Konstruowanie programów terapeutycznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych osób z autyzmem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-KPA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konstruowanie programów terapeutycznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych osób z autyzmem |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC2_KS_W01 Zna rodzaje programów terapeutycznych PC2_KS_W01 Zna zasady konstruowania programów terapeutycznych Umiejętności PC2_KS_U02 Potrafi skonstruować program terapeutyczny na podstawie wyników diagnozy nozologicznej i funkcjonalnej Kompetencje społeczne PC2_KS_K02 Dostrzega potrzebę współpracy środowiska w zakresie konstruowania i realizacji programów terapeutycznych PC2_KS_K02 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Klaudia Majewska-Bielska | |
Prowadzący grup: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Kolokwium Ocena opracowanego programu (praca w grupach) Forma zaliczenia - kolokwium w aplikacji Forms |
|
Pełny opis: |
Pełny opis: OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH: Analiza rozporządzeń MEN dotyczących udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Diagnoza funkcjonalna. Model wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania. Analiza trudnych zachowań. Analiza orzeczenia i innych dokumentów ucznia uwzględniając mocne strony i trudności rozwojowe. Opracowanie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia. Konstruowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego (wybrane zaburzenie). Ocena efektywności udzielanej pomocy. |
|
Literatura: |
Literatura: LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Attwood, T. (1998). Zespół Aspergera, Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. 2. Głodkowska, J. (red.). (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 3. Głodkowska, J. (red.). (2010). Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 4. Kossewska, J. (2009). Kompleksowe wspomaganie rozwoju uczniów z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 5. Marcinkowska, B.; Wołowicz, A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowania indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 6. Podniesienie efektywności kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe cz. I., II. Ministerstwo Edukacji Narodowej, 2010. 7. Aktualne Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Brzezińska, A.I. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (rozdział 7-10). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
|
Uwagi: |
Uwagi: METODY KSZTAŁCENIA: − metody asymilacji wiedzy (podająca) − metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (problemowa) - klasyczna metoda problemowa, burza mózgów − metody praktyczne. SZACOWANY NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia (łącznie 12 h.) Przygotowanie się do zajęć, lektury (18 h.) Przygotowanie się do egzaminu (15 h.) Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (15 h.) SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS: 2 Kontakt z prowadzącą poprzez pocztę elektroniczną APS oraz aplikację Teams 15.04 Zajęcia prowadzone w aplikacji Teams (10.35-11.20) Tematyka zajęć: analiza rozporządzeń MEN dotyczących udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zajęcia prowadzone w aplikacji teams. Link do grupy: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa28a20f0a7ed4b3c8e9d173c3ee8b5e7%40thread.tacv2/conversations?groupId=37e432c3-5efc-4696-a324-725b09177243&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 22 kwietnia: Tematyka zajęć: analiza rozporządzeń MEN dotyczących udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały do zajęć zostały umieszczone w plikach grupy. 29 kwietnia: Tematyka zajęć: Narzędzia wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej dzieci z autyzmem. Materiały do zajęć zostały umieszczone w plikach grupy. 6 maja: Tematyka zajęć: Analiza mocnych i słabych stron dziecka (na podstawie Profilu psychoedukacyjnego PEP-3-PL). Materiały do zajęć zostały umieszczone w plikach grupy. 13 maja: Tematyka zajęć: Analiza zachowań trudnych. Materiały do zajęć zostały umieszczone w plikach grupy. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.