Wybrane zagadnienia dydaktyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2M-BDY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia dydaktyki |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowy moduł "B" dla 3 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowy moduł "B" dla 3 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki: przedmiot, zadania, współczesne paradygmaty. Koncepcje kształcenia. Instytucjonalne środowiska edukacyjne: procesy społeczne w grupie; organizacja procesu kształcenia; style pracy nauczyciela; kultura i klimat instytucji edukacyjnej. Ocenianie i ewaluacja pracy instytucji edukacyjnej: sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniów; ocenianie kształtujące; ewaluacja pracy placówki oświatowej; edukacyjna wartość dodana. Zasady skutecznej edukacji: potrzeby poznawcze uczącego się. Nauczanie jako proces dwustronny – komunikacja w procesie kształcenia. Problem dyscypliny w procesie dydaktycznym: jak utrzymać ład podczas zajęć? Zarządzanie grupą. Motywowanie uczących się – standardowe i niestandardowe metody wzmacniania. Nowoczesne nauczanie w praktyce: ocena potrzeb uczniów/klientów w praktyce. Cele kształcenia. Projektowanie zadań/sytuacji dydaktycznych. Metody nauczania i uczenia się. Pomoce dydaktyczne. Projektowanie zajęć i narzędzi oceny efektywności kształcenia. Ewaluacja zajęć. Samokształcenie jako „humanistyczne podejście do nauczania”: cele i uwarunkowania, etapy i strategie. Nauczycielskie dylematy związane z przekazywaniem uczniowi odpowiedzialności za uczenie się. Wspieranie uczenia się: strategie i techniki. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę, obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych. Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących. Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach kształcenia, wychowania i opieki. Umiejętności Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych w celu diagnozowania złożonych problemów pedagogicznych, ich pogłębionej analizy oraz projektowania działań praktycznych. Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów z obszaru subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych, projektować przebieg oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej. Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania zadań pedagoga. Posiada pogłębione umiejętności komunikacyjne, umie właściwie prezentować własne stanowisko, popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych; potrafi prowadzić debatę, analizować i syntetyzować jej tematykę i obecne w niej stanowiska. Kompetencje społeczne Przejawia krytyczne podejście do poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dąży do rozwoju osobistego i zawodowego. Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych; przejawia pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej. Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT CW
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Tłuściak-Deliowska | |
Prowadzący grup: | Urszula Dernowska, Jarosława Lach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Warunki zaliczenia (wykład) test (zadania otwarte i zamknięte) obejmujący problematykę prezentowaną podczas wykładów Warunki zaliczenia (ćwiczenia): kolokwium pisemne |
|
Pełny opis: |
Wykład – treści: 1. Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki. Przedmiot i zadania dydaktyki współczesnej. 2. Paradygmaty dydaktyczne: wprowadzenie do nurtów myślenia o priorytetach, organizacji i efektach zinstytucjonalizowanej edukacji. 3. Charakterystyka dydaktyki normatywnej i dydaktyki instrukcyjnej: podstawy teoretyczne, organizacja procesu dydaktycznego, model aktywności uczniów i nauczyciela, ewaluacja efektów kształcenia. 4. Dydaktyka humanistyczna: podstawowe wartości i założenia, formy, strategie i metody kształcenia, dialog jako fundament edukacji. 5. Dydaktyka konstruktywistyczna: założenia konstruktywizmu psychologicznego, dydaktyka rozwojowo-poznawcza a dydaktyka socjokulturowa, organizacja wspierającego ucznia środowiska uczenia się, „rusztowanie” w procesie dydaktycznym, ocenianie kształtujące. Ćwiczenia - treści: 1. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. Podstawowe pojęcia dydaktyczne. 2. Cele kształcenia - pojęcie, rodzaje, operacjonalizacje. 3. Dobór i organizacja treści kształcenia. Projektowanie zadań dydaktycznych służących realizacji celów. 4. Proces nauczania - uczenia się. 5. Metody nauczania i uczenia się. Gry dydaktyczne. Środki dydaktyczne. 6. Formy organizacji kształcenia. Lekcja - typy i budowa. 7. Zasady kształcenia. 8. Projektowanie zajęć. 9. Ewaluacja osiągnięć uczniów. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Klus-Stańska, D. (2018). Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warszawa: PWN Kruszewski, K. (2004). Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa: PWN. Niemierko, B. (2021). Diagnostyka edukacyjna. Wydanie rozszerzone. Warszawa: PWN. Petty, G. (2010). Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców. Sopot: GWP. Sterna, D. (2018). Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce. Warszawa: CEO. Literatura uzupełniająca: Arends, R.I. (1994). Uczymy się nauczać. Warszawa: WSiP. Dernowska, U. (2022). "Rusztowanie” w procesie dydaktycznym. Studium nauczycielskiego scaffoldingu. Warszawa: APS. Dix, P. (2013). Jak modelować zachowania uczniów i zarządzać klasą. Warszawa: PWN. Janowski, A. (2002). Pedagogika praktyczna. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna. Jaskulska, S., Dopierała, A., Muryczk, M., Racinowska, R., Staszczuk, A. (2023). Ocenianie zachowania. Jak robić to lepiej? Trzy modele oceniania zachowania z komentarzem. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Konarzewski, K. (2004). Sztuka nauczania. Szkoła. Warszawa: PWN. Limont, W. (2012). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować? Gdańsk: GWP. Okoń, W. (2016). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak”. Sterna, D. (2014). Uczę (się) w szkole. Warszawa: CEO (publikacja dostępna jako .pdf) Tłuściak-Deliowska, A. Czyżewska, M. (2020). Tu chodzi o wspieranie mojego ucznia… czyli studium teoretyczno-empiryczne o ocenianiu kształtującym i klimacie szkoły. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. |
