Rozwijanie kompetencji uczenia się dzieci w klasach I-III
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2S-RKU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rozwijanie kompetencji uczenia się dzieci w klasach I-III |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. PE, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, (2-l) niestacj. II st. Obowiązkowe dla 3 sem. PE, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Modele uczenia się (koncepcje klasyczne, współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych). Metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania. Sposoby rozwijania umiejętności uczenia się u dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczącej procesu uczenia się jako przedmiotu pedagogiki; zna teorie dotyczące rozwijania kompetencji uczenia się oraz innych procesów edukacyjnych Umiejętności potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych Kompetencje społeczne odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy w zakresie rozwijania kompetencji uczenia się dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym, odznacza się odpowiedzialnością za podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku i pośrednio modeluje to podejście wśród innych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Pardej | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Pardej | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia realizowanych przez przedmiot w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji będą odbywać się na bieżąco podczas zajęć (aktywność, prezentacje, kolokwium, przygotowanie i poprowadzenie zajęć pod kątem zagadnienia wskazanego przez wykładowcę). |
|
Pełny opis: |
1. Umiejętność uczenia się jako jedna z kompetencji kluczowych 2. Modele uczenia się 3. Metauczenie w edukacji wczesnoszkolnej – znaczenie metapoznawczych aspektów uczenia 4. Neuropsychologiczne uwarunkowania uczenia się. 5. Metody i techniki aktywizujące uczniów do uczenia się. 6. Mnemotechniki. 7. Motywacja do uczenia się. Zasady i reguły skutecznego uczenie się. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Filipiak E., Rozwijanie zdolności uczenia się, Gdańsk, GWA, 2012. Uszyńska-Jarmoc J., Bilewicz M. (red.), Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży Teoria i badania. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak, 2015. Uszyńska-Jarmoc J., Dudel B., Głoskowska-Sołdatow M. (red.), Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej, Kraków: Impuls, 2013. Oelszlaeger B., Jak uczyć uczenia się, Impuls, Kraków, 2007. Spitzer M. Jak uczy się mózg, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012 Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dn. 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE). Mroz, J., Teoria uczenia się w perspektywie konstruktywistycznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2019. Kubiczek, B., Metody aktywizujące. Jak nauczyć uczniów uczenia się?, Wydawnictwo NOWIK, Opole 2009. Hajnicz, W., Konieczna, A. (red.), Diagnozowanie kompetencji dzieci w procesie edukacyjnym, Wydawnictwo APS, Warszawa 2013. Ripp, P., Uczyć się z pasją. Jak sprawić, by uczenie się było fascynującą podróżą, Wydawnictwo Dobra Literatura, Warszawa 2017. Taraszkiewicz, M., Plewka, Uczymy się uczyć, Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Szczecinie, Szczecin 2010. Hattie, J., Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się, Wydawnictwo Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2013. Pantalon, M., Motywacja. Metoda sześciu kroków. Od oporu do zaangażowania. Jak odnaleźć ukrytą motywację?, GWP, Sopot 2017. Strelau, J., Doliński, D., Psychologia. Podręcznik Akademicki, cz.1, GWP, Gdańsk 2011, Pamięć i uczenie się, ss. 418-445. Boral, B., Boral T., Techniki zapamiętywania, Wydawnictwo Edgar, Warszawa 2013. Literatura uzupełniająca: Ledzińska E., Czerniawska M., Psychologia nauczania, Warszawa, PWN, 2011. Skibska, J., Mnemotechniki jako czynnik optymalizujący nabywanie przez dzieci umiejętności czytania i pisania, Wydawnictwo Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Kraków 2012. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe ćwiczenia 30 godzin Godziny przeznaczone na określoną formę pracy samodzielnej 5 godzin Godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą 5 godzin Przygotowanie do określonej formy zaliczenia przedmiotu 10 godzin Metody nauczania: metody asymilacji wiedzy, metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy, metody waloryzacyjne, metody praktyczne. Zajęcia będą odbywać się na uczelni w trybie stacjonarnym, chyba, że JM Rektor zarządzi inaczej. Link do zespołu na Teamsach zostanie przesłany na Państwa pocztę elektroniczną w domenie APS. W przypadku, gdyby ktoś nie otrzymał zaproszenia, zobligowany jest do niezwłocznego kontaktu z osobą prowadzącą zajęcia. Na Teamsach będą gromadzone wytwory pracy studenta. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Koterwas | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Koterwas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia realizowanych przez przedmiot w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji będą odbywać się na bieżąco podczas zajęć (aktywność, prezentacje, kolokwium, przygotowanie i poprowadzenie zajęć pod kątem zagadnienia wskazanego przez wykładowcę). |
|
Pełny opis: |
