Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka zajęć rewalidacyjno-wychowawczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-MRW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC1_KS_W04

zna cele, zasady, metody i formy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych

PC1_KS_W04

zna teoretyczne założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów rewalidacyjno-wychowawczych

PC1_KS_U04

potrafi opracować scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną oraz scenariusz zajęć rewalidacyjno-wychowawczych

PC1_KS_U04

potrafi dostosować proces rewalidacyjno – wychowawczy do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia.

PC1_KS_U02; PC1_KS_U03

potrafi skonstruować indywidualnych program rewalidacyjno-wychowawczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Diana Aksamit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład:

Egzamin pisemny-test.

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest:

1. Uzyskanie pozytywnej oceny samodzielnie przygotowanych prac:

- scenariusza zajęć rewalidacyjno-wychowawczych

- indywidualnego programu terapeutycznego dla dziecka z głęboką niepełnosprawnością intelektualną

- uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium

Pełny opis:

Wykład:

1.Głęboka niepełnosprawność intelektualna niepełnosprawność-etiologia, diagnoza, symptomatologia.

2. Zasady organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

3. Proces rewalidacji i edukacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

4. Instytucjonalne formy opieki i wychowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

5. Trudności i problemy terapeutyczne w pracy z osobami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

6. Osoba z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w rodzinie-pomoc i wsparcie w wymiarze krajowym i europejskim

Ćwiczenia:

1.Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

2. Istota procesu rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

3. Charakterystyka faz rozwojowych poszczególnych sfer rozwoju w oparciu o teorię J. Piageta - istotnych w procesie diagnozy funkcjonalnej i planowania pracy rehabilitacyjnej.

4. Znaczenie dotyku w terapii osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

5. Istota czynności pielęgnacyjnych w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: strukturalizacja czynności („ kalendarze przedmiotowe”); stałość czasu, miejsca, osoby; treningi czynności codziennych: trening karmienia, trening ubierania i rozbierania, trening czynności higienicznych.

5. Metody wykorzystywane w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: program „Świadomość ciała, kontakt i komunikacja” M i Ch. Knillów (trening) oraz program „Dotyk i komunikacja” M. Ch. Knillów; stymulacja polisensoryczna- zasady i specyfika prowadzenia zajęć; metoda „Poranny Krąg, czyli stymulacja sensoryczna według pór roku” w opracowaniu J. Kielina.

6. Metodyka postępowania wychowawczego w sytuacjach trudnych.

7. Współpraca terapeutów z opiekunami dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.

8. Dorosłość osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością- złożoność problemów w postępowaniu terapeutycznym.

Literatura:

1.Frohlich A. (1998). Stymulacja od podstaw.Warszawa: WSiP.

2.Kielin J. (2013). Rozwój daje radość. Gdańsk: GWP.

3.Kwiatkowska M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane. Warszaa: Oficyna Dziennikarzy i Literatów „Pod Wiatr”.

4.Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: APS

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 6

ćwiczenia - 12

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Diana Aksamit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład:

Egzamin pisemny-test.

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest:

1. Uzyskanie pozytywnej oceny samodzielnie przygotowanych prac:

- scenariusza zajęć rewalidacyjno-wychowawczych

- indywidualnego programu terapeutycznego dla dziecka z głęboką niepełnosprawnością intelektualną

- uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium

Pełny opis:

Wykład:

Głęboka złożona niepełnosprawność-etiologia, diagnoza, symptomatologia.

2. Zasady organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

3. Proces rewalidacji i edukacji osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

4. Instytucjonalne formy opieki i wychowania osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

5. Trudności i problemy terapeutyczne w pracy z osobami z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

6. Osoba z głęboką złożoną niepełnosprawnością w rodzinie-pomoc i wsparcie w wymiarze krajowym i europejskim

Ćwiczenia:

1.Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

2. Istota procesu rehabilitacji osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

3. Charakterystyka faz rozwojowych poszczególnych sfer rozwoju w oparciu o teorię J. Piageta - istotnych w procesie diagnozy funkcjonalnej i planowania pracy rehabilitacyjnej.

4. Znaczenie dotyku w terapii osób ze złożoną niepełnosprawnością.

Istota czynności pielęgnacyjnych w rehabilitacji osób ze złożoną głęboką niepełnosprawnością: strukturalizacja czynności („ kalendarze przedmiotowe”); stałość czasu, miejsca, osoby; treningi czynności codziennych: trening karmienia, trening ubierania i rozbierania, trening czynności higienicznych.

5. Metody wykorzystywane w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością: program „Świadomość ciała, kontakt i komunikacja” M i Ch. Knillów (trening) oraz program „Dotyk i komunikacja” M. Ch. Knillów; stymulacja polisensoryczna- zasady i specyfika prowadzenia zajęć; metoda „Poranny Krąg, czyli stymulacja sensoryczna według pór roku” w opracowaniu J. Kielina.

6. Metodyka postępowania wychowawczego w sytuacjach trudnych.

7. Współpraca terapeutów z opiekunami dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.

8. Dorosłość osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością- złożoność problemów w postępowaniu terapeutycznym.

Literatura:

1.Frohlich A. (1998). Stymulacja od podstaw.Warszawa: WSiP.

2.Kielin J. (2013). Rozwój daje radość. Gdańsk: GWP.

3.Kwiatkowska M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane. Warszaa: Oficyna Dziennikarzy i Literatów „Pod Wiatr”.

4.Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: APS

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 6

ćwiczenia - 12

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Diana Aksamit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład:

Egzamin pisemny-test.

