Pedagogika specjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2F-PES |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika specjalna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna (zarys historii pedagogiki specjalnej na ziemiach polskich jako dyscypliny praktycznej i naukowej; cechy charakterystyczne współczesnej pedagogiki specjalnej, nazewnictwo i terminologia; miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk i jej interdyscyplinarne powiązania z medycyną, psychologią i prawem; podmiot i przedmiot pedagogiki specjalnej). - Człowiek z niepełnosprawnością (niepełnosprawność w definicjach; modele niepełnosprawności; przyczyny niepełnosprawności; stadia procesu przystosowania się do niepełnosprawności; sytuacja człowieka z niepełnosprawnością i jakość życia; niepełnosprawność w świetle stereotypów społecznych; integracja społeczna osób z niepełnosprawnością). - Proces rehabilitacji kompleksowej - charakterystyka zagadnienia (proces rehabilitacji w definicjach; cele rehabilitacji; rodzaje rehabilitacji: lecznicza, psychologiczna, pedagogiczna, zawodowa, społeczna; podstawy prawne procesu rehabilitacji). - Niepełnosprawność w rodzinie (charakterystyka modelu rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym; sytuacja rodzeństwa dziecka z niepełnosprawnością). - Organizacja procesu kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce - system segregacyjny a system włączający - Wybrane metody pracy pedagoga specjalnego. - Andragogika i gerontologia specjalna - dorosłość i wiek podeszły w sytuacji niepełnosprawności. - Analiza poszczególnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej - wybrane zagadnienia z pedagogiki osób niewidomych i słabowidzących, niesłyszących i słabosłyszących, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób zaburzeniami ze spektrum autyzmu, osób nieprzystosowanych społecznie |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada usystematyzowany zasób terminologiczny z zakresu pedagogiki specjalnej rozszerzony o terminy stosowane w naukach humanistycznych i społecznych Ma uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej powiązaniu z naukami humanistycznymi, społecznymi i medycznymi Ma uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię i podstawy teoretyczne Ma usystematyzowaną, pogłębioną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej oraz metodologicznej pedagogiki i pedagogiki specjalnej; zna różne podejścia metodologiczne oraz rozumie konieczność prowadzenia badań interdyscyplinarnych Umiejętności Posiada umiejętność spójnego, precyzyjnego i rozbudowanego wypowiadania się w mowie i piśmie oraz formułowania konstruktywnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień z pedagogiki specjalnej, wykorzystując różne ujęcia teoretyczne z dorobku pedagogiki specjalnej, jak i innych nauk humanistycznych i społecznych Kompetencje społeczne Docenia bogatą tradycję i dorobek pedagogiki specjalnej oraz utożsamia się z jej wartościami, celami i zadaniami |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Szczupał | |
Prowadzący grup: | Bernadeta Szczupał | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin w formie testu końcowego (pytania otwarte i zamknięte) w dniu 15.06.2021r. o godz. 15.30. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna (zarys historii pedagogiki specjalnej na ziemiach polskich jako dyscypliny praktycznej i naukowej; cechy charakterystyczne współczesnej pedagogiki specjalnej, nazewnictwo i terminologia; miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk i jej interdyscyplinarne powiązania z medycyną, psychologią i prawem; podmiot i przedmiot pedagogiki specjalnej). - Człowiek z niepełnosprawnością (niepełnosprawność w definicjach; modele niepełnosprawności; przyczyny niepełnosprawności; stadia procesu przystosowania się do niepełnosprawności; sytuacja człowieka z niepełnosprawnością i jakość życia; niepełnosprawność w świetle stereotypów społecznych; integracja społeczna osób z niepełnosprawnością). - Proces rehabilitacji kompleksowej - charakterystyka zagadnienia (proces rehabilitacji w definicjach; cele rehabilitacji; rodzaje rehabilitacji: lecznicza, psychologiczna, pedagogiczna, zawodowa, społeczna; podstawy prawne procesu rehabilitacji). - Niepełnosprawność w rodzinie (charakterystyka modelu rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym; sytuacja rodzeństwa dziecka z niepełnosprawnością). - Organizacja procesu kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce - system segregacyjny a system włączający - Wybrane metody pracy pedagoga specjalnego. - Andragogika i gerontologia specjalna - dorosłość i wiek podeszły w sytuacji niepełnosprawności. - Analiza poszczególnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej - wybrane zagadnienia z pedagogiki osób niewidomych i słabowidzących, niesłyszących i słabosłyszących, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób zaburzeniami ze spektrum autyzmu, osób nieprzystosowanych społec |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". Chrzanowska I. , Szumski G., (red.), (2019). Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Wydawnictwo FRSE. Dykcik, W. (red.). (2009). Pedagogika specjalna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B. i in., (2018). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls". Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S. A. Literatura uzupełniająca: Aksman J., Zinkiewicz B. (red.), (2019). Inkluzja wybrane aspekty w teorii i praktyce pedagogicznej. Kraków: Towarzystwo Naukowe „Societas Vistulana”. Obuchowska, I. (red.). (2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne S.A. Olechowska A., (2019). Specjalne potrzeby edukacyjne w urzędowym dyskursie pedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Podgórska-Jachnik D. (red.), (2009). Problemy rzecznictwa i reprezentacji osób niepełnosprawnych. Łódź: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi. Sahaj, T. (2013). Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych. Skibska J. (red.), (2014). Wspieranie rozwoju małego dziecka. Bielsko Biała: Wydawnictwo Naukowe ATH. Szczepkowska K. (2019), Współpraca z rodzicami czyli jak rozmawiać o edukacji włączającej, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2019 Trochimiak B., Wolan-Nowakowska M. (red.),(2017) Zatrudnienie wspomagane szansą na samodzielność osób z niepełnosprawności. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej Zaorska, M. (2015). Niepełnosprawność sprzężona: wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls". Zima- Parjaszewska M., Abramowska B., E.,(red.), (2017). Asystent osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik metodyczny dla profesjonalistów. Warszawa: Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną. |
|
Uwagi: |
Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a04b252a82ef4426b96f41518d9076a74%40thread.tacv2/conversations?groupId=a54064d7-5343-4f51-ab20-dbf64b5675fb&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wałachowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wałachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia realizowanych przez przedmiot 1. Egzamin w formie testu wielokrotnego wyboru (Egzamin „0” – 13.06.2021 r. – termin obowiązkowy dla wszystkich studentów; Egzamin „1” – 03.07.2021 r. g. 9.00-10.00 – termin obowiązkowy dla osób, które nie zaliczyły testu; formularz testowy zostanie udostępniony poprzez aplikację Forms). 2. Recenzja artykułu naukowego dotyczącego problematyki z zakresu współczesnych problemów pedagogiki specjalnej (termin przesłania recenzji na adres mwalachowska@aps.edu.pl - 28.03.2021 r.) Zawartość recenzji: - forma i objętość pracy: czcionka Times New Roman, 12 pkt., interlinia 1,5, tekst - wyjustowany, minimum 1800-2000 znaków ze spacjami (strona A4), - opis bibliograficzny artykułu (autor, tytuł artykułu, tytuł czasopisma, numer czasopisma, rok wydania czasopisma, numery stron artykułu), - przedstawienie treści artykułu (skrót), - recenzja (własna opinia na temat przeczytanych treści). Proponowane czasopisma naukowe (recenzja wybranego artykułu): "Człowiek Niepełnosprawność Społeczeństwo" (dostęp: http://www.cns.aps.edu.pl/wydania-archiwalne.aspx) "Problemy Edukacji Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych" (dostęp: IBUK Libra) "Forum Pedagogiczne" (dostęp: https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/fp/issue/archive) "Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki specjalnej" (dostęp: https://niepelnosprawnosc.ug.edu.pl/archiwum.html) "Kultura i Edukacja" (dostęp: http://www.kultura-i-edukacja.pl/ojs/index.php?journal=kie&page=issue&op=archive „Kwartalnik Niepełnosprawność” (dostęp: http://kn.pfron.org.pl/kn/poprzednie-numery) |
|
Pełny opis: |
