Wprowadzenie do pedeutologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1F-WDP1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do pedeutologii |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Realizacja przedmiotu Pedeutologia obejmuje poznanie przez studentów podstawowych zagadnień tej subdyscypliny pedagogiki. Tok realizacyjny obejmuje wprowadzenie do dyscypliny, kulturę zawodową nauczyciela, rozwój zawodowy i przywództwo edukacyjne. |
Pełny opis: |
1. Geneza pedeutologii, najbardziej znaczące fakty i przedstawiciele tej subdyscypliny. 2. Takt i nietakt pedagogiczny w pracy nauczyciela. 3. Rozwój własny i zawodowy nauczyciela, koncepcje i ich wdrożenia. 4. Przywództwo edukacyjne nauczycieli i dyrektorów szkół. 5. Nauczyciel XXI wieku, perspektywy zawodu. 6. Sprawdzian testowy. |
Literatura: |
1. H. Kwiatkowska, Pedeutolgia, WAiP, Warszawa 2008. 2. J. Szempruch, Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls" Kraków 2013. 3. J.Michalski, Rzecz o takcie pedagogicznym nauczyciela, Wydawnictwo APS, Warszawa 2013. 4. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, podręcznik akademicki, PWN, Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2019, |
Efekty uczenia się: |
Efekty zgodne z PROGRAMEM KSZTAŁCENIA dla kierunku: PEDAGOGIKA (PE) Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil: akademicki wprowadzony Uchwałą Rady Wydziału NP. nr 629/15-16 obowiązujący od roku akademickiego 2016/17 WIEDZA PE1_W13 - Zna źródła pedeutologii, jako subdyscypliny pedagogiki, charakteryzuje jej główne nurty. - Zna i prawidłowo stosuje podstawową terminologię wykorzystywaną w pedeutologii. PE1_W16 - Zna główne koncepcje kształcenia nauczycieli. - Potrafi scharakteryzować swoistość działania pedagogicznego. - Charakteryzuje główne aspekty rozwoju zawodowego nauczyciela . - Opisuje szanse i zagrożenia związane z pełnieniem roli zawodowej przez nauczyciela. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U01 - Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk dotyczących działalności pedagogicznej nauczyciela, w tym – dotyczących relacji nauczyciel-uczeń, nauczyciel-rodzic. PE1_U02 - Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedeutologii w celu analizowania i interpretowania problemów zawodowych początkujących nauczycieli. PE1_U09 - Potrafi ocenić przydatność typowych metod i procedur stosowanych przez nauczycieli w ich działalności pedagogicznej . KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K01 - Ma świadomość potrzeby stałego podwyższania poziomu posiadanej wiedzy i umiejętności, rozwijania osobistej teorii nauczycielskiej oraz kształtowania i wzbogacania umiejętności praktycznych. PE1_K08 - Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy pedagogicznej, dostrzegając jej możliwe konsekwencje w wymiarze jednostkowym i społecznym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach, sprawdzian testowy |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Michalski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do problematyki pedeutologicznej. Geneza subdyscypliny, etymologia terminu, etapy rozwoju pedeutologii, ujęcia interpretacyjne nauczyciela i ich charakterystyka. 2. Nauczyciel w kręgu kultury zawodowej, ze szczególnym uwzględnieniem taktu i nietaktu pedagogicznego i "wiedzy serdecznej" nauczyciela. 3. Rozwój zawodowy nauczyciela i jego uwarunkowania. Wybrane koncepcje rozwoju zawodowego nauczyciela i ich charakterystyka. Rozwój zawodowy a awans zawodowy nauczyciela. 4. Przydatność zawodowa nauczyciela. Podejścia interpretacyjne, omówienie głównych czynników przydatności zawodowej nauczyciela. 