Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rozwijanie kompetencji uczenia się dzieci w klasach I-III

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2S-RKU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rozwijanie kompetencji uczenia się dzieci w klasach I-III
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. PE, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, (2-l) niestacj. II st.
Obowiązkowe dla 3 sem. PE, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

Modele uczenia się (koncepcje klasyczne, współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych). Metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania. Sposoby rozwijania umiejętności uczenia się u dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym.

Efekty uczenia się:

Wiedza

ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczącej procesu uczenia się jako przedmiotu pedagogiki; zna teorie dotyczące rozwijania kompetencji uczenia się oraz innych

procesów edukacyjnych

Umiejętności

potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych

Kompetencje społeczne

odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy w zakresie rozwijania kompetencji uczenia się dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym, odznacza się odpowiedzialnością za podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku i pośrednio modeluje to podejście wśród innych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Pardej
Prowadzący grup: Katarzyna Pardej
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia realizowanych przez przedmiot w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji będą odbywać się na bieżąco podczas zajęć (aktywność, prezentacje, kolokwium, przygotowanie i poprowadzenie zajęć pod kątem zagadnienia wskazanego przez wykładowcę).

Pełny opis:

1. Umiejętność uczenia się jako jedna z kompetencji kluczowych

2. Modele uczenia się

3. Metauczenie w edukacji wczesnoszkolnej – znaczenie metapoznawczych aspektów uczenia

4. Neuropsychologiczne uwarunkowania uczenia się.

5. Metody i techniki aktywizujące uczniów do uczenia się.

6. Mnemotechniki.

7. Motywacja do uczenia się. Zasady i reguły skutecznego uczenie się.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Filipiak E., Rozwijanie zdolności uczenia się, Gdańsk, GWA, 2012.

Uszyńska-Jarmoc J., Bilewicz M. (red.), Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży Teoria i badania. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak, 2015.

Uszyńska-Jarmoc J., Dudel B., Głoskowska-Sołdatow M. (red.), Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej, Kraków: Impuls, 2013.

Oelszlaeger B., Jak uczyć uczenia się, Impuls, Kraków, 2007.

Spitzer M. Jak uczy się mózg, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dn. 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE).

Mroz, J., Teoria uczenia się w perspektywie konstruktywistycznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2019.

Kubiczek, B., Metody aktywizujące. Jak nauczyć uczniów uczenia się?, Wydawnictwo NOWIK, Opole 2009.

Hajnicz, W., Konieczna, A. (red.), Diagnozowanie kompetencji dzieci w procesie edukacyjnym, Wydawnictwo APS, Warszawa 2013.

Ripp, P., Uczyć się z pasją. Jak sprawić, by uczenie się było fascynującą podróżą, Wydawnictwo Dobra Literatura, Warszawa 2017.

Taraszkiewicz, M., Plewka, Uczymy się uczyć, Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Szczecinie, Szczecin 2010.

Hattie, J., Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się, Wydawnictwo Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2013.

Pantalon, M., Motywacja. Metoda sześciu kroków. Od oporu do zaangażowania. Jak odnaleźć ukrytą motywację?, GWP, Sopot 2017.

Strelau, J., Doliński, D., Psychologia. Podręcznik Akademicki, cz.1, GWP, Gdańsk 2011, Pamięć i uczenie się, ss. 418-445.

Boral, B., Boral T., Techniki zapamiętywania, Wydawnictwo Edgar, Warszawa 2013.

Literatura uzupełniająca:

Ledzińska E., Czerniawska M., Psychologia nauczania, Warszawa, PWN, 2011.

Skibska, J., Mnemotechniki jako czynnik optymalizujący nabywanie przez dzieci umiejętności czytania i pisania, Wydawnictwo Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Kraków 2012.

