Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do pedeutologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1F-WDP1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do pedeutologii
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Realizacja przedmiotu Pedeutologia obejmuje poznanie przez studentów podstawowych zagadnień tej subdyscypliny pedagogiki. Tok realizacyjny obejmuje wprowadzenie do dyscypliny, kulturę zawodową nauczyciela, rozwój zawodowy i przywództwo edukacyjne.

Pełny opis:

1. Geneza pedeutologii, najbardziej znaczące fakty i przedstawiciele tej subdyscypliny.

2. Takt i nietakt pedagogiczny w pracy nauczyciela.

3. Rozwój własny i zawodowy nauczyciela, koncepcje i ich wdrożenia.

4. Przywództwo edukacyjne nauczycieli i dyrektorów szkół.

5. Nauczyciel XXI wieku, perspektywy zawodu.

6. Sprawdzian testowy.

Literatura:

1. H. Kwiatkowska, Pedeutolgia, WAiP, Warszawa 2008.

2. J. Szempruch, Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls" Kraków 2013.

3. J.Michalski, Rzecz o takcie pedagogicznym nauczyciela, Wydawnictwo APS, Warszawa 2013.

4. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, podręcznik akademicki, PWN, Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2019,

Efekty uczenia się:

Efekty zgodne z PROGRAMEM KSZTAŁCENIA dla kierunku: PEDAGOGIKA (PE) Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil: akademicki wprowadzony Uchwałą Rady Wydziału NP. nr 629/15-16 obowiązujący od roku akademickiego 2016/17

WIEDZA

PE1_W13

- Zna źródła pedeutologii, jako subdyscypliny pedagogiki, charakteryzuje jej główne nurty.

- Zna i prawidłowo stosuje podstawową terminologię wykorzystywaną w pedeutologii.

PE1_W16

- Zna główne koncepcje kształcenia nauczycieli.

- Potrafi scharakteryzować swoistość działania pedagogicznego.

- Charakteryzuje główne aspekty rozwoju zawodowego nauczyciela .

- Opisuje szanse i zagrożenia związane z pełnieniem roli zawodowej przez nauczyciela.

UMIEJĘTNOŚCI

PE1_U01

- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk dotyczących działalności pedagogicznej nauczyciela, w tym – dotyczących relacji nauczyciel-uczeń, nauczyciel-rodzic.

PE1_U02

- Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedeutologii w celu analizowania i interpretowania problemów zawodowych początkujących nauczycieli.

PE1_U09

- Potrafi ocenić przydatność typowych metod i procedur stosowanych przez nauczycieli w ich działalności pedagogicznej .

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PE1_K01

- Ma świadomość potrzeby stałego podwyższania poziomu posiadanej wiedzy i umiejętności, rozwijania osobistej teorii nauczycielskiej oraz kształtowania i wzbogacania umiejętności praktycznych.

PE1_K08

- Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy pedagogicznej, dostrzegając jej możliwe konsekwencje w wymiarze jednostkowym i społecznym.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach, sprawdzian testowy

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Michalski
Prowadzący grup: Jarosław Michalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

1. Wprowadzenie do problematyki pedeutologicznej. Geneza subdyscypliny, etymologia terminu, etapy rozwoju pedeutologii, ujęcia interpretacyjne nauczyciela i ich charakterystyka.

2. Nauczyciel w kręgu kultury zawodowej, ze szczególnym uwzględnieniem taktu i nietaktu pedagogicznego i "wiedzy serdecznej" nauczyciela.

3. Rozwój zawodowy nauczyciela i jego uwarunkowania. Wybrane koncepcje rozwoju zawodowego nauczyciela i ich charakterystyka. Rozwój zawodowy a awans zawodowy nauczyciela.

4. Przydatność zawodowa nauczyciela. Podejścia interpretacyjne, omówienie głównych czynników przydatności zawodowej nauczyciela.

5. Nauczyciel we współpracy z rodzicami jako odniesienie do wizerunku nowoczesnej szkoły. Możliwości i bariery współpracy. Typologia rodziców w aspekcie komunikacji z nauczycielem.