Opis szczegółowych treści programowych Wykład 1 (termin: 06.03.) Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Kierunki zmian we współczesnej polskiej pedagogice specjalnej. • historyczne początki polskiej pedagogiki specjalnej • pedagogika specjalna w systemie nauk • interdyscyplinarne związki pedagogiki specjalnej (medycyna, psychologia, prawo) • specyficzny system pedagogiki specjalnej (subdyscypliny) • terminologia w pedagogice specjalnej • kierunki zmian we współczesnej pedagogice specjalnej Wykład 2 (termin: 06.03./20.03.) Sytuacja człowieka z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste problemy osób z wybranymi rodzajami niepełnosprawności. • wizerunek niepełnosprawności na przestrzeni dziejów • pojęcie niepełnosprawności (definicja: biologiczna i prawna; biopsychospołeczny model niepełnosprawności) • orzecznictwo w obszarze niepełnosprawności • przyczyny niepełnosprawności • niepełnosprawność w ujęciu psychologicznym • jakość życia osób niepełnosprawnych • obszary wykluczenia społecznego / warunki integracji społecznej Wykład 3 (termin: 20.03./27.03.) Postawy społeczne wobec choroby i niepełnosprawności. Potrzeby osób z niepełnosprawnością. • choroba / niepełnosprawność / piętno / teoria piętna • piętno choroby psychicznej • piętno choroby dermatologicznej Wykład 4 (27.03./28.03.) Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym – ojcostwo, macierzyństwo, sytuacja rodzeństwa. • niepełnosprawność w rodzinie / model rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym • rodzicielstwo (macierzyństwo, ojcostwo) / braterstwo w rodzinie specjalnej • cele wychowania dziecka niepełnosprawnego w rodzinie (niepełnosprawność wzroku, autyzm, choroba przewlekła) • rola pedagoga specjalnego wobec rodzicielstwa naznaczonego niepełnosprawnością Wykład 5 (28.03./30.05.) Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – organizacja systemu, raport dostępności, przykłady zastosowania • wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – znaczenie terminu / podstawa prawna • etapy postępowania terapeutycznego / zadania zespołu terapeutycznego • charakterystyka prawidłowego rozwoju dziecka w wieku 0-6 lat • wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim – charakterystyka • wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku • wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – raport dostępności Wykład 6 (30.05./13.06.) Uczeń ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi w systemie kształcenia • istota kształcenia specjalnego / transformacja w obrębie kształcenia specjalnego • typy systemów kształcenia • system orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego • organizacyjne formy kształcenia specjalnego (szkolnictwo specjalne, integracyjne, nauczanie indywidualne, edukacja włączająca) Wykład 7 (13.06.) Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży – identyfikowanie i sposoby ich zaspokajania • pojęcie „specjalnych potrzeb edukacyjnych” / uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi • polskie prawo oświatowe a specjalne potrzeby edukacyjne uczniów • specjalna organizacja nauki / metod dydaktycznych / IPET / WOPFU • specjalne potrzeby edukacyjne ucznia po przebytej traumie Wykład 8 (13.06.) Współczesne problemy geragogiki specjalnej. Osoba starsza jako wartość w rodzinie. • niepełnosprawność osób starzejących się • geragogika specjalna: definicja pojęcia, cele • jakość życia seniorów – formy opieki i pomocy • osoba starsza w rodzinie – znaczenie łączności międzypokoleniowej |
|
Literatura: |
Spis literatury obowiązkowej i uzupełniającej Wykład 1 (termin: 06.03.) Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Kierunki zmian we współczesnej polskiej pedagogice specjalnej. Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Wydawnictwo IMPULS. (IBUK Libra) (1.1. Pedagogika specjalna a medycyna; 1.2. Pedagogika specjalna a psychologia; 1.3. Pedagogika specjalna a prawo; 1.5. Terminologiczne ustalenia, terminologiczne kontrowersje – wokół pojęcia „niepełnosprawność”) Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej. Kraków: Wydawnictwo Impuls, s. 9-34; s. 37-58; s. 59-84. (IBUK Libra) (Rozdział 1. Tożsamość pedagogiki specjalnej jako nauki; Rozdział 2. Systematyka w pedagogice specjalnej; Rozdział 3. Pedagogika specjalna w perspektywie historycznej) Wykład 2 (termin: 06.03./20.03.) Sytuacja człowieka z niepełnosprawnością. Wspólne i swoiste problemy osób z wybranymi rodzajami niepełnosprawności. Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Wydawnictwo IMPULS. (IBUK Libra) (Rozdział 2. O podmiocie pedagogiki specjalnej – klasyczne ujęcia głównych rodzajów niepełnosprawności) Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej. Kraków: Wydawnictwo Impuls, s. 117-134. (IBUK Libra) (Rozdział 5. Człowiek z niepełnosprawnością) Wykład 3 (termin: 20.03./27.03.) Postawy społeczne wobec choroby i niepełnosprawności. Potrzeby osób z niepełnosprawnością. Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Wydawnictwo IMPULS. (IBUK Libra) (1.4. Pedagogika specjalna a socjologia – wybrane problemy) Wykład 4 (27.03./28.03.) Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym – ojcostwo, macierzyństwo, sytuacja rodzeństwa. Obuchowska, I. (red.) (2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie: praca zbiorowa. Warszawa: WSiP. Strączek, K. (2016). Mamy z innej planety: historie kobiet, które urodziły niepełnosprawne dziecko. Kraków: Wydawnictwo Znak. Szarkowicz, D. (2009). W poszukiwaniu sił … Osoba z niepełnosprawnością w rodzinie. W: D. Baczała, J.J. Błeszyński, M. Zaorska (red.), Osoba z niepełnosprawnością – opieka, terapia, wsparcie. (s. 115-124). Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK. (IBUK Libra) Wykład 5 (28.03./30.05.) Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – organizacja systemu, raport dostępności, przykłady zastosowania Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Wydawnictwo IMPULS. (IBUK Libra) (4.1. Wczesne wspomaganie rozwoju a niepełnosprawność) Gładyszewska-Cylulko, J. (2014). Postępowanie terapeutyczno-wychowawcze wobec dziecka niepełnosprawnego wzrokowo. W: B. Cytowska, B. Winczura (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. (s. 336-355). Kraków: Wydawnictwo „Impuls”. (IBUK Libra) Drzazga, A. (2014). Wczesna interwencja terapeutyczna u dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym za pomocą systemu nauczania kierowanego Petö. W: B. Cytowska, B. Winczura (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. (s. 407-414). Kraków: Wydawnictwo „Impuls”. (IBUK Libra) Wykład 6 (30.05./13.06.) Uczeń ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi w systemie kształcenia Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Wydawnictwo IMPULS. (IBUK Libra) (4.4. Osoba z niepełnosprawnością w różnych formach edukacji – między segregacją a włączaniem) Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN, s. 25-31. (IBUK Libra) (Rozdział 2. Definicja specjalnych potrzeb edukacyjnych i rodzajów specjalnego wsparcia edukacyjnego) Wykład 7 (13.06.) Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży – identyfikowanie i sposoby ich zaspokajania Zaremba, L. (2014). Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży. Identyfikowanie SPR i SPE oraz sposoby ich zaspokajania. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. (dostęp: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/671/identyfikowanie+spe_spr.pdf) Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN, s. 77-88. (IBUK Libra) (Rozdział 7. Niepełnosprawność intelektualna) Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN, s. 281-292. (IBUK Libra) (Rozdział 17. Autyzm) Wykład 8 (13.06.) Współczesne problemy geragogiki specjalnej. Osoba starsza jako wartość w rodzinie. Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Wydawnictwo IMPULS. (IBUK Libra) (5.4. Starość osób z niepełnosprawnością – wyzwanie dla pedagogiki specjalnej) Wałachowska, M. (2018). Osoba starsza jako wartość w rodzinie. W: M. Kilian, E. Śmiechowska-Petrovskij (red.), Niepełnosprawność w okresie późnej dorosłości. (s. 369-392). Kraków: Wydawnictwo Impuls. (Biblioteka APS) |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia Formą kształcenia w okresie zawieszenia zajęć w trybie stacjonarnym jest edukacja zdalna z wykorzystaniem następujących narzędzi komunikacji elektronicznej: - aplikacja MS Teams (terminy wykładów w czasie rzeczywistym: 06.03. g. 12.10-14.50; 20.03. g. 10.30-12.55; 27.03. g. 10.30-12.55; 28.03. g. 10.30-12.55; 30.05. g. 15.45-18.10; 13.06. g. 10.30-12.55); - aplikacja Forms (test egzaminacyjny sprawdzający wiedzę z zakresu przedmiotu – terminy: Egzamin „0” – 13.06.2021 r. – termin obowiązkowy dla wszystkich studentów; Egzamin „1” – 03.07.2021 r. g. 9.00-10.00 – termin obowiązkowy dla osób, które nie zaliczyły testu w terminie „0”); Uwaga: Linki do testów zostaną przesłane na dzień przed egzaminem na indywidualne adresy USOSmail osób biorących udział w zajęciach. - platforma IBUK Libra (elektroniczna biblioteka z zasobem książek i artykułów naukowych; dostęp poprzez stronę internetową Biblioteki APS); - poczta USOSmail i APSmail, czat Teams (indywidualny kontakt z wykładowcą: dyżur studia stacjonarne: wtorek g. 11.30-12.30, środa g. 9.30-10.30; dyżur studia niestacjonarne: 13.03. g. 10.30-11.30, 08.05. g. 10.30-11.30; adres do korespondencji: mwalachowska@aps.edu.pl). Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych – 18 godz. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć – 10 godz. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia – 30 godz. liczba godzin przeznaczona na inne zadania – 10 godz. sumaryczna liczba godzin – 68 godz. Link do kanału grupy wykładowej: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5dd1e3a989c644af9bc04f6d0c51193e%40thread.tacv2/conversations?groupId=fd1136c9-ed17-40ca-beea-0e4b7463d56d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Kod zespołu na Teams (umożliwia bezpośrednie dołączenie do zespołu): qb95dbm Kontakt do wykładowcy: mwalachowska@aps.edu.pl |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Szczupał | |
Prowadzący grup: | Bernadeta Szczupał | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia - egzamin w formie testu końcowego (pytania jednokrotnego wyboru i pytania otwarte). |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna (zarys historii pedagogiki specjalnej na ziemiach polskich jako dyscypliny praktycznej i naukowej; cechy charakterystyczne współczesnej pedagogiki specjalnej, nazewnictwo i terminologia; miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk i jej interdyscyplinarne powiązania z medycyną, psychologią i prawem; podmiot i przedmiot pedagogiki specjalnej). - Człowiek z niepełnosprawnością (niepełnosprawność w definicjach; modele niepełnosprawności; przyczyny niepełnosprawności; stadia procesu przystosowania się do niepełnosprawności; sytuacja człowieka z niepełnosprawnością i jakość życia; niepełnosprawność w świetle stereotypów społecznych; integracja społeczna osób z niepełnosprawnością). - Proces rehabilitacji kompleksowej - charakterystyka zagadnienia (proces rehabilitacji w definicjach; cele rehabilitacji; rodzaje rehabilitacji: lecznicza, psychologiczna, pedagogiczna, zawodowa, społeczna; podstawy prawne procesu rehabilitacji). - Funkcjonowanie rodzin z osobami niepełnosprawnymi: sytuacja rodziców i rodzeństwa dziecka z niepełnosprawnością; sytuacja rodziców z niepełnosprawnością. - Organizacja procesu kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce - system segregacyjny a system włączający - Wybrane metody pracy pedagoga specjalnego. - Andragogika i gerontologia specjalna - dorosłość i wiek podeszły w sytuacji niepełnosprawności. - Analiza poszczególnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej - wybrane zagadnienia z pedagogiki osób niewidomych i słabowidzących, niesłyszących i słabosłyszących, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób zaburzeniami ze spektrum autyzmu, osób nieprzystosowanych społecznie. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". Chrzanowska I. , Szumski G., (red.), (2019). Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Wydawnictwo FRSE. Dykcik, W. (red.). (2009). Pedagogika specjalna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B. i in., (2018). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls". Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S. A. Literatura uzupełniająca: Aksman J., Zinkiewicz B. (red.), (2019). Inkluzja wybrane aspekty w teorii i praktyce pedagogicznej. Kraków: Towarzystwo Naukowe „Societas Vistulana”. Obuchowska, I. (red.). (2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne S.A. Olechowska A., (2019). Specjalne potrzeby edukacyjne w urzędowym dyskursie pedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Podgórska-Jachnik D. (red.), (2009). Problemy rzecznictwa i reprezentacji osób niepełnosprawnych. Łódź: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi. Sahaj, T. (2013). Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych. Skibska J. (red.), (2014). Wspieranie rozwoju małego dziecka. Bielsko Biała: Wydawnictwo Naukowe ATH. Szczepkowska K. (2019), Współpraca z rodzicami czyli jak rozmawiać o edukacji włączającej, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2019 Trochimiak B., Wolan-Nowakowska M. (red.),(2017) Zatrudnienie wspomagane szansą na samodzielność osób z niepełnosprawności. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej Zaorska, M. (2015). Niepełnosprawność sprzężona: wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls". Zima- Parjaszewska M., Abramowska B., E.,(red.), (2017). Asystent osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik metodyczny dla profesjonalistów. Warszawa: Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną. |
