Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym - 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-MN1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym - 1 |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KS_W06 Zna cele oraz treści kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym PC1_KK_W09 PC1_KK_W12 Zna metody i formy kształcenia i wychowania uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną PC1_KS_W04 PC1_KS_W04 Zna dokumentację edukacyjno-terapeutyczną obowiązującą w kształceniu specjalnym uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym PC1_KS_W04 PC1_KS_W09 Zna trudności uczniów w opanowaniu programu kształcenia, ich przejawy, przyczyny, sposoby niwelowania Umiejętności PC1_KS_U03 Potrafi dostosować proces kształcenia i wychowania do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością PC1_KS_U04 Potrafi opracować scenariusz lekcji dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym PC1_KS_K01 Potrafi współpracować w grupie realizując zadania Kompetencje społeczne PC1_KS_K02 PC1_KK_K05 Prezentuje swoje umiejętności dotyczące tworzenia sytuacji zadaniowych i wykonanych prac |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Klaudia Majewska-Bielska | |
Prowadzący grup: | Stefan Przybylski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: obecność i aktywny udział (osobisty, bądź internetowy) w prowadzonych zajęciach, przygotowanie grupowych i indywidualnych materiałów dydaktycznych (m.in. rozkładu materiału i scenariuszy zajęć w szkole specjalnej dla uczniów z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną) Wykład z przedmiotu realizowany będzie na III roku studiów. |
|
Pełny opis: |
- Charakterystyka psychologiczno – pedagogiczna osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, - Diagnoza pedagogiczna określająca stan potrzeb i możliwości dzieci i młodzieży głębiej upośledzonych umysłowo , - System edukacji dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, - Cele zadania oraz organizacja szkoły specjalnej dla dzieci z umiarkowanym i znacznym upośledzeniem umysłowym, - Analiza programu nauczania oraz podstawy programowej, - Rola i miejsce poszczególnych przedmiotów w procesie edukacji, - Możliwości i sposoby nauczania dzieci niepełnosprawnych pewnych technik szkolnych (pisanie, czytanie, liczenie), - Zajęcia rewalidacyjne – i formy i sposoby realizacji, - Metody nauczania dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym, - Konstruowanie indywidualnych programów nauczania/terapii, - Sposoby oceniania osiągnięć uczniów w szkole dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym, - Współpraca szkoły specjalnej z rodzicami – formy współpracy, pedagogizacja rodziców, - Możliwości integracji społecznej i edukacyjnej dzieci i młodzieży ze znaczną niepełnosprawnością intelektualną, - Twórczość osób niepełnosprawnych intelektualnie W ramach edukacji zdalnej materiały zostaną przesłane pocztą elektroniczną. |
|
Literatura: |
1. Klaro – Celej L., Mossakowska L. (1999) Komentarz do programu wychowania i nauczania dzieci i młodzieży w stopniu umiarkowanym i znacznym. Warszawa , WsiP 2. Pilecki J. (red.) Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym, WSP, Kraków 3. Polkowska I. Praca rewalidacyjna z dzieckiem upośledzonym umysłowo w szkole życia – WsiP 4. Lovass O. Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, WsiP, 1993 5. Carr J. , Pomoc dziecku upośledzonemu . PZWL 6.Program nauczania i wychowania dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym , MEN, 1997 7. Doman G. ; Jak nauczyć małe dziecko czytać, Excalibur, 1992 8. Pileccy J.W.: Stymulacja psychoruchowa dzieci o obniżonej sprawności umysłowej. WSP – Kraków, 1995 9. Brauner A. F. : Dziecko zagubione w rzeczywistości , WsiP 1993 10 Piszczek M (red.) Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym. CMPPP, W- wa, 2001 11. Olechnowicz H. Wychowanie i nauczanie głębiej upośledzonych umysłowo. WsiP 1979 12.Kielin J. (2012) Krok po kroku . GWP, Gdańsk |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, "burza mózgów", prezentacja multimedialna. Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30; wykład 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 Materiały do zajęć zostaną przesłane drogą elektroniczną. Kontakt z prowadzącym przez pocztę APS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Stefan Przybylski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Klaudia Majewska-Bielska | |
Prowadzący grup: | Stefan Przybylski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: obecność i aktywny udział (osobisty, bądź internetowy) w prowadzonych zajęciach, przygotowanie grupowych i indywidualnych materiałów dydaktycznych (m.in. rozkładu materiału i scenariuszy zajęć w szkole specjalnej dla uczniów z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną) Wykład z przedmiotu realizowany będzie na III roku studiów. |
|
Pełny opis: |
- Charakterystyka psychologiczno – pedagogiczna osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, - Diagnoza pedagogiczna określająca stan potrzeb i możliwości dzieci i młodzieży głębiej upośledzonych umysłowo , - System edukacji dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, - Cele zadania oraz organizacja szkoły specjalnej dla dzieci z umiarkowanym i znacznym upośledzeniem umysłowym, - Analiza programu nauczania oraz podstawy programowej, - Rola i miejsce poszczególnych przedmiotów w procesie edukacji, - Możliwości i sposoby nauczania dzieci niepełnosprawnych pewnych technik szkolnych (pisanie, czytanie, liczenie), - Zajęcia rewalidacyjne – i formy i sposoby realizacji, - Metody nauczania dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym, - Konstruowanie indywidualnych programów nauczania/terapii, - Sposoby oceniania osiągnięć uczniów w szkole dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym, - Współpraca szkoły specjalnej z rodzicami – formy współpracy, pedagogizacja rodziców, - Możliwości integracji społecznej i edukacyjnej dzieci i młodzieży ze znaczną niepełnosprawnością intelektualną, - Twórczość osób niepełnosprawnych intelektualnie W ramach edukacji zdalnej materiały zostaną przesłane pocztą elektroniczną. |
|
Literatura: |
1. Klaro – Celej L., Mossakowska L. (1999) Komentarz do programu wychowania i nauczania dzieci i młodzieży w stopniu umiarkowanym i znacznym. Warszawa , WsiP 2. Pilecki J. (red.) Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym, WSP, Kraków 3. Polkowska I. Praca rewalidacyjna z dzieckiem upośledzonym umysłowo w szkole życia – WsiP 4. Lovass O. Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, WsiP, 1993 5. Carr J. , Pomoc dziecku upośledzonemu . PZWL 6.Program nauczania i wychowania dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym , MEN, 1997 7. Doman G. ; Jak nauczyć małe dziecko czytać, Excalibur, 1992 8. Pileccy J.W.: Stymulacja psychoruchowa dzieci o obniżonej sprawności umysłowej. WSP – Kraków, 1995 9. Brauner A. F. : Dziecko zagubione w rzeczywistości , WsiP 1993 10 Piszczek M (red.) Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym. CMPPP, W- wa, 2001 11. Olechnowicz H. Wychowanie i nauczanie głębiej upośledzonych umysłowo. WsiP 1979 12.Kielin J. (2012) Krok po kroku . GWP, Gdańsk |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, "burza mózgów". Godziny kontaktowe: ćwiczenia 12; wykład 12 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 Materiały do zajęć zostaną przesłane drogą elektroniczną. Kontakt z prowadzącym przez pocztę APS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Stefan Przybylski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | Stefan Przybylski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.