Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane zagadnienia dydaktyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2M-BDY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wybrane zagadnienia dydaktyki
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowy moduł "B" dla 3 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) niestacjonarne II stopnia
Obowiązkowy moduł "B" dla 3 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki: przedmiot, zadania, współczesne paradygmaty. Koncepcje kształcenia. Instytucjonalne środowiska edukacyjne: procesy społeczne w grupie; organizacja procesu kształcenia; style pracy nauczyciela; kultura i klimat instytucji edukacyjnej. Ocenianie i ewaluacja pracy instytucji edukacyjnej: sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniów; ocenianie kształtujące; ewaluacja pracy placówki oświatowej; edukacyjna wartość dodana. Zasady skutecznej edukacji: potrzeby poznawcze uczącego się. Nauczanie jako proces dwustronny – komunikacja w procesie kształcenia. Problem dyscypliny w procesie dydaktycznym: jak utrzymać ład podczas zajęć? Zarządzanie grupą. Motywowanie uczących się – standardowe i niestandardowe metody wzmacniania. Nowoczesne nauczanie w praktyce: ocena potrzeb uczniów/klientów w praktyce. Cele kształcenia. Projektowanie zadań/sytuacji dydaktycznych. Metody nauczania i uczenia się. Pomoce dydaktyczne. Projektowanie zajęć i narzędzi oceny efektywności kształcenia. Ewaluacja zajęć. Samokształcenie jako „humanistyczne podejście do nauczania”: cele i uwarunkowania, etapy i strategie. Nauczycielskie dylematy związane z przekazywaniem uczniowi odpowiedzialności za uczenie się. Wspieranie uczenia się: strategie i techniki.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę, obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych.

Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.

Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach kształcenia, wychowania i opieki.

Umiejętności

Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych w celu diagnozowania złożonych problemów pedagogicznych, ich pogłębionej analizy oraz projektowania działań praktycznych. 

Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów z obszaru subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych, projektować przebieg oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej.

Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania zadań pedagoga.

Posiada pogłębione umiejętności komunikacyjne, umie właściwie prezentować własne stanowisko, popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych; potrafi prowadzić debatę, analizować i syntetyzować jej tematykę i obecne w niej stanowiska.

Kompetencje społeczne

Przejawia krytyczne podejście do poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dąży do rozwoju osobistego i zawodowego.

Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych; przejawia pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej.

Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Tłuściak-Deliowska
Prowadzący grup: Urszula Dernowska, Jarosława Lach
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Warunki zaliczenia (wykład)

test (zadania otwarte i zamknięte) obejmujący problematykę prezentowaną podczas wykładów

Warunki zaliczenia (ćwiczenia):

kolokwium pisemne

Pełny opis:

Wykład – treści:

1. Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki. Przedmiot i zadania dydaktyki współczesnej.

2. Paradygmaty dydaktyczne: wprowadzenie do nurtów myślenia o priorytetach, organizacji i efektach zinstytucjonalizowanej edukacji.

3. Charakterystyka dydaktyki normatywnej i dydaktyki instrukcyjnej: podstawy teoretyczne, organizacja procesu dydaktycznego, model aktywności uczniów i nauczyciela, ewaluacja efektów kształcenia.

4. Dydaktyka humanistyczna: podstawowe wartości i założenia, formy, strategie i metody kształcenia, dialog jako fundament edukacji.

5. Dydaktyka konstruktywistyczna: założenia konstruktywizmu psychologicznego, dydaktyka rozwojowo-poznawcza a dydaktyka socjokulturowa, organizacja wspierającego ucznia środowiska uczenia się, „rusztowanie” w procesie dydaktycznym, ocenianie kształtujące.

Ćwiczenia - treści:

1. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. Podstawowe pojęcia dydaktyczne.

