Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Konstruowanie programów wychowania przedszkolnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-KPW Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konstruowanie programów wychowania przedszkolnego
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla III r. PE; spec.: wychow. przedszk. z eduk. wczesnoszk., (3-l) niestacjonarne I st.
Obowiązkowe dla III r. PE; spec.: wychow. przedszk. z eduk. wczesnoszk., (3-l) stacjonarne I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia przygotowują Studenta do samodzielnego skonstruowania autorskiego programu wychowania przedszkolnego.

W trakcie zajęć realizowane są następujące treści:

BLOK 1: Program wychowania przedszkolnego – prawo oświatowe, zasady tworzenia, etyka zawodowa

BLOK 2:Wybrane autorskie programy wychowania przedszkolnego – prezentacja, krytyczna ocena

Pełny opis:

Po ukończeniu zajęć Student będzie potrafił:

- wydobyć istotne dla nauczyciela informacje z treści rozporządzeń dotyczących konstruowania przez nauczyciela programów wychowania przedszkolnego.

- wyjaśnić sens stosowania autorskich programów wychowania przedszkolnego.

- wymienić treści wchodzące w skład podstawy programowej oraz stworzyć dla poszczególnych obszarów miesięczne, tygodniowe i dzienne plany pracy.

- skonstruować autorski plan wychowania przedszkolnego.

- szczegółowo opisać najbardziej popularne programy wychowania przedszkolnego,

- obiektywnie i rzetelnie ocenić ich przydatność w danej placówce przedszkolnej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego z 14 lutego 2017 r.

Dziennik Ustaw z dnia 18 czerwca 2014 r., Poz. 803 Rozporządzenie MEN z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (część dot. edukacji przedszkolnej).

Waloszek, D. (2005). Program w edukacji dzieci. Geneza, istota, kryteria. Warszawa: Żak.

Literatura uzupełniająca:

Komorowska, H. (2011). Programy nauczania w kształceniu ogólnym i językowym. Warszawa:

ORE. Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej. Tworzenie – wybór – ewaluacja.

Efekty kształcenia:

Efekty dla roku akademickiego 2017/2018 - III rok:

WIEDZA

PE1_W23

- orientuje się w strategiach planowania działalności pedagogiki przedszkolnej i pierwszych lat nauczania,

- zna podstawy programowe wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, rozumie sens ciągłości edukacyjnej i wie, w jaki sposób konkretyzuje się zalecenia zawarte w tych dokumentach.

UMIEJĘTNOŚCI

PE1_U09

- umie ocenić wartość edukacyjną programów autorskich dla przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej,

- potrafi modyfikować istniejące programy do potrzeb i możliwości konkretnej placówki wychowania przedszkolnego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PE1_K04

- Ma przekonanie o postępowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

PE1_W23 Orientuje się w strategiach planowania działalności pedagogiki przedszkolnej i pierwszych lat nauczania.

PE1_W23 Zna podstawy programowe wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, rozumie sens ciągłości edukacyjnej i wie, w jaki sposób konkretyzuje się zalecenia zawarte w tych dokumentach.

PE1_U09 Umie ocenić wartość edukacyjną programów autorskich dla przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej.

PE1_U09 Potrafi modyfikować istniejące programy do potrzeb i możliwości konkretnej placówki wychowania przedszkolnego.

PE1_K04 Ma przekonanie o postępowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej

Metody i kryteria oceniania:

Na zaliczenie:

-wykonanie prezentacji multimedialnej opisującej założenia i sposób skonstruowania wybranego autorskiego programu wychowania przedszkolnego wraz z uwzględnieniem najnowszych zmian w rozporządzeniach Ministra Edukacji.

-skonstruowanie autorskiego programu wychowania przedszkolnego na zajęciach.

Zajęcia prowadzone są w sposób praktyczny, na który składają się: dyskusja, praca z książką, pokaz multimedialny, ćwiczenia w małych grupach.

