Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia kulturowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2F-AKU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antropologia kulturowa
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

WIEDZA

ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne podczas egzaminu ustnego.

UMIEJĘTNOŚCI

ocena umiejętności na podstawie odpowiedzi na pytanie problemowo-erudycyjne podczas egzaminu ustnego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

ocena kompetencji na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć; ze względu na wykładowy charakter zajęć ocena może być dokonana jedynie w sposób cząstkowy.

Przedmiot obejmuje zagadnienia związane z problematyką pedagogiki kultury wymagające pogłębionych studiów. Stąd istotny jest nakład pracy własnej studenta obejmującej nawet 90 godzi lektur i studiów. Oraz dług czas przygotowywania do egzaminu sięgający 30 godzin pracy.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Zagadnienia wstępne: prezentacja genezy antropologii kulturowej jako nauki, oraz problematyki kontekstów, z których wyrosła. Prezentacja głównych zjawisk myślenia protoantropologicznego. Antropologia kultury a antropologia biologiczna, społeczna i filozoficzna

- Prezentacja głównych orientacji teoretycznych na gruncie antropologii i natury konfliktów między nimi. Prezentacja obejmuje krótkie charakterystyki ewolucjonizmu i dyfuzjonizmu jako podstawowych orientacji prezentujących atrybutywne rozumienie kultury.

- Prezentacja głównych orientacji teoretycznych na gruncie antropologii i natury konfliktów między nimi. Prezentacja obejmuje krótkie charakterystyki szkoły Durkheima we Francji, brytyjskiego funkcjonalizmu, amerykańskiego psychokulturalizmu i kulturalizmu jako formuł reprezentujących dystrybutywne rozumienie kultury.

- Prezentacja głównych orientacji teoretycznych na gruncie antropologii i natury konfliktów między nimi. Prezentacja obejmuje krótkie charakterystyki strukturalizmu, neoewolucjonizmu, postmodernizmu i „spojrzenia z zewnątrz” jako formuł otwierających współczesny etap rozwoju antropologii kulturowej podkreślające najważniejsze płaszczyzny sporów i polemik między nimi.

- Prezentacja metodologii i głównych płaszczyzn badań antropologicznych. Główne zagadnienia metodologiczne antropologii kulturowej.

- Granice tradycyjnego obszaru badań antropologicznych i określające go problemy: kultura a natura, antropogeneza, epoki prahistorii, rewolucja neolityczna, cywilizacja jako zamknięcie tradycyjnego obszaru zainteresowań.

- Główne płaszczyzny badań społeczności pierwotnych: problematyka gospodarcza, rodzaje więzi społecznych, organizacja polityczna, myślenie pierwotne. Antropologia wobec wyzwań współczesności.

- Wykład-omawianie zagadnień teoretycznych, uzupełniają prezentacje multimedialne, 3 filmy popularnonaukowe ilustrujące zagadnienia programowe – "Szlachetny dzikus" –prezentujący sylwetkę i badania Bronisława Malinowskiego

- Człowiek z Flores czyli opowieść o ostatnich Hobbitach prezentujący problematykę antropogonezy

- Przerwany sen aborygenów prezentujący największą populację paleolityczną współczesnego świata - Aborygenów australijskich i ich zderzenie ze współczesnością

Literatura:

Literatura uzupełniająca:

1. (1999) C. Jencks, Kultura, tłum. J. Burszta, Zysk i S-ka, Poznań.

2. (2011) R. Deliège, Historia antropologii, Oficyna Naukowa, Warszawa.

3. (2008) A. Barnard, Antropologia, Zarys teorii i historii, PIW, Warszawa.

4. (2007) F. Barth, A. Ginrich, R. Parkin, S. Silverman, Antropologia. Jedna dyscyplina, cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, Wyd. UJ, Kraków.

5. (2007) E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper, Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii PWN, Warszawa.

6. (2006) E. Nowicka, Świat człowieka - świat kultury, PWN, Warszawa (wyd. VII).

7. (2009) P. C. Salzman, P.C.Rice, Myśleć jak antropolog, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

8. (2000) M. Hammersley, P. Atkinson, Metody badań terenowych, Zysk i S-ka, Poznań.

9. (2005) A. Appadurai, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Universitas, Kraków.

10. (1987) R. Girard, Kozioł ofiarny. Wydawnictwo Łódzkie, Łódź.

11. (2006) A. Ciążela, Zagadnienia antropologicznego i humanistycznego rozumienia kultury w pedagogice współczesnej. Niejednoznaczność opozycji /w:/Edukacja i kultura. Idea i realia interakcji, red. I. Wojnar, PAN. Kancelaria PAN. Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus”, Warszawa.