2. Cele kształcenia - pojęcie, rodzaje, operacjonalizacje.

3. Dobór i organizacja treści kształcenia. Projektowanie zadań dydaktycznych służących realizacji celów.

4. Proces nauczania - uczenia się.

5. Metody nauczania i uczenia się. Gry dydaktyczne. Środki dydaktyczne.

6. Formy organizacji kształcenia. Lekcja - typy i budowa.

7. Zasady kształcenia.

8. Projektowanie zajęć.

9. Ewaluacja osiągnięć uczniów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Klus-Stańska, D. (2018). Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warszawa: PWN

Kruszewski, K. (2004). Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa: PWN.

Niemierko, B. (2021). Diagnostyka edukacyjna. Wydanie rozszerzone. Warszawa: PWN.

Petty, G. (2010). Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców. Sopot: GWP.

Sterna, D. (2018). Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce. Warszawa: CEO.

Literatura uzupełniająca:

Arends, R.I. (1994). Uczymy się nauczać. Warszawa: WSiP.

Dernowska, U. (2022). "Rusztowanie” w procesie dydaktycznym. Studium nauczycielskiego scaffoldingu. Warszawa: APS.

Dix, P. (2013). Jak modelować zachowania uczniów i zarządzać klasą. Warszawa: PWN.

Janowski, A. (2002). Pedagogika praktyczna. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna.

Jaskulska, S., Dopierała, A., Muryczk, M., Racinowska, R., Staszczuk, A. (2023). Ocenianie zachowania. Jak robić to lepiej? Trzy modele oceniania zachowania z komentarzem. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Konarzewski, K. (2004). Sztuka nauczania. Szkoła. Warszawa: PWN.

Limont, W. (2012). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować? Gdańsk: GWP.

Okoń, W. (2016). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak”.

Sterna, D. (2014). Uczę (się) w szkole. Warszawa: CEO (publikacja dostępna jako .pdf)

Tłuściak-Deliowska, A. Czyżewska, M. (2020). Tu chodzi o wspieranie mojego ucznia… czyli studium teoretyczno-empiryczne o ocenianiu kształtującym i klimacie szkoły. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Uwagi:

Liczba punktów ECTS: 4

Nakład pracy studenta:

Godziny zajęciowe: 45 godz.

Konsultacje z osobą prowadzącą zajęcia: 4 godz.

Praca samodzielna: 20 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 godz.

Przygotowanie się do egzaminu: 20 godz.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Tłuściak-Deliowska
Prowadzący grup: Agnieszka Kolek, Maciej Tanaś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Warunki zaliczenia uzgodnione między prowadzącym zajęcia a studentami.

Pełny opis:

Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki: przedmiot, zadania, współczesne paradygmaty.

Koncepcje kształcenia.

Instytucjonalne środowiska edukacyjne.

Ocenianie i ewaluacja pracy instytucji edukacyjnej.

Nowoczesne nauczanie w praktyce.

Zasady skutecznej edukacji.

Cele kształcenia.

Metody nauczania i uczenia się. Pomoce dydaktyczne.

Projektowanie zadań/sytuacji dydaktycznych.

Projektowanie zajęć i narzędzi oceny efektywności kształcenia.

Wspieranie uczenia się: strategie i techniki.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Klus-Stańska, D. (2018). Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warszawa: PWN

Kruszewski, K. (2004). Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa: PWN.

Niemierko, B. (2021). Diagnostyka edukacyjna. Wydanie rozszerzone. Warszawa: PWN.

Petty, G. (2010). Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców. Sopot: GWP.

Sterna, D. (2018). Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce. Warszawa: CEO.

Literatura uzupełniająca:

Arends, R.I. (1994). Uczymy się nauczać. Warszawa: WSiP.

Dernowska, U. (2022). "Rusztowanie” w procesie dydaktycznym. Studium nauczycielskiego scaffoldingu. Warszawa: APS.

Dix, P. (2013). Jak modelować zachowania uczniów i zarządzać klasą. Warszawa: PWN.

Janowski, A. (2002). Pedagogika praktyczna. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna.