W ramach zajęć realizowane są hospitacje w placówkach wychowania przedszkolnego celem zapoznania się z realizowanymi programami wychowania przedszkolnego oraz pakietami edukacyjnymi.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2014/2015" (zakończony)

Okres: 2015-02-24 - 2015-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Gąstoł
Prowadzący grup: Agnieszka Gąstoł
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia przygotowują Studenta do samodzielnego skonstruowania autorskiego programu wychowania przedszkolnego.

W trakcie zajęć realizowane są następujące treści:

BLOK 1: Program wychowania przedszkolnego – prawo oświatowe, zasady tworzenia, etyka zawodowa

BLOK 2:Wybrane autorskie programy wychowania przedszkolnego – prezentacja, krytyczna ocena

BLOK 3: Programy terapeutyczne – zasady tworzenia i wdrażania w placówkach oświatowych

Na zaliczenie wykonanie prezentacji multimedialnej opisującej założenia i sposób skonstruowania wybranego autorskiego programu wychowania przedszkolnego wraz z uwzględnieniem najnowszych zmian w rozporządzeniach Ministra Edukacji.

Zajęcia prowadzone są w sposób praktyczny, na który składają się: dyskusja, praca z książką, pokaz multimedialny, ćwiczenia w małych grupach.

W ramach zajęć realizowane są hospitacje w placówkach wychowania przedszkolnego.

Pełny opis:

Po ukończeniu zajęć Student będzie potrafił:

- wydobyć istotne dla nauczyciela informacje z treści rozporządzeń dotyczących konstruowania przez nauczyciela programów wychowania przedszkolnego.

- wyjaśnić sens stosowania autorskich programów wychowania przedszkolnego.

- wymienić treści wchodzące w skład podstawy programowej oraz stworzyć dla poszczególnych obszarów miesięczne, tygodniowe i dzienne plany pracy.

- skonstruować autorski plan wychowania przedszkolnego.

- szczegółowo opisać najbardziej popularne programy wychowania przedszkolnego,

- obiektywnie i rzetelnie ocenić ich przydatność w danej placówce przedszkolnej.

- stworzyć program terapeutyczny w odniesieniu do konkretnego dziecka.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego z 14 lutego 2017 r.

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego – tom I.

Dziennik Ustaw z dnia 18 czerwca 2014 r., Poz. 803 Rozporządzenie MEN z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (część dot. edukacji przedszkolnej).

Waloszek, D. (2005). Program w edukacji dzieci. Geneza, istota, kryteria. Warszawa: Żak.

Literatura uzupełniająca:

Komorowska, H. (2011). Programy nauczania w kształceniu ogólnym i językowym. Warszawa:

ORE. Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej. Tworzenie – wybór – ewaluacja.

Uwagi:

Godziny kontaktowe: 20 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 godz.

Przygotowanie się do egzaminu - 0 godz.

Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 20 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS –2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Gąstoł
Prowadzący grup: Agnieszka Gąstoł
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia przygotowują Studenta do samodzielnego skonstruowania autorskiego programu wychowania przedszkolnego.

W trakcie zajęć realizowane są następujące treści:

BLOK 1: Program wychowania przedszkolnego – prawo oświatowe, zasady tworzenia, etyka zawodowa

BLOK 2:Wybrane autorskie programy wychowania przedszkolnego – prezentacja, krytyczna ocena

BLOK 3: Programy terapeutyczne – zasady tworzenia i wdrażania w placówkach oświatowych

Na zaliczenie wykonanie prezentacji multimedialnej opisującej założenia i sposób skonstruowania wybranego autorskiego programu wychowania przedszkolnego wraz z uwzględnieniem najnowszych zmian w rozporządzeniach Ministra Edukacji.

Zajęcia prowadzone są w sposób praktyczny, na który składają się: dyskusja, praca z książką, pokaz multimedialny, ćwiczenia w małych grupach.

W ramach zajęć realizowane są hospitacje w placówkach wychowania przedszkolnego.

Pełny opis:

Po ukończeniu zajęć Student będzie potrafił:

- wydobyć istotne dla nauczyciela informacje z treści rozporządzeń dotyczących konstruowania przez nauczyciela programów wychowania przedszkolnego.

- wyjaśnić sens stosowania autorskich programów wychowania przedszkolnego.