12. (2012) J.Gajda, Antropologia kulturowa. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, Impuls, Kraków.

13.(2014) F. Larson, Historia świata przez ścięte głowy opisana, Bellona, Warszawa

13. (2016) C. Wulf, Antropologia. Historia-kultura-filozofia, IFiS Pan, Warszawa

14. (2012)R. Darnton, Wielka masakra kotów. i inne epizody francuskiej historii kulturowej, wyd. Naukowe PWN, Warszawa

15. (2002) R. Rudgley, Alchemia kultury. Od opium do kawy, PIW, Warszawa

16.(2009) K. Popowicz, Lamarkizm społeczny a rasizm i eugenika we Francji, wyd UW Warszawa

17. (2010) V. Turner Proces rytualny, Struktura i antystruktura, PIW, Warszawa

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna podstawowe problemy wiążące się z zakresem teoretycznym i metodologicznym antropologii kulturowej

Zna i rozumie podstawowe fakty i stanowiska składające się na historię rozwoju antropologii kulturowej

Zna i rozumie specyfikę antropologii kulturowej jako dziedziny humanistyki

Zna i rozumie związki między antropologią a pedagogiką, zdaje sobie sprawę z konsekwencji jakie dla teorii i praktyki niesie perspektywa antropologiczna

Umiejętności

Potrafi operować zdobytą wiedzą wykorzystując ją do analizy konkretnych problemów

Potrafi interpretować zasadnicze problemy teoretyczne współczesnej antropologii kulturowej

Potrafi w sposób jasny i precyzyjny wypowiadać się i budować uzasadnienia dla obrony własnego stanowiska w kwestiach podstawowych dla własnej dyscypliny wykorzystując wiedzę z zakresu antropologii kulturowej

Kompetencje społeczne

Ma świadomość możliwości operowania zdobytą wiedzą wykorzystując ją do analizy konkretnych problemów

Interpretuje zasadnicze problemy współczesnej antropologii kulturowej w procesie formułowania dylematów moralnych związanych z wypełnianiem roli zawodowej

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny. Pytania opisowe. Z trzech pytań zdający odpowiada na dwa.

Egzamin obejmuje materiał z wykładu. Oceniany jest stopień znajomości materiału i umiejętność jego prezentacji.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student za pełne rozwinięcie tematów i wykazanie się pogłębionym zrozumieniem zagadnienia. Ocenę dobrą gdy przedstawia najistotniejsze aspekty zagadnień nie wszystkie z rozwijając ich w sposób pełny i wyczerpujący. Ocenę dostateczną za prezentację podstawowych zagadnień związanych z tematatami. Ocenę niedostateczną otrzymuje student nie prezentujący podstawowej wiedzy na wybrane tematy i popełniający oczywiste błędy rzeczowe.

Godziny kontaktowe wykład - 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć – zapoznanie z zaleconą literaturą - 30 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia - 30 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 ECTS

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Ciążela
Prowadzący grup: Andrzej Ciążela
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

WIEDZA

ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne podczas egzaminu ustnego.

UMIEJĘTNOŚCI

ocena umiejętności na podstawie odpowiedzi na pytanie problemowo-erudycyjne podczas egzaminu ustnego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

ocena kompetencji na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć; ze względu na wykładowy charakter zajęć ocena może być dokonana jedynie w sposób cząstkowy.

Przedmiot obejmuje zagadnienia związane z problematyką pedagogiki kultury wymagające pogłębionych studiów. Stąd istotny jest nakład pracy własnej studenta obejmującej nawet 90 godzi lektur i studiów. Oraz dług czas przygotowywania do egzaminu sięgający 30 godzin pracy.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Zagadnienia wstępne: prezentacja genezy antropologii kulturowej jako nauki, oraz problematyki kontekstów, z których wyrosła. Prezentacja głównych zjawisk myślenia protoantropologicznego. Antropologia kultury a antropologia biologiczna, społeczna i filozoficzna

- Prezentacja głównych orientacji teoretycznych na gruncie antropologii i natury konfliktów między nimi. Prezentacja obejmuje krótkie charakterystyki ewolucjonizmu i dyfuzjonizmu jako podstawowych orientacji prezentujących atrybutywne rozumienie kultury.

- Prezentacja głównych orientacji teoretycznych na gruncie antropologii i natury konfliktów między nimi. Prezentacja obejmuje krótkie charakterystyki szkoły Durkheima we Francji, brytyjskiego funkcjonalizmu, amerykańskiego psychokulturalizmu i kulturalizmu jako formuł reprezentujących dystrybutywne rozumienie kultury.

