Wychowanie i nauczanie integracyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-WII |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wychowanie i nauczanie integracyjne |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami wychowania i nauczania integracyjnego oraz z założeniami edukacji włączającej w zakresie pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zajęcia synchroniczne dla grupy Wychowanie i nauczanie integracyjne - PWK 1, sem. II odbywają się w Zespole Teams pod linkiem: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa85bdef7f9684513811533156a6c55e5%40thread.tacv2/conversations?groupId=748d0164-c87e-4f5b-bc2d-e532019e1d10&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Zajęcia synchroniczne dla grupy Wychowanie i nauczanie integracyjne - PWK 2, sem. II odbywają się w Zespole Teams pod linkiem: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab9b92a62d9534e51b1dbfa30a8a4a5b5%40thread.tacv2/conversations?groupId=aa2b2801-efce-4d93-9e67-9ca2de99a3f8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Pełny opis: |
Typy i modele integracji realizowane w polskiej oświacie. Edukacja segregacyjna/integracyjna/ włączająca Kluczowe pojęcia: rozwój słownictwa związanego z inkluzją. Założenia edukacji włączającej w zakresie pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Nauczanie integracyjne w Polsce/rys historyczny. Prawo polskie o integracji i włączaniu. Organizacja kształcenia specjalnego i pomocy psychologiczno - pedagogicznej w przedszkolu i szkole ogólnodostępnej Dostarczanie pomocy i wsparcia w odpowiedzi na różne potrzeby uczniów Zadania szkoły w zakresie organizacji kształcenia specjalnego Zadania zespołu pracującego z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Budowanie pozytywnego nastawienia nauczycieli do pracy w zróżnicowanej grupie uczniów i zaspokajania ich potrzeb Występowanie w środowisku nauczania barier ograniczających pełne i aktywne uczestnictwo w życiu społecznym Rozwiązania organizacyjne w edukacji mające na celu wyrównywanie szans edukacyjnych (pomoc psychologiczno-pedagogiczna, kształcenie specjalne, dostosowanie wymagań edukacyjnych, indywidualizacja nauczania); Warunki sprzyjające inkluzji na poziomie lokalnym – zadania szkoły (nauczycieli, specjalistów), poradni, organu prowadzącego, innych instytucji. Słabe strony i zagrożenia związane z edukacją włączającą Silne strony i szanse związane z edukacją włączającą |
Literatura: |
Firkowska-Mankiewicz A. (2012), Edukacja włączająca zadaniem na dziś polskiej szkoły, Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa https://docplayer.pl/21505518-Edukacja-wlaczajaca-zadaniem-na-dzis-polskiej-szkoly.html Chrzanowska I., Szumski G. /red./ (2019), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Wyd. FRSE, Warszawa Edukacja włączająca w Polsce – geneza, teraźniejszość, perspektywy – prof. Chrzanowska https://www.youtube.com/watch?v=6Bn6a-WAubs https://dziendobry.tvn.pl/a/nauczyciel-wspomagajacy-jaka-pelni-role https://erasmusplus.org.pl/podstrony-akcji/edukacja-szkolna/edukacja-wlaczajaca-od-zalozen-do-praktyki/ Wykaz najważniejszych aktów prawnych regulujących funkcjonowanie szkół. Analiza rozporządzeń MEN dot. Organizacji kształcenia specjalnego oraz organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Konferencja wiceminister edukacji Marzeny Machałek na temat wsparcia dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. https://www.youtube.com/watch?v=T53-cvIsohk "Wskaźniki edukacji włączającej – dawne dylematy, nowe doświadczenia" – konferencja naukowa online https://www.youtube.com/watch?v=jvbvlKsqzdM Prawo oświatowe a edukacja włączająca – artykuły ORE Chrzanowska I. (2011), Szanse edukacji włączającej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w: Koniński Kurier Oświatowy Nr 2 (93) Rok XIX Edukacja integracyjna i włączająca w doświadczeniach pedagogów i nauczycieli / pod red. Zdzisławy Janiszewskiej-Nieścioruk. - Zielona Góra : Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2012 Wokół edukacji włączającej : efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych / Grzegorz Szumski ; współpr. Anna Firkowska-Mankiewicz. - Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2010 https://www.ore.edu.pl/2016/12/publikacja-tworzenie-warunkow-edukacyjnych-dla-ucznia-z-niepelnosprawnoscia-intelektualna-w-stopniu-lekkim-ewa-antoszkiewicz/ |