Jaskulska, S., Dopierała, A., Muryczk, M., Racinowska, R., Staszczuk, A. (2023). Ocenianie zachowania. Jak robić to lepiej? Trzy modele oceniania zachowania z komentarzem. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Konarzewski, K. (2004). Sztuka nauczania. Szkoła. Warszawa: PWN.

Limont, W. (2012). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować? Gdańsk: GWP.

Okoń, W. (2016). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak”.

Sterna, D. (2014). Uczę (się) w szkole. Warszawa: CEO (publikacja dostępna jako .pdf)

Tłuściak-Deliowska, A. Czyżewska, M. (2020). Tu chodzi o wspieranie mojego ucznia… czyli studium teoretyczno-empiryczne o ocenianiu kształtującym i klimacie szkoły. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład

- rozmowa kierowana

- dyskusja

- metody oparte na działaniu praktycznym

Liczba punktów ECTS: 4

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny zajęciowe: 24 godz.

Konsultacje z osobą prowadzącą zajęcia: 6 godz.

Praca samodzielna: 12 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 22 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia: 20 godz.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Urszula Dernowska, Jarosława Lach
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Dernowska
Prowadzący grup: Katarzyna Choszczyk-Kwiatkowska, Maciej Tanaś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Warunki zaliczenia uzgodnione między prowadzącym zajęcia a studentami.

Pełny opis:

Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki: przedmiot, zadania, współczesne paradygmaty.

Koncepcje kształcenia.

Instytucjonalne środowiska edukacyjne.

Ocenianie i ewaluacja pracy instytucji edukacyjnej.

Nowoczesne nauczanie w praktyce.

Zasady skutecznej edukacji.

Cele kształcenia.

Metody nauczania i uczenia się. Pomoce dydaktyczne.

Projektowanie zadań/sytuacji dydaktycznych.

Projektowanie zajęć i narzędzi oceny efektywności kształcenia.

Wspieranie uczenia się: strategie i techniki.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Klus-Stańska, D. (2018). Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warszawa: PWN

Kruszewski, K. (2004). Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa: PWN.

Niemierko, B. (2021). Diagnostyka edukacyjna. Wydanie rozszerzone. Warszawa: PWN.

Petty, G. (2010). Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców. Sopot: GWP.

Sterna, D. (2018). Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce. Warszawa: CEO.

Literatura uzupełniająca:

Arends, R.I. (1994). Uczymy się nauczać. Warszawa: WSiP.

Dernowska, U. (2022). "Rusztowanie” w procesie dydaktycznym. Studium nauczycielskiego scaffoldingu. Warszawa: APS.

Dix, P. (2013). Jak modelować zachowania uczniów i zarządzać klasą. Warszawa: PWN.

Janowski, A. (2002). Pedagogika praktyczna. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna.

Jaskulska, S., Dopierała, A., Muryczk, M., Racinowska, R., Staszczuk, A. (2023). Ocenianie zachowania. Jak robić to lepiej? Trzy modele oceniania zachowania z komentarzem. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Konarzewski, K. (2004). Sztuka nauczania. Szkoła. Warszawa: PWN.

Limont, W. (2012). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować? Gdańsk: GWP.

Okoń, W. (2016). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak”.

Sterna, D. (2014). Uczę (się) w szkole. Warszawa: CEO (publikacja dostępna jako .pdf)

Tłuściak-Deliowska, A. Czyżewska, M. (2020). Tu chodzi o wspieranie mojego ucznia… czyli studium teoretyczno-empiryczne o ocenianiu kształtującym i klimacie szkoły. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład

- rozmowa kierowana

- dyskusja

- metody oparte na działaniu praktycznym

Liczba punktów ECTS: 4

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny zajęciowe: 24 godz.

Konsultacje z osobą prowadzącą zajęcia: 6 godz.

Praca samodzielna: 12 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 22 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia: 20 godz.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)