Metodyka zajęć z zakresu edukacji matematycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-4S-MZM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka zajęć z zakresu edukacji matematycznej |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PE2_W19 ma szczegółową wiedzę dotyczacą prowadzenia działalności pedagogicznej z zakresu metodyki nauczania matematyki na etapie wczesnej edukacji |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Zambrowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Duda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - kolokwium pisemne/ustne, - aktywność na zajęciach, - praca grupowa lub indywidualna (m.in. rozwiązywanie zadań, zaprezentowanie zabaw, sytuacji dydaktycznych, itp.). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest otrzymanie z każdej aktywności ocenianej punktowo co najmniej połowy maksymalnej liczby punktów przyznawanej za daną aktywność. Łączna liczba punktów otrzymanych przez studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: 0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności umożliwiające przyszłemu nauczycielowi kierowanie edukacją matematyczną dzieci, a w szczególności przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i oceniania procesu dydaktycznego oraz pracy z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych, zgodnie ze współczesnymi poglądami na uczenie się i nauczanie matematyki. Tematyka ćwiczeń: 1. Analiza zapisów podstawy programowej dla szkół podstawowych - I etap edukacyjny, edukacja matematyczna z uwzględnieniem zapisów podstawy programowej dla przedszkoli i II etapu edukacyjnego. 2. Metody aktywizujące uczniów w klasach 1-3 na zajęciach z edukacji matematycznej. 3. Poznanie różnych form pracy uczniów na zajęciach matematycznych. 4. Pojęcie liczby naturalnej. Liczenie w szerokim zakresie, korzystanie z regularności dziesiątkowego systemu pozycyjnego. 5. Dodawanie i odejmowanie (kształtowanie i doskonalenie umiejętności rachunkowych, gry sprzyjające szybkiemu dodawaniu i odejmowaniu, odejmowanie w aspekcie ujmowania i dopełniania). 6. Mnożenie i dzielenie (kształtowanie umiejętności mnożenia i dzielenia - od intuicji do rozumienia sensu mnożenia i dzielenia, gry sprzyjające szybkiemu mnożeniu i dzieleniu, dzielenie w aspekcie podziału na równe części i mieszczenia). 7. Kolejność wykonywania działań i zależności pomiędzy czterema działaniami. 8. Pomiar długości, pomiar masy i pomiar objętości cieczy. 9. Pomiar czasu oraz obliczenia kalendarzowe i zegarowe. 10. Intuicje geometryczne i zarysy pojęć geometrycznych. 11. Wdrażanie dzieci do układania i rozwiązywania zadań z treścią. Różne metody rozwiązywania zadań tekstowych. 12. Układanie i rozwiązywanie łamigłówek matematycznych. 13. Strategie stosowane przez dzieci w trakcie rozwiązywania zadań matematycznych. Analiza uczniowskich rozwiązań zadań. 14. Błąd uczniowski jako naturalny element procesu uczenia się i nauczania. Analiza i interpretacja błędów popełnianych przez uczniów podczas rozwiązywania problemów matematycznych. 15. Sprawdziany umiejętności uczniów kończących 3 klasę szkoły podstawowej. Badania edukacyjne uczniów kończących 3 klasę szkoły podstawowej, np. OBUT, Kompetencje trzecioklasisty, Omnibus. 16. Konkursy matematyczne dla uczniów klas 1-3 szkół podstawowych, np. Kangur, Alfik, Maks matematyczny, Leon, Konkurs Logicznego Myślenia. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E. (2015): Dziecięca matematyka dwadzieścia lat później, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Kraków. 2. Semadeni Z.,Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M. (2015): Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Nowakowska A. i in. (red.) (2014): Bydgoski bąbel matematyczny. O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I–III, IBE, Warszawa. 2. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2012): O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i nauczycieli, Nowa Era, Warszawa 3. Korolczuk R., Zambrowska M., (2015): Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa. 4. Dąbrowski M. (2007): Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, CKE, Warszawa. 5. Klus-Stańska D., Kalinowska A. (2004): Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Liczba godzin kontaktowych: - ćwiczenia - 30 h Liczba godzin niekontaktowych: - przygotowanie do zajęć: czytanie literatury, rozwiązywanie zadań, przygotowanie fragmentów zajęć, itp. - 20 h - przygotowanie do kolokwium - 10 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czajkowska | |