6. Współczesne wyzwania zawodu nauczycielskiego. Nauczyciel XXI wieku kreowany przez pedeutologię. Odniesienie do wyników badań naukowych dotyczących nauczyciela.

7. Sprawdzian testowy obejmujący tematykę wykładów i zagadnienia z podanej literatury.

Literatura:

Obowiązkowa:

1. H. Kwiatkowska: Pedeutologia. WAiP, Warszawa 2008.

2. J. Michalski: Rzecz o takcie pedagogicznym nauczyciela. Wydawnictwo APS, Warszawa 2013.

3. J. Szempruch: Pedeutologia. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013.

Uzupełniająca:

4. Kwiatkowski Stefan T., Walczak D.: Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela. Wydawnictwo APS, Warszawa 2017.

4. Śliwerski B. (redakcja naukowa). Pedagogika T.2 (Pedeutologia), GWP, Gdańsk 2006.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Michalski
Prowadzący grup: Franciszek Szlosek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

. Wprowadzenie do problematyki pedeutologicznej. Geneza subdyscypliny, etymologia terminu, etapy rozwoju pedeutologii, ujęcia interpretacyjne nauczyciela i ich charakterystyka.

2. Nauczyciel w kręgu kultury zawodowej, ze szczególnym uwzględnieniem taktu i nietaktu pedagogicznego i "wiedzy serdecznej" nauczyciela.

3. Rozwój zawodowy nauczyciela i jego uwarunkowania. Wybrane koncepcje rozwoju zawodowego nauczyciela i ich charakterystyka. Rozwój zawodowy a awans zawodowy nauczyciela.

4. Przydatność zawodowa nauczyciela. Podejścia interpretacyjne, omówienie głównych czynników przydatności zawodowej nauczyciela.

5. Nauczyciel we współpracy z rodzicami jako odniesienie do wizerunku nowoczesnej szkoły. Możliwości i bariery współpracy. Typologia rodziców w aspekcie komunikacji z nauczycielem.

6. Współczesne wyzwania zawodu nauczycielskiego. Nauczyciel XXI wieku kreowany przez pedeutologię. Odniesienie do wyników badań naukowych dotyczących nauczyciela.

7. Sprawdzian testowy obejmujący tematykę wykładów i zagadnienia z podanej literatury.

Literatura:

Obowiązkowa:

1. H. Kwiatkowska: Pedeutologia. WAiP, Warszawa 2008.

2. J. Michalski: Rzecz o takcie pedagogicznym nauczyciela. Wydawnictwo APS, Warszawa 2013.

3. J. Szempruch: Pedeutologia. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013.

Uzupełniająca:

4. Kwiatkowski Stefan T., Walczak D.: Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela. Wydawnictwo APS, Warszawa 2017.

4. Śliwerski B. (redakcja naukowa). Pedagogika T.2 (Pedeutologia), GWP, Gdańsk 2006.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Michalski
Prowadzący grup: Franciszek Szlosek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Realizacja przedmiotu uwzględnia zdobycie podstawowej wiedzy odnoszącej się do zawodu nauczycielskiego. Linia wykonawcza treści obejmuje tematykę dotyczącą genezy pedeutologii aż po rozumienie przydatności zawodowej nauczyciela. Uwzględnia tym samym aspekty oddziaływań wychowawczych nauczyciela (takt i nietakt pedagogiczny), rozwoju zawodowego, współpracy z rodzicami czy współczesne wyzwania zawodu nauczycielskiego.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do problematyki pedeutologicznej. Geneza subdyscypliny, etymologia terminu, etapy rozwoju pedeutologii, ujęcia interpretacyjne nauczyciela i ich charakterystyka.

2. Nauczyciel w kręgu kultury zawodowej, ze szczególnym uwzględnieniem taktu i nietaktu pedagogicznego i "wiedzy serdecznej" nauczyciela.