- Prezentacja głównych orientacji teoretycznych na gruncie antropologii i natury konfliktów między nimi. Prezentacja obejmuje krótkie charakterystyki strukturalizmu, neoewolucjonizmu, postmodernizmu i „spojrzenia z zewnątrz” jako formuł otwierających współczesny etap rozwoju antropologii kulturowej podkreślające najważniejsze płaszczyzny sporów i polemik między nimi.

- Prezentacja metodologii i głównych płaszczyzn badań antropologicznych. Główne zagadnienia metodologiczne antropologii kulturowej.

- Granice tradycyjnego obszaru badań antropologicznych i określające go problemy: kultura a natura, antropogeneza, epoki prahistorii, rewolucja neolityczna, cywilizacja jako zamknięcie tradycyjnego obszaru zainteresowań.

- Główne płaszczyzny badań społeczności pierwotnych: problematyka gospodarcza, rodzaje więzi społecznych, organizacja polityczna, myślenie pierwotne. Antropologia wobec wyzwań współczesności.

- Wykład-omawianie zagadnień teoretycznych, uzupełniają prezentacje multimedialne, 3 filmy popularnonaukowe ilustrujące zagadnienia programowe – "Szlachetny dzikus" –prezentujący sylwetkę i badania Bronisława Malinowskiego

- Człowiek z Flores czyli opowieść o ostatnich Hobbitach prezentujący problematykę antropogonezy

- Przerwany sen aborygenów prezentujący największą populację paleolityczną współczesnego świata - Aborygenów australijskich i ich zderzenie ze współczesnością

Literatura:

Literatura uzupełniająca:

1. (1999) C. Jencks, Kultura, tłum. J. Burszta, Zysk i S-ka, Poznań.

2. (2011) R. Deliège, Historia antropologii, Oficyna Naukowa, Warszawa.

3. (2008) A. Barnard, Antropologia, Zarys teorii i historii, PIW, Warszawa.

4. (2007) F. Barth, A. Ginrich, R. Parkin, S. Silverman, Antropologia. Jedna dyscyplina, cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, Wyd. UJ, Kraków.

5. (2007) E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper, Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii PWN, Warszawa.

6. (2006) E. Nowicka, Świat człowieka - świat kultury, PWN, Warszawa (wyd. VII).

7. (2009) P. C. Salzman, P.C.Rice, Myśleć jak antropolog, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

8. (2000) M. Hammersley, P. Atkinson, Metody badań terenowych, Zysk i S-ka, Poznań.

9. (2005) A. Appadurai, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Universitas, Kraków.

10. (1987) R. Girard, Kozioł ofiarny. Wydawnictwo Łódzkie, Łódź.

11. (2006) A. Ciążela, Zagadnienia antropologicznego i humanistycznego rozumienia kultury w pedagogice współczesnej. Niejednoznaczność opozycji /w:/Edukacja i kultura. Idea i realia interakcji, red. I. Wojnar, PAN. Kancelaria PAN. Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus”, Warszawa.

12. (2012) J.Gajda, Antropologia kulturowa. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, Impuls, Kraków.

13.(2014) F. Larson, Historia świata przez ścięte głowy opisana, Bellona, Warszawa

13. (2016) C. Wulf, Antropologia. Historia-kultura-filozofia, IFiS Pan, Warszawa

14. (2012)R. Darnton, Wielka masakra kotów. i inne epizody francuskiej historii kulturowej, wyd. Naukowe PWN, Warszawa

15. (2002) R. Rudgley, Alchemia kultury. Od opium do kawy, PIW, Warszawa

16.(2009) K. Popowicz, Lamarkizm społeczny a rasizm i eugenika we Francji, wyd UW Warszawa

17. (2010) V. Turner Proces rytualny, Struktura i antystruktura, PIW, Warszawa

Uwagi:

3 punkty ETCS

15 godzin kontaktowych + 60 godzin nakładu pracy własnej

Zajęcia odbywaja się od 25 kwietnia 2020. Z powodu zawieszenia zajęć akademickich w budynkach APS zajęcia realizowane są on-line.

Z powodu realizowania zajęć w postaci on-line Studenci otrzymują prezentacje i materiały audiowizualne oraz pytania dotyczące przesłanych materiałów drogą mailową. Drogą mailową mogą również zadawać pytania dotyczące zaprezentowanych zagadnień.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Ciążela
Prowadzący grup: Andrzej Ciążela
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

WIEDZA

ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne podczas egzaminu ustnego.

