Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-EHN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepełn. intelektualną, (2-l) niestac. II st. Obowiązkowe dla 1 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepełn. intelektualną, (2-l) stac. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Współczesne model rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. - Specyficzne właściwości procesu uczenia się osób z niepełnosprawnością intelektualną, a planowanie i realizacja czynności edukacyjno-rehabilitacyjnych. - Koncepcje rozwoju psychospołecznego i ich zastosowanie w modelach rehabilitacyjnych w procesie terapeutycznym osób z niepełnosprawnością intelektualną. - Ustalenia terminologiczne we współczesnej pedagogice specjalnej. Argumenty przemawiające za propagowaniem określenia „niepełnosprawność intelektualna”. - Percepcja osób z niepełnosprawnością intelektualną, a możliwości wdrażania do praktyki rehabilitacyjnej idei normalizacji, integracji, inkluzji. - System wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin. Rodzaje społecznego wsparcia. - Integracja i normalizacja życia osób z niepełnosprawnością intelektualną. Rodzaje integracji. Warunki prawidłowej integracji. Ustalenia prawne integracji i normalizacji. - Rozwiązania systemowe intensyfikujące rehabilitację społeczno-zawodową i podnoszące jakość życia osób z niepełnosprawnością intelektualną propagowane w Unii Europejskiej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna pojęcie niepełnosprawności intelektualnej z uwzględnieniem współczesnych koncepcji pedagogiki Zna zagadnienie niepełnosprawności, rehabilitacji w świetle idei humanistycznych Zna podstawową problematykę nauczania i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną Zna czynniki warunkujące proces uczenia się oraz przebieg interakcji społecznych osób z niepełnosprawnością intelektualną z otwartym środowiskiem społecznym Zna możliwości wdrażania do praktyki rehabilitacyjnej idei integracji, normalizacji, inkluzji Umiejętności Posiada umiejętności interpretowania i wykorzystywania aktualnych teorii pedagogicznych w procesie tworzenia procedur rehabilitacyjno-edukacyjnych Umie wskazać możliwości tworzenia przestrzeni skutecznego wsparcia dla osób z rożnym stopniem niepełnosprawności intelektualnej Umie analizować zagadnienia niepełnosprawności, rehabilitacji w aspekcie podmiotowości, autonomii, samorealizacji, normalizacji, integracji Umie wykazać specyfikę procesów nauczania – uczenia się, wychowania w aspekcie utrudnień dydaktycznych związanych z edukacją i spełnianiem zadań rozwojowych Kompetencje społeczne Prezentuje postawę poszanowania godności osób z niepełnosprawnością intelektualną |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | Andrzej Giryński, Klaudia Majewska-Bielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wykład: Egzamin pisemny. Ćwiczenia: Test z treści przedmiotu. |
|
Pełny opis: |
Wykład: 1. Współczesne systemy rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. 2. Podmiotowość i autonomia osób z niepełnosprawnością intelektualną. 3. Wybrane ujęcia teoretyczne stygmatyzacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. 4. Rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną: WTZ, ZAZ, ŚDS. 5. System kształcenia osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. 6. Percepcja osób z niepełnosprawnością intelektualną a możliwości wdrażania do praktyki rehabilitacyjnej idei normalizacji,integracji,personalizacji. 7. Opieka socjalna nad osobami z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście obowiązujących aktów prawnych. Ćwiczenia: 1. Modele postrzegania niepełnosprawności, definicje, rodzaje. 2. System orzekania o niepełnosprawności. 3. Wybrane aspekty diagnozy i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną. 4. Rozwój psychospołeczny osób z niepełnosprawnością intelektualną. 5. Edukacja osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. 6. Integracja i normalizacja życia osób niepełnosprawnych. Rodzaje integracji. 7. System wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. 8. Terapia rodziny dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. 9. Konwencja o Prawach Osób z Niepełnosprawnością-analiza wybranych artykułów.Wykład: 1. Współczesne systemy rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. 2. Podmiotowość i autonomia osób z niepełnosprawnością intelektualną. 3. Wybrane ujęcia teoretyczne stygmatyzacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. 4. Rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną: WTZ, ZAZ, ŚDS. 5. System kształcenia osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. 6. Percepcja osób z niepełnosprawnością intelektualną a możliwości wdrażania do praktyki rehabilitacyjnej idei normalizacji,integracji,personalizacji. 7. Opieka socjalna nad osobami z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście obowiązujących aktów prawnych. Ćwiczenia: 1. Modele postrzegania niepełnosprawności, definicje, rodzaje. 2. System orzekania o niepełnosprawności. 3. Wybrane aspekty diagnozy i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną. 4. Rozwój psychospołeczny osób z niepełnosprawnością intelektualną. 5. Edukacja osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. 6. Integracja i normalizacja życia osób niepełnosprawnych. Rodzaje integracji. 7. System wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. 8. Terapia rodziny dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. 9. Konwencja o Prawach Osób z Niepełnosprawnością-analiza wybranych artykułów. |
