Literatura: |
Literatura uzupełniająca:
1. (1999) C. Jencks, Kultura, tłum. J. Burszta, Zysk i S-ka, Poznań.
2. (2011) R. Deliège, Historia antropologii, Oficyna Naukowa, Warszawa.
3. (2008) A. Barnard, Antropologia, Zarys teorii i historii, PIW, Warszawa.
4. (2007) F. Barth, A. Ginrich, R. Parkin, S. Silverman, Antropologia. Jedna dyscyplina, cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, Wyd. UJ, Kraków.
5. (2007) E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper, Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii PWN, Warszawa.
6. (2006) E. Nowicka, Świat człowieka - świat kultury, PWN, Warszawa (wyd. VII).
7. (2009) P. C. Salzman, P.C.Rice, Myśleć jak antropolog, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
8. (2000) M. Hammersley, P. Atkinson, Metody badań terenowych, Zysk i S-ka, Poznań.
9. (2005) A. Appadurai, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Universitas, Kraków.
10. (1987) R. Girard, Kozioł ofiarny. Wydawnictwo Łódzkie, Łódź.
11. (2006) A. Ciążela, Zagadnienia antropologicznego i humanistycznego rozumienia kultury w pedagogice współczesnej. Niejednoznaczność opozycji /w:/Edukacja i kultura. Idea i realia interakcji, red. I. Wojnar, PAN. Kancelaria PAN. Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus”, Warszawa.
12. (2012) J.Gajda, Antropologia kulturowa. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, Impuls, Kraków.
13.(2014) F. Larson, Historia świata przez ścięte głowy opisana, Bellona, Warszawa
13. (2016) C. Wulf, Antropologia. Historia-kultura-filozofia, IFiS Pan, Warszawa
14. (2012)R. Darnton, Wielka masakra kotów. i inne epizody francuskiej historii kulturowej, wyd. Naukowe PWN, Warszawa
15. (2002) R. Rudgley, Alchemia kultury. Od opium do kawy, PIW, Warszawa
16.(2009) K. Popowicz, Lamarkizm społeczny a rasizm i eugenika we Francji, wyd UW Warszawa
17. (2010) V. Turner Proces rytualny, Struktura i antystruktura, PIW, Warszawa
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza
PC2_W01 ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk humanistycznych i społecznych, którą jest w stanie twórczo rozwijać w działalności profesjonalnej
PC2_W06 zna filozoficzne, psychologiczne i społeczne koncepcje człowieka i ich odniesienia do teoretycznych podstaw rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji
PC2_W07 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia za¬równo w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym
Umiejętności
PC2_U01posiada pogłębione umiejętności wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych
PC2_U04 potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień z pedagogiki specjalnej wykorzystując różne ujęcia teoretyczne i korzystając zarówno z dorobku pedagogiki specjalnej, jak i innych nauk humanistycznych i społecznych
PC2_U05 posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów i popierania ich rozbudowaną argumentacją w kon¬tekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych auto¬rów, kierując się przy tym zasadami etycznymi
Kompetencje społeczne
PC2_K01 ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego
PC2_K04 jest przekonany o konieczności zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
PC2_K07ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata
|