UMIEJĘTNOŚCI

ocena umiejętności na podstawie odpowiedzi na pytanie problemowo-erudycyjne podczas egzaminu ustnego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

ocena kompetencji na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć; ze względu na wykładowy charakter zajęć ocena może być dokonana jedynie w sposób cząstkowy.

Przedmiot obejmuje zagadnienia związane z problematyką pedagogiki kultury wymagające pogłębionych studiów. Stąd istotny jest nakład pracy własnej studenta obejmującej nawet 90 godzi lektur i studiów. Oraz dług czas przygotowywania do egzaminu sięgający 30 godzin pracy.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Zagadnienia wstępne: prezentacja genezy antropologii kulturowej jako nauki, oraz problematyki kontekstów, z których wyrosła. Prezentacja głównych zjawisk myślenia protoantropologicznego. Antropologia kultury a antropologia biologiczna, społeczna i filozoficzna

- Prezentacja głównych orientacji teoretycznych na gruncie antropologii i natury konfliktów między nimi. Prezentacja obejmuje krótkie charakterystyki ewolucjonizmu i dyfuzjonizmu jako podstawowych orientacji prezentujących atrybutywne rozumienie kultury.

- Prezentacja głównych orientacji teoretycznych na gruncie antropologii i natury konfliktów między nimi. Prezentacja obejmuje krótkie charakterystyki szkoły Durkheima we Francji, brytyjskiego funkcjonalizmu, amerykańskiego psychokulturalizmu i kulturalizmu jako formuł reprezentujących dystrybutywne rozumienie kultury.

- Prezentacja głównych orientacji teoretycznych na gruncie antropologii i natury konfliktów między nimi. Prezentacja obejmuje krótkie charakterystyki strukturalizmu, neoewolucjonizmu, postmodernizmu i „spojrzenia z zewnątrz” jako formuł otwierających współczesny etap rozwoju antropologii kulturowej podkreślające najważniejsze płaszczyzny sporów i polemik między nimi.

- Prezentacja metodologii i głównych płaszczyzn badań antropologicznych. Główne zagadnienia metodologiczne antropologii kulturowej.

- Granice tradycyjnego obszaru badań antropologicznych i określające go problemy: kultura a natura, antropogeneza, epoki prahistorii, rewolucja neolityczna, cywilizacja jako zamknięcie tradycyjnego obszaru zainteresowań.

- Główne płaszczyzny badań społeczności pierwotnych: problematyka gospodarcza, rodzaje więzi społecznych, organizacja polityczna, myślenie pierwotne. Antropologia wobec wyzwań współczesności.

- Wykład-omawianie zagadnień teoretycznych, uzupełniają prezentacje multimedialne, 3 filmy popularnonaukowe ilustrujące zagadnienia programowe – "Szlachetny dzikus" –prezentujący sylwetkę i badania Bronisława Malinowskiego

- Człowiek z Flores czyli opowieść o ostatnich Hobbitach prezentujący problematykę antropogonezy

- Przerwany sen aborygenów prezentujący największą populację paleolityczną współczesnego świata - Aborygenów australijskich i ich zderzenie ze współczesnością

Literatura:

Literatura uzupełniająca:

1. (1999) C. Jencks, Kultura, tłum. J. Burszta, Zysk i S-ka, Poznań.

2. (2011) R. Deliège, Historia antropologii, Oficyna Naukowa, Warszawa.

3. (2008) A. Barnard, Antropologia, Zarys teorii i historii, PIW, Warszawa.

4. (2007) F. Barth, A. Ginrich, R. Parkin, S. Silverman, Antropologia. Jedna dyscyplina, cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, Wyd. UJ, Kraków.

5. (2007) E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper, Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii PWN, Warszawa.

6. (2006) E. Nowicka, Świat człowieka - świat kultury, PWN, Warszawa (wyd. VII).

7. (2009) P. C. Salzman, P.C.Rice, Myśleć jak antropolog, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

8. (2000) M. Hammersley, P. Atkinson, Metody badań terenowych, Zysk i S-ka, Poznań.

9. (2005) A. Appadurai, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Universitas, Kraków.

10. (1987) R. Girard, Kozioł ofiarny. Wydawnictwo Łódzkie, Łódź.

11. (2006) A. Ciążela, Zagadnienia antropologicznego i humanistycznego rozumienia kultury w pedagogice współczesnej. Niejednoznaczność opozycji /w:/Edukacja i kultura. Idea i realia interakcji, red. I. Wojnar, PAN. Kancelaria PAN. Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus”, Warszawa.

12. (2012) J.Gajda, Antropologia kulturowa. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, Impuls, Kraków.

