Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wychowanie i nauczanie integracyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-WII
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wychowanie i nauczanie integracyjne
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami wychowania i nauczania integracyjnego oraz z założeniami edukacji włączającej w zakresie pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Zajęcia synchroniczne dla grupy Wychowanie i nauczanie integracyjne - PWK 1, sem. II odbywają się w Zespole Teams pod linkiem:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa85bdef7f9684513811533156a6c55e5%40thread.tacv2/conversations?groupId=748d0164-c87e-4f5b-bc2d-e532019e1d10&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia synchroniczne dla grupy Wychowanie i nauczanie integracyjne - PWK 2, sem. II odbywają się w Zespole Teams pod linkiem:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab9b92a62d9534e51b1dbfa30a8a4a5b5%40thread.tacv2/conversations?groupId=aa2b2801-efce-4d93-9e67-9ca2de99a3f8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Pełny opis:

Typy i modele integracji realizowane w polskiej oświacie.

Edukacja segregacyjna/integracyjna/ włączająca

Kluczowe pojęcia: rozwój słownictwa związanego z inkluzją.

Założenia edukacji włączającej w zakresie pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Nauczanie integracyjne w Polsce/rys historyczny. Prawo polskie o integracji i włączaniu.

Organizacja kształcenia specjalnego i pomocy psychologiczno - pedagogicznej w przedszkolu i szkole ogólnodostępnej

Dostarczanie pomocy i wsparcia w odpowiedzi na różne potrzeby uczniów

Zadania szkoły w zakresie organizacji kształcenia specjalnego

Zadania zespołu pracującego z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

Budowanie pozytywnego nastawienia nauczycieli do pracy w zróżnicowanej grupie uczniów i zaspokajania ich potrzeb

Występowanie w środowisku nauczania barier ograniczających pełne

i aktywne uczestnictwo w życiu społecznym

Rozwiązania organizacyjne w edukacji mające na celu wyrównywanie szans edukacyjnych (pomoc psychologiczno-pedagogiczna, kształcenie specjalne, dostosowanie wymagań edukacyjnych, indywidualizacja nauczania);

Warunki sprzyjające inkluzji na poziomie lokalnym – zadania szkoły (nauczycieli, specjalistów), poradni, organu prowadzącego, innych instytucji.

Słabe strony i zagrożenia związane z edukacją włączającą

Silne strony i szanse związane z edukacją włączającą

Literatura:

Firkowska-Mankiewicz A. (2012), Edukacja włączająca zadaniem na dziś polskiej szkoły, Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa

https://docplayer.pl/21505518-Edukacja-wlaczajaca-zadaniem-na-dzis-polskiej-szkoly.html

Chrzanowska I., Szumski G. /red./ (2019), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Wyd. FRSE, Warszawa

Edukacja włączająca w Polsce – geneza, teraźniejszość, perspektywy – prof. Chrzanowska

https://www.youtube.com/watch?v=6Bn6a-WAubs

https://dziendobry.tvn.pl/a/nauczyciel-wspomagajacy-jaka-pelni-role

https://erasmusplus.org.pl/podstrony-akcji/edukacja-szkolna/edukacja-wlaczajaca-od-zalozen-do-praktyki/

Wykaz najważniejszych aktów prawnych regulujących funkcjonowanie szkół. Analiza rozporządzeń MEN dot. Organizacji kształcenia specjalnego oraz organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Konferencja wiceminister edukacji Marzeny Machałek na temat wsparcia dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

https://www.youtube.com/watch?v=T53-cvIsohk

"Wskaźniki edukacji włączającej – dawne dylematy, nowe doświadczenia" – konferencja naukowa online

https://www.youtube.com/watch?v=jvbvlKsqzdM

Prawo oświatowe a edukacja włączająca – artykuły ORE

Chrzanowska I. (2011), Szanse edukacji włączającej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w: Koniński Kurier Oświatowy Nr 2 (93) Rok XIX

Edukacja integracyjna i włączająca w doświadczeniach pedagogów i nauczycieli / pod red. Zdzisławy Janiszewskiej-Nieścioruk. - Zielona Góra : Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2012

Wokół edukacji włączającej : efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych / Grzegorz Szumski ; współpr. Anna Firkowska-Mankiewicz. - Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2010

https://www.ore.edu.pl/2016/12/publikacja-tworzenie-warunkow-edukacyjnych-dla-ucznia-z-niepelnosprawnoscia-intelektualna-w-stopniu-lekkim-ewa-antoszkiewicz/