1. Umiejętność uczenia się jako jedna z kompetencji kluczowych 2. Metauczenie w edukacji wczesnoszkolnej – znaczenie metapoznawczych aspektów uczenia 3. Neuropsychologiczne uwarunkowania uczenia się. 4. Metody i techniki aktywizujące uczniów do uczenia się. 5. Mnemotechniki. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Filipiak E., Rozwijanie zdolności uczenia się, Gdańsk, GWA, 2012. Uszyńska-Jarmoc J., Bilewicz M. (red.), Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży Teoria i badania. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak, 2015. Uszyńska-Jarmoc J., Dudel B., Głoskowska-Sołdatow M. (red.), Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej, Kraków: Impuls, 2013. Oelszlaeger B., Jak uczyć uczenia się, Impuls, Kraków, 2007. Spitzer M. Jak uczy się mózg, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012 ZALECENIE RADY. z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. Mroz, J., Teoria uczenia się w perspektywie konstruktywistycznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2019. Kubiczek, B., Metody aktywizujące. Jak nauczyć uczniów uczenia się?, Wydawnictwo NOWIK, Opole 2009. Hajnicz, W., Konieczna, A. (red.), Diagnozowanie kompetencji dzieci w procesie edukacyjnym, Wydawnictwo APS, Warszawa 2013. Ripp, P., Uczyć się z pasją. Jak sprawić, by uczenie się było fascynującą podróżą, Wydawnictwo Dobra Literatura, Warszawa 2017. Taraszkiewicz, M., Plewka, Uczymy się uczyć, Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Szczecinie, Szczecin 2010. Hattie, J., Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się, Wydawnictwo Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2013. Pantalon, M., Motywacja. Metoda sześciu kroków. Od oporu do zaangażowania. Jak odnaleźć ukrytą motywację?, GWP, Sopot 2017. Strelau, J., Doliński, D., Psychologia. Podręcznik Akademicki, cz.1, GWP, Gdańsk 2011, Pamięć i uczenie się, ss. 418-445. Boral, B., Boral T., Techniki zapamiętywania, Wydawnictwo Edgar, Warszawa 2013. Literatura uzupełniająca: Ledzińska E., Czerniawska M., Psychologia nauczania, Warszawa, PWN, 2011. Skibska, J., Mnemotechniki jako czynnik optymalizujący nabywanie przez dzieci umiejętności czytania i pisania, Wydawnictwo Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Kraków 2012. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe ćwiczenia 15 godzin Godziny przeznaczone na określoną formę pracy samodzielnej 5 godzin Godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą 5 godzin Przygotowanie do określonej formy zaliczenia przedmiotu 5 godzin Metody nauczania: dyskusja, praca w grupach, prezentacja pracy własnej Zajęcia będą odbywać się na uczelni. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Pardej | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Pardej | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia realizowanych przez przedmiot w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji będą odbywać się na bieżąco podczas zajęć (aktywność, prezentacje, kolokwium, przygotowanie i poprowadzenie zajęć pod kątem zagadnienia wskazanego przez wykładowcę). |
|
Pełny opis: |
1. Umiejętność uczenia się jako jedna z kompetencji kluczowych 2. Modele uczenia się 3. Metauczenie w edukacji wczesnoszkolnej – znaczenie metapoznawczych aspektów uczenia 4. Neuropsychologiczne uwarunkowania uczenia się. 5. Metody i techniki aktywizujące uczniów do uczenia się. 6. Mnemotechniki. 7. Motywacja do uczenia się. Zasady i reguły skutecznego uczenie się. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Filipiak E., Rozwijanie zdolności uczenia się, Gdańsk, GWA, 2012. Uszyńska-Jarmoc J., Bilewicz M. (red.), Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży Teoria i badania. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak, 2015. Uszyńska-Jarmoc J., Dudel B., Głoskowska-Sołdatow M. (red.), Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej, Kraków: Impuls, 2013. Oelszlaeger B., Jak uczyć uczenia się, Impuls, Kraków, 2007. Spitzer M. Jak uczy się mózg, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012 Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dn. 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE). Mroz, J., Teoria uczenia się w perspektywie konstruktywistycznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2019. Kubiczek, B., Metody aktywizujące. Jak nauczyć uczniów uczenia się?, Wydawnictwo NOWIK, Opole 2009. Hajnicz, W., Konieczna, A. (red.), Diagnozowanie kompetencji dzieci w procesie edukacyjnym, Wydawnictwo APS, Warszawa 2013. Ripp, P., Uczyć się z pasją. Jak sprawić, by uczenie się było fascynującą podróżą, Wydawnictwo Dobra Literatura, Warszawa 2017. Taraszkiewicz, M., Plewka, Uczymy się uczyć, Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Szczecinie, Szczecin 2010. Hattie, J., Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się, Wydawnictwo Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2013. Pantalon, M., Motywacja. Metoda sześciu kroków. Od oporu do zaangażowania. Jak odnaleźć ukrytą motywację?, GWP, Sopot 2017. Strelau, J., Doliński, D., Psychologia. Podręcznik Akademicki, cz.1, GWP, Gdańsk 2011, Pamięć i uczenie się, ss. 418-445. Boral, B., Boral T., Techniki zapamiętywania, Wydawnictwo Edgar, Warszawa 2013. Literatura uzupełniająca: Ledzińska E., Czerniawska M., Psychologia nauczania, Warszawa, PWN, 2011. Skibska, J., Mnemotechniki jako czynnik optymalizujący nabywanie przez dzieci umiejętności czytania i pisania, Wydawnictwo Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Kraków 2012. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe ćwiczenia 30 godzin Godziny przeznaczone na określoną formę pracy samodzielnej 5 godzin Godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą 5 godzin Przygotowanie do określonej formy zaliczenia przedmiotu 10 godzin Metody nauczania: metody asymilacji wiedzy, metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy, metody waloryzacyjne, metody praktyczne. Zajęcia będą odbywać się na uczelni w trybie stacjonarnym, chyba, że JM Rektor zarządzi inaczej. Link do zespołu na Teamsach zostanie przesłany na Państwa pocztę elektroniczną w domenie APS. W przypadku, gdyby ktoś nie otrzymał zaproszenia, zobligowany jest do niezwłocznego kontaktu z osobą prowadzącą zajęcia. Na Teamsach będą gromadzone wytwory pracy studenta. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
N CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Witkowska-Tomaszewska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Chrzustek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.