Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konstruowanie programów terapeutycznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych osób z autyzmem

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-KPA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konstruowanie programów terapeutycznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych osób z autyzmem
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC2_KS_W01 Zna rodzaje programów terapeutycznych

PC2_KS_W01 Zna zasady konstruowania programów terapeutycznych

Umiejętności

PC2_KS_U02 Potrafi skonstruować program terapeutyczny na podstawie wyników diagnozy nozologicznej i funkcjonalnej

Kompetencje społeczne

PC2_KS_K02 Dostrzega potrzebę współpracy środowiska w zakresie konstruowania i realizacji programów terapeutycznych

PC2_KS_K02 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Klaudia Majewska-Bielska
Prowadzący grup: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Kolokwium

Ocena opracowanego programu (praca w grupach)

Forma zaliczenia - kolokwium w aplikacji Forms

Pełny opis:

Pełny opis:

OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH:

Analiza rozporządzeń MEN dotyczących udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Diagnoza funkcjonalna. Model wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania.

Analiza trudnych zachowań.

Analiza orzeczenia i innych dokumentów ucznia uwzględniając mocne strony i trudności rozwojowe.

Opracowanie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia.

Konstruowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego (wybrane zaburzenie).

Ocena efektywności udzielanej pomocy.

Literatura:

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Attwood, T. (1998). Zespół Aspergera, Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

2. Głodkowska, J. (red.). (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

3. Głodkowska, J. (red.). (2010). Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

4. Kossewska, J. (2009). Kompleksowe wspomaganie rozwoju uczniów z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

5. Marcinkowska, B.; Wołowicz, A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowania indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

6. Podniesienie efektywności kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe cz. I., II. Ministerstwo Edukacji Narodowej, 2010.

7. Aktualne Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Brzezińska, A.I. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (rozdział 7-10). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Uwagi:

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

− metody asymilacji wiedzy (podająca)

− metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (problemowa) - klasyczna metoda problemowa, burza mózgów

− metody praktyczne.

SZACOWANY NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia (łącznie 12 h.)

Przygotowanie się do zajęć, lektury (18 h.)

Przygotowanie się do egzaminu (15 h.)

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (15 h.)

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS: 2

Kontakt z prowadzącą poprzez pocztę elektroniczną APS oraz aplikację Teams

15.04 Zajęcia prowadzone w aplikacji Teams (10.35-11.20)

Tematyka zajęć: analiza rozporządzeń MEN dotyczących udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Zajęcia prowadzone w aplikacji teams.

Link do grupy: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa28a20f0a7ed4b3c8e9d173c3ee8b5e7%40thread.tacv2/conversations?groupId=37e432c3-5efc-4696-a324-725b09177243&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

22 kwietnia:

Tematyka zajęć: analiza rozporządzeń MEN dotyczących udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Materiały do zajęć zostały umieszczone w plikach grupy.

29 kwietnia:

Tematyka zajęć: Narzędzia wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej dzieci z autyzmem.

Materiały do zajęć zostały umieszczone w plikach grupy.

6 maja:

Tematyka zajęć: Analiza mocnych i słabych stron dziecka (na podstawie Profilu psychoedukacyjnego PEP-3-PL).

Materiały do zajęć zostały umieszczone w plikach grupy.

13 maja:

Tematyka zajęć: Analiza zachowań trudnych.

Materiały do zajęć zostały umieszczone w plikach grupy.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 (2024-04-29)