|
Literatura: |
1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo. 2. Dykcik, W.(1996).(red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM. 3. Gajdzica Z.(20012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków.Wyd.U.Ś. 4. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym.Katowice.Wyd.U.Ś. 5. Giryński A.(1996). Wartości W świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.Wybory-Postawy-Zachowania interpersonalne.Białystok.Wyd.Trans Humana. 6. Głodkowska J., Giryński,A.(Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS. 8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 9. Głodkowska,J.,Giryński,A.(2004).(red.) Osobowość-Samorealizacja-Odpowiedzialność-Bezpieczeństwo-Autonomia.Warszawa.Wyd.APS. 10. Głodkowska,J.,Pańczyk,J.(1992-2013).(red.). Roczniki Pedagogiki Specjalnej.Wyd.WSPS-APS. 11. Kościelak,R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa.Wyd.WSiP. 12. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN. 13. Palak,Z.(2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji,rehabilitacji,resocjalizacji.Lublin.Wyd.UMCS. 14. Pedagogika specjalna.Różne poszukiwania-wspólna misja.(2009). Warszawa.Wyd.APS. 15. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W 16. Zeszyty Naukowe.Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.(2005-2013). Warszawa.Wyd.APS.. Literatura uzupełniająca: 1. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN. 2. Bobkowicz-Lewartowska L., (2011). Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Harmonia. Gdańsk 2011 3. Maciarz A. Z.Janiszewska-Nieścioruk,H. Ochonczenko., (2001) (red) Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym. Zielona Góra. 4. Pisula E., (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa: wyd. UW. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: wykład - 15 ćwiczenia - 15 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 Liczba punktów ETCS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | Diana Aksamit | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wykład: Egzamin pisemny. |
|
Pełny opis: |
Wykład: 1. Współczesne systemy rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. 2. Podmiotowość i autonomia osób z niepełnosprawnością intelektualną. 3. Wybrane ujęcia teoretyczne stygmatyzacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. 4. Rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną: WTZ, ZAZ, ŚDS. 5. System kształcenia osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. 6. Percepcja osób z niepełnosprawnością intelektualną a możliwości wdrażania do praktyki rehabilitacyjnej idei normalizacji,integracji,personalizacji. 7. Opieka socjalna nad osobami z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście obowiązujących aktów prawnych. |
|
Literatura: |
1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo. 2. Dykcik, W.(1996).(red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM. 3. Gajdzica Z.(20012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków.Wyd.U.Ś. 4. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym.Katowice.Wyd.U.Ś. 5. Giryński A.(1996). Wartości W świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.Wybory-Postawy-Zachowania interpersonalne.Białystok.Wyd.Trans Humana. 6. Głodkowska J., Giryński,A.(Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS. 8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 9. Głodkowska,J.,Giryński,A.(2004).(red.) Osobowość-Samorealizacja-Odpowiedzialność-Bezpieczeństwo-Autonomia.Warszawa.Wyd.APS. 10. Głodkowska,J.,Pańczyk,J.(1992-2013).(red.). Roczniki Pedagogiki Specjalnej.Wyd.WSPS-APS. 11. Kościelak,R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa.Wyd.WSiP. 12. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN. 13. Palak,Z.(2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji,rehabilitacji,resocjalizacji.Lublin.Wyd.UMCS. 14. Pedagogika specjalna.Różne poszukiwania-wspólna misja.(2009). Warszawa.Wyd.APS. 15. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W 16. Zeszyty Naukowe.Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.(2005-2013). Warszawa.Wyd.APS.. Literatura uzupełniająca: 1. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN. 2. Bobkowicz-Lewartowska L., (2011). Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Harmonia. Gdańsk 2011 3. Maciarz A. Z.Janiszewska-Nieścioruk,H. Ochonczenko., (2001) (red) Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym. Zielona Góra. 4. Pisula E., (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa: wyd. UW |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTA: wykład - 15 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 Liczba punktów ETCS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Giryński | |
Prowadzący grup: | Andrzej Giryński, Klaudia Majewska-Bielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wykład: Egzamin pisemny. Ćwiczenia: Test z treści przedmiotu. |
|
Pełny opis: |
