Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie strategiczne w oświacie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-4S-ZSO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie strategiczne w oświacie
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

WIEDZA

PE2_W08

- Ma pogłębioną wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu społeczności lokalnych w odniesieniu do tworzenia strategii lokalnych.

PE2_W18

- Zna główne teorie i metody planowania strategicznego.

UMIEJĘTNOŚCI

PE2_U03

- Komunikuje się ze specjalistami w obszarze edukacji oraz z uczestnikami procesów edukacyjnych odnośnie kwestii związanych z zarządzaniem strategicznym.

PE2_U07

- Ma pogłębione umiejętności diagnozowania złożonych sytuacji edukacyjnych w kontekście zarządzania strategicznego w oświacie.

PE2_U12

- Potrafi efektywnie pracować w zespole nad zadaniami związanymi z zarządzaniem strategicznym w oświacie.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Czyżewska
Prowadzący grup: Monika Czyżewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

ocena pracy zespołowej wykonywanej podczas zajęć

ocena pracy pisemnej zaliczającej ćwiczenia (praca nad strategią oświatową)

ocena z egzaminu

Pełny opis:

Tematyka przedmiotu "Zarządzanie strategiczne w oświacie" obejmować będzie szczególnie istotne dla oświaty zjawiska m.in. transformacji systemowej, decentralizacji i racjonalizacji sieci szkół w Polsce. Zagadnienia omawiane na zajęciach podporządkowane będą następującym obszarom tematycznym, związanym z zarządzaniem strategicznym w oświacie: zarządzanie strategiczne - wprowadzenie w problematykę; lokalne i regionalne strategie oświatowe; komunikacja społeczna.

Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu i ćwiczeń, których problematyka obejmuje:

- podstawowe pojęcia i terminy;

- samorząd terytorialny: historia, struktura, zadania;

- podział zadań między organami państwa w obszarze zadania publicznego (oświaty i wychowania);

- prawo jako narzędzie zarządzania w systemie oświaty;

- wyzwania społeczno – gospodarcze stojące przed samorządem, w tym zadanie tworzenia i realizacji strategii oświatowej;

- dokumenty strategiczne: priorytety i cele strategiczne jst, diagnoza stanu lokalnego, planowanie, wdrożenie i realizacja strategii,

- plan strategiczny, dobre praktyki.

- poziomy strategii a struktura systemu oświaty:

*poziom organizacji, poziom zadań – organ sprawujący nadzór pedagogiczny,

*poziom organu prowadzącego – jst;

- formułowanie i realizacja strategii: ustalanie celów organizacji, analiza otoczenia, analiza organizacji.

- komunikacja społeczna jako narzędzie w budowaniu i realizacji strategii oświatowych, wskaźniki oświatowe.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

Gawroński K., Kwiatkowski M. (red.)(2019), Dyrektor szkoły w procesie zarządzani oświatą, Wydawnictwo APS Warszawa – wybrane artykuły:

- Zaborniak M. B. : Podstawy zarządzania w systemie oświaty - ss. 171-184.

- B. Barszczewska: Zarządzanie zmianą – ss. 244 – 249.

- K. Gawroński (red.): Szkoła jako podstawowe ogniwo systemu oświaty - s. 411-437.

Dutka-Mucha M., Zaborniak M. B., Gawroński K. (red. nauk.) (2018), 57 problemów oświaty, Wolters Kluwer Sp. z o.o. Warszawa.

Levitas A. (red.) (2012), Strategie oświatowe, Biblioteka oświaty samorządowej, t. 1, Wydawnictwo IBM Warszawa.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Gawroński K., Kwiatkowski M. (red.)(2019), Dyrektor szkoły w procesie zarządzani oświatą, Wydawnictwo APS Warszawa – wybrane artykuły:

- J. Gęsicki: Koncepcja zarządzania systemem oświaty - ss. 40-58.

- K. Gawroński: Marketingowe zarządzanie szkołą, ss. 296- 305.

Gawroński K. (red. ), Kwiatkowski S. M. (red.) (2018), Prawo oświatowe, Wolters Kluwer Sp. z o.o. Warszawa.

Herbst M. (red.) (2012), Decentralizacja oświaty, Warszawa. Ośrodek Rozwoju Systemu Edukacji Warszawa.

Herbst M. (red.)(2012), Zarządzanie oświatą, Warszawa.

Jakość oświaty jako efekt zarządzania strategicznego (2011), Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.

Witek-Crabb A. (2012) Zarządzanie strategiczne systemem oświaty– wyzwania i metody, "Współczesne Zarządzanie" nr 3, s.231-238.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)