Standardy diagnozy psychologicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3F-SDP | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Standardy diagnozy psychologicznej | ||
Jednostka: | Instytut Psychologii | ||
Grupy: |
Obowiązkowe dla III r. PY, (5-l) niestacjonarne Obowiązkowe dla III r. PY, (5-l) stacjonarne |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Skrócony opis: |
Pojęcia standardu i diagnozy psychologicznej. Diagnoza jako proces, efekt oraz dziedzina nauki i praktyki. Problematyka etyczna w diagnozie. Dylematy związane z diagnozą psychologiczną. Teoretyczne podstawy diagnozy psychologicznej. Trendy w rozwoju diagnozy jako dziedziny nauki. Problem wnioskowania diagnostycznego. Metody diagnostyczne: obserwacja, wywiad, testowanie. Wywiad jako badanie i spotkanie. Kompetencje diagnostyczne. Znaczenie kontraktu. Kontakt diagnostyczny, przymierze robocze. Etyczne aspekty diagnozy psychologicznej. Warunki badania. Dobór technik diagnostycznych. Komunikowanie diagnozy. |
||
Pełny opis: |
Treści omawiane na kursie: 1. Wprowadzenie w problematykę standardów diagnozy psychologicznej 2. Teoretyczne podstawy diagnozy psychologicznej. 3. Metody diagnostyczne 4. Wywiad jako badanie i spotkanie. 5. Kompetencje diagnostyczne. 6. Etyczne aspekty diagnozy psychologicznej. 7. Praktyczne aspekty diagnozy psychologicznej. 8. Egzamin |
||
Literatura: |
Literatura: Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP. Literatura dodatkowa / uzupełniająca: Hornowska, E. (2010). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar. Paluchowski, W., J. (2006). Diagnoza psychologiczna. Warszawa: Scholar. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna podstawowe pojęcia diagnozy psychologicznej, sposoby uzyskiwania danych potrzebnych dla przeprowadzenia diagnozy oraz warunki poprawności sporządzania diagnozy. Zna podstawowe rodzaje diagnozy psychologicznej. Zna specyfikę diagnozy dziecka, adolescenta i osoby dorosłej. Zna zasady etyczne dotyczące procesu diagnozy oraz możliwości i ograniczenia diagnozy psychologicznej. Umiejętności Rozumie diagnozę psychologiczną w kontekście sytuacji społecznej osoby badanej - jej oczekiwań i obaw. Kompetencje społeczne Jest zdolny do rozpoznawania etycznych problemów związanych z sytuacją diagnozy psychologicznej. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Test jednokrotnego wyboru obejmujący treści poruszane na wykładzie i literaturę obowiązkową. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marcin Sękowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Sękowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pojęcia standardu i diagnozy psychologicznej. Diagnoza jako proces, efekt oraz dziedzina nauki i praktyki. Problematyka etyczna w diagnozie. Dylematy związane z diagnozą psychologiczną. Teoretyczne podstawy diagnozy psychologicznej. Trendy w rozwoju diagnozy jako dziedziny nauki. Problem wnioskowania diagnostycznego. Metody diagnostyczne: obserwacja, wywiad, testowanie. Wywiad jako badanie i spotkanie. Kompetencje diagnostyczne. Znaczenie kontraktu. Kontakt diagnostyczny, przymierze robocze. Etyczne aspekty diagnozy psychologicznej. Warunki badania. Dobór technik diagnostycznych. Komunikowanie diagnozy. | |
Pełny opis: |
Treści omawiane na kursie: 1. Wprowadzenie w problematykę standardów diagnozy psychologicznej 2. Teoretyczne podstawy diagnozy psychologicznej. 3. Metody diagnostyczne 4. Wywiad jako badanie i spotkanie. 5. Kompetencje diagnostyczne. 6. Etyczne aspekty diagnozy psychologicznej. 7. Praktyczne aspekty diagnozy psychologicznej. 8. Egzamin | |
Literatura: |
Literatura: Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP. Literatura dodatkowa / uzupełniająca: Hornowska, E. (2010). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar. Paluchowski, W., J. (2006). Diagnoza psychologiczna. Warszawa: Scholar. | |
Uwagi: |
2018 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-03-02 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marcin Sękowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Sękowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pojęcia standardu i diagnozy psychologicznej. Diagnoza jako proces, efekt oraz dziedzina nauki i praktyki. Problematyka etyczna w diagnozie. Dylematy związane z diagnozą psychologiczną. Teoretyczne podstawy diagnozy psychologicznej. Trendy w rozwoju diagnozy jako dziedziny nauki. Problem wnioskowania diagnostycznego. Metody diagnostyczne: obserwacja, wywiad, testowanie. Wywiad jako badanie i spotkanie. Kompetencje diagnostyczne. Znaczenie kontraktu. Kontakt diagnostyczny, przymierze robocze. Etyczne aspekty diagnozy psychologicznej. Warunki badania. Dobór technik diagnostycznych. Komunikowanie diagnozy. | |