Wykład: 1. Współczesne systemy rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. 2. Podmiotowość i autonomia osób z niepełnosprawnością intelektualną. 3. Wybrane ujęcia teoretyczne stygmatyzacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. 4. Rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną: WTZ, ZAZ, ŚDS. 5. System kształcenia osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. 6. Percepcja osób z niepełnosprawnością intelektualną a możliwości wdrażania do praktyki rehabilitacyjnej idei normalizacji,integracji,personalizacji. 7. Opieka socjalna nad osobami z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście obowiązujących aktów prawnych. Ćwiczenia: 1. Modele postrzegania niepełnosprawności, definicje, rodzaje. 2. System orzekania o niepełnosprawności. 3. Wybrane aspekty diagnozy i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną. 4. Rozwój psychospołeczny osób z niepełnosprawnością intelektualną. 5. Edukacja osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. 6. Integracja i normalizacja życia osób niepełnosprawnych. Rodzaje integracji. 7. System wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. 8. Terapia rodziny dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. 9. Konwencja o Prawach Osób z Niepełnosprawnością-analiza wybranych artykułów.Wykład: 1. Współczesne systemy rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. 2. Podmiotowość i autonomia osób z niepełnosprawnością intelektualną. 3. Wybrane ujęcia teoretyczne stygmatyzacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. 4. Rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną: WTZ, ZAZ, ŚDS. 5. System kształcenia osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. 6. Percepcja osób z niepełnosprawnością intelektualną a możliwości wdrażania do praktyki rehabilitacyjnej idei normalizacji, integracji, personalizacji. 7. Opieka socjalna nad osobami z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście obowiązujących aktów prawnych. |
|
Literatura: |
1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo. 2. Dykcik, W.(1996).(red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM. 3. Gajdzica Z.(20012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków.Wyd.U.Ś. 4. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym.Katowice.Wyd.U.Ś. 5. Giryński A.(1996). Wartości W świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.Wybory-Postawy-Zachowania interpersonalne.Białystok.Wyd.Trans Humana. 6. Głodkowska J., Giryński,A.(Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS. 8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 9. Głodkowska,J.,Giryński,A.(2004).(red.) Osobowość-Samorealizacja-Odpowiedzialność-Bezpieczeństwo-Autonomia.Warszawa.Wyd.APS. 10. Głodkowska,J.,Pańczyk,J.(1992-2013).(red.). Roczniki Pedagogiki Specjalnej.Wyd.WSPS-APS. 11. Kościelak,R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa.Wyd.WSiP. 12. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN. 13. Palak,Z.(2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji,rehabilitacji,resocjalizacji.Lublin.Wyd.UMCS. 14. Pedagogika specjalna.Różne poszukiwania-wspólna misja.(2009). Warszawa.Wyd.APS. 15. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W 16. Zeszyty Naukowe.Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.(2005-2013). Warszawa.Wyd.APS.. Literatura uzupełniająca: 1. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN. 2. Bobkowicz-Lewartowska L., (2011). Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Harmonia. Gdańsk 2011 3. Maciarz A. Z.Janiszewska-Nieścioruk,H. Ochonczenko., (2001) (red) Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym. Zielona Góra. 4. Pisula E., (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa: wyd. UW. |
|
Uwagi: |
wagi: OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: wykład - 15 Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a395b81e487e1432eb575e45954d85fa1%40thread.tacv2/conversations?groupId=962330f5-676d-4ffe-94d3-0e823dc876a4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ćwiczenia - 15 Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a94b81c641e814bb5ab589c0a8beefc13%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2b41455f-3a36-43ce-bcc2-813f850a7d37&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 Liczba punktów ETCS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | Diana Aksamit | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wykład: Egzamin pisemny. |
|
Pełny opis: |
Wykład: 1. Współczesne systemy rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. 2. Podmiotowość i autonomia osób z niepełnosprawnością intelektualną. 3. Wybrane ujęcia teoretyczne procesu stygmatyzacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. 4. Rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną: WTZ, ZAZ, ŚDS. 5. System kształcenia osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. 6. Percepcja osób z niepełnosprawnością intelektualną a możliwości wdrażania do praktyki rehabilitacyjnej idei normalizacji, integracji, personalizacji. 7. Opieka i wsparcie dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście obowiązujących aktów prawnych. |
|
Literatura: |
