Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika przedszkolna, poziom zaawansowany

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-4S-PDP1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika przedszkolna, poziom zaawansowany
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PE2_W10 Ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji wychowania przedszkolnego w Polsce i na świecie

PE2_W18 Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą wychowania przedszkolnego w Polsce:

A) zna dorobek myśli pedagogicznej i psychologicznej na podstawie, której kształtowały się koncepcje wychowania przedszkolnego w Polsce i na świecie w XIX w.;

B) zna sytuację wychowania przedszkolnego po uzyskaniu niepodległości i kształtowania się wychowania przedszkolnego do II wojny światowej;

C) zna historię wychowania przedszkolnego po II wojnie światowej po czasy współczesne ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia się subdyscypliny – wychowanie przedszkolne

PE2_W19 Zna aktualne dokumenty regulujące miejsce, cele i funkcje wychowania przedszkolnego w Polsce

PE2_U02 Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych

PE2_U13 Potrafi realizować zadania i rozwiązywać problemy teoretyczne i praktyczne w zakresie doboru treści kształcenia z prawidłowościami rozwojowymi i systemem edukacyjnym

PE2_K01 Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie realizacji zawodu nauczyciela przedszkolnego, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kierzkowska
Prowadzący grup: Małgorzata Kierzkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Pełny opis:

1. Pedagogika przedszkolna jako nauka - początki, status, przedmiot, podstawowe orientacje badawcze.

2. Wychowanie przedszkolne w Polsce:

- dorobek myśli pedagogicznej i psychologicznej na podstawie, której kształtowały się koncepcje wychowania przedszkolnego w Polsce i na świecie w XIX w.;

- sytuacja wychowania przedszkolnego po uzyskaniu niepodległości i kształtowanie się wychowania przedszkolnego do II wojny światowej;

- wychowanie przedszkolne od II wojny światowej po czasy współczesne ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia się subdyscypliny – wychowanie przedszkolne

3. Dziecko i dzieciństwo - metamorfoza głównych pojęć pedagogiki przedszkolnej

4. Biopsychiczne podstawy wychowania przedszkolnego

5. Zagadnienie jakości w edukacji (znaczenie, rodzaje, współczesne podejście do definiowania, badania i osiągania jakości).

Literatura:

Literatura:

W. Borowska-Nowak, Zarys dziejów wychowania przedszkolnego

D. Waloszek,Pedagogika przedszkolna

E. Gruszczyk-Kolczyńska, O blaskach i cieniach zawodu nauczyciela przedszkola... Co zniszczyły decyzje polityczne z dorobku 170 lat wychowania przedszkolnego w Polsce [W:] H. Moroz (red.), Problemy doskonalenia systemu edukacyjnego w Polsce

J. Bałachowicz, Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością

M. Karwowska-Struczyk, Edukacja przedszkolna. W poszukiwaniu nowych rozwiązań

G. Dahlberg, P. Mossa, A. Pence, Poza dyskursem jakości

w instytucjach wczesnej edukacji i opieki

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kierzkowska
Prowadzący grup: Małgorzata Kierzkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zaliczenie przedmiotu przewidziane jest na koniec semestru. W związku ze zdalnym sposobem kształcenia zmienia się sposób zaliczenia przedmiotu. Egzamin ustny odbędzie się w formie wideokonferencji w aplikacji Teams.

Termin wideokonferencji zostanie uzgodniony indywidualnie z każdym studentem za pośrednictwem poczty w domenie APS.

Pełny opis:

1. Pedagogika przedszkolna jako nauka - początki, status, przedmiot, podstawowe orientacje badawcze.

2. Wychowanie przedszkolne w Polsce:

- dorobek myśli pedagogicznej i psychologicznej na podstawie, której kształtowały się koncepcje wychowania przedszkolnego w Polsce i na świecie w XIX w.;

- sytuacja wychowania przedszkolnego po uzyskaniu niepodległości i kształtowanie się wychowania przedszkolnego do II wojny światowej;

- wychowanie przedszkolne od II wojny światowej po czasy współczesne ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia się subdyscypliny – wychowanie przedszkolne

3. Dziecko i dzieciństwo - metamorfoza głównych pojęć pedagogiki przedszkolnej

4. Biopsychiczne podstawy wychowania przedszkolnego

5. Zagadnienie jakości w edukacji (znaczenie, rodzaje, współczesne podejście do definiowania, badania i osiągania jakości).

Literatura:

Literatura:

W. Borowska-Nowak, Zarys dziejów wychowania przedszkolnego

D. Waloszek,Pedagogika przedszkolna

E. Gruszczyk-Kolczyńska, O blaskach i cieniach zawodu nauczyciela przedszkola... Co zniszczyły decyzje polityczne z dorobku 170 lat wychowania przedszkolnego w Polsce [W:] H. Moroz (red.), Problemy doskonalenia systemu edukacyjnego w Polsce

J. Bałachowicz, Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością

M. Karwowska-Struczyk, Edukacja przedszkolna. W poszukiwaniu nowych rozwiązań

G. Dahlberg, P. Mossa, A. Pence, Poza dyskursem jakości

w instytucjach wczesnej edukacji i opieki

Uwagi:

Kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)