Pełny opis: |
Treści omawiane na kursie: 1. Wprowadzenie w problematykę standardów diagnozy psychologicznej 2. Teoretyczne podstawy diagnozy psychologicznej. 3. Metody diagnostyczne 4. Wywiad jako badanie i spotkanie. 5. Kompetencje diagnostyczne. 6. Etyczne aspekty diagnozy psychologicznej. 7. Praktyczne aspekty diagnozy psychologicznej. 8. Egzamin | |
Literatura: |
Literatura: Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP. Literatura dodatkowa / uzupełniająca: Hornowska, E. (2010). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar. Paluchowski, W., J. (2006). Diagnoza psychologiczna. Warszawa: Scholar. | |
Uwagi: |
2018 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marcin Sękowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Sękowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pojęcia standardu i diagnozy psychologicznej. Diagnoza jako proces, efekt oraz dziedzina nauki i praktyki. Problematyka etyczna w diagnozie. Dylematy związane z diagnozą psychologiczną. Teoretyczne podstawy diagnozy psychologicznej. Trendy w rozwoju diagnozy jako dziedziny nauki. Problem wnioskowania diagnostycznego. Metody diagnostyczne: obserwacja, wywiad, testowanie. Wywiad jako badanie i spotkanie. Kompetencje diagnostyczne. Znaczenie kontraktu. Kontakt diagnostyczny, przymierze robocze. Etyczne aspekty diagnozy psychologicznej. Warunki badania. Dobór technik diagnostycznych. Komunikowanie diagnozy. | |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie w problematykę standardów diagnozy psychologicznej 2. Teoretyczne podstawy diagnozy psychologicznej. 3. Metody diagnostyczne WYKŁADY W FORMIE KSZTAŁCENIA NA ODLEGŁOŚĆ 4. Wywiad jako badanie i spotkanie. 09.04.2020 5. Kompetencje diagnostyczne. 09.04.2020 6. Etyczne aspekty diagnozy psychologicznej. 09.04.2020 7. Praktyczne aspekty diagnozy psychologicznej. 09.04.2020 8. Egzamin 8. Egzamin | |
Literatura: |
Literatura: Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP. Literatura dodatkowa / uzupełniająca: Hornowska, E. (2010). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar. Paluchowski, W., J. (2006). Diagnoza psychologiczna. Warszawa: Scholar. | |
Uwagi: |
2019 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marcin Sękowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Sękowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pojęcia standardu i diagnozy psychologicznej. Diagnoza jako proces, efekt oraz dziedzina nauki i praktyki. Problematyka etyczna w diagnozie. Dylematy związane z diagnozą psychologiczną. Teoretyczne podstawy diagnozy psychologicznej. Trendy w rozwoju diagnozy jako dziedziny nauki. Problem wnioskowania diagnostycznego. Metody diagnostyczne: obserwacja, wywiad, testowanie. Wywiad jako badanie i spotkanie. Kompetencje diagnostyczne. Znaczenie kontraktu. Kontakt diagnostyczny, przymierze robocze. Etyczne aspekty diagnozy psychologicznej. Warunki badania. Dobór technik diagnostycznych. Komunikowanie diagnozy. | |
Pełny opis: |
WYKŁADY ODBYWAJĄ SIĘ W FORMIE KSZTAŁCENIA NA ODLEGŁOŚĆ Treści omawiane na kursie: WYKŁAD W FORMIE PRZESŁANIA PREZENTACJI MULTIMEDIALNEJ DO WYKŁADU ORAZ LITERATURY UZUPEŁNIAJĄCEJ WIEDZĘ. 1. Wprowadzenie w problematykę standardów diagnozy psychologicznej WYKŁADY W FORMIE ZDALNEJ ZA POŚREDNICTWEM MS TEAMS ORAZ PRZESŁANIE PREZENTACJI MULTIMEDIALNEJ I LITERATURY 2. Teoretyczne podstawy diagnozy psychologicznej. 3. Metody diagnostyczne 4. Wywiad jako badanie i spotkanie. 5. Kompetencje diagnostyczne. 6. Etyczne aspekty diagnozy psychologicznej. 7. Praktyczne aspekty diagnozy psychologicznej. 8. Egzamin | |
Literatura: |
Literatura: Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP. Literatura dodatkowa / uzupełniająca: Hornowska, E. (2010). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar. Paluchowski, W., J. (2006). Diagnoza psychologiczna. Warszawa: Scholar. | |
Uwagi: |
2019 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marcin Sękowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Sękowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marcin Sękowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Sękowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.