3. Rozwój zawodowy nauczyciela i jego uwarunkowania. Wybrane koncepcje rozwoju zawodowego nauczyciela i ich charakterystyka. Rozwój zawodowy a awans zawodowy nauczyciela.

4. Przydatność zawodowa nauczyciela. Podejścia interpretacyjne, omówienie głównych czynników przydatności zawodowej nauczyciela.

5. Nauczyciel we współpracy z rodzicami jako odniesienie do wizerunku nowoczesnej szkoły. Możliwości i bariery współpracy. Typologia rodziców w aspekcie komunikacji z nauczycielem.

6. Współczesne wyzwania zawodu nauczycielskiego. Nauczyciel XXI wieku kreowany przez pedeutologię. Odniesienie do wyników badań naukowych dotyczących nauczyciela.

7. Sprawdzian testowy obejmujący tematykę wykładów i zagadnienia z podanej literatury.

Literatura:

Obowiązkowa:

1. H. Kwiatkowska: Pedeutologia. WAiP, Warszawa 2008.

2. J. Michalski: Rzecz o takcie pedagogicznym nauczyciela. Wydawnictwo APS, Warszawa 2013.

3. J. Szempruch: Pedeutologia. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013.

Uzupełniająca:

4. Kwiatkowski Stefan T., Walczak D.: Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela. Wydawnictwo APS, Warszawa 2017.

4. Śliwerski B. (redakcja naukowa). Pedagogika T.2 (Pedeutologia), GWP, Gdańsk 2006.

Uwagi:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Michalski
Prowadzący grup: Jarosław Michalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Realizacja przedmiotu Pedeutologia obejmuje poznanie przez studentów podstawowych zagadnień tej subdyscypliny pedagogiki. Tok realizacyjny obejmuje wprowadzenie do dyscypliny, kulturę zawodową nauczyciela, rozwój zawodowy i przywództwo edukacyjne.

Pełny opis:

1. Geneza pedeutologii, najbardziej znaczące fakty i przedstawiciele tej subdyscypliny.

2. Takt i nietakt pedagogiczny w pracy nauczyciela.

3. Rozwój własny i zawodowy nauczyciela, koncepcje i ich wdrożenia.

4. Przywództwo edukacyjne nauczycieli i dyrektorów szkół.

5. Nauczyciel XXI wieku, perspektywy zawodu.

6. Sprawdzian testowy.

Literatura:

1. H. Kwiatkowska, Pedeutolgia, WAiP, Warszawa 2008.

2. J. Szempruch, Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls" Kraków 2013.

3. J.Michalski, Rzecz o takcie pedagogicznym nauczyciela, Wydawnictwo APS, Warszawa 2013.

4. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, podręcznik akademicki, PWN, Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2019,

Uwagi:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Michalski
Prowadzący grup: Jarosław Michalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Michalski
Prowadzący grup: Jarosław Michalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Realizacja przedmiotu Pedeutologia obejmuje poznanie przez studentów podstawowych zagadnień tej subdyscypliny pedagogiki. Tok realizacyjny obejmuje wprowadzenie do dyscypliny, kulturę zawodową nauczyciela, rozwój zawodowy i przywództwo edukacyjne.

Pełny opis:

1. Geneza pedeutologii, najbardziej znaczące fakty i przedstawiciele tej subdyscypliny.

2. Takt i nietakt pedagogiczny w pracy nauczyciela.

3. Rozwój własny i zawodowy nauczyciela, koncepcje i ich wdrożenia.

4. Przywództwo edukacyjne nauczycieli i dyrektorów szkół.

5. Nauczyciel XXI wieku, perspektywy zawodu.

6. Sprawdzian testowy.

Literatura:

1. H. Kwiatkowska, Pedeutolgia, WAiP, Warszawa 2008.

2. J. Szempruch, Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls" Kraków 2013.

3. J.Michalski, Rzecz o takcie pedagogicznym nauczyciela, Wydawnictwo APS, Warszawa 2013.

4. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, podręcznik akademicki, PWN, Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2019,

Uwagi:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jarosław Michalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)