Autoprezentacja i praktyka wystąpień publicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | EP-3F-APP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Autoprezentacja i praktyka wystąpień publicznych |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie w podstawy komunikacji-autoprezentacji. Praca indywidualna oraz praca grupowa. Ocena aktywności na zajęciach, pracy w grupie, obserwacji. Ocena autoprezentacji multimedialnej. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Nauczyciel w procesie komunikacji − autoprezentacja, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie. Porozumiewanie się w celach dydaktycznych. Komunikacja niewerbalna. Sztuka wykładania i praktyka wystąpień publicznych. Celowość i sposoby wykorzystywania metod teatralnych i parateatralnych w pedagogice i arteterapii, świadomość własnego ciała, praca głosem. Analiza i praktyka wybranych aspektów warsztatu aktorskiego z uwzględnieniem aspektów etycznych. |
Literatura: |
Apps J., Głos perswazji: jak mówić aby inni nas słuchali, Warszawa 2011. Blein B., Sztuka prezentacji i wystąpień publicznych, Warszawa 2010. Grad W., Zacznij od siebie!: sztuka efektywnej komunikacji, Warszawa 2011. Jabłonowska L.,Wachowiak P., Winch S., Prezentacja profesjonalna: teoria i praktyka, red., Warszawa 2008. Kochanek M., Pojedynek na słowa: techniki w publicznych sporach, Kraków 2012. Lewandowska-Tarasiuk E., , Sztuka wystąpień publicznych czyli jak zostać dobrym mówcą, Warszawa 2006. Żurek E., Sztuka wystąpień, czyli jak mówić, by osiągnąć cel, Warszawa 2004. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student w podstawowym zakresie zapoznał się z warsztatem aktorskim, technikami teatralnymi i parateatralnymi. Student ma elementarną wiedzę o metodyce wystąpień publicznych, prowadzeniu warsztatów i treningów, w odniesieniu do różnych środowisk i grup społecznych. Potrafi określić i scharakteryzować praktyczne aspekty wystąpień publicznych. Zna i rozumie metody porozumiewania się w celach dydaktycznych, w szczególności: znaczenie języka jako narzędzia pracy nauczyciela: problematykę pracy z uczniami z ograniczoną znajomością języka polskiego, metody porozumiewania się w celach dydaktycznych - sztukę wykładania i zadawania pytań, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów, praktyczne aspekty wystąpień publicznych – poprawność językową, etykę języka, etykietę korespondencji tradycyjnej i elektronicznej oraz zagadnienia związane z emisją głosu – budowę, działanie i ochronę narządu mowy i zasady emisji głosu. Umiejętności Student potrafi organizować grupy zadaniowe, kierować nimi i przyjmować w nich różne role. Potrafi posługiwać się zgodnie z zasadami aparatem emisji głosu. Poprawnie i świadomie operować ciałem (ekspresyjność, wchodzenie w rolę, elementy pantomimy i warsztatu aktorskiego). Kompetencje społeczne Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności jako przyszłego nauczyciela, rozumie konieczność doszkalania się, odczuwa potrzebę dalszego rozwijania i poszerzania umiejętności w zakresie autoprezentacji i technik parateatralnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia w grupie, scenki, konwersatorium, projekcja dramatyczna, praca z ciałem, transformacja, prezentacja na tle grupy autorskich warsztatów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
CW
CW
CW
CW
PT CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Radwański | |
Prowadzący grup: | Michał Rykowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Przygotowanie i zaprezentowanie w obecności innych studentów krótkiego wystąpienia publicznego przy wykorzystaniu wiadomości i umiejętności nabytych podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