Uwagi:

Godziny kontaktowe ćwiczenia 30 godzin

Godziny przeznaczone na określoną formę pracy samodzielnej 5 godzin

Godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą 5 godzin

Przygotowanie do określonej formy zaliczenia przedmiotu 10 godzin

Metody nauczania: metody asymilacji wiedzy, metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy, metody waloryzacyjne, metody praktyczne.

Zajęcia będą odbywać się na uczelni w trybie stacjonarnym, chyba, że JM Rektor zarządzi inaczej. Link do zespołu na Teamsach zostanie przesłany na Państwa pocztę elektroniczną w domenie APS. W przypadku, gdyby ktoś nie otrzymał zaproszenia, zobligowany jest do niezwłocznego kontaktu z osobą prowadzącą zajęcia. Na Teamsach będą gromadzone wytwory pracy studenta.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Koterwas
Prowadzący grup: Agnieszka Koterwas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia realizowanych przez przedmiot w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji będą odbywać się na bieżąco podczas zajęć (aktywność, prezentacje, kolokwium, przygotowanie i poprowadzenie zajęć pod kątem zagadnienia wskazanego przez wykładowcę).

Pełny opis:

1. Umiejętność uczenia się jako jedna z kompetencji kluczowych

2. Metauczenie w edukacji wczesnoszkolnej – znaczenie metapoznawczych aspektów uczenia

3. Neuropsychologiczne uwarunkowania uczenia się.

4. Metody i techniki aktywizujące uczniów do uczenia się.

5. Mnemotechniki.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Filipiak E., Rozwijanie zdolności uczenia się, Gdańsk, GWA, 2012.

Uszyńska-Jarmoc J., Bilewicz M. (red.), Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży Teoria i badania. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak, 2015.

Uszyńska-Jarmoc J., Dudel B., Głoskowska-Sołdatow M. (red.), Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej, Kraków: Impuls, 2013.

Oelszlaeger B., Jak uczyć uczenia się, Impuls, Kraków, 2007.

Spitzer M. Jak uczy się mózg, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012

ZALECENIE RADY. z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie.

Mroz, J., Teoria uczenia się w perspektywie konstruktywistycznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2019.

Kubiczek, B., Metody aktywizujące. Jak nauczyć uczniów uczenia się?, Wydawnictwo NOWIK, Opole 2009.

Hajnicz, W., Konieczna, A. (red.), Diagnozowanie kompetencji dzieci w procesie edukacyjnym, Wydawnictwo APS, Warszawa 2013.

Ripp, P., Uczyć się z pasją. Jak sprawić, by uczenie się było fascynującą podróżą, Wydawnictwo Dobra Literatura, Warszawa 2017.

Taraszkiewicz, M., Plewka, Uczymy się uczyć, Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Szczecinie, Szczecin 2010.

Hattie, J., Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się, Wydawnictwo Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2013.

Pantalon, M., Motywacja. Metoda sześciu kroków. Od oporu do zaangażowania. Jak odnaleźć ukrytą motywację?, GWP, Sopot 2017.

Strelau, J., Doliński, D., Psychologia. Podręcznik Akademicki, cz.1, GWP, Gdańsk 2011, Pamięć i uczenie się, ss. 418-445.

Boral, B., Boral T., Techniki zapamiętywania, Wydawnictwo Edgar, Warszawa 2013.

Literatura uzupełniająca:

Ledzińska E., Czerniawska M., Psychologia nauczania, Warszawa, PWN, 2011.

Skibska, J., Mnemotechniki jako czynnik optymalizujący nabywanie przez dzieci umiejętności czytania i pisania, Wydawnictwo Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Kraków 2012.