5. Nauczyciel we współpracy z rodzicami jako odniesienie do wizerunku nowoczesnej szkoły. Możliwości i bariery współpracy. Typologia rodziców w aspekcie komunikacji z nauczycielem. 6. Współczesne wyzwania zawodu nauczycielskiego. Nauczyciel XXI wieku kreowany przez pedeutologię. Odniesienie do wyników badań naukowych dotyczących nauczyciela. 7. Sprawdzian testowy obejmujący tematykę wykładów i zagadnienia z podanej literatury. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. H. Kwiatkowska: Pedeutologia. WAiP, Warszawa 2008. 2. J. Michalski: Rzecz o takcie pedagogicznym nauczyciela. Wydawnictwo APS, Warszawa 2013. 3. J. Szempruch: Pedeutologia. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013. Uzupełniająca: 4. Kwiatkowski Stefan T., Walczak D.: Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela. Wydawnictwo APS, Warszawa 2017. 4. Śliwerski B. (redakcja naukowa). Pedagogika T.2 (Pedeutologia), GWP, Gdańsk 2006. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Michalski | |
Prowadzący grup: | Franciszek Szlosek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
. Wprowadzenie do problematyki pedeutologicznej. Geneza subdyscypliny, etymologia terminu, etapy rozwoju pedeutologii, ujęcia interpretacyjne nauczyciela i ich charakterystyka. 2. Nauczyciel w kręgu kultury zawodowej, ze szczególnym uwzględnieniem taktu i nietaktu pedagogicznego i "wiedzy serdecznej" nauczyciela. 3. Rozwój zawodowy nauczyciela i jego uwarunkowania. Wybrane koncepcje rozwoju zawodowego nauczyciela i ich charakterystyka. Rozwój zawodowy a awans zawodowy nauczyciela. 4. Przydatność zawodowa nauczyciela. Podejścia interpretacyjne, omówienie głównych czynników przydatności zawodowej nauczyciela. 5. Nauczyciel we współpracy z rodzicami jako odniesienie do wizerunku nowoczesnej szkoły. Możliwości i bariery współpracy. Typologia rodziców w aspekcie komunikacji z nauczycielem. 6. Współczesne wyzwania zawodu nauczycielskiego. Nauczyciel XXI wieku kreowany przez pedeutologię. Odniesienie do wyników badań naukowych dotyczących nauczyciela. 7. Sprawdzian testowy obejmujący tematykę wykładów i zagadnienia z podanej literatury. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. H. Kwiatkowska: Pedeutologia. WAiP, Warszawa 2008. 2. J. Michalski: Rzecz o takcie pedagogicznym nauczyciela. Wydawnictwo APS, Warszawa 2013. 3. J. Szempruch: Pedeutologia. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013. Uzupełniająca: 4. Kwiatkowski Stefan T., Walczak D.: Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela. Wydawnictwo APS, Warszawa 2017. 4. Śliwerski B. (redakcja naukowa). Pedagogika T.2 (Pedeutologia), GWP, Gdańsk 2006. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Michalski | |
Prowadzący grup: | Franciszek Szlosek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Realizacja przedmiotu uwzględnia zdobycie podstawowej wiedzy odnoszącej się do zawodu nauczycielskiego. Linia wykonawcza treści obejmuje tematykę dotyczącą genezy pedeutologii aż po rozumienie przydatności zawodowej nauczyciela. Uwzględnia tym samym aspekty oddziaływań wychowawczych nauczyciela (takt i nietakt pedagogiczny), rozwoju zawodowego, współpracy z rodzicami czy współczesne wyzwania zawodu nauczycielskiego. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do problematyki pedeutologicznej. Geneza subdyscypliny, etymologia terminu, etapy rozwoju pedeutologii, ujęcia interpretacyjne nauczyciela i ich charakterystyka. 2. Nauczyciel w kręgu kultury zawodowej, ze szczególnym uwzględnieniem taktu i nietaktu pedagogicznego i "wiedzy serdecznej" nauczyciela. 