Nauczyciel w procesie komunikacji − autoprezentacja, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie. Porozumiewanie się w celach dydaktycznych. Komunikacja niewerbalna. Sztuka wykładania i praktyka wystąpień publicznych. Celowość i sposoby wykorzystywania metod teatralnych i parateatralnych w pedagogice i arteterapii, świadomość własnego ciała, praca głosem. Analiza i praktyka wybranych aspektów warsztatu aktorskiego z uwzględnieniem aspektów etycznych. Zapoznanie się z zasadami wystąpień publicznych. Storytelling Prezentacja dobrych i złych wystąpień, omówienie błędów w komunikacji Praca nad prowadzeniem głosu, emisja, artykulacja, akcentowanie, świadomość skali głosu. Gestykulacja, mowa ciała. Zasady dress code, język debaty, prowadzenie spotkań, elementy warsztatu lidera. |
|
Literatura: |
1. Mark Leary Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji 2. wybór wystąpień publicznych dostępnych na www..youtube.com (Barack Obama, Tomasz Grodzki, Donald Tusk, adm. William McRaven) LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 3. Paweł Tkaczyk Narratologia 4. Sergiusz Trzeciak Coaching marki osobistej czyli kariera lidera 5. Wolfgang Mentzel Mistrzowska retoryka. Sekrety przekonujących wystąpień 6. Kanał na youtube Kammel Czanel 7. mini ćwiczenia dla lektorów i pracujących głosem na kanale youtube Maciej Jabłoński -trener emisji głosu |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne Realizacja i prezentacja wystąpienia. Studiowanie literatury przedmiotu. Ćwiczenia prowadzone z metodami oglądowymi (pokazy multimedialne i publikacje). Konsultacje indywidualne bezpośrednie. Grupowe dyskusje nt. prezentowanego materiału, Spotkania przez MS Teams: /link do pobrania przez menu zespołu w Teams/ WYMAGANIA ZALICZENIOWE Prezentacja wystąpienia NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 7 Przygotowanie się do egzaminu: 3 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji, projektu autorskiego: 3 Inne formy: 1 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Świercz-Wojteczek | |
Prowadzący grup: | Michał Rykowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie w podstawy komunikacji-autoprezentacji. Praca indywidualna oraz praca grupowa. Ocena aktywności na zajęciach, pracy w grupie, obserwacji. Ocena autoprezentacji multimedialnej |
|
Pełny opis: |
Nauczyciel w procesie komunikacji − autoprezentacja, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie. Porozumiewanie się w celach dydaktycznych. Komunikacja niewerbalna. Sztuka wykładania i praktyka wystąpień publicznych. Celowość i sposoby wykorzystywania metod teatralnych i parateatralnych w pedagogice i arteterapii, świadomość własnego ciała, praca głosem. Analiza i praktyka wybranych aspektów warsztatu aktorskiego z uwzględnieniem aspektów etycznych. |
|
Literatura: |
Apps J., Głos perswazji: jak mówić aby inni nas słuchali, Warszawa 2011. Blein B., Sztuka prezentacji i wystąpień publicznych, Warszawa 2010. Grad W., Zacznij od siebie!: sztuka efektywnej komunikacji, Warszawa 2011. Jabłonowska L.,Wachowiak P., Winch S., Prezentacja profesjonalna: teoria i praktyka, red., Warszawa 2008. Kochanek M., Pojedynek na słowa: techniki w publicznych sporach, Kraków 2012. Lewandowska-Tarasiuk E., , Sztuka wystąpień publicznych czyli jak zostać dobrym mówcą, Warszawa 2006. Żurek E., Sztuka wystąpień, czyli jak mówić, by osiągnąć cel, Warszawa 2004. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny zajęciowe: 15 godz. Konsultacje z osobą prowadzącą zajęcia: 2 godz. Praca indywidualna pod opieką prowadzącego zajęcia: 8 godz. Praca własna studenta/ przygotowanie się do zajęć, lektury: 2 godz. Zaliczenie w formie prezentacji/pod opieką prowadzącego: 2 godz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Świercz-Wojteczek | |
Prowadzący grup: | Adam Rębacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Edyta Ołdak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.