1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo. 2. Dykcik, W.(1996).(red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM. 3. Gajdzica Z.(20012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków.Wyd.U.Ś. 4. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym.Katowice.Wyd.U.Ś. 5. Giryński A.(1996). Wartości W świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.Wybory-Postawy-Zachowania interpersonalne.Białystok.Wyd.Trans Humana. 6. Głodkowska J., Giryński,A.(Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS. 8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 9. Głodkowska,J.,Giryński,A.(2004).(red.) Osobowość-Samorealizacja-Odpowiedzialność-Bezpieczeństwo-Autonomia.Warszawa.Wyd.APS. 10. Głodkowska,J.,Pańczyk,J.(1992-2013).(red.). Roczniki Pedagogiki Specjalnej.Wyd.WSPS-APS. 11. Kościelak,R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa.Wyd.WSiP. 12. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN. 13. Palak,Z.(2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji,rehabilitacji,resocjalizacji.Lublin.Wyd.UMCS. 14. Pedagogika specjalna.Różne poszukiwania-wspólna misja.(2009). Warszawa.Wyd.APS. 15. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W 16. Zeszyty Naukowe.Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.(2005-2013). Warszawa.Wyd.APS.. Literatura uzupełniająca: 1. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN. 2. Bobkowicz-Lewartowska L., (2011). Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Harmonia. Gdańsk 2011 3. Maciarz A. Z.Janiszewska-Nieścioruk,H. Ochonczenko., (2001) (red) Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym. Zielona Góra. 4. Pisula E., (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa: wyd. UW. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: wykład - 15 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa2daf31626bc43f2837993b69c7afe3d%40thread.tacv2/conversations?groupId=19ebdc0c-210c-4485-8698-0cd0673624c0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Kod zespołu: 8mvdgvt liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 Liczba punktów ETCS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Żabińska | |
Prowadzący grup: | Marcin Bielski, Agnieszka Żabińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wykład: Egzamin pisemny. Ćwiczenia: Test z treści przedmiotu. |
|
Pełny opis: |
Wykład: 1. Współczesne systemy rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. 2. Podmiotowość i autonomia osób z niepełnosprawnością intelektualną. 3. Wybrane ujęcia teoretyczne stygmatyzacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. 4. Rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną: WTZ, ZAZ, ŚDS. 5. System kształcenia osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. 6. Percepcja osób z niepełnosprawnością intelektualną a możliwości wdrażania do praktyki rehabilitacyjnej idei normalizacji,integracji,personalizacji. 7. Opieka socjalna nad osobami z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście obowiązujących aktów prawnych. Ćwiczenia: 1. Modele postrzegania niepełnosprawności, definicje, rodzaje. 2. System orzekania o niepełnosprawności. 3. Wybrane aspekty diagnozy i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną. 4. Rozwój psychospołeczny osób z niepełnosprawnością intelektualną. 5. Edukacja osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. 6. Integracja i normalizacja życia osób niepełnosprawnych. Rodzaje integracji. 7. System wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. 8. Terapia rodziny dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. 9. Konwencja o Prawach Osób z Niepełnosprawnością-analiza wybranych artykułów. |
|
Literatura: |
1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo. 2. Dykcik, W.(1996).(red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM. 3. Gajdzica Z.(20012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków.Wyd.U.Ś. 4. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym.Katowice.Wyd.U.Ś. 5. Giryński A.(1996). Wartości W świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.Wybory-Postawy-Zachowania interpersonalne.Białystok.Wyd.Trans Humana. 6. Głodkowska J., Giryński,A.(Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS. 8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 9. Głodkowska,J.,Giryński,A.(2004).(red.) Osobowość-Samorealizacja-Odpowiedzialność-Bezpieczeństwo-Autonomia.Warszawa.Wyd.APS. 10. Głodkowska,J.,Pańczyk,J.(1992-2013).(red.). Roczniki Pedagogiki Specjalnej.Wyd.WSPS-APS. 11. Kościelak,R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa.Wyd.WSiP. 12. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN. 13. Palak,Z.(2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji,rehabilitacji,resocjalizacji.Lublin.Wyd.UMCS. 14. Pedagogika specjalna.Różne poszukiwania-wspólna misja.(2009). Warszawa.Wyd.APS. 15. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W 16. Zeszyty Naukowe.Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.(2005-2013). Warszawa.Wyd.APS.. Literatura uzupełniająca: 1. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN. 2. Bobkowicz-Lewartowska L., (2011). Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Harmonia. Gdańsk 2011 3. Maciarz A. Z.Janiszewska-Nieścioruk,H. Ochonczenko., (2001) (red) Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym. Zielona Góra. 4. Pisula E., (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa: wyd. UW. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: wykład - 15 ćwiczenia - 15 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 Liczba punktów ETCS - 2 https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3audJqPgKLX9p1T78kGQ_rfUfe0jRDmtbjeOg5x9AAcyU1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=d1bf40a4-59b6-4072-be74-8922ae7b5940&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | Diana Aksamit | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wykład: Egzamin pisemny. |
|
Pełny opis: |