13.(2014) F. Larson, Historia świata przez ścięte głowy opisana, Bellona, Warszawa

13. (2016) C. Wulf, Antropologia. Historia-kultura-filozofia, IFiS Pan, Warszawa

14. (2012)R. Darnton, Wielka masakra kotów. i inne epizody francuskiej historii kulturowej, wyd. Naukowe PWN, Warszawa

15. (2002) R. Rudgley, Alchemia kultury. Od opium do kawy, PIW, Warszawa

16.(2009) K. Popowicz, Lamarkizm społeczny a rasizm i eugenika we Francji, wyd UW Warszawa

17. (2010) V. Turner Proces rytualny, Struktura i antystruktura, PIW, Warszawa

Uwagi:

3 punkty ETCS

15 godzin kontaktowych + 60 godzin nakładu pracy własnej

Zajęcia odbywaja się od 25 kwietnia 2020. Z powodu zawieszenia zajęć akademickich w budynkach APS zajęcia realizowane są on-line.

Z powodu realizowania zajęć w postaci on-line Studenci otrzymują prezentacje i materiały audiowizualne oraz pytania dotyczące przesłanych materiałów drogą mailową. Drogą mailową mogą również zadawać pytania dotyczące zaprezentowanych zagadnień.

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a10ed73457f7a4488b400407cd0a0139e%40thread.tacv2/conversations?groupId=0b4aff2a-6342-4d1d-b6a5-5935209ebd94&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Ciążela
Prowadzący grup: Andrzej Ciążela
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

WIEDZA

ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne podczas egzaminu ustnego.

UMIEJĘTNOŚCI

ocena umiejętności na podstawie odpowiedzi na pytanie problemowo-erudycyjne podczas egzaminu ustnego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

ocena kompetencji na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć; ze względu na wykładowy charakter zajęć ocena może być dokonana jedynie w sposób cząstkowy.

Przedmiot obejmuje zagadnienia związane z problematyką pedagogiki kultury wymagające pogłębionych studiów. Stąd istotny jest nakład pracy własnej studenta obejmującej nawet 90 godzi lektur i studiów. Oraz dług czas przygotowywania do egzaminu sięgający 30 godzin pracy.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Zagadnienia wstępne: prezentacja genezy antropologii kulturowej jako nauki, oraz problematyki kontekstów, z których wyrosła. Prezentacja głównych zjawisk myślenia protoantropologicznego. Antropologia kultury a antropologia biologiczna, społeczna i filozoficzna

- Prezentacja głównych orientacji teoretycznych na gruncie antropologii i natury konfliktów między nimi. Prezentacja obejmuje krótkie charakterystyki ewolucjonizmu i dyfuzjonizmu jako podstawowych orientacji prezentujących atrybutywne rozumienie kultury.

- Prezentacja głównych orientacji teoretycznych na gruncie antropologii i natury konfliktów między nimi. Prezentacja obejmuje krótkie charakterystyki szkoły Durkheima we Francji, brytyjskiego funkcjonalizmu, amerykańskiego psychokulturalizmu i kulturalizmu jako formuł reprezentujących dystrybutywne rozumienie kultury.

- Prezentacja głównych orientacji teoretycznych na gruncie antropologii i natury konfliktów między nimi. Prezentacja obejmuje krótkie charakterystyki strukturalizmu, neoewolucjonizmu, postmodernizmu i „spojrzenia z zewnątrz” jako formuł otwierających współczesny etap rozwoju antropologii kulturowej podkreślające najważniejsze płaszczyzny sporów i polemik między nimi.

- Prezentacja metodologii i głównych płaszczyzn badań antropologicznych. Główne zagadnienia metodologiczne antropologii kulturowej.

- Granice tradycyjnego obszaru badań antropologicznych i określające go problemy: kultura a natura, antropogeneza, epoki prahistorii, rewolucja neolityczna, cywilizacja jako zamknięcie tradycyjnego obszaru zainteresowań.

- Główne płaszczyzny badań społeczności pierwotnych: problematyka gospodarcza, rodzaje więzi społecznych, organizacja polityczna, myślenie pierwotne. Antropologia wobec wyzwań współczesności.

- Wykład-omawianie zagadnień teoretycznych, uzupełniają prezentacje multimedialne, 3 filmy popularnonaukowe ilustrujące zagadnienia programowe – "Szlachetny dzikus" –prezentujący sylwetkę i badania Bronisława Malinowskiego

- Człowiek z Flores czyli opowieść o ostatnich Hobbitach prezentujący problematykę antropogonezy

- Przerwany sen aborygenów prezentujący największą populację paleolityczną współczesnego świata - Aborygenów australijskich i ich zderzenie ze współczesnością

Literatura:

Literatura uzupełniająca:

1. (1999) C. Jencks, Kultura, tłum. J. Burszta, Zysk i S-ka, Poznań.

