Widzenie artystyczne - 1 w zakresie rysunku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | EP-2F-WAR1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Widzenie artystyczne - 1 w zakresie rysunku |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Widzenie artystyczne – wprowadzenie. Fundamentalne zagadnienia z zakresu sztuk wizualnych: kształt, rytm, faktura, równowaga, przestrzeń, czas, ruch itp. - próba ich wielostronnej / interdyscyplinarnej analizy i definiowania. Badanie relacji między treścią a formą realizacji wizualnej. Obserwacja natury jako punkt wyjścia do analizy postrzegania. Artystyczne środki wyrazowe: walor, kolor, kontrast, plama, linia, bryła, światłocień. Definiowanie środków wyrazowych w ramach warsztatu rysunkowego. Definiowanie znaczeń dzieła sztuki w ramach warsztatu rysunkowego. Możliwości i ograniczenia wyrazowe związane z technikami rysunkowymi. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/ka zna wybrane problemy formalne budowy dzieła artystycznego i potrafi określić sposób ich oddziaływania w odniesieniu do wybranych technik rysunkowych. Student/ka posiada wiedzę na temat wykorzystania zasad kompozycji jako środka przekazu społecznego oraz efektywnej komunikacji wizualnej. Student/ka zna narzędzia i sposoby pracy w technikach plastycznych z zakresu warsztatu rysunkowego. Student/ka zdobywa wiedzę o środkach wyrazowych wykorzystywanych w wybranych technikach plastycznych z zakresu rysunku. Student/ka zna sposoby wspomagania tradycyjnego warsztatu rysunkowego współczesnymi technologiami multimedialnymi. Student/ka zdobywa wiedzę umożliwiającą dokonanie analizy formalnej historycznych i współczesnych dzieł plastycznych. Student/ka opanował wiedzę o zasadach i sposobach ekspozycji dzieł artystycznych. Umiejętności Student/ka rozumie związek między formalną strukturą dzieła plastycznego a jego wyrazem artystycznym. Student/ka potrafi posługiwać się poznanymi elementami formalnymi budowy dzieła sztuki w procesie tworzenia własnego języka wypowiedzi artystycznej. Student/ka dostosowuje warsztat do koncepcji twórczych. Student/ka wskazuje dzieła ilustrujące omawiane zjawiska i tendencje, szacuje ich wartość artystyczną. Student/ka potrafi przygotować ekspozycję wystawienniczą. Kompetencje społeczne Student/ka krytycznie ocenia własne prace pod kątem użytych środków wyrazowych. Student/ka potrafi analizować prace własne i innych autorów oraz omówić użyte w nich środki wyrazu i zastosowane techniki rysunkowe. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stefan Paruch | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Rożnowska-Jasiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
wykład, dyskusja, ćwiczenia plastyczne, praca nad projektem indywidualnym |
|
Pełny opis: |
Widzenie artystyczne w zakresie rysunku, ma na celu przygotowanie studenta do podejmowania samodzielnych studiów nad zapisem rzeczywistości, wykorzystaniem analizy i syntezy w obrazowaniu na płaszczyźnie i w przestrzeni. Rysunek rozwija wrażliwość i wyobraźnię twórczą, niezbędną w procesach kreacji. Poprzez ćwiczenia studenci zapoznają się z elementami warsztatu rysunkowego, kształcą umiejętności posługiwania się "widzeniem". W proponowanych ćwiczeniach poruszane są zagadnienia takie jak: Teoria widzenia i związany z nią rozwój rysunku. Analiza starych mistrzów, kompozycja obrazu. Analiza i synteza przedmiotu: szukanie materii i właściwe jej oddanie poprzez zastosowanie narzędzi rysunkowych, konstrukcja, forma i kształt, walor. Przestrzeń: zależności przestrzenne, zakres ruchu ciała, rytm, harmonia. |
|
Literatura: |
Literatura: Rudolf Arnheim „Sztuka i percepcja wzrokowa” Gottfried Bammes „Sehen und Verstehen Die menschlichen Formen in didaktischen Zeichnungen " Ernst Hans Gombrich „O sztuce”, " Zmysł porządku. O psychologii sztuki dekoracyjnej" W. Kandiński „Punkt, linia i płaszczyzna” John Berger "Sposoby widzenia”, "O patrzeniu", "Spotkania" Roland Barthes "Światło obrazu" Jean E. Cirlot „Słownik symboli” Ryszard Appinguanesi “Postmodernizm” Zbigniew Herbert „Barbarzyńca w ogrodzie”, "Martwa natura z wędzidłem" Edward T.Hall „Ukryty wymiar” Juhani Pallasama "Oczy skóry" Juhani Pallasama "Myśląca dłoń" David Hockney „Wiedza tajemna. Sekrety technika malarskich Dawnych Mistrzów” Ogólnie dostępne wydawnictwa dotyczące sztuki np.: " Szum" ,"Artluk" , „Arteon”, „Exit”, „Czas kultury”, katalogi autorskie |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA - 30 FORMA AKTYWNOŚCI – udział w zajęciach, realizacja ćwiczeń, konsultacje indywidualne, ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI 30 GODZINY KONTAKTOWE 30 PRZYGOTOWANIE SIĘ DO EGZAMINU PRZYGOTOWANIE REFERATU PREZENTACJI 5 INNE FORMY SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Mroczkowski | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Rożnowska-Jasiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