3. Rozwój zawodowy nauczyciela i jego uwarunkowania. Wybrane koncepcje rozwoju zawodowego nauczyciela i ich charakterystyka. Rozwój zawodowy a awans zawodowy nauczyciela. 4. Przydatność zawodowa nauczyciela. Podejścia interpretacyjne, omówienie głównych czynników przydatności zawodowej nauczyciela. 5. Nauczyciel we współpracy z rodzicami jako odniesienie do wizerunku nowoczesnej szkoły. Możliwości i bariery współpracy. Typologia rodziców w aspekcie komunikacji z nauczycielem. 6. Współczesne wyzwania zawodu nauczycielskiego. Nauczyciel XXI wieku kreowany przez pedeutologię. Odniesienie do wyników badań naukowych dotyczących nauczyciela. 7. Sprawdzian testowy obejmujący tematykę wykładów i zagadnienia z podanej literatury. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. H. Kwiatkowska: Pedeutologia. WAiP, Warszawa 2008. 2. J. Michalski: Rzecz o takcie pedagogicznym nauczyciela. Wydawnictwo APS, Warszawa 2013. 3. J. Szempruch: Pedeutologia. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013. Uzupełniająca: 4. Kwiatkowski Stefan T., Walczak D.: Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela. Wydawnictwo APS, Warszawa 2017. 4. Śliwerski B. (redakcja naukowa). Pedagogika T.2 (Pedeutologia), GWP, Gdańsk 2006. |
|
Uwagi: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Michalski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Realizacja przedmiotu Pedeutologia obejmuje poznanie przez studentów podstawowych zagadnień tej subdyscypliny pedagogiki. Tok realizacyjny obejmuje wprowadzenie do dyscypliny, kulturę zawodową nauczyciela, rozwój zawodowy i przywództwo edukacyjne. |
|
Pełny opis: |
1. Geneza pedeutologii, najbardziej znaczące fakty i przedstawiciele tej subdyscypliny. 2. Takt i nietakt pedagogiczny w pracy nauczyciela. 3. Rozwój własny i zawodowy nauczyciela, koncepcje i ich wdrożenia. 4. Przywództwo edukacyjne nauczycieli i dyrektorów szkół. 5. Nauczyciel XXI wieku, perspektywy zawodu. 6. Sprawdzian testowy. |
|
Literatura: |
1. H. Kwiatkowska, Pedeutolgia, WAiP, Warszawa 2008. 2. J. Szempruch, Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls" Kraków 2013. 3. J.Michalski, Rzecz o takcie pedagogicznym nauczyciela, Wydawnictwo APS, Warszawa 2013. 4. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, podręcznik akademicki, PWN, Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2019, |
|
Uwagi: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Michalski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Michalski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Realizacja przedmiotu Pedeutologia obejmuje poznanie przez studentów podstawowych zagadnień tej subdyscypliny pedagogiki. Tok realizacyjny obejmuje wprowadzenie do dyscypliny, kulturę zawodową nauczyciela, rozwój zawodowy i przywództwo edukacyjne. |
|
Pełny opis: |
1. Geneza pedeutologii, najbardziej znaczące fakty i przedstawiciele tej subdyscypliny. 2. Takt i nietakt pedagogiczny w pracy nauczyciela. 3. Rozwój własny i zawodowy nauczyciela, koncepcje i ich wdrożenia. 4. Przywództwo edukacyjne nauczycieli i dyrektorów szkół. 5. Nauczyciel XXI wieku, perspektywy zawodu. 6. Sprawdzian testowy. |
|
Literatura: |
1. H. Kwiatkowska, Pedeutolgia, WAiP, Warszawa 2008. 2. J. Szempruch, Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls" Kraków 2013. 3. J.Michalski, Rzecz o takcie pedagogicznym nauczyciela, Wydawnictwo APS, Warszawa 2013. 4. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, podręcznik akademicki, PWN, Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2019, |
|
Uwagi: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jarosław Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.