Pedagogika przedszkolna, poziom zaawansowany
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-4S-PDP1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika przedszkolna, poziom zaawansowany |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PE2_W10 Ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji wychowania przedszkolnego w Polsce i na świecie PE2_W18 Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą wychowania przedszkolnego w Polsce: A) zna dorobek myśli pedagogicznej i psychologicznej na podstawie, której kształtowały się koncepcje wychowania przedszkolnego w Polsce i na świecie w XIX w.; B) zna sytuację wychowania przedszkolnego po uzyskaniu niepodległości i kształtowania się wychowania przedszkolnego do II wojny światowej; C) zna historię wychowania przedszkolnego po II wojnie światowej po czasy współczesne ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia się subdyscypliny – wychowanie przedszkolne PE2_W19 Zna aktualne dokumenty regulujące miejsce, cele i funkcje wychowania przedszkolnego w Polsce PE2_U02 Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych PE2_U13 Potrafi realizować zadania i rozwiązywać problemy teoretyczne i praktyczne w zakresie doboru treści kształcenia z prawidłowościami rozwojowymi i systemem edukacyjnym PE2_K01 Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie realizacji zawodu nauczyciela przedszkolnego, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kierzkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kierzkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
1. Pedagogika przedszkolna jako nauka - początki, status, przedmiot, podstawowe orientacje badawcze. 2. Wychowanie przedszkolne w Polsce: - dorobek myśli pedagogicznej i psychologicznej na podstawie, której kształtowały się koncepcje wychowania przedszkolnego w Polsce i na świecie w XIX w.; - sytuacja wychowania przedszkolnego po uzyskaniu niepodległości i kształtowanie się wychowania przedszkolnego do II wojny światowej; - wychowanie przedszkolne od II wojny światowej po czasy współczesne ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia się subdyscypliny – wychowanie przedszkolne 3. Dziecko i dzieciństwo - metamorfoza głównych pojęć pedagogiki przedszkolnej 4. Biopsychiczne podstawy wychowania przedszkolnego 5. Zagadnienie jakości w edukacji (znaczenie, rodzaje, współczesne podejście do definiowania, badania i osiągania jakości). |
|
Literatura: |
Literatura: W. Borowska-Nowak, Zarys dziejów wychowania przedszkolnego D. Waloszek,Pedagogika przedszkolna E. Gruszczyk-Kolczyńska, O blaskach i cieniach zawodu nauczyciela przedszkola... Co zniszczyły decyzje polityczne z dorobku 170 lat wychowania przedszkolnego w Polsce [W:] H. Moroz (red.), Problemy doskonalenia systemu edukacyjnego w Polsce J. Bałachowicz, Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością M. Karwowska-Struczyk, Edukacja przedszkolna. W poszukiwaniu nowych rozwiązań G. Dahlberg, P. Mossa, A. Pence, Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kierzkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kierzkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie przedmiotu przewidziane jest na koniec semestru. W związku ze zdalnym sposobem kształcenia zmienia się sposób zaliczenia przedmiotu. Egzamin ustny odbędzie się w formie wideokonferencji w aplikacji Teams. Termin wideokonferencji zostanie uzgodniony indywidualnie z każdym studentem za pośrednictwem poczty w domenie APS. |
|
Pełny opis: |
1. Pedagogika przedszkolna jako nauka - początki, status, przedmiot, podstawowe orientacje badawcze. 2. Wychowanie przedszkolne w Polsce: - dorobek myśli pedagogicznej i psychologicznej na podstawie, której kształtowały się koncepcje wychowania przedszkolnego w Polsce i na świecie w XIX w.; - sytuacja wychowania przedszkolnego po uzyskaniu niepodległości i kształtowanie się wychowania przedszkolnego do II wojny światowej; - wychowanie przedszkolne od II wojny światowej po czasy współczesne ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia się subdyscypliny – wychowanie przedszkolne 3. Dziecko i dzieciństwo - metamorfoza głównych pojęć pedagogiki przedszkolnej 4. Biopsychiczne podstawy wychowania przedszkolnego 5. Zagadnienie jakości w edukacji (znaczenie, rodzaje, współczesne podejście do definiowania, badania i osiągania jakości). |
|
Literatura: |
Literatura: W. Borowska-Nowak, Zarys dziejów wychowania przedszkolnego D. Waloszek,Pedagogika przedszkolna E. Gruszczyk-Kolczyńska, O blaskach i cieniach zawodu nauczyciela przedszkola... Co zniszczyły decyzje polityczne z dorobku 170 lat wychowania przedszkolnego w Polsce [W:] H. Moroz (red.), Problemy doskonalenia systemu edukacyjnego w Polsce J. Bałachowicz, Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością M. Karwowska-Struczyk, Edukacja przedszkolna. W poszukiwaniu nowych rozwiązań G. Dahlberg, P. Mossa, A. Pence, Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki |
|
Uwagi: |
Kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.