Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Widzenie artystyczne - 1 w zakresie rysunku EP-2F-WAR1
Laboratorium/warsztaty (LAB) Semestr zimowy 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Rudolf Arnheim „Sztuka i percepcja wzrokowa”

Gottfried Bammes „Sehen und Verstehen Die menschlichen Formen in didaktischen Zeichnungen "

Ernst Hans Gombrich „O sztuce”, " Zmysł porządku. O psychologii sztuki dekoracyjnej"

W. Kandiński „Punkt, linia i płaszczyzna”

John Berger "Sposoby widzenia”, "O patrzeniu", "Spotkania"

Roland Barthes "Światło obrazu"

Jean E. Cirlot „Słownik symboli”

Ryszard Appinguanesi “Postmodernizm”

Zbigniew Herbert „Barbarzyńca w ogrodzie”, "Martwa natura z wędzidłem"

Edward T.Hall „Ukryty wymiar”

Juhani Pallasama "Oczy skóry"

Juhani Pallasama "Myśląca dłoń"

David Hockney „Wiedza tajemna. Sekrety technika malarskich Dawnych Mistrzów”

Ogólnie dostępne wydawnictwa dotyczące sztuki np.: " Szum" ,"Artluk" , „Arteon”, „Exit”, „Czas kultury”, katalogi autorskie

Metody i kryteria oceniania:

NAKŁAD PRACY STUDENTA - 30

FORMA AKTYWNOŚCI – udział w zajęciach, realizacja ćwiczeń, konsultacje indywidualne,

ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI 30

GODZINY KONTAKTOWE 30

PRZYGOTOWANIE SIĘ DO EGZAMINU

PRZYGOTOWANIE REFERATU PREZENTACJI 5

INNE FORMY

Zakres tematów:

1. Moduł – Przejście (ćwiczenie realizowane w ramach współpracy z pracownią dr Anny Wójcik)

Przedmiot może być źródłem oczarowania; dzieje sie to wtedy - i tylko wtedy- gdy postrzega się go jako coś szczególnego i jedynego, a nie jako "członka rodziny"; gdy jawi się poza jakimkolwiek kontekstem w oderwaniu od przyczyny; gdy jest wyodrębniony i niewytłumaczalny. Samuel Beckett

Twórcze działanie poparte jest wnikliwym badaniem wzrokowym jak i umysłowym; dotykaniem pojęć przestrzeni i czasu, przedmiotów i zdarzeń w otaczającej rzeczywistości. Im bardziej wnikamy w złożoność świata, tym bardziej przestajemy go rozumieć.

Wyostrzająca się wyobraźnia, odczuwanie i rejestrowanie obrazu prowokują do stawiania pytań i szukania odpowiedzi. Co znaczą konkretne obiekty, przedmioty? Czy są oczywiste?

Zbadaj wybrany dowolnie przedmiot i poprzez wartości takie jak multiplikacja, symetria, asymetria, skala, stwórz wypowiedź rysunkową. Pokaż nowe znaczenie wybranego przedmiotu poprzez działania rysunkowe.

Temat realizowany jest w II etapach przy współpracy dwóch pracowni. Tytułowym Przejściem w realizowanym ćwiczeniu będzie przetransponowanie działań rysunkowych na wartości cyfrowe.

2. Analiza starych mistrzów

a). Na podstawie wybranego obrazu dokonaj analizy rysunkowej wybranego przez Ciebie dzieła mistrza. Spróbuj zrozumieć nie tylko konstrukcję plastyczną dzieła z wszelkimi zależnościami, ale również ducha czasów danego dzieła, okoliczności jego powstania, panującej wówczas atmosfery lub powodów dla których obraz został zrealizowany.

Na podstawie szkiców i przemyśleń stwórz własną analizę rysunkową.

Ćwiczenie poparte szkicami ukazującymi proces dochodzenia do ostatecznej formy wypowiedzi. Proszę zwrócić uwagę na format analizowanego obrazu.

b).Na podstawie wybranego dzieła dokonaj interpretacji obrazu posługując się środkami wyrazu takimi jak zdjęcie , film, animacja rysunkowa. Uzasadnij swój wybór.

Ta część ćwiczenia jest nieobowiązkowa!

3. Obszary rysunkowe – jak postrzegamy rysunek?

Wykład Obszary rysunkowe i dyskusja dotycząca obszarów w których odnajdujemy różne typy rysunku. Na podstawie obserwacji świata zewnętrznego, historii rozwoju percepcji wzrokowej zebranych materiałów wizualnych przeanalizujemy występowanie rysunku w różnych obszarach aktywności człowieka.

4. Autorskie techniki rysunkowe

Ołówek, grafit, sepia, węgiel, patyk, pędzel to powszechnie używane narzędzia rysunkowe. Na co dzień jednak możemy zauważyć w otaczającym nas świecie szereg wartości wizualnych noszących znamiona rysunku. Zastanów się, czy tylko podstawowe narzędzia rysunkowe pozostawiają ślad? Czy możemy wydobyć rysunek z przedmiotów i materii nieoczywistych? Stwórz narzędzia rysunkowe lub zestaw narzędzi rysunkowych dzięki którym wykonasz cykl rysunków opartych na obserwacji natury, człowieka i przestrzeni. Format pracy dowolny, technika autorska.

5. Gabinet rysunku i grafiki. Wizyta w Gabinecie rysunków

6. Rysunek ciałem.

Wykorzystując zakres dłoni, ręki, tułowia, głowy wykonaj rysunek, który stanie się badaniem trajektorii ruchu twojego ciała. Zaobserwuj możliwości i ograniczenia własnego ciała w trakcie budowania obrazu; wykorzystaj elementarne formy zapisu: linie, koła, przekątne, punkty, rytmy itp.

Ćwiczenie realizowane jest w różnych technikach rysunkowych, graficznych i malarskich na wielkich formatach, z wykorzystaniem podkładów takich jak papier, płótno, tektura czy folia.

Metody dydaktyczne:

Widzenie artystyczne w zakresie rysunku, ma na celu przygotowanie studenta do podejmowania samodzielnych studiów nad zapisem rzeczywistości, wykorzystaniem analizy i syntezy w obrazowaniu na płaszczyźnie i w przestrzeni. Rysunek rozwija wrażliwość i wyobraźnię twórczą, niezbędną w procesach kreacji. Poprzez ćwiczenia studenci zapoznają się z elementami warsztatu rysunkowego, kształcą umiejętności posługiwania się "widzeniem".

W proponowanych ćwiczeniach poruszane są zagadnienia takie jak:

Teoria widzenia i związany z nią rozwój rysunku.

Analiza starych mistrzów, kompozycja obrazu.

Analiza i synteza przedmiotu: szukanie materii i właściwe jej oddanie poprzez zastosowanie narzędzi rysunkowych, konstrukcja, forma i kształt, walor.

Przestrzeń: zależności przestrzenne, zakres ruchu ciała, rytm, harmonia.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi czwartek (nieparzyste), 11:40 - 13:15, sala 6402
Agnieszka Rożnowska-Jasiewicz 20/ szczegóły
2 co drugi czwartek (nieparzyste), 9:50 - 11:25, sala 6402
Agnieszka Rożnowska-Jasiewicz 21/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Instytutu Edukacji Artystycznej - Spiska 16
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)