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest:

1. Uzyskanie pozytywnej oceny samodzielnie przygotowanych prac:

- scenariusza zajęć rewalidacyjno-wychowawczych

- indywidualnego programu terapeutycznego dla dziecka z głęboką niepełnosprawnością intelektualną

- uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium

Pełny opis:

Wykład:

1.Głęboka niepełnosprawność intelektualna niepełnosprawność-etiologia, diagnoza, symptomatologia.

2. Zasady organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

3. Proces rewalidacji i edukacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

4. Instytucjonalne formy opieki i wychowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

5. Trudności i problemy terapeutyczne w pracy z osobami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

6. Osoba z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w rodzinie-pomoc i wsparcie w wymiarze krajowym i europejskim

Ćwiczenia:

1.Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

2. Istota procesu rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

3. Charakterystyka faz rozwojowych poszczególnych sfer rozwoju w oparciu o teorię J. Piageta - istotnych w procesie diagnozy funkcjonalnej i planowania pracy rehabilitacyjnej.

4. Znaczenie dotyku w terapii osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

5. Istota czynności pielęgnacyjnych w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: strukturalizacja czynności („ kalendarze przedmiotowe”); stałość czasu, miejsca, osoby; treningi czynności codziennych: trening karmienia, trening ubierania i rozbierania, trening czynności higienicznych.

5. Metody wykorzystywane w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: program „Świadomość ciała, kontakt i komunikacja” M i Ch. Knillów (trening) oraz program „Dotyk i komunikacja” M. Ch. Knillów; stymulacja polisensoryczna- zasady i specyfika prowadzenia zajęć; metoda „Poranny Krąg, czyli stymulacja sensoryczna według pór roku” w opracowaniu J. Kielina.

6. Metodyka postępowania wychowawczego w sytuacjach trudnych.

7. Współpraca terapeutów z opiekunami dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.

8. Dorosłość osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością- złożoność problemów w postępowaniu terapeutycznym.

Literatura:

1.Frohlich A. (1998). Stymulacja od podstaw.Warszawa: WSiP.

2.Kielin J. (2013). Rozwój daje radość. Gdańsk: GWP.

3.Kwiatkowska M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane. Warszaa: Oficyna Dziennikarzy i Literatów „Pod Wiatr”.

4.Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: APS

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 15

Link zespołu w aplikacji microsoft Teams - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afc5d54a845bd40a18540c982e5150eb0%40thread.tacv2/conversations?groupId=9cad3efa-b1b2-4857-95f9-4bae99ee7c96&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

ćwiczenia - 30

grupa 1

Link zespołu w aplikacji microsoft Teams:https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a3fdc2455a1da4b6296fbd560c9fe2379%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=79011321-bce5-4c97-b3fa-ab1583403e5a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

grupa 2

Link zespołu w aplikacji microsoft Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a534a13dba41e41e2b5cc5457661cb747%40thread.tacv2/conversations?groupId=be0f0586-28ab-487c-aa15-cf20e5ef77b8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Diana Aksamit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład:

Egzamin pisemny-test.

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest:

1. Uzyskanie pozytywnej oceny samodzielnie przygotowanych prac:

- scenariusza zajęć rewalidacyjno-wychowawczych

- indywidualnego programu terapeutycznego dla dziecka z głęboką niepełnosprawnością intelektualną

- uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium

Pełny opis:

Wykład:

1.Głęboka niepełnosprawność intelektualna niepełnosprawność-etiologia, diagnoza, symptomatologia.

2. Zasady organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

3. Proces rewalidacji i edukacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

4. Instytucjonalne formy opieki i wychowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

5. Trudności i problemy terapeutyczne w pracy z osobami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

6. Osoba z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w rodzinie-pomoc i wsparcie w wymiarze krajowym i europejskim

Ćwiczenia:

1.Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

2. Istota procesu rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

3. Charakterystyka faz rozwojowych poszczególnych sfer rozwoju w oparciu o teorię J. Piageta - istotnych w procesie diagnozy funkcjonalnej i planowania pracy rehabilitacyjnej.

4. Znaczenie dotyku w terapii osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

5. Istota czynności pielęgnacyjnych w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: strukturalizacja czynności („ kalendarze przedmiotowe”); stałość czasu, miejsca, osoby; treningi czynności codziennych: trening karmienia, trening ubierania i rozbierania, trening czynności higienicznych.

5. Metody wykorzystywane w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: program „Świadomość ciała, kontakt i komunikacja” M i Ch. Knillów (trening) oraz program „Dotyk i komunikacja” M. Ch. Knillów; stymulacja polisensoryczna- zasady i specyfika prowadzenia zajęć; metoda „Poranny Krąg, czyli stymulacja sensoryczna według pór roku” w opracowaniu J. Kielina.

6. Metodyka postępowania wychowawczego w sytuacjach trudnych.

7. Współpraca terapeutów z opiekunami dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.

8. Dorosłość osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością- złożoność problemów w postępowaniu terapeutycznym.

Literatura:

1.Frohlich A. (1998). Stymulacja od podstaw.Warszawa: WSiP.

2.Kielin J. (2013). Rozwój daje radość. Gdańsk: GWP.

3.Kwiatkowska M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane. Warszaa: Oficyna Dziennikarzy i Literatów „Pod Wiatr”.

4.Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: APS

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 6

LINK DO ZESPOŁU W APLIKACJI MICROSOFT TEAMS-

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a95889dfbdb2d4a8b8df10e60441dc07e%40thread.tacv2/conversations?groupId=4ece423a-4815-4cf4-9dd4-bd3ef478de8c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

ćwiczenia - 12

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a962c2cea36b845c2b34777d2f05d1b03%40thread.tacv2/conversations?groupId=1ce311e0-c754-4544-84fc-eae5b28e2840&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)