Prowadzący grup: | Monika Czajkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - egzamin w formie pisemnej i ustnej, - aktywność na zajęciach, - praca grupowa lub indywidualna (np. rozwiązywanie zadań, prezentowanie zabaw, sytuacji dydaktycznych metodą symulacji, projekt). |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności umożliwiające przyszłemu nauczycielowi kierowanie edukacją matematyczną dzieci, a w szczególności przygotowanie do samodzielnego planowania, prowadzenia i oceniania procesu dydaktycznego oraz pracy z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych, zgodnie ze współczesnymi poglądami na uczenie się i nauczanie matematyki. Tematyka ćwiczeń: 1. Analiza zapisów podstawy programowej dla szkół podstawowych - I etap edukacyjny, edukacja matematyczna z uwzględnieniem zapisów podstawy programowej dla przedszkoli i II etapu edukacyjnego. 2. Konstruktywizm i metody aktywizujące uczniów w klasach 1-3 na zajęciach z edukacji matematycznej. 3. Zastosowanie zróżnicowanych form pracy uczniów na zajęciach matematycznych, rozwijających współpracę. Praca grupowa na zajęciach z edukacji matematycznej. 4. Pojęcie liczby naturalnej. Liczenie w szerokim zakresie, korzystanie z regularności dziesiątkowego systemu pozycyjnego. 5. Dodawanie i odejmowanie (kształtowanie i doskonalenie umiejętności rachunkowych, gry sprzyjające szybkiemu dodawaniu i odejmowaniu, odejmowanie w aspekcie ujmowania i dopełniania). 6. Mnożenie i dzielenie (kształtowanie umiejętności mnożenia i dzielenia - od intuicji do rozumienia sensu mnożenia i dzielenia, gry sprzyjające szybkiemu mnożeniu i dzieleniu, dzielenie w aspekcie podziału na równe części i mieszczenia). 7. Kolejność wykonywania działań i zależności pomiędzy czterema działaniami. 8. Pomiar długości, pomiar masy i pomiar objętości cieczy. 9. Pomiar czasu oraz obliczenia kalendarzowe i zegarowe. 10. Intuicje geometryczne i zarysy pojęć geometrycznych. 11. Wdrażanie dzieci do układania i rozwiązywania zadań z treścią. Różne metody rozwiązywania zadań tekstowych. 12. Zadania matematyczne rozwijajace logiczne myślenie i rozumowania preferowane w matematyce. Układanie i rozwiązywanie łamigłówek matematycznych. 13. Strategie stosowane przez dzieci w trakcie rozwiązywania zadań matematycznych. Analiza uczniowskich rozwiązań zadań. Błąd uczniowski jako naturalny element procesu uczenia się i nauczania. Ocenianie kształtujące. 14. Sprawdzian umiejętności uczniów kończących 3 klasę szkoły podstawowej. Badania edukacyjne uczniów kończących 3 klasę szkoły podstawowej, np. OBUT, Kompetencje trzecioklasisty, Omnibus. 15. Konkursy matematyczne dla uczniów klas 1-3 szkół podstawowych, np. Kangur, Alfik, Maks matematyczny, Leon, Konkurs Logicznego Myślenia. |
|
Literatura: |
ITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E. (2015): Dziecięca matematyka dwadzieścia lat później, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Kraków. 2. Dąbrowski M. (2007): Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, CKE, Warszawa. 3. Klus- Stańska D., Kalinowska A. (2004): Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. 4. Semadeni Z.,Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M. (2015): Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1.Binkowska-Wójcik W., Boroń I., Brzyska S., Cikorska M., Fiertek R., Giezek D., Glaza M., Gruszewska B., Kapczyńska E., Kazimierczak A., Kilichowska E., Kowal B., Kubiak D., Leśniewska I., Majewicz V., Preus D., Szcząchor K., Tomecka K., Wasilewska H., Wiewióra E. (2014): Bydgoski bąbel matematyczny. O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I–III, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa. 2. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2012): O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i nauczycieli, Nowa Era, Warszawa 3. Korolczuk R., Zambrowska M., (2015): Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa. 4. Nowik J. (2011): Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik. |
|
Uwagi: |
Metody i kryteria oceniania: Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Na zaliczenie ćwiczeń składają się: aktywność na zajęciach, pozytywna ocena z referatu i pozytywna ocena z projektu. Egzamin jest dwuczęściowy- składa się z części pisemnej i części ustnej. W części pisemnej student rozwiązuje zadania matematyczne, metodami dostępnymi uczniom klasy 3 szkoły podstawowej. Pozytywny wynik z części pisemnej jest warunkiem przystąpienia do części ustnej. W części ustnej student losuje dwa pytania dotyczące treści omawianych na ćwiczeniach. Warunkiem uzyskania pozytywnego wyniku z ustnej części egzaminu jest pozytywnie oceniona odpowiedź na oba pytania. Za każde rozwiązanie zadania (część pisemna) oraz odpowiedź na pytanie (część ustna) student otrzymuje punkty. Łączna zdobyta liczba punktów, wyrażona procentowo, jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: 0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra. W przypadku oceny niedostatecznej student zdaje egzamin poprawkowy w podanym terminie. Liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 21 h Liczba godzin niekontaktowych: przygotowanie do zajęć - 29 h przygotowanie do egzaminu - 25 h zapoznanie z literaturą - 10 h LICZBA ECTS: 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.