Uwagi:

Godziny kontaktowe ćwiczenia 15 godzin

Godziny przeznaczone na określoną formę pracy samodzielnej 5 godzin

Godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą 5 godzin

Przygotowanie do określonej formy zaliczenia przedmiotu 5 godzin

Metody nauczania: dyskusja, praca w grupach, prezentacja pracy własnej

Zajęcia będą odbywać się na uczelni.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Pardej
Prowadzący grup: Katarzyna Pardej
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia realizowanych przez przedmiot w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji będą odbywać się na bieżąco podczas zajęć (aktywność, prezentacje, kolokwium, przygotowanie i poprowadzenie zajęć pod kątem zagadnienia wskazanego przez wykładowcę).

Pełny opis:

1. Umiejętność uczenia się jako jedna z kompetencji kluczowych

2. Modele uczenia się

3. Metauczenie w edukacji wczesnoszkolnej – znaczenie metapoznawczych aspektów uczenia

4. Neuropsychologiczne uwarunkowania uczenia się.

5. Metody i techniki aktywizujące uczniów do uczenia się.

6. Mnemotechniki.

7. Motywacja do uczenia się. Zasady i reguły skutecznego uczenie się.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Filipiak E., Rozwijanie zdolności uczenia się, Gdańsk, GWA, 2012.

Uszyńska-Jarmoc J., Bilewicz M. (red.), Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży Teoria i badania. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak, 2015.

Uszyńska-Jarmoc J., Dudel B., Głoskowska-Sołdatow M. (red.), Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej, Kraków: Impuls, 2013.

Oelszlaeger B., Jak uczyć uczenia się, Impuls, Kraków, 2007.

Spitzer M. Jak uczy się mózg, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dn. 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE).

Mroz, J., Teoria uczenia się w perspektywie konstruktywistycznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2019.

Kubiczek, B., Metody aktywizujące. Jak nauczyć uczniów uczenia się?, Wydawnictwo NOWIK, Opole 2009.

Hajnicz, W., Konieczna, A. (red.), Diagnozowanie kompetencji dzieci w procesie edukacyjnym, Wydawnictwo APS, Warszawa 2013.

Ripp, P., Uczyć się z pasją. Jak sprawić, by uczenie się było fascynującą podróżą, Wydawnictwo Dobra Literatura, Warszawa 2017.

Taraszkiewicz, M., Plewka, Uczymy się uczyć, Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Szczecinie, Szczecin 2010.

Hattie, J., Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się, Wydawnictwo Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2013.

Pantalon, M., Motywacja. Metoda sześciu kroków. Od oporu do zaangażowania. Jak odnaleźć ukrytą motywację?, GWP, Sopot 2017.

Strelau, J., Doliński, D., Psychologia. Podręcznik Akademicki, cz.1, GWP, Gdańsk 2011, Pamięć i uczenie się, ss. 418-445.

Boral, B., Boral T., Techniki zapamiętywania, Wydawnictwo Edgar, Warszawa 2013.

Literatura uzupełniająca:

Ledzińska E., Czerniawska M., Psychologia nauczania, Warszawa, PWN, 2011.

Skibska, J., Mnemotechniki jako czynnik optymalizujący nabywanie przez dzieci umiejętności czytania i pisania, Wydawnictwo Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Kraków 2012.

Uwagi:

Godziny kontaktowe ćwiczenia 30 godzin

Godziny przeznaczone na określoną formę pracy samodzielnej 5 godzin

Godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą 5 godzin

Przygotowanie do określonej formy zaliczenia przedmiotu 10 godzin

Metody nauczania: metody asymilacji wiedzy, metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy, metody waloryzacyjne, metody praktyczne.

Zajęcia będą odbywać się na uczelni w trybie stacjonarnym, chyba, że JM Rektor zarządzi inaczej. Link do zespołu na Teamsach zostanie przesłany na Państwa pocztę elektroniczną w domenie APS. W przypadku, gdyby ktoś nie otrzymał zaproszenia, zobligowany jest do niezwłocznego kontaktu z osobą prowadzącą zajęcia. Na Teamsach będą gromadzone wytwory pracy studenta.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Witkowska-Tomaszewska
Prowadzący grup: Aleksandra Chrzustek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)