|
Uwagi: |
Link do zespołu grupy wykładowej na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aQEgi-j6jhgq4ydBTXGBtPI_iX2olr_wqSwdpUd9nBrg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9167c0c1-96a2-4ee3-857c-65c97fbb0521&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: wykład konwencjonalny, wykorzystanie technik audiowizualnych (prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy, film), klasyczna metoda problemowa (praca z tekstem i innymi najnowszymi źródłami informacji), E-learning, wykład online za pomocą Teams Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe (wykłady) - 30 godzin przygotowanie do zajęć - 20 godzin przygotowanie do egzaminu - 30 godzin sumaryczna liczba godzin – 80 godzin ECTS - 3 punkty |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Wereszka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Wereszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin w formie testu końcowego (pytania otwarte i zamknięte) |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna (zarys historii pedagogiki specjalnej na ziemiach polskich jako dyscypliny praktycznej i naukowej; cechy charakterystyczne współczesnej pedagogiki specjalnej, nazewnictwo i terminologia; miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk i jej interdyscyplinarne powiązania z medycyną, psychologią i prawem; podmiot i przedmiot pedagogiki specjalnej). - Człowiek z niepełnosprawnością (niepełnosprawność w definicjach; modele niepełnosprawności; przyczyny niepełnosprawności; stadia procesu przystosowania się do niepełnosprawności; sytuacja człowieka z niepełnosprawnością i jakość życia; niepełnosprawność w świetle stereotypów społecznych; integracja społeczna osób z niepełnosprawnością). - Proces rehabilitacji kompleksowej - charakterystyka zagadnienia (proces rehabilitacji w definicjach; cele rehabilitacji; rodzaje rehabilitacji: lecznicza, psychologiczna, pedagogiczna, zawodowa, społeczna; podstawy prawne procesu rehabilitacji). - Niepełnosprawność w rodzinie (charakterystyka modelu rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym; sytuacja rodzeństwa dziecka z niepełnosprawnością). - Organizacja procesu kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce - system segregacyjny a system włączający - Wybrane metody pracy pedagoga specjalnego. - Andragogika i gerontologia specjalna - dorosłość i wiek podeszły w sytuacji niepełnosprawności. - Analiza poszczególnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej - wybrane zagadnienia z pedagogiki osób niewidomych i słabowidzących, niesłyszących i słabosłyszących, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób zaburzeniami ze spektrum autyzmu, osób nieprzystosowanych społec |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". Chrzanowska I. , Szumski G., (red.), (2019). Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Wydawnictwo FRSE. Dykcik, W. (red.). (2009). Pedagogika specjalna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B. i in., (2018). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls". Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S. A. Literatura uzupełniająca: Aksman J., Zinkiewicz B. (red.), (2019). Inkluzja wybrane aspekty w teorii i praktyce pedagogicznej. Kraków: Towarzystwo Naukowe „Societas Vistulana”. Obuchowska, I. (red.). (2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne S.A. Olechowska A., (2019). Specjalne potrzeby edukacyjne w urzędowym dyskursie pedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Podgórska-Jachnik D. (red.), (2009). Problemy rzecznictwa i reprezentacji osób niepełnosprawnych. Łódź: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi. Sahaj, T. (2013). Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych. Skibska J. (red.), (2014). Wspieranie rozwoju małego dziecka. Bielsko Biała: Wydawnictwo Naukowe ATH. Szczepkowska K. (2019), Współpraca z rodzicami czyli jak rozmawiać o edukacji włączającej, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2019 Trochimiak B., Wolan-Nowakowska M. (red.),(2017) Zatrudnienie wspomagane szansą na samodzielność osób z niepełnosprawności. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej Zaorska, M. (2015). Niepełnosprawność sprzężona: wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls". Zima- Parjaszewska M., Abramowska B., E.,(red.), (2017). Asystent osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik metodyczny dla profesjonalistów. Warszawa: Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną. |