|
Uwagi: |
Liczba punktów ECTS: 4 Nakład pracy studenta: Godziny zajęciowe: 45 godz. Konsultacje z osobą prowadzącą zajęcia: 4 godz. Praca samodzielna: 20 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 godz. Przygotowanie się do egzaminu: 20 godz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Tłuściak-Deliowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kolek, Maciej Tanaś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Warunki zaliczenia uzgodnione między prowadzącym zajęcia a studentami. |
|
Pełny opis: |
Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki: przedmiot, zadania, współczesne paradygmaty. Koncepcje kształcenia. Instytucjonalne środowiska edukacyjne. Ocenianie i ewaluacja pracy instytucji edukacyjnej. Nowoczesne nauczanie w praktyce. Zasady skutecznej edukacji. Cele kształcenia. Metody nauczania i uczenia się. Pomoce dydaktyczne. Projektowanie zadań/sytuacji dydaktycznych. Projektowanie zajęć i narzędzi oceny efektywności kształcenia. Wspieranie uczenia się: strategie i techniki. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Klus-Stańska, D. (2018). Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warszawa: PWN Kruszewski, K. (2004). Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa: PWN. Niemierko, B. (2021). Diagnostyka edukacyjna. Wydanie rozszerzone. Warszawa: PWN. Petty, G. (2010). Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców. Sopot: GWP. Sterna, D. (2018). Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce. Warszawa: CEO. Literatura uzupełniająca: Arends, R.I. (1994). Uczymy się nauczać. Warszawa: WSiP. Dernowska, U. (2022). "Rusztowanie” w procesie dydaktycznym. Studium nauczycielskiego scaffoldingu. Warszawa: APS. Dix, P. (2013). Jak modelować zachowania uczniów i zarządzać klasą. Warszawa: PWN. Janowski, A. (2002). Pedagogika praktyczna. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna. Jaskulska, S., Dopierała, A., Muryczk, M., Racinowska, R., Staszczuk, A. (2023). Ocenianie zachowania. Jak robić to lepiej? Trzy modele oceniania zachowania z komentarzem. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Konarzewski, K. (2004). Sztuka nauczania. Szkoła. Warszawa: PWN. Limont, W. (2012). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować? Gdańsk: GWP. Okoń, W. (2016). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak”. Sterna, D. (2014). Uczę (się) w szkole. Warszawa: CEO (publikacja dostępna jako .pdf) Tłuściak-Deliowska, A. Czyżewska, M. (2020). Tu chodzi o wspieranie mojego ucznia… czyli studium teoretyczno-empiryczne o ocenianiu kształtującym i klimacie szkoły. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład - rozmowa kierowana - dyskusja - metody oparte na działaniu praktycznym Liczba punktów ECTS: 4 NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny zajęciowe: 24 godz. Konsultacje z osobą prowadzącą zajęcia: 6 godz. Praca samodzielna: 12 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 22 godz. Przygotowanie się do zaliczenia: 20 godz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Urszula Dernowska, Jarosława Lach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Dernowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Choszczyk-Kwiatkowska, Maciej Tanaś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Warunki zaliczenia uzgodnione między prowadzącym zajęcia a studentami. |
|
Pełny opis: |
Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki: przedmiot, zadania, współczesne paradygmaty. Koncepcje kształcenia. Instytucjonalne środowiska edukacyjne. Ocenianie i ewaluacja pracy instytucji edukacyjnej. Nowoczesne nauczanie w praktyce. Zasady skutecznej edukacji. Cele kształcenia. Metody nauczania i uczenia się. Pomoce dydaktyczne. Projektowanie zadań/sytuacji dydaktycznych. Projektowanie zajęć i narzędzi oceny efektywności kształcenia. Wspieranie uczenia się: strategie i techniki. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Klus-Stańska, D. (2018). Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warszawa: PWN Kruszewski, K. (2004). Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa: PWN. Niemierko, B. (2021). Diagnostyka edukacyjna. Wydanie rozszerzone. Warszawa: PWN. Petty, G. (2010). Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców. Sopot: GWP. Sterna, D. (2018). Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce. Warszawa: CEO. Literatura uzupełniająca: Arends, R.I. (1994). Uczymy się nauczać. Warszawa: WSiP. Dernowska, U. (2022). "Rusztowanie” w procesie dydaktycznym. Studium nauczycielskiego scaffoldingu. Warszawa: APS. Dix, P. (2013). Jak modelować zachowania uczniów i zarządzać klasą. Warszawa: PWN. Janowski, A. (2002). Pedagogika praktyczna. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna. Jaskulska, S., Dopierała, A., Muryczk, M., Racinowska, R., Staszczuk, A. (2023). Ocenianie zachowania. Jak robić to lepiej? Trzy modele oceniania zachowania z komentarzem. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Konarzewski, K. (2004). Sztuka nauczania. Szkoła. Warszawa: PWN. Limont, W. (2012). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować? Gdańsk: GWP. Okoń, W. (2016). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak”. Sterna, D. (2014). Uczę (się) w szkole. Warszawa: CEO (publikacja dostępna jako .pdf) Tłuściak-Deliowska, A. Czyżewska, M. (2020). Tu chodzi o wspieranie mojego ucznia… czyli studium teoretyczno-empiryczne o ocenianiu kształtującym i klimacie szkoły. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład - rozmowa kierowana - dyskusja - metody oparte na działaniu praktycznym Liczba punktów ECTS: 4 NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny zajęciowe: 24 godz. Konsultacje z osobą prowadzącą zajęcia: 6 godz. Praca samodzielna: 12 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 22 godz. Przygotowanie się do zaliczenia: 20 godz. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.