Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci wraz z edukacją matematyczną w domu, żłobku i przedszkolu – metodyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-WRU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci wraz z edukacją matematyczną w domu, żłobku i przedszkolu – metodyka |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PEP1_W04 Potrafi uzasadnić ciągłość edukacyjną na styku dom – przedszkole – szkoła. Orientuje się w przejawach uzdolnień matematycz-nych u dzieci. Zna konsekwencje nadmiernych i specyficznych trudności w edukacji matematycznej, jeżeli cią-głość ta zostanie zachwiana. Zna podstawy psychologiczne i pedagogiczne łączenia edukacji matematycznej ze wspomaganiem rozwoju umysłowego dzieci; zna modele rozwoju intelektualnego i modele kształtowania wiadomości i umiejętności matematycznych. Orientuje się w publikacjach dotyczących edukacji matematycznej dzieci oraz wspomagania rozwoju umysłowego. PEP1_W13 Zna metodykę kształtowania wiadomości i umie-jętności matematycznych dzieci. PEP1_U03 Potrafi realizować treści kształcenia we wszystkich obszarach edukacji matematycznej, potrafi korzy-stać z wzorców matematycznych dostosowując je do potrzeb i możliwości poznawczych dzieci. Umie sprawdzić poziom i kształtować kompetencje dzieci w zakresie operacyjnego rozumowania na poziomie konkretnym, liczenia i rachowania, mie-rzenia długości i pojemności; zorganizować zaję-cia wspierające dzieci, których kompetencje są niższe od oczekiwanych. Umie rozwijać zdolności matematyczne dzieci. Umie przygotować dzieci do nauki szkolnej tak, aby maksymalnie zmniejszyć zakres specyficznych trudności w szkolnym uczeniu się matematyki. PEP1_K04 Dysponuje takim poziomem osobistych wiadomo-ści i umiejętności matematycznych, który umożli-wi mu prowadzenie zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Prowadzący grup: | Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: Zaliczenie przedmiotu (wykład +ćwiczenia) przewidziane jest na koniec semestru. W związku ze zdalnym sposobem kształcenia będzie to egzamin ustny za pomocą aplikacji MS Teams. |
|
Pełny opis: |
Treści kształćenia: W związku z wprowadzeniem kształcenia na odległość treści przedmiotu nie ulegają zmianie. Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności umożliwiające przyszłemu nauczycielowi wspieranie rozwoju umysłowego maluchów i starszych przedszkolaków wraz z ich edukacją matematyczną, a w szczególności przygotowanie do samodzielnego planowania i organizowania sytuacji zadaniowych, zabaw i zajęć dla dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem tych, których kompetencje są niższe od oczekiwanych. Wykład: • Wspomaganie rozwoju umysłowego w domu oraz placówce edukacyjnej – kształtowanie ważnych kompetencji poznawczych. Rola nauczyciela i rodzica we wspomaganiu rozwoju dzieci. Relacja między edukacją domową a instytucjonalną. • Charakterystyka procesu uczenia się dzieci. Dopasowanie procesu uczenia się do rozwoju. Najważniejsze mechanizmy uczenia się. Strefa najbliższego rozwoju. Organizacja procesu uczenia się w placówce. Wychowanie zamierzone i niezamierzone. • Model rozwoju poznawczego J. Piageta i J. Brunera. • Dziecięca zabawa – proces intensywnego uczenia się. Psychologiczne i pedagogiczne uwarunkowania dziecięcych zabaw. Etapy rozwoju zabawy. • Porównanie modeli dydaktyki behawiorystycznej i konstruktywistycznej. • Łączenie edukacji matematycznej ze wspomaganiem rozwoju umysłowego przedszkolaków. • Podstawy psychologiczne i pedagogiczne dostrzegania i korzystania z regularności – rozwijanie zdolności do wychwytywania prawidłowości, umiejętności przewidywania skutków działań. • Podstawy psychologiczne i pedagogiczne klasyfikowania. • Podstawy psychologiczne i pedagogiczne liczenia i rachowania. • Podstawy psychologiczne i pedagogiczne rozwijania myślenia przyczynowo – skutkowego. • Zadatki uzdolnień matematycznych u dzieci – jak je identyfikować i wspomagać te predyspozycje przedszkolaków. • Skutki nieprawidłowego wspomagania rozwoju. Ćwiczenia poświęcone są: - omówieniu regularności i potrzeby wspierania dzieci w dostrzeganiu i korzystaniu z regularności oraz przewidywaniu, co będzie dalej, - przedstawieniu rozwoju myślenia przyczynowo- skutkowego i przybliżeniu sposobów pomagania dzieciom w łączeniu przyczyny ze skutkiem i przywidywaniu, co może się zdarzyć oraz jakie mogą być skutki własnego działania, - przybliżeniu problematyki łączenia i grupowania obiektów jako wspomaganie dzieci w coraz sprawniejszym klasyfikowaniu, - przedstawieniu wiadomości na temat orientacji przestrzennej starszych przedszkolaków, - omówieniu wspomagania maluchów i starszych przedszkolaków w kształtowaniu umiejętności liczenia i rachowania, - dyskusji na temat przygotowania dzieci do rozumienia pojęć liczbowych kształtowanych w szkole, - kształtowaniu rozumienia sensu pomiaru długości, pojemności, ciężaru (masy) i czasu, - rozwijaniu u dzieci intuicji geometrycznych, - zastosowaniu umiejętności matematycznych w sytuacjach życiowych i wdrażaniu dzieci do rozwiązywania zadań z treścią. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2012), Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. jak świadomie je wychowywać i uczyć, Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków; Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2014), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków; Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2015), Dziecięca matematyka - dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków. Wyd. BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E., (2000), Dziecięca Matematyka. Metodyka i scenariusze zajęć z sześciolatkami w przedszkolu, w szkole i w placówkach integracyjnych, WSiP, Warszawa; Gruszczyk - Kolczyńska E., Skura M., (2008), Skarbiec matematyczny. Poradnik metodyczny, klasa 0 i klasy I- III, Wyd. Nowa Era, Warszawa. |
|
Uwagi: |
Realizacja zajęć w trybie zdalnym odbywa się w sposób asynchroniczny za pomocą poczty elektronicznej w domenie asp.edu.pl. Student ma możliwość systematycznego kontaktu z nauczycielem akademickim poprzez rozmowę oraz video spotkanie w aplikacji MS Teams podczas cotygodniowych dyżurów w poniedziałki w godz. 13.30-15.30 oraz poprzez pocztę elektroniczną. METODY KSZTAŁCENIA: Rozwiązywanie zadań, praca z tekstem, prezentacja multimedialna. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Praca zdalna - analiza notatek z wykładów i ćwiczeń, w których uczestniczył student w ubiegłym semestrze - 50h Zapoznanie się z literaturą, praca z tekstem - 40h Przygotowanie się do egzaminu - 30h Sumaryczna liczba punktów - 4 ECTS. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.