Efekty uczenia się: |
PE1_W22 Zna podstawowe założenia teoretyczne instytucjonalnego kształcenia i wychowania dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym w oddziałach i placówkach integracyjnych PE1_U 01 Na podstawie poznanych teorii pedagogicznych i psychologicznych potrafi dokonywać podstawowych obserwacji i prostych interpretacji zjawisk społecznych zachodzących w grupie integracyjnej PE1_K02 Docenia znaczenie wiedzy teoretycznej z obszaru pedagogiki i psychologii dla prawidłowego wspierania rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w grupach integracyjnych, rozumienia ich potrzeb i poszanowania autonomii |
Metody i kryteria oceniania: |
ćwiczenia z wykorzystaniem prezentacji z komentarzami, zdalna praca zespołowa nad podanymi zagadnieniami, konsultacje indywidualne w wyznaczonych terminach dyżurów; opisy zadań, harmonogram ich realizacji, materiały. instrukcje wykonania zadań umieszczone są w aplikacji Microsoft Teams w zakładce Wpisy i Pliki. Metody i kryteria oceniania Zaliczenie przedmiotu polega na przygotowaniu prezentacji w PP dot. typów systemów kształcenia osób niepełnosprawnych w innych państwach. Prezentacje zamieszczone są w plikach w aplikacji TEAMS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Pawlak | |
Prowadzący grup: | Ewa Antoszkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Cele i założenia edukacji włączającej. |
|
Pełny opis: |
Cele i założenia edukacji włączającej oraz uwarunkowania prawne Kluczowe pojęcia: rozwój słownictwa związanego z inkluzją Założenia edukacji włączającej w zakresie pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Organizacja kształcenia specjalnego i pomocy psychologiczno pedagogicznej w przedszkolu i szkole ogólnodostępnej Dostarczanie pomocy i wsparcia w odpowiedzi na różne potrzeby uczniów Zadania szkoły w zakresie organizacji kształcenia specjalnego Zadania zespołu pracującego z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Budowanie pozytywnego nastawienia nauczycieli do pracy w zróżnicowanej grupie uczniów i zaspokajania ich potrzeb Występowanie w środowisku nauczania barier ograniczających pełne i aktywne uczestnictwo w życiu społecznym Rozwiązania organizacyjne w edukacji mające na celu wyrównywanie szans edukacyjnych (pomoc psychologiczno-pedagogiczna, kształcenie specjalne, dostosowanie wymagań edukacyjnych, indywidualizacja nauczania); Warunki sprzyjające inkluzji na poziomie lokalnym – zadania szkoły (nauczycieli, specjalistów), poradni, organu prowadzącego, innych instytucji. Słabe strony i zagrożenia związane z edukacją włączającą Silne strony i szanse związane z edukacją włączającą |
|
Literatura: |
Firkowska-Mankiewicz A. (2012), Edukacja włączająca zadaniem na dziś polskiej szkoły, Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa https://docplayer.pl/21505518-Edukacja-wlaczajaca-zadaniem-na-dzis-polskiej-szkoly.html Chrzanowska I., Szumski G. /red./ (2019), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Wyd. FRSE, Warszawa https://dziendobry.tvn.pl/a/nauczyciel-wspomagajacy-jaka-pelni-role https://erasmusplus.org.pl/podstrony-akcji/edukacja-szkolna/edukacja-wlaczajaca-od-zalozen-do-praktyki/ Wykaz najważniejszych aktów prawnych regulujących funkcjonowanie szkół |
|
Uwagi: |
Metody waloryzacyjne, samodzielnego dochodzenia do wiedzy, dyskusja, prezentacja, praca z tekstem Godziny kontaktowe - 30 godz. ćwiczeń przygotowanie do zajęć, lektury - 15 godz. przygotowanie do zaliczenia - 5 godz. przygotowanie prezentacji, referatu - 10 godz. treści z okresu nauki w systemie zdalnym będą weryfikowane testem na koniec semestru i uwzględnione w ocenie końcowej W edukacji zdalnej - kontakt z wykładowcą poprzez platformę APS (mailowo). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Antoszkiewicz | |
Prowadzący grup: | Ewa Antoszkiewicz, Barbara Pietrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.