Efekty uczenia się:

PE1_W22 Zna podstawowe założenia teoretyczne instytucjonalnego kształcenia i wychowania dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym w oddziałach i placówkach integracyjnych

PE1_U 01 Na podstawie poznanych teorii pedagogicznych i psychologicznych potrafi dokonywać podstawowych obserwacji i prostych interpretacji zjawisk społecznych zachodzących w grupie integracyjnej

PE1_K02 Docenia znaczenie wiedzy teoretycznej z obszaru pedagogiki i psychologii dla prawidłowego wspierania rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w grupach integracyjnych, rozumienia ich potrzeb i poszanowania autonomii

Metody i kryteria oceniania:

ćwiczenia z wykorzystaniem prezentacji z komentarzami, zdalna praca zespołowa nad podanymi zagadnieniami, konsultacje indywidualne w wyznaczonych terminach dyżurów;

opisy zadań, harmonogram ich realizacji, materiały. instrukcje wykonania zadań umieszczone są w aplikacji Microsoft Teams w zakładce Wpisy i Pliki.

Metody i kryteria oceniania

Zaliczenie przedmiotu polega na przygotowaniu prezentacji w PP dot. typów systemów kształcenia osób niepełnosprawnych w innych państwach.

Prezentacje zamieszczone są w plikach w aplikacji TEAMS.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Pawlak
Prowadzący grup: Ewa Antoszkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Cele i założenia edukacji włączającej.

Pełny opis:

Cele i założenia edukacji włączającej oraz uwarunkowania prawne

Kluczowe pojęcia: rozwój słownictwa związanego z inkluzją

Założenia edukacji włączającej w zakresie pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Organizacja kształcenia specjalnego i pomocy psychologiczno pedagogicznej w przedszkolu i szkole ogólnodostępnej

Dostarczanie pomocy i wsparcia w odpowiedzi na różne potrzeby uczniów

Zadania szkoły w zakresie organizacji kształcenia specjalnego

Zadania zespołu pracującego z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

Budowanie pozytywnego nastawienia nauczycieli do pracy w zróżnicowanej grupie

uczniów i zaspokajania ich potrzeb

Występowanie w środowisku nauczania barier ograniczających pełne

i aktywne uczestnictwo w życiu społecznym

Rozwiązania organizacyjne w edukacji mające na celu wyrównywanie szans edukacyjnych

(pomoc psychologiczno-pedagogiczna, kształcenie specjalne, dostosowanie wymagań

edukacyjnych, indywidualizacja nauczania);

Warunki sprzyjające inkluzji na poziomie lokalnym – zadania szkoły (nauczycieli, specjalistów),

poradni, organu prowadzącego, innych instytucji.

Słabe strony i zagrożenia związane z edukacją włączającą

Silne strony i szanse związane z edukacją włączającą

Literatura:

Firkowska-Mankiewicz A. (2012), Edukacja włączająca zadaniem na dziś polskiej szkoły, Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa

https://docplayer.pl/21505518-Edukacja-wlaczajaca-zadaniem-na-dzis-polskiej-szkoly.html

Chrzanowska I., Szumski G. /red./ (2019), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Wyd. FRSE, Warszawa

https://dziendobry.tvn.pl/a/nauczyciel-wspomagajacy-jaka-pelni-role

https://erasmusplus.org.pl/podstrony-akcji/edukacja-szkolna/edukacja-wlaczajaca-od-zalozen-do-praktyki/

Wykaz najważniejszych aktów prawnych regulujących funkcjonowanie szkół

Uwagi:

Metody waloryzacyjne, samodzielnego dochodzenia do wiedzy, dyskusja, prezentacja, praca z tekstem

Godziny kontaktowe - 30 godz. ćwiczeń

przygotowanie do zajęć, lektury - 15 godz.

przygotowanie do zaliczenia - 5 godz.

przygotowanie prezentacji, referatu - 10 godz.

treści z okresu nauki w systemie zdalnym będą weryfikowane testem na koniec

semestru i uwzględnione w ocenie końcowej

W edukacji zdalnej - kontakt z wykładowcą poprzez platformę APS (mailowo).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Antoszkiewicz
Prowadzący grup: Ewa Antoszkiewicz, Barbara Pietrzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)