Metodyka zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-MRW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka zajęć rewalidacyjno-wychowawczych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PC1_KS_W04 zna cele, zasady, metody i formy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych PC1_KS_W04 zna teoretyczne założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów rewalidacyjno-wychowawczych PC1_KS_U04 potrafi opracować scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną oraz scenariusz zajęć rewalidacyjno-wychowawczych PC1_KS_U04 potrafi dostosować proces rewalidacyjno – wychowawczy do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia. PC1_KS_U02; PC1_KS_U03 potrafi skonstruować indywidualnych program rewalidacyjno-wychowawczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | Diana Aksamit | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wykład: Egzamin pisemny-test. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest: 1. Uzyskanie pozytywnej oceny samodzielnie przygotowanych prac: - scenariusza zajęć rewalidacyjno-wychowawczych - indywidualnego programu terapeutycznego dla dziecka z głęboką niepełnosprawnością intelektualną - uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium |
|
Pełny opis: |
Wykład: 1.Głęboka niepełnosprawność intelektualna niepełnosprawność-etiologia, diagnoza, symptomatologia. 2. Zasady organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 3. Proces rewalidacji i edukacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 4. Instytucjonalne formy opieki i wychowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 5. Trudności i problemy terapeutyczne w pracy z osobami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 6. Osoba z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w rodzinie-pomoc i wsparcie w wymiarze krajowym i europejskim Ćwiczenia: 1.Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 2. Istota procesu rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 3. Charakterystyka faz rozwojowych poszczególnych sfer rozwoju w oparciu o teorię J. Piageta - istotnych w procesie diagnozy funkcjonalnej i planowania pracy rehabilitacyjnej. 4. Znaczenie dotyku w terapii osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 5. Istota czynności pielęgnacyjnych w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: strukturalizacja czynności („ kalendarze przedmiotowe”); stałość czasu, miejsca, osoby; treningi czynności codziennych: trening karmienia, trening ubierania i rozbierania, trening czynności higienicznych. 5. Metody wykorzystywane w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: program „Świadomość ciała, kontakt i komunikacja” M i Ch. Knillów (trening) oraz program „Dotyk i komunikacja” M. Ch. Knillów; stymulacja polisensoryczna- zasady i specyfika prowadzenia zajęć; metoda „Poranny Krąg, czyli stymulacja sensoryczna według pór roku” w opracowaniu J. Kielina. 6. Metodyka postępowania wychowawczego w sytuacjach trudnych. 7. Współpraca terapeutów z opiekunami dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. 8. Dorosłość osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością- złożoność problemów w postępowaniu terapeutycznym. |
|
Literatura: |
1.Frohlich A. (1998). Stymulacja od podstaw.Warszawa: WSiP. 2.Kielin J. (2013). Rozwój daje radość. Gdańsk: GWP. 3.Kwiatkowska M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane. Warszaa: Oficyna Dziennikarzy i Literatów „Pod Wiatr”. 4.Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: APS |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: wykład - 15 Link zespołu w aplikacji microsoft Teams - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afc5d54a845bd40a18540c982e5150eb0%40thread.tacv2/conversations?groupId=9cad3efa-b1b2-4857-95f9-4bae99ee7c96&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ćwiczenia - 30 grupa 1 Link zespołu w aplikacji microsoft Teams:https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a3fdc2455a1da4b6296fbd560c9fe2379%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=79011321-bce5-4c97-b3fa-ab1583403e5a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 2 Link zespołu w aplikacji microsoft Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a534a13dba41e41e2b5cc5457661cb747%40thread.tacv2/conversations?groupId=be0f0586-28ab-487c-aa15-cf20e5ef77b8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | Diana Aksamit | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wykład: Egzamin pisemny-test. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest: 1. Uzyskanie pozytywnej oceny samodzielnie przygotowanych prac: - scenariusza zajęć rewalidacyjno-wychowawczych - indywidualnego programu terapeutycznego dla dziecka z głęboką niepełnosprawnością intelektualną - uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium |
|
Pełny opis: |
Wykład: 1.Głęboka niepełnosprawność intelektualna niepełnosprawność-etiologia, diagnoza, symptomatologia. 2. Zasady organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 3. Proces rewalidacji i edukacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 4. Instytucjonalne formy opieki i wychowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 5. Trudności i problemy terapeutyczne w pracy z osobami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 6. Osoba z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w rodzinie-pomoc i wsparcie w wymiarze krajowym i europejskim Ćwiczenia: 1.Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 2. Istota procesu rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 3. Charakterystyka faz rozwojowych poszczególnych sfer rozwoju w oparciu o teorię J. Piageta - istotnych w procesie diagnozy funkcjonalnej i planowania pracy rehabilitacyjnej. 4. Znaczenie dotyku w terapii osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 5. Istota czynności pielęgnacyjnych w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: strukturalizacja czynności („ kalendarze przedmiotowe”); stałość czasu, miejsca, osoby; treningi czynności codziennych: trening karmienia, trening ubierania i rozbierania, trening czynności higienicznych. 5. Metody wykorzystywane w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: program „Świadomość ciała, kontakt i komunikacja” M i Ch. Knillów (trening) oraz program „Dotyk i komunikacja” M. Ch. Knillów; stymulacja polisensoryczna- zasady i specyfika prowadzenia zajęć; metoda „Poranny Krąg, czyli stymulacja sensoryczna według pór roku” w opracowaniu J. Kielina. 6. Metodyka postępowania wychowawczego w sytuacjach trudnych. 7. Współpraca terapeutów z opiekunami dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. 8. Dorosłość osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością- złożoność problemów w postępowaniu terapeutycznym. |
|
Literatura: |
1.Frohlich A. (1998). Stymulacja od podstaw.Warszawa: WSiP. 2.Kielin J. (2013). Rozwój daje radość. Gdańsk: GWP. 3.Kwiatkowska M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane. Warszaa: Oficyna Dziennikarzy i Literatów „Pod Wiatr”. 4.Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: APS |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: wykład - 6 LINK DO ZESPOŁU W APLIKACJI MICROSOFT TEAMS- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a95889dfbdb2d4a8b8df10e60441dc07e%40thread.tacv2/conversations?groupId=4ece423a-4815-4cf4-9dd4-bd3ef478de8c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ćwiczenia - 12 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a962c2cea36b845c2b34777d2f05d1b03%40thread.tacv2/conversations?groupId=1ce311e0-c754-4544-84fc-eae5b28e2840&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.