2. (2011) R. Deliège, Historia antropologii, Oficyna Naukowa, Warszawa.

3. (2008) A. Barnard, Antropologia, Zarys teorii i historii, PIW, Warszawa.

4. (2007) F. Barth, A. Ginrich, R. Parkin, S. Silverman, Antropologia. Jedna dyscyplina, cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, Wyd. UJ, Kraków.

5. (2007) E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper, Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii PWN, Warszawa.

6. (2006) E. Nowicka, Świat człowieka - świat kultury, PWN, Warszawa (wyd. VII).

7. (2009) P. C. Salzman, P.C.Rice, Myśleć jak antropolog, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

8. (2000) M. Hammersley, P. Atkinson, Metody badań terenowych, Zysk i S-ka, Poznań.

9. (2005) A. Appadurai, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Universitas, Kraków.

10. (1987) R. Girard, Kozioł ofiarny. Wydawnictwo Łódzkie, Łódź.

11. (2006) A. Ciążela, Zagadnienia antropologicznego i humanistycznego rozumienia kultury w pedagogice współczesnej. Niejednoznaczność opozycji /w:/Edukacja i kultura. Idea i realia interakcji, red. I. Wojnar, PAN. Kancelaria PAN. Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus”, Warszawa.

12. (2012) J.Gajda, Antropologia kulturowa. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, Impuls, Kraków.

13.(2014) F. Larson, Historia świata przez ścięte głowy opisana, Bellona, Warszawa

13. (2016) C. Wulf, Antropologia. Historia-kultura-filozofia, IFiS Pan, Warszawa

14. (2012)R. Darnton, Wielka masakra kotów. i inne epizody francuskiej historii kulturowej, wyd. Naukowe PWN, Warszawa

15. (2002) R. Rudgley, Alchemia kultury. Od opium do kawy, PIW, Warszawa

16.(2009) K. Popowicz, Lamarkizm społeczny a rasizm i eugenika we Francji, wyd UW Warszawa

17. (2010) V. Turner Proces rytualny, Struktura i antystruktura, PIW, Warszawa

Uwagi:

3 punkty ETCS

15 godzin kontaktowych + 60 godzin nakładu pracy własnej

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Godziny kontaktowe wykład - 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć – zapoznanie z zaleconą literaturą - 30 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia - 30 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 ECTS

Pełny opis:

- Zagadnienia wstępne: prezentacja genezy antropologii kulturowej jako nauki, oraz problematyki kontekstów, z których wyrosła.

Prezentacja głównych zjawisk myślenia protoantropologicznego. Antropologia kultury a antropologia biologiczna, społeczna i filozoficzna

- Prezentacja głównych orientacji teoretycznych na gruncie antropologii i natury konfliktów między nimi. Prezentacja obejmuje krótkie

charakterystyki ewolucjonizmu i dyfuzjonizmu jako podstawowych orientacji prezentujących atrybutywne rozumienie kultury.

- Prezentacja głównych orientacji teoretycznych na gruncie antropologii i natury konfliktów między nimi. Prezentacja obejmuje krótkie

charakterystyki szkoły Durkheima we Francji, brytyjskiego funkcjonalizmu, amerykańskiego psychokulturalizmu i kulturalizmu jako formuł

reprezentujących dystrybutywne rozumienie kultury.

- Prezentacja głównych orientacji teoretycznych na gruncie antropologii i natury konfliktów między nimi. Prezentacja obejmuje krótkie

charakterystyki strukturalizmu, neoewolucjonizmu, postmodernizmu i „spojrzenia z zewnątrz” jako formuł otwierających współczesny etap

rozwoju antropologii kulturowej podkreślające najważniejsze płaszczyzny sporów i polemik między nimi.

- Prezentacja metodologii i głównych płaszczyzn badań antropologicznych. Główne zagadnienia metodologiczne antropologii kulturowej.

- Granice tradycyjnego obszaru badań antropologicznych i określające go problemy: kultura a natura, antropogeneza, epoki prahistorii,

rewolucja neolityczna, cywilizacja jako zamknięcie tradycyjnego obszaru zainteresowań.

- Główne płaszczyzny badań społeczności pierwotnych: problematyka gospodarcza, rodzaje więzi społecznych, organizacja polityczna,

myślenie pierwotne. Antropologia wobec wyzwań współczesności.

- Wykład-omawianie zagadnień teoretycznych, uzupełniają prezentacje multimedialne, 3 filmy popularnonaukowe ilustrujące zagadnienia

programowe – "Szlachetny dzikus" –prezentujący sylwetkę i badania Bronisława Malinowskiego

- Człowiek z Flores czyli opowieść o ostatnich Hobbitach prezentujący problematykę antropogonezy

- Przerwany sen aborygenów prezentujący największą populację paleolityczną współczesnego świata - Aborygenów australijskich i ich

zderzenie ze współczesnością

Literatura:

Literatura uzupełniająca:

1. (1999) C. Jencks, Kultura, tłum. J. Burszta, Zysk i S-ka, Poznań.

2. (2011) R. Deliège, Historia antropologii, Oficyna Naukowa, Warszawa.

3. (2008) A. Barnard, Antropologia, Zarys teorii i historii, PIW, Warszawa.

4. (2007) F. Barth, A. Ginrich, R. Parkin, S. Silverman, Antropologia. Jedna dyscyplina, cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i

amerykańska, Wyd. UJ, Kraków.

5. (2007) E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper, Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii PWN, Warszawa.

6. (2006) E. Nowicka, Świat człowieka - świat kultury, PWN, Warszawa (wyd. VII).

7. (2009) P. C. Salzman, P.C.Rice, Myśleć jak antropolog, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

8. (2000) M. Hammersley, P. Atkinson, Metody badań terenowych, Zysk i S-ka, Poznań.

9. (2005) A. Appadurai, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Universitas, Kraków.

10. (1987) R. Girard, Kozioł ofiarny. Wydawnictwo Łódzkie, Łódź.

11. (2006) A. Ciążela, Zagadnienia antropologicznego i humanistycznego rozumienia kultury w pedagogice współczesnej.

Niejednoznaczność opozycji /w:/Edukacja i kultura. Idea i realia interakcji, red. I. Wojnar, PAN. Kancelaria PAN. Komitet Prognoz „Polska

2000 Plus”, Warszawa.

12. (2012) J.Gajda, Antropologia kulturowa. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, Impuls, Kraków.

13.(2014) F. Larson, Historia świata przez ścięte głowy opisana, Bellona, Warszawa

13. (2016) C. Wulf, Antropologia. Historia-kultura-filozofia, IFiS Pan, Warszawa

14. (2012)R. Darnton, Wielka masakra kotów. i inne epizody francuskiej historii kulturowej, wyd. Naukowe PWN, Warszawa

15. (2002) R. Rudgley, Alchemia kultury. Od opium do kawy, PIW, Warszawa

16.(2009) K. Popowicz, Lamarkizm społeczny a rasizm i eugenika we Francji, wyd UW Warszawa

17. (2010) V. Turner Proces rytualny, Struktura i antystruktura, PIW, Warszawa

Uwagi:

Egzamin pisemny. Pytania opisowe. Z trzech pytań zdający odpowiada na dwa.

Egzamin obejmuje materiał z wykładu. Oceniany jest stopień znajomości materiału i umiejętność jego prezentacji.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student za pełne rozwinięcie tematów i wykazanie się pogłębionym zrozumieniem zagadnienia. Ocenę

dobrą gdy przedstawia najistotniejsze aspekty zagadnień nie wszystkie z rozwijając ich w sposób pełny i wyczerpujący. Ocenę

dostateczną za prezentację podstawowych zagadnień związanych z tematatami. Ocenę niedostateczną otrzymuje student nie

prezentujący podstawowej wiedzy na wybrane tematy i popełniający oczywiste błędy rzeczowe.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Ciążela
Prowadzący grup: Andrzej Ciążela
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

WIEDZA

ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne podczas egzaminu ustnego.

UMIEJĘTNOŚCI

ocena umiejętności na podstawie odpowiedzi na pytanie problemowo-erudycyjne podczas egzaminu ustnego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

ocena kompetencji na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć; ze względu na wykładowy charakter zajęć ocena może być dokonana jedynie w sposób cząstkowy.

Przedmiot obejmuje zagadnienia związane z problematyką pedagogiki kultury wymagające pogłębionych studiów. Stąd istotny jest nakład pracy własnej studenta obejmującej nawet 90 godzi lektur i studiów. Oraz dług czas przygotowywania do egzaminu sięgający 30 godzin pracy.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Zagadnienia wstępne: prezentacja genezy antropologii kulturowej jako nauki, oraz problematyki kontekstów, z których wyrosła. Prezentacja głównych zjawisk myślenia protoantropologicznego. Antropologia kultury a antropologia biologiczna, społeczna i filozoficzna

- Prezentacja głównych orientacji teoretycznych na gruncie antropologii i natury konfliktów między nimi. Prezentacja obejmuje krótkie charakterystyki ewolucjonizmu i dyfuzjonizmu jako podstawowych orientacji prezentujących atrybutywne rozumienie kultury.

- Prezentacja głównych orientacji teoretycznych na gruncie antropologii i natury konfliktów między nimi. Prezentacja obejmuje krótkie charakterystyki szkoły Durkheima we Francji, brytyjskiego funkcjonalizmu, amerykańskiego psychokulturalizmu i kulturalizmu jako formuł reprezentujących dystrybutywne rozumienie kultury.

- Prezentacja głównych orientacji teoretycznych na gruncie antropologii i natury konfliktów między nimi. Prezentacja obejmuje krótkie charakterystyki strukturalizmu, neoewolucjonizmu, postmodernizmu i „spojrzenia z zewnątrz” jako formuł otwierających współczesny etap rozwoju antropologii kulturowej podkreślające najważniejsze płaszczyzny sporów i polemik między nimi.

- Prezentacja metodologii i głównych płaszczyzn badań antropologicznych. Główne zagadnienia metodologiczne antropologii kulturowej.

- Granice tradycyjnego obszaru badań antropologicznych i określające go problemy: kultura a natura, antropogeneza, epoki prahistorii, rewolucja neolityczna, cywilizacja jako zamknięcie tradycyjnego obszaru zainteresowań.

- Główne płaszczyzny badań społeczności pierwotnych: problematyka gospodarcza, rodzaje więzi społecznych, organizacja polityczna, myślenie pierwotne. Antropologia wobec wyzwań współczesności.

- Wykład-omawianie zagadnień teoretycznych, uzupełniają prezentacje multimedialne, 3 filmy popularnonaukowe ilustrujące zagadnienia programowe – "Szlachetny dzikus" –prezentujący sylwetkę i badania Bronisława Malinowskiego

- Człowiek z Flores czyli opowieść o ostatnich Hobbitach prezentujący problematykę antropogonezy

- Przerwany sen aborygenów prezentujący największą populację paleolityczną współczesnego świata - Aborygenów australijskich i ich zderzenie ze współczesnością

Literatura:

Literatura uzupełniająca:

1. (1999) C. Jencks, Kultura, tłum. J. Burszta, Zysk i S-ka, Poznań.

2. (2011) R. Deliège, Historia antropologii, Oficyna Naukowa, Warszawa.

3. (2008) A. Barnard, Antropologia, Zarys teorii i historii, PIW, Warszawa.

4. (2007) F. Barth, A. Ginrich, R. Parkin, S. Silverman, Antropologia. Jedna dyscyplina, cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, Wyd. UJ, Kraków.

5. (2007) E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper, Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii PWN, Warszawa.

6. (2006) E. Nowicka, Świat człowieka - świat kultury, PWN, Warszawa (wyd. VII).

7. (2009) P. C. Salzman, P.C.Rice, Myśleć jak antropolog, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

8. (2000) M. Hammersley, P. Atkinson, Metody badań terenowych, Zysk i S-ka, Poznań.

9. (2005) A. Appadurai, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Universitas, Kraków.

10. (1987) R. Girard, Kozioł ofiarny. Wydawnictwo Łódzkie, Łódź.

11. (2006) A. Ciążela, Zagadnienia antropologicznego i humanistycznego rozumienia kultury w pedagogice współczesnej. Niejednoznaczność opozycji /w:/Edukacja i kultura. Idea i realia interakcji, red. I. Wojnar, PAN. Kancelaria PAN. Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus”, Warszawa.

12. (2012) J.Gajda, Antropologia kulturowa. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, Impuls, Kraków.

13.(2014) F. Larson, Historia świata przez ścięte głowy opisana, Bellona, Warszawa

13. (2016) C. Wulf, Antropologia. Historia-kultura-filozofia, IFiS Pan, Warszawa

14. (2012)R. Darnton, Wielka masakra kotów. i inne epizody francuskiej historii kulturowej, wyd. Naukowe PWN, Warszawa

15. (2002) R. Rudgley, Alchemia kultury. Od opium do kawy, PIW, Warszawa

16.(2009) K. Popowicz, Lamarkizm społeczny a rasizm i eugenika we Francji, wyd UW Warszawa

17. (2010) V. Turner Proces rytualny, Struktura i antystruktura, PIW, Warszawa

Uwagi:

Godziny kontaktowe wykład - 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć – zapoznanie z zaleconą literaturą - 30 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia - 30 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 ECTS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)