Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-MNU1 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 8.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC2_KS_W01 zna cele oraz treści kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym na I, II, III i IV etapie edukacyjnym,

PC2_KS_W02 zna metody i formy kształcenia i wychowania uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną na I, II, III i IV etapie edukacyjnym,

PC2_KS_W02 PC2_KS_W04 zna dokumentację edukacyjno-terapeutyczną obowiązującą w kształceniu specjalnym uczniów z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną na I, II, III i IV etapie edukacyjnym,

PC2_KS_W05 zna trudności w opanowaniu programu kształcenia przez uczniów z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną, ich przejawy, przyczyny, sposoby niwelowania,

PC2_KS_W03 zna środki informatyczne możliwe do wykorzystania w edukacji i rehabilitacji uczniów z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną,

Umiejętności

PC2_KS_U03 PC2_KS_U02 potrafi dostosować proces kształcenia i wychowania do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną,

PC2_KS_U02 potrafi dokonać krytycznej analizy zajęć dydaktycznych realizowania I, II, III i IV etapie edukacyjnym,

PC2_KS_U02 potrafi opracować scenariusz lekcji dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym realizowanych na I, II, III i IV etapie edukacyjnym,

PC2_KS_U03 PC2_KS_U02 potrafi dostosować proces rewalidacyjno – wychowawczy do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia.

Kompetencje społeczne

PC2_KS_K02 potrafi współpracować w grupie realizując zadania.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Lidia Klaro-Celej, Stefan Przybylski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin

Warunki zaliczenia przedmiotu: obecność i aktywny udział w zajęciach, egzamin.

Pełny opis:

1. Specyfika funkcjonowania szkół specjalnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym – podstawy prawne funkcjonowania szkół – analiza statutu szkoły.

2. Analiza planu nauczania oraz programy w szkołach specjalnych.

3. Sposoby przygotowania uczniów szkół specjalnych do życia dorosłego – niezależność, odpowiedzialność, umiejętność podejmowania decyzji, prawa osób niepełnosprawnych intelektualnie itp.

4. Nauczanie technik szkolnych (pisanie, czytanie, liczenie) w szkołach specjalnych.

5. Przygotowanie absolwentów szkół specjalnych do podjęcia pracy.

6. Metody nauczania wykorzystywane w szkołach specjalnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym ze szczególnym zwróceniem uwagi na metody wykorzystywane w ramach zajęć z przedmiotu „rozwijanie kreatywności”.

7. Edukacja seksualna osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.

8. Sposoby realizacji przedmiotu "rozwijanie kreatywności".

9. Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych.

10. Sposoby korzystania z instytucji medycznych, policji i innych służb społecznych.

11. Metody kształtowania postaw proekologicznych w kontaktach z przyrodą.

12. Sport dla osób niepełnosprawnych intelektualnie – ruch „Olimpiad specjalnych”.

13. Sposoby radzenia sobie z trudnymi sytuacjami.

14. Asertywność – sposoby kształtowania u osób ze znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

Literatura:

1. Kaja B. - „ Zarys terapii dziecka: metody psychologicznej i pedagogicznej

pomocy wspomagającej rozwój dziecka” WSP Bydgoszcz 1995

2. Klaro-Celej L., Mossakowska L. (1999). „Komentarz do Programu wychowania i nauczania dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym”. Warszawa: WSiP

3. Lovaas O.I. - „Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo” WSiP 1993

4. Minczakiewicz E. „Wychowanie i nauczanie dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym” WsiP, 1985

5. Olechnowicz H. „wychowanie i nauczanie głębiej upośledzonych umysłowo” WsiP 1979

6. Olechnowicz H. - „ Wyzwalanie aktywności ...” WSiP 1995

7. Polkowska I - „ Praca rewalidacyjna w szkole życia”

8. Pileccy W.i. J. - „ Stymulacja psychoruchowa dzieci o obniżonej sprawności umysłowej” WSP Kraków 1995

9. Pilecki J. /red/ - „ Usprawnianie, wychowanie i nauczania osób z głębszym upośledzeniem umysłowym” WSP Kraków 1996

10. Podstawa programowa kształcenia ogólnego uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych.

11. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

12. Program wychowania i nauczania dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym, MEN, Warszawa 1997

Uwagi:

Metody kształcenia: dyskusja, "burza mózgów", prezentacje multimedialne.

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 60

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Stefan Przybylski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin

Warunki zaliczenia przedmiotu: obecność i aktywny udział w zajęciach, egzamin.

Pełny opis:

1. Specyfika funkcjonowania szkół specjalnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym – podstawy prawne funkcjonowania szkół – analiza statutu szkoły.

2. Analiza planu nauczania oraz programy w szkołach specjalnych.

3. Sposoby przygotowania uczniów szkół specjalnych do życia dorosłego – niezależność, odpowiedzialność, umiejętność podejmowania decyzji, prawa osób niepełnosprawnych intelektualnie itp.

4. Nauczanie technik szkolnych (pisanie, czytanie, liczenie) w szkołach specjalnych.

5. Przygotowanie absolwentów szkół specjalnych do podjęcia pracy.

6. Metody nauczania wykorzystywane w szkołach specjalnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym ze szczególnym zwróceniem uwagi na metody wykorzystywane w ramach zajęć z przedmiotu „rozwijanie kreatywności”.

7. Edukacja seksualna osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.

8. Sposoby realizacji przedmiotu "rozwijanie kreatywności".

9. Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych.

10. Sposoby korzystania z instytucji medycznych, policji i innych służb społecznych.

11. Metody kształtowania postaw proekologicznych w kontaktach z przyrodą.

12. Sport dla osób niepełnosprawnych intelektualnie – ruch „Olimpiad specjalnych”.

13. Sposoby radzenia sobie z trudnymi sytuacjami.

14. Asertywność – sposoby kształtowania u osób ze znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

Literatura:

1. Kaja B. - „ Zarys terapii dziecka: metody psychologicznej i pedagogicznej

pomocy wspomagającej rozwój dziecka” WSP Bydgoszcz 1995

2. Klaro-Celej L., Mossakowska L. (1999). „Komentarz do Programu wychowania i nauczania dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym”. Warszawa: WSiP

3. Lovaas O.I. - „Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo” WSiP 1993

4. Minczakiewicz E. „Wychowanie i nauczanie dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym” WsiP, 1985

5. Olechnowicz H. „wychowanie i nauczanie głębiej upośledzonych umysłowo” WsiP 1979

6. Olechnowicz H. - „ Wyzwalanie aktywności ...” WSiP 1995

7. Polkowska I - „ Praca rewalidacyjna w szkole życia”

8. Pileccy W.i. J. - „ Stymulacja psychoruchowa dzieci o obniżonej sprawności umysłowej” WSP Kraków 1995

9. Pilecki J. /red/ - „ Usprawnianie, wychowanie i nauczania osób z głębszym upośledzeniem umysłowym” WSP Kraków 1996

10. Podstawa programowa kształcenia ogólnego uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych.

11. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

12. Program wychowania i nauczania dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym, MEN, Warszawa 1997

Uwagi:

Metody kształcenia: dyskusja, "burza mózgów", prezentacje multimedialne.

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 60

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.