Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań społecznych z elementami statystyki PC-2F-MSS
Wykład (WYK) Semestr letni 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0508b126f6524f5b9df47894923aeeea%40thread.tacv2/conversations?groupId=d3b5df64-0495-4447-abb3-b0f6568f138f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008

S. Bedyńska, M. Cypryańska, M. (red) „Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego”, Wydawnictwo Akademickie Sedno Spółka z.o.o., Warszawa 2013

J. Brzeziński – „Metodologia badań psychologicznych”, PWN, Warszawa 2007

P. Francuz, R. Mackiewicz „Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce: nie tylko dla psychologów”, Wydawnictwo KUL. 2007

A. Góralski (red) - „Metody badań pedagogicznych w zarysie”, Wyd. Universitas Rediviva. Warszawa 2009

A. Góralski - „Metody opisu i wnioskowanie statystycznego dla psychologów i pedagogów”, Wyd. PWN, Warszawa 1987

H.H. Kruger – „Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005

M. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006

T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001

K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008

B. Śliwerski – „Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych” t.2, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006

G. Wieczorkowska, J. Wierzbiński – „Statystyka. Analiza badań społecznych”, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2007

Efekty uczenia się:

Dobór testów do problemów badawczych

Umiejętność formułowania hipotez

Umiejętność obliczenia wartości testu statystycznego

Znajomość zasad testowania istotności statystycznej

Umiejętność wyciągania wniosków w oparciu o wyniki podstawowych analiz statystycznych (testy t-Studenta, korelacja)

Posługiwanie się pakietem statystycznym SPSS w stopniu podstawowym

Metody i kryteria oceniania:

- Test końcowy sprawdzający wiedzę z materiału z wykładów

- Punkty bonusowe z ćwiczeń i quizów z wykładów

Zakres tematów:

1. Powtórzenie opisu statystycznego dla zmiennych ilościowych

2. Standaryzacja wyników Z

3. Podstawy wnioskowanie statystycznego

3.1. Rozkład normalny i jego właściwości

3.2 Określenie prawdopodobieństwa w oparciu o rozkład empiryczny, rozkład teoretyczny i tablice rozkładu normalnego

3.3 Błąd standardowy i centralne twierdzenie graniczne

3.4 Formułowanie hipotez statystycznych

- hipoteza zero i alternatywna

- poziom istotności

- błędy I i II rodzaju

3.5 Dobór testu statystycznego

3.6 Testy statystyczne ich założenia

- Testy t-Studenta (dla prób niezależnych, dla prób zależnych, dla jednej próby)

- Test chi-kwadrat dla dwóch zmiennych (w SPSS)

- Test korelacji rangowej Spearmana (w SPSS)

- Test korelacji liniowej Pearsona (w SPSS)

Metody dydaktyczne:

- Prezentacja materiału w trybie synchronicznym (wykład) i w formie filmików instruktażowych przesłanym studentom

- Quizy online sprawdzające dotychczasowe wiadomości z zajęć

- Rozwiązywanie zadań na zajęciach

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 13:30 - 15:05, (sala nieznana)
Małgorzata Korko 155/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)