1. Moduł – Przejście (ćwiczenie realizowane w ramach współpracy z pracownią dr Anny Wójcik)
Przedmiot może być źródłem oczarowania; dzieje sie to wtedy - i tylko wtedy- gdy postrzega się go jako coś szczególnego i jedynego, a nie jako "członka rodziny"; gdy jawi się poza jakimkolwiek kontekstem w oderwaniu od przyczyny; gdy jest wyodrębniony i niewytłumaczalny. Samuel Beckett
Twórcze działanie poparte jest wnikliwym badaniem wzrokowym jak i umysłowym; dotykaniem pojęć przestrzeni i czasu, przedmiotów i zdarzeń w otaczającej rzeczywistości. Im bardziej wnikamy w złożoność świata, tym bardziej przestajemy go rozumieć.
Wyostrzająca się wyobraźnia, odczuwanie i rejestrowanie obrazu prowokują do stawiania pytań i szukania odpowiedzi. Co znaczą konkretne obiekty, przedmioty? Czy są oczywiste?
Zbadaj wybrany dowolnie przedmiot i poprzez wartości takie jak multiplikacja, symetria, asymetria, skala, stwórz wypowiedź rysunkową. Pokaż nowe znaczenie wybranego przedmiotu poprzez działania rysunkowe.
Temat realizowany jest w II etapach przy współpracy dwóch pracowni. Tytułowym Przejściem w realizowanym ćwiczeniu będzie przetransponowanie działań rysunkowych na wartości cyfrowe.
2. Analiza starych mistrzów
a). Na podstawie wybranego obrazu dokonaj analizy rysunkowej wybranego przez Ciebie dzieła mistrza. Spróbuj zrozumieć nie tylko konstrukcję plastyczną dzieła z wszelkimi zależnościami, ale również ducha czasów danego dzieła, okoliczności jego powstania, panującej wówczas atmosfery lub powodów dla których obraz został zrealizowany.
Na podstawie szkiców i przemyśleń stwórz własną analizę rysunkową.
Ćwiczenie poparte szkicami ukazującymi proces dochodzenia do ostatecznej formy wypowiedzi. Proszę zwrócić uwagę na format analizowanego obrazu.
b).Na podstawie wybranego dzieła dokonaj interpretacji obrazu posługując się środkami wyrazu takimi jak zdjęcie , film, animacja rysunkowa. Uzasadnij swój wybór.
Ta część ćwiczenia jest nieobowiązkowa!
3. Obszary rysunkowe – jak postrzegamy rysunek?
Wykład Obszary rysunkowe i dyskusja dotycząca obszarów w których odnajdujemy różne typy rysunku. Na podstawie obserwacji świata zewnętrznego, historii rozwoju percepcji wzrokowej zebranych materiałów wizualnych przeanalizujemy występowanie rysunku w różnych obszarach aktywności człowieka.
4. Autorskie techniki rysunkowe
Ołówek, grafit, sepia, węgiel, patyk, pędzel to powszechnie używane narzędzia rysunkowe. Na co dzień jednak możemy zauważyć w otaczającym nas świecie szereg wartości wizualnych noszących znamiona rysunku. Zastanów się, czy tylko podstawowe narzędzia rysunkowe pozostawiają ślad? Czy możemy wydobyć rysunek z przedmiotów i materii nieoczywistych? Stwórz narzędzia rysunkowe lub zestaw narzędzi rysunkowych dzięki którym wykonasz cykl rysunków opartych na obserwacji natury, człowieka i przestrzeni. Format pracy dowolny, technika autorska.
5. Gabinet rysunku i grafiki. Wizyta w Gabinecie rysunków
6. Rysunek ciałem.
Wykorzystując zakres dłoni, ręki, tułowia, głowy wykonaj rysunek, który stanie się badaniem trajektorii ruchu twojego ciała. Zaobserwuj możliwości i ograniczenia własnego ciała w trakcie budowania obrazu; wykorzystaj elementarne formy zapisu: linie, koła, przekątne, punkty, rytmy itp.
Ćwiczenie realizowane jest w różnych technikach rysunkowych, graficznych i malarskich na wielkich formatach, z wykorzystaniem podkładów takich jak papier, płótno, tektura czy folia.
|