ćwiczenia, dyskusja, wykład, prezentacje multimedialne, konsultacje |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stefan Paruch | |
Prowadzący grup: | Stefan Paruch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
METODY KSZTAŁCENIA wykład, dyskusja, ćwiczenia plastyczne, praca nad projektem indywidualnym |
|
Pełny opis: |
Temat dla malarstwa, grafiki, rzeźby, intermediów ustalany wspólnie przez pedagogów podczas zebrania rozpoczynającego rok akademicki W roku akadmickim 2022/23 realizujemy temat "Połączenia". Celem jednego zagadnienia rozwiązywanego różnymi narzędziami jest wzmocnienie świadomości specyfiki każdego warsztatu artystycznego i umiejętności wykorzystania go do własnych zamierzeń twórczych. Połączenia jako zagadnienie rysunkowe; linia-linia, linia - sylweta, sylweta -sylweta, kontrast, walor- kolor, łączenie technik. Pogłębianie umiejętności rysunkowych. Narracja w rysunku. Temat, a zagadnienie. Zajęcia odbywają się w trybie dla każdej z grup co dwa tygodnie, po 4 godz. Zaliczenie: prace kursowe zaliczone w formie przeglądu, cykl 5 prac rysunkowych przygotowanych w domu, obowiązkowa dwukrotna konsultacja zadnia domowego. |
|
Literatura: |
Rudolf Arnheim „Sztuka i percepcja wzrokowa” Ernst Hans Gombrich „O sztuce”, " Zmysł porządku. O psychologii sztuki dekoracyjnej" W. Kandiński „Punkt, linia i płaszczyzna” John Berger "Sposoby widzenia”, "O patrzeniu", "Spotkania" Roland Barthes "Światło obrazu" Jean E. Cirlot „Słownik symboli” David Hockney „Wiedza tajemna. Sekrety technika malarskich Dawnych Mistrzów” |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA - 30 FORMA AKTYWNOŚCI – udział w zajęciach, realizacja ćwiczeń, konsultacje indywidualne, ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI 30 GODZINY KONTAKTOWE 30 PRZYGOTOWANIE SIĘ DO EGZAMINU PRZYGOTOWANIE REFERATU PREZENTACJI 5 INNE FORMY SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Radwański | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Rożnowska-Jasiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
METODY KSZTAŁCENIA wykład, dyskusja, ćwiczenia plastyczne, praca nad projektem indywidualnym |
|
Pełny opis: |
Temat dla malarstwa, grafiki, rzeźby, intermediów ustalany wspólnie przez pedagogów podczas zebrania rozpoczynającego rok akademicki W roku akadmickim 2022/23 realizujemy temat "Połączenia". Celem jednego zagadnienia rozwiązywanego różnymi narzędziami jest wzmocnienie świadomości specyfiki każdego warsztatu artystycznego i umiejętności wykorzystania go do własnych zamierzeń twórczych. Połączenia jako zagadnienie rysunkowe; linia-linia, linia - sylweta, sylweta -sylweta, kontrast, walor- kolor, łączenie technik. Pogłębianie umiejętności rysunkowych. Narracja w rysunku. Temat, a zagadnienie. Zajęcia odbywają się w trybie dla każdej z grup co dwa tygodnie, po 4 godz. Zaliczenie: prace kursowe zaliczone w formie przeglądu, cykl 5 prac rysunkowych przygotowanych w domu, obowiązkowa dwukrotna konsultacja zadnia domowego. |
|
Literatura: |
Rudolf Arnheim „Sztuka i percepcja wzrokowa” Ernst Hans Gombrich „O sztuce”, " Zmysł porządku. O psychologii sztuki dekoracyjnej" W. Kandiński „Punkt, linia i płaszczyzna” John Berger "Sposoby widzenia”, "O patrzeniu", "Spotkania" Roland Barthes "Światło obrazu" Jean E. Cirlot „Słownik symboli” David Hockney „Wiedza tajemna. Sekrety technika malarskich Dawnych Mistrzów” |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA - 30 FORMA AKTYWNOŚCI – udział w zajęciach, realizacja ćwiczeń, konsultacje indywidualne, ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI 30 GODZINY KONTAKTOWE 30 PRZYGOTOWANIE SIĘ DO EGZAMINU PRZYGOTOWANIE REFERATU PREZENTACJI 5 INNE FORMY SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Radwański | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Rożnowska-Jasiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.