa: PWN. Skorek, E.M. (red.) (2010). Terapia pedagogiczna. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci. Kraków: Impuls. Kutscher, M.L., Attwood, T., Wolff, R.R. (2007). Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Warszawa: K.E. LIBER. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 h Przygotowanie się do kolokwium: 5 h Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20 h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie: 1. Aktywności podczas zajęć 2. Obecności 3. Kolokwium (test z otwartymi i zamkniętymi pytaniami) 4. Projekt dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia i indywidualnego programu wsparcia dla ucznia z trudnościami w uczeniu się 6. Praca pisemna na wybrany (z listy) temat dotyczący indywidualizacji pracy z uczniem |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: -Omówienie sposobów rozpoznawania potrzeb edukacyjnych uczniów i ich uwarunkowań, w tym zróżnicowanych potrzeb uczniów z niepełnosprawnością, czy szczególnie uzdolnionych -Zapoznanie z zakresem diagnozy funkcjonalnej i narzędziami stosowanymi w diagnozie. Omówienie wybranych technik diagnostycznych w pedagogice specjalnej -Charakterystyka pracy z uczniami z trudnościami w uczeniu się -Metody i techniki określania indywidualnego potencjału ucznia i wspomaganie w projektowaniu własnej ścieżki edukacyjno-zawodowej -Analiza możliwości dostosowywania procesu kształcenia do potrzeb uczniów -Konstruowanie indywidualnych programów wsparcia dla uczniów z trudnościami w uczeniu się |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chojak, M. (2021). Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i szkole. Warszawa: Difin SA. Czapiga, A. (2005). Zadania terapeutyczne w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Indywidualne programy terapeutyczne. W: S. Mihilewicz (red.) (2005). Dziecko z trudnościami w rozwoju. Kraków: Impuls. Głodkowska, J. (red.) (2017). Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: PWN. Krakowiak, K. (2017). Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: ORE. Naprawa, R., Tanajewska, A., Mach, C., Szczepańska, K. (2012). Karta indywidualnych potrzeb ucznia. Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzyzga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Kraków: Impuls. Słupek, K. (2018). Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań. Gdańsk: Harmonia. Styczyńska, M., Olejniczak, M. (red.) (2015). Współczesne trendy w edukacji dziecka. Konin: PWSZ. Skibska J. (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Impuls. Skałabania, B., Lewandowska-Kidoń, T. (2019). Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Wybrane zagadnienia. Kraków: Impuls. Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Impuls. Literatura uzupełniająca: Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna - podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Żak. Głodkowska, J. (2017). Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji. Warszawa: PWN. Skorek, E.M. (red.) (2010). Terapia pedagogiczna. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci. Kraków: Impuls. Kutscher, M.L., Attwood, T., Wolff, R.R. (2007). Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Warszawa: K.E. LIBER. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 h Przygotowanie się do kolokwium: 10 h Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20 h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Chrzustek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.