Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych (szkoła i poradnia)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-MZK2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych (szkoła i poradnia) |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KS_W03 Zna terminologię stosowaną w pedagogice specjalnej oraz definiuje podstawowe pojęcia dotyczące metodyki zajęć korekcyjno-kompensacyjnych PC1_KS_W06 Ma podstawową wiedzę na temat kształtowania się funkcji percepcyjno-motorycznych (słuchowych, wzrokowych oraz kinestetyczno-ruchowych) w rozwoju ontogenetycznym w aspekcie biologicznym, psychologicznym, pedagogicznym oraz społecznym PC1_KS_W05 Zna wybrane filozoficzne, psychologiczne i społeczne koncepcje człowieka i na ich podstawie formułuje założenia teoretyczne terapii i edukacji uczniów z trudnościami w uczeniu się Umiejętności PC1_KS_U01 Łączy objawy zaburzeń z: dysfunkcją określonego analizatora i niską zdolnością dekodowania, deficytem świadomości fonologicznej i/lub manipulacji fonologicznej, deficytami pamięci krótkotrwałej (STM); łączy objawy specyficznych trudności w uczeniu się matematyki z określoną teorią i postępowaniem terapeutycznym PC1_KS_U02 Wyznacza kierunki oddziaływań terapeutycznych na podstawie dokonanej analizy wyników diagnozy (opinia poradni) oraz analizy wyników własnej diagnozy ucznia PC1_KS_U04 Programuje jednostkę metodyczną, konstruuje scenariusze zajęć Kompetencje społeczne PC1_KS_K01, PC1_KS_K02 Aktywnie uczestniczy w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dłużniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - przygotowanie przez studenta prezentacji multimedialnej na zadany temat, - przygotowanie przez studenta programu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dziecka z trudnościami w uczeniu się (specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia i odchylenia rozwojowe), - przygotowanie przez studenta scenariusza zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i ich przeprowadzenie (symulacja), - egzamin. |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Analiza Rozporządzenia MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. 2. Cele oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych, zadania terapeuty pedagogicznego. 3. Czynniki warunkujące efektywność terapii. 4. Analiza poszczególnych aspektów postępowania terapeutycznego i ich znaczenie dla efektów terapii. 5. Zasady terapii. 6. Etapy pracy korekcyjno-kompensacyjnej. 7. Rozpoznawanie objawów zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych. 8. Wyznaczanie kierunków oddziaływań terapeutycznych na podstawie dokonanej analizy wyników diagnozy (opinia poradni) oraz analizy wytworów pisemnych dziecka. 9. Tworzenie programów terapii. 10. Programowanie jednostki metodycznej - konstruowania scenariuszy zajęć. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bogdanowicz, M. (1997). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza – terapia. Warszawa: CMPP-P. Czajkowska, I., Herda, K. (1989). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSIP. Domagała, A., Mirecka, U. (2012). Słuch mowny. Klasyfikacja zjawisk. W: S. Grabias, M Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: UMCS. Jastrząb, J. (2002). Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych. Warszawa: CMPP-P. Kaja, B (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. Kurkowski, Z. M., Kruczyńska, A. (2015). Rozwój funkcji słuchowych. W: E. Muzyka-Furtak (red.), Surdologopedia. Teoria i praktyka. Gdańsk: Harmonia. Spionek, H. (1970). Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych. Warszawa. Spionek, H. (1973). Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: Grabałowska, K. (2005). Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu: poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Toruń: Dom Organizatora. Jastrząb, J.(1997). Toruńska szkoła terapeutyczna. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne ”AKAPIT”. Skibińska, H. (2001). Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu: materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. Zakrzewska, B. (1996). Trudności w czytaniu i pisaniu: modele ćwiczeń. Warszawa: WSIP. |
|
Uwagi: |
Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3c86a45de4414aba8a3f883da10733ce%40thread.tacv2/conversations?groupId=84761e6e-abb3-4f9b-9a2f-1469d88daa5a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: wykład problemowy, dyskusja, metoda sytuacyjna, działania praktyczne, praca zdalna Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - wykład, ćwiczenia - 75 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do egzaminu 5 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
N CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Ewa Grzesik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - przygotowanie przez studenta prezentacji multimedialnej na zadany temat, - przygotowanie przez studenta programu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dziecka z trudnościami w uczeniu się (specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia i odchylenia rozwojowe), - przygotowanie przez studenta scenariusza zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i ich przeprowadzenie (symulacja), - egzamin. |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Analiza Rozporządzenia MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. 2. Cele oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych, zadania terapeuty pedagogicznego. 3. Czynniki warunkujące efektywność terapii. 4. Analiza poszczególnych aspektów postępowania terapeutycznego i ich znaczenie dla efektów terapii. 5. Zasady terapii. 6. Etapy pracy korekcyjno-kompensacyjnej. 7. Rozpoznawanie objawów zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych. 8. Wyznaczanie kierunków oddziaływań terapeutycznych na podstawie dokonanej analizy wyników diagnozy (opinia poradni) oraz analizy wytworów pisemnych dziecka. 9. Tworzenie programów terapii. 10. Programowanie jednostki metodycznej - konstruowania scenariuszy zajęć. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bogdanowicz, M. (1997). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza – terapia. Warszawa: CMPP-P. Czajkowska, I., Herda, K. (1989). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSIP. Domagała, A., Mirecka, U. (2012). Słuch mowny. Klasyfikacja zjawisk. W: S. Grabias, M Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: UMCS. Jastrząb, J. (2002). Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych. Warszawa: CMPP-P. Kaja, B (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. Kurkowski, Z. M., Kruczyńska, A. (2015). Rozwój funkcji słuchowych. W: E. Muzyka-Furtak (red.), Surdologopedia. Teoria i praktyka. Gdańsk: Harmonia. Spionek, H. (1970). Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych. Warszawa. Spionek, H. (1973). Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: Grabałowska, K. (2005). Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu: poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Toruń: Dom Organizatora. Jastrząb, J.(1997). Toruńska szkoła terapeutyczna. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne ”AKAPIT”. Skibińska, H. (2001). Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu: materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. Zakrzewska, B. (1996). Trudności w czytaniu i pisaniu: modele ćwiczeń. Warszawa: WSIP. |
|
Uwagi: |
Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aad7f5e54987e4065a09b285d73c0ef94%40thread.tacv2/conversations?groupId=15525d08-3804-404d-b098-ec5bd569acb4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: wykład problemowy, dyskusja, metoda sytuacyjna, działania praktyczne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 35 Przygotowanie się do egzaminu - 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 25 Inne formy - przygotowanie scenariusza zajęć - 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.