|
Uwagi: |
Link do zespołu: |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Wereszka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Wereszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Egzamin w formie testu końcowego (pytania otwarte i zamknięte) |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna (zarys historii pedagogiki specjalnej na ziemiach polskich jako dyscypliny praktycznej i naukowej; cechy charakterystyczne współczesnej pedagogiki specjalnej, nazewnictwo i terminologia; miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk i jej interdyscyplinarne powiązania z medycyną, psychologią i prawem; podmiot i przedmiot pedagogiki specjalnej). - Człowiek z niepełnosprawnością (niepełnosprawność w definicjach; modele niepełnosprawności; przyczyny niepełnosprawności; stadia procesu przystosowania się do niepełnosprawności; sytuacja człowieka z niepełnosprawnością i jakość życia; niepełnosprawność w świetle stereotypów społecznych; integracja społeczna osób z niepełnosprawnością). - Proces rehabilitacji kompleksowej - charakterystyka zagadnienia (proces rehabilitacji w definicjach; cele rehabilitacji; rodzaje rehabilitacji: lecznicza, psychologiczna, pedagogiczna, zawodowa, społeczna; podstawy prawne procesu rehabilitacji). - Niepełnosprawność w rodzinie (charakterystyka modelu rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym; sytuacja rodzeństwa dziecka z niepełnosprawnością). - Organizacja procesu kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce - system segregacyjny a system włączający - Wybrane metody pracy pedagoga specjalnego. - Andragogika i gerontologia specjalna - dorosłość i wiek podeszły w sytuacji niepełnosprawności. - Analiza poszczególnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej - wybrane zagadnienia z pedagogiki osób niewidomych i słabowidzących, niesłyszących i słabosłyszących, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób zaburzeniami ze spektrum autyzmu, osób nieprzystosowanych społec |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". Chrzanowska I. , Szumski G., (red.), (2019). Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Wydawnictwo FRSE. Dykcik, W. (red.). (2009). Pedagogika specjalna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B. i in., (2018). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls". Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S. A. Literatura uzupełniająca: Aksman J., Zinkiewicz B. (red.), (2019). Inkluzja wybrane aspekty w teorii i praktyce pedagogicznej. Kraków: Towarzystwo Naukowe „Societas Vistulana”. Obuchowska, I. (red.). (2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne S.A. Olechowska A., (2019). Specjalne potrzeby edukacyjne w urzędowym dyskursie pedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Podgórska-Jachnik D. (red.), (2009). Problemy rzecznictwa i reprezentacji osób niepełnosprawnych. Łódź: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi. Sahaj, T. (2013). Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych. Skibska J. (red.), (2014). Wspieranie rozwoju małego dziecka. Bielsko Biała: Wydawnictwo Naukowe ATH. Szczepkowska K. (2019), Współpraca z rodzicami czyli jak rozmawiać o edukacji włączającej, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2019 Trochimiak B., Wolan-Nowakowska M. (red.),(2017) Zatrudnienie wspomagane szansą na samodzielność osób z niepełnosprawności. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej Zaorska, M. (2015). Niepełnosprawność sprzężona: wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls". Zima- Parjaszewska M., Abramowska B., E.,(red.), (2017). Asystent osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik metodyczny dla profesjonalistów. Warszawa: Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: prezentacje,wykład Godziny kontaktowe , wykład 18 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do zaliczenia 30 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.