- wymienić treści wchodzące w skład podstawy programowej oraz stworzyć dla poszczególnych obszarów miesięczne, tygodniowe i dzienne plany pracy.

- skonstruować autorski plan wychowania przedszkolnego.

- szczegółowo opisać najbardziej popularne programy wychowania przedszkolnego,

- obiektywnie i rzetelnie ocenić ich przydatność w danej placówce przedszkolnej.

- stworzyć program terapeutyczny w odniesieniu do konkretnego dziecka.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego z 14 lutego 2017 r.

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego – tom I.

Dziennik Ustaw z dnia 18 czerwca 2014 r., Poz. 803 Rozporządzenie MEN z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (część dot. edukacji przedszkolnej).

Waloszek, D. (2005). Program w edukacji dzieci. Geneza, istota, kryteria. Warszawa: Żak.

Literatura uzupełniająca:

Komorowska, H. (2011). Programy nauczania w kształceniu ogólnym i językowym. Warszawa:

ORE. Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej. Tworzenie – wybór – ewaluacja.

Uwagi:

Godziny kontaktowe: 20 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 godz.

Przygotowanie się do egzaminu - 0 godz.

Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 20 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS –2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-26
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Gąstoł
Prowadzący grup: Agnieszka Gąstoł
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia przygotowują Studenta do samodzielnego skonstruowania autorskiego programu wychowania przedszkolnego.

W trakcie zajęć realizowane są następujące treści:

BLOK 1: Program wychowania przedszkolnego – prawo oświatowe, zasady tworzenia, etyka zawodowa

BLOK 2:Wybrane autorskie programy wychowania przedszkolnego – prezentacja, krytyczna ocena

BLOK 3: Programy terapeutyczne – zasady tworzenia i wdrażania w placówkach oświatowych

Zajęcia prowadzone są w sposób praktyczny, na który składają się: dyskusja, praca z książką, pokaz multimedialny, ćwiczenia w małych grupach.

Na zaliczenie wykonanie prezentacji multimedialnej opisującej założenia i sposób skonstruowania wybranego autorskiego programu wychowania przedszkolnego wraz z uwzględnieniem najnowszych zmian w rozporządzeniach Ministra Edukacji.

W ramach zajęć realizowane są hospitacje w placówkach wychowania przedszkolnego.

Pełny opis:

Po ukończeniu zajęć Student będzie potrafił:

- wydobyć istotne dla nauczyciela informacje z treści rozporządzeń dotyczących konstruowania przez nauczyciela programów wychowania przedszkolnego.

- wyjaśnić sens stosowania autorskich programów wychowania przedszkolnego.

- wymienić treści wchodzące w skład podstawy programowej oraz stworzyć dla poszczególnych obszarów miesięczne, tygodniowe i dzienne plany pracy.

- skonstruować autorski plan wychowania przedszkolnego.

- szczegółowo opisać najbardziej popularne programy wychowania przedszkolnego,

- obiektywnie i rzetelnie ocenić ich przydatność w danej placówce przedszkolnej.

- stworzyć program terapeutyczny w odniesieniu do konkretnego dziecka.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego z 14 lutego 2017 r.

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego – tom I.

Dziennik Ustaw z dnia 18 czerwca 2014 r., Poz. 803 Rozporządzenie MEN z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (część dot. edukacji przedszkolnej).

Waloszek, D. (2005). Program w edukacji dzieci. Geneza, istota, kryteria. Warszawa: Żak.

Literatura uzupełniająca:

Komorowska, H. (2011). Programy nauczania w kształceniu ogólnym i językowym. Warszawa:

ORE. Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej. Tworzenie – wybór – ewaluacja.

Uwagi:

Godziny kontaktowe: 20 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 godz.

Przygotowanie się do egzaminu - 0 godz.

Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 20 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS –2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Agnieszka Gąstoł
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-03-02 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Gąstoł
Prowadzący grup: Agnieszka Gąstoł
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Gąstoł
Prowadzący grup: Agnieszka Gąstoł
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2020-02-28 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Gąstoł
Prowadzący grup: Agnieszka Gąstoł
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.