Wykład: 1. Współczesne systemy rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. 2. Podmiotowość i autonomia osób z niepełnosprawnością intelektualną. 3. Wybrane ujęcia teoretyczne procesu stygmatyzacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. 4. Rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną: WTZ, ZAZ, ŚDS. 5. System kształcenia osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. 6. Percepcja osób z niepełnosprawnością intelektualną a możliwości wdrażania do praktyki rehabilitacyjnej idei normalizacji, integracji, personalizacji. 7. Opieka i wsparcie dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście obowiązujących aktów prawnych. |
|
Literatura: |
1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo. 2. Dykcik, W.(1996).(red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM. 3. Gajdzica Z.(20012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków.Wyd.U.Ś. 4. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym.Katowice.Wyd.U.Ś. 5. Giryński A.(1996). Wartości W świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.Wybory-Postawy-Zachowania interpersonalne.Białystok.Wyd.Trans Humana. 6. Głodkowska J., Giryński,A.(Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS. 8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 9. Głodkowska,J.,Giryński,A.(2004).(red.) Osobowość-Samorealizacja-Odpowiedzialność-Bezpieczeństwo-Autonomia.Warszawa.Wyd.APS. 10. Głodkowska,J.,Pańczyk,J.(1992-2013).(red.). Roczniki Pedagogiki Specjalnej.Wyd.WSPS-APS. 11. Kościelak,R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa.Wyd.WSiP. 12. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN. 13. Palak,Z.(2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji,rehabilitacji,resocjalizacji.Lublin.Wyd.UMCS. 14. Pedagogika specjalna.Różne poszukiwania-wspólna misja.(2009). Warszawa.Wyd.APS. 15. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W 16. Zeszyty Naukowe.Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.(2005-2013). Warszawa.Wyd.APS.. Literatura uzupełniająca: 1. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN. 2. Bobkowicz-Lewartowska L., (2011). Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Harmonia. Gdańsk 2011 3. Maciarz A. Z.Janiszewska-Nieścioruk,H. Ochonczenko., (2001) (red) Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym. Zielona Góra. 4. Pisula E., (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa: wyd. UW. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | Diana Aksamit | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wykład: Egzamin pisemny. |
|
Pełny opis: |
Wykład: 1. Współczesne systemy rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. 2. Podmiotowość i autonomia osób z niepełnosprawnością intelektualną. 3. Wybrane ujęcia teoretyczne procesu stygmatyzacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. 4. Rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną: WTZ, ZAZ, ŚDS. 5. System kształcenia osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. 6. Percepcja osób z niepełnosprawnością intelektualną a możliwości wdrażania do praktyki rehabilitacyjnej idei normalizacji, integracji, personalizacji. 7. Opieka i wsparcie dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście obowiązujących aktów prawnych. |
|
Literatura: |
1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo. 2. Dykcik, W.(1996).(red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM. 3. Gajdzica Z.(20012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków.Wyd.U.Ś. 4. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym.Katowice.Wyd.U.Ś. 5. Giryński A.(1996). Wartości W świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.Wybory-Postawy-Zachowania interpersonalne.Białystok.Wyd.Trans Humana. 6. Głodkowska J., Giryński,A.(Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS. 8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 9. Głodkowska,J.,Giryński,A.(2004).(red.) Osobowość-Samorealizacja-Odpowiedzialność-Bezpieczeństwo-Autonomia.Warszawa.Wyd.APS. 10. Głodkowska,J.,Pańczyk,J.(1992-2013).(red.). Roczniki Pedagogiki Specjalnej.Wyd.WSPS-APS. 11. Kościelak,R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa.Wyd.WSiP. 12. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN. 13. Palak,Z.(2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji,rehabilitacji,resocjalizacji.Lublin.Wyd.UMCS. 14. Pedagogika specjalna.Różne poszukiwania-wspólna misja.(2009). Warszawa.Wyd.APS. 15. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W 16. Zeszyty Naukowe.Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.(2005-2013). Warszawa.Wyd.APS.. Literatura uzupełniająca: 1. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN. 2. Bobkowicz-Lewartowska L., (2011). Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Harmonia. Gdańsk 2011 3. Maciarz A. Z.Janiszewska-Nieścioruk,H. Ochonczenko., (2001) (red) Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym. Zielona Góra. 4. Pisula E., (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa: wyd. UW. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: wykład - 15 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa2daf31626bc43f2837993b69c7afe3d%40thread.tacv2/conversations?groupId=19ebdc0c-210c-4485-8698-0cd0673624c0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Kod zespołu: 8mvdgvt liